Paard zeer onrustig op stal. Non stop rondjes draaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Montega

Paard zeer onrustig op stal. Non stop rondjes draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:05

Hoi

Heb al een topic geopend over het moeilijk trailer laden.

Mijn knappe ruin is ontzettend bang voor dichte ruimtes maar hij zal nu toch op stal moeten savonds.

Mijn ruin Heb ik nu 9 jaar mn maatje mn alles!

Hij heeft al zn leven op stal gestaan met luik dit ging goed. Althans hij ging alleen draaien rond voer tijd.
Uiteindelijk ben ik met hem verhuist waar hij elke dag buiten kwam. Dit ging ook goed. Daarna heb ik hem op een stal gehad waar hij dus is begonnen met draaien als een malle ondanks hij buiten kwam overdag. Ik heb van alles geprobeerd. Dierenartsen, ander voer therapie noem maar op.
Hij draaide daar zo erg dat hij er kreupel van werd. Ik heb hem toen op het land gezet. Maar hij heeft ook een gruwelijke hekel aan regen. Doordat ik getrouwd ben en dus ergens anders woon moet Mijn paard ook weer mee. Niet ideaal ik weet het maar ik wil hem bij me hebben. Nu heb ik een stal gevonden waar hij met een luik naar buiten kan kijken, andere paarden, eten heeft in een slow verder en hij elke dag buiten komt.

Ik ben nu al bang dat hij gaat draaien en kreupel wordt.

Iemand ervaring en of tips?

FriesWytske

Re: Paard zeer onrustig op stal. Non stop rondjes draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:10

Staat hij alleen binnen of staan er dan ook nog andere paarden bij hem?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:13

Klinkt mij als stereotype gedrag in de oren. Naast bovenstaande vragen, wat ligt nog meer in de stal? Jollybal? Voerbal? Etc.

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:15

Hij staat in een buiten stal met een Luik en een paard naast zich. De stallen zijn binnen nog niet af. Dan komt hij in een stal met Luik en heel veel andere paarden. Jollubal negeert hij en een slow feeder met hooi. Stereotype gedrag. Te verhelpen? Sorey vaak niet te helpen dus
Laatst bijgewerkt door Montega op 27-10-15 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:15

Hoelang komt hij buiten per dag? Sommige paarden kunnen erg slecht op stal staan of worden daar niet gelukkig van. Is er geen stal in de buurt waar ze altijd buiten staan met schuilstal? Voor de regen een tegendelen op doen? Zou toch kijken waar je paard het Gelukkigst van wordt.

Mijn paard vindt het vreselijk op stal, helaas staan de paarden op veel stallen toch een groot deel vd dag binnen, dus rijden we maar een stuk verder. Maar hij staat nu wel altijd buiten.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:17

Inkopper/dooddoener: stal zoeken waar hij 24/7 buiten kan blijven. Of in een grote groepsstal met vriendjes.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:19

mijn paard haat stallen. Je zet hem erin, hij begint te draaien en binnen de 5 minuten diarree. Een haf uur later ligt hij plat met koliek...
Stallen waar hij nog buiten stond, binnenstallen, stallen met tralies, hooinetten, jollybal, andere buren... niets hielp, paardje strekt nu eenmaal graag de beentjes. Mij paard staat nu 24/7 buiten met een stal op de wei waarvan de deur altijd open staat. Zelden tref ik hem in de stal aan, buiten is veel lekkerder.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:19

Montega schreef:
Hij staat in een buiten stal met een Luik en een paard naast zich. De stallen zijn binnen nog niet af. Dan komt hij in een stal met Luik en heel veel andere paarden. Jollubal negeert hij en een slow feeder met hooi. Stereotype gedrag. Te verhelpen? Sorey vaak niet te helpen dus

Ik kan niet beoordelen hoe betrouwbaar deze site is, maar..... http://paardenkenniscentrum.nl/gedrag/pkc131/ Het gedrag van je paard wordt specifiek benoemd....

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:21

Hij staat daar paar uur buiten en avonden ben ik er en is hij uit de stal. Hij heeft al zn leven goed op stal gestaan het is begonnen bij een zeer onvriendelijk boer. Die stallen waren ook klein en dicht. Helaas staat alles hier op klei grond dus geen 24/7 wei. Die afstanden zijn niet meer te doen nu ik een getrouwde moeder ben. Mijn paard verdiend dat ik vaker kom dan nu. De situatie is lastig

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:23

Dit is stereotiep gedrag ja. Je kunt het doorbreken met stalverrijking of kiezen voor het paard en een andere stal zoeken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:24

Montega schreef:
Hij staat daar paar uur buiten en avonden ben ik er en is hij uit de stal. Hij heeft al zn leven goed op stal gestaan het is begonnen bij een zeer onvriendelijk boer. Die stallen waren ook klein en dicht. Helaas staat alles hier op klei grond dus geen 24/7 wei. Die afstanden zijn niet meer te doen nu ik een getrouwde moeder ben. Mijn paard verdiend dat ik vaker kom dan nu. De situatie is lastig

een paa uur nee ik dus 2/3 uur? dat is veel te kort!
Vergelijk dit met jij die in een wchokje staat opgesloten van een toilet dat je niet kan doorspoelen. 2/3 uurl-tjes mag je er lekker uit, dan word je er weer ingestopt en als je aan het werk moet mag je er weer eventjes uit om te werken, dan weer in dat stinkhok. Hoe zou jij je voelen,?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:25

Heb net ook je andere topic gelezen. Maar dit veroorzaak jij helemaal zelf. Doordat jij geen overwicht hebt, heeft hij niemand waarop hij kan vertrouwen. Zou daar eerst eens gaan werken.

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:28

Ben het niet met je eens! Het is geen onwil van mijn paard. Hij is echt heel bang. Ik heb hem nooit hoeven meppen omdat hij alles doet wat ik vraag. Maar als hij bang is is hij bang! Zoals ik eerder zei, ik ben ook bang voor de tandarts mij daar de stoel in meppen werk averechts. En al gaat de persoon die ik het meest vertrouw eerst. Ben ik nog bang. Dus bij hem zal dat geen zin hebben. En door hem te meppen heb je geen overhand vind ik

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:30

Wat is belangrijker voor je paard? jou vaak zien of buiten kunnen staan?
Hem dwingen in een situatie waarin hij zich ongelukkig voelt, lijkt me heel verkeerd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:30

Montega schreef:
Ben het niet met je eens! Het is geen onwil van mijn paard. Hij is echt heel bang. Ik heb hem nooit hoeven meppen omdat hij alles doet wat ik vraag. Maar als hij bang is is hij bang! Zoals ik eerder zei, ik ben ook bang voor de tandarts mij daar de stoel in meppen werk averechts. En al gaat de persoon die ik het meest vertrouw eerst. Ben ik nog bang. Dus bij hem zal dat geen zin hebben. En door hem te meppen heb je geen overhand vind ik

2 dingen:
1. Ik heb het woord 'meppen' nergens gelezen. Alleen bij jou;
2. Een paard is geen mens.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 27-10-15 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:32

Weet je ik heb geen andere keus dan deze stal. Beter ga ik het niet krijgen. Ik heb niet de tijd om elke dag 2 uur te reizen voor ik bij hem ben. Als ik hem op het land had kunnen zetten had ik dat gedaan wat niet kan kan niet ! Dat is overigens ook niet de reden dat ik dit topic geopend heb.

Ja ik denk dat mij vaker zien beter voor hem is dan weg kwijnen op een landje waar hij ook niet gelukkig is. Hij loopt de hele dag buiten alleen avonden op stal

1 in mijn andere topic staat dat en 2 dat lijkt me logisch maar angst is angst

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:32

In de vorige stal met luik ging het toch ook gewoon goed?
Zijn er geen stallen in de buurt met een uitloop als 24/7 geen optie is?

Montega schreef:

Dus je hebt eigenlijk geen idee wat overwicht is? Niemand heeft het over onwil of meppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:33

FriesWytske schreef:
Heb net ook je andere topic gelezen. Maar dit veroorzaak jij helemaal zelf. Doordat jij geen overwicht hebt, heeft hij niemand waarop hij kan vertrouwen. Zou daar eerst eens gaan werken.

Wat een bizarre onzin, het kan best zijn dat ze nog moeite heeft om leiding te geven aan haar paard ( dat weet ik niet ) maar dat heeft hier uiteraard niets mee te maken.

Dit paard hoort niet op stal.
Dus groepsstal of 24/7 buiten ( met schuilstal)
Ik verwacht niet dat je een andere oplossing vind

En getrouwd en moeder zijn heeft daar naar mijn mening niets mee te maken ( nee ik heb geen makkelijk praten ik heb 3 kinderen, een internationale baan van 50 uur per week en m'n paard staat helaas op een half uurtje met de auto omdat ook ik als eis heb dat ze de hele dag buiten is ( ze wordt "alleen" maar heel chagrijnig van stal)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:34

Een paar uur is echt kort. Ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet waarom dat normaal gevonden wordt. Helaas is het aanbod stallen waarbij de paarden veel langer buiten komen heel klein. Is er niets te regelen met de eigenaren dat hij langer maar buiten kan? Of een particulier in de buurt die plekje over heeft? Weiland huren? Het enigste wat ik verder kan bedenken is om speeltjes ed in de stal te hangen, kijken of hij zich daarmee bezig houdt en zich minder verveeld.

Oh en als laatste, denk aan je paard en niet alleen aan wat voor jezelf het makkelijkst is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:34

Montega schreef:
Weet je ik heb geen andere keus dan deze stal. Beter ga ik het niet krijgen. Ik heb niet de tijd om elke dag 2 uur te reizen voor ik bij hem ben. Als ik hem op het land had kunnen zetten had ik dat gedaan wat niet kan kan niet ! Dat is overigens ook niet de reden dat ik dit topic geopend heb.

Ja ik denk dat mij vaker zien beter voor hem is dan weg kwijnen op een landje waar hij ook niet gelukkig is. Hij loopt de hele dag buiten alleen avonden op stal

1 in mijn andere topic staat dat en 2 dat lijkt me logisch maar angst is angst

Dus verwacht dat ik nu overdwars 2 topics ga lezen? Gaat 'm niet worden. Succes ermee! :evaw:

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:35

Je weet nu toch niet eens of hij ook zo onrustig gaat zijn op zijn nieuwe stal?
Natuurlijk zal hij niet ineens een zen-meester zijn in zijn stal maar je verwacht nu al dat hij totaal gek gaat doen maar dat weet je niet. Gewoon eerst maar eens die trailer in en naar de nieuwe stal.
Staleigenaren wel even laten weten dat hij eerder behoorlijk onrustig is geweest. Zorgen dat hij niet zonder maatje naast hem in stal staat... en eerst maar eens zien wat er gebeurt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:37

je zegt dat dit er niets mee te maken heeft, maar dat is wel zo. Je vraagt een oplossing dit is de oplossing.
En je geeft aan wegkwijnen in een land? Paard is vele malen gelukkiger als hij met vriendjes zichzelf kan zijn op het land, dan dat hij een mens elke dag ziet die hem aan het werk zet hoor

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:42

Wat wordt er met een hoop onbruikbare argumenten gestrooid. Heb je alleen commentaar hou dan gewoon je mond. En niemand vraagt hier iemand om 2 topics te lezen!!

Idd eerder ging het goed ja. Dus miss eerst dat afwachten. Stal is op de hoogte. En nee blijkbaar is er geen 24 uur weidegang in de buurt want dan had ik hem niet op stal gezet. Een uur rijden en een uur terug is gewoon geen optie meer .. En ik het donker kan ik daar sws niks. Ik heb echt wel het beste met hem voor! Ben met hem verhuist naar heb nu een gezin en we kunnen moeilijk met zn allen verkassen voor hem. Ik had het graag gedaan maar leef niet meer alleen. Dat heeft het er dus mee te maken.

Alle bruikbare reacties bedankt :)

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:44

Zoe met alle respect ik weet zelf denk ik wel wat het beste is voor mijn ruin. Ik vraag om ervaringen en ideeën om hem te helpen op stal. En wie zegt dat ik hem aan het werk zet?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:44

FriesWytske schreef:

Dit is imo niet de reden waarom haar paard zo doet. Het is zo te horen n.a.w. stereotyp gedrag. En dat verander je niet. Waarom het ene paard aanleg heeft om stereotyp gedrag te ontwikkelen en de ander niet is niet helemaal duidelijk. Mogelijk speelt het te vroeg afspenen een rol.
Het enige dat erop zit is te proberen hem eraan te laten wennen. En als blijkt dat het echt een paard is dat niet op stal gehouden kan worden dan is vaak de enige oplossing een ander baasje zoeken, hoe cru dit ook klinkt.