trailer piept en remt heel snel mee.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

trailer piept en remt heel snel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:35

Wil allereerst zeggen dat ik morgen even contact wil zoeken met een bedrijf dat verstand heeft van trailers, maar gezien hier ook mensen regelmatig trailers zelf opbouwen en dergelijke vraag ik me af of iemand hier misschien weet hoe of wat.

Ik heb een Heja 5 sterren trailer.
Erg tevreden mee, rijd fijn.
Nieuwe bodem in gekomen voor ik hem kocht en helemaal nagekeken.

Nu heb ik vorige week de autumn desert trail gereden, en heb toen best ruig door een weiland (parkeer terrein) gemoeten, omdat het 1 en al blubber was en ik niet vast wilde komen te zitten.
Het kan toeval zijn, maar sindsdien merk ik dat mijn trailer veel sneller meeremt dan hij eerder deed.
Ik heb er donderdag een stuk van ongeveer 40km retour incl pony, en nog ong 20km zonder pony mee gereden.
En vanavond naar de vereniging, klein pisstukje van 5 min.

Zelfs als ik alleen al gas los laat voel ik een stoot van de trailer die mee remt.
Daarnaast piept hij enorm bij het achteruit rijden.
Ik ben niet ineens anders gaan rijden dan ik normaal deed.

Het kan best zijn dat het parkeren in weiland los staat van het probleem, maar heb het ervoor nooit gemerkt.
Mijn eigen gevoel gaat uit naar iets in de remmerij dat niet lekker zit, maar hoe of wat, geen idee.

Bokt misschien wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:49

Lijkt inderdaad alsof het mechanisme niet meer lekker soepel mee werkt. Heeft hij het probleem op alle 4 de wielen? Zo ja dan zit het probleem in je oplooprem of remstang. Zo nee dan heb je waarschijnlijk temaken met een defecte remleiding of remtrommel/remschoen.

Op zich kan het allemaal prima tegen wat vuil maar als er ergens al een zwakke plek zat dan kan een beetje lomp rijden wel de genadeklap zijn geweest.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 00:04

Er heeft een hele tijd geleden een keer 1 wiel vastgezeten.
Ik heb toen de rem aangetrokken en losgehaald en toen was het in orde.
Heb er toen niks meer aan gemerkt dus een beetje vergeten.

Volgens mij is het op alle 4 de wielen nu. Hij piept in elk geval ontzettend en dat meeremmen doet ie soms wel soms niet, maar in elk geval in situaties waarvan ik denk: dit was nou niet nodig.
En een paar weken geleden deed ie het in dezelfde situaties niet.
Maar goed, ik wil er niet mee blijven rijden tot het een consequent probleem wordt.
Ik zet hem overigens nooit op de rem weg.

Onderstaand een foto van het weiland op dag 1. Er viel die nacht nog flink regen, en wij waren 1 van de laatste starts.
Ik heb dus idd best lomp moeten gassen. Niet mijn stijl, maar ik had geeb sleepoog, dus slepen wilde ik voorkomen (heb wel een 4x4)

Afbeelding

Anoniem

Re: trailer piept en remt heel snel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:09

Lompgassen moet je nooit doen als glad is, daarmee trek je juist boel in de slip.
Beste is om juist de boel langzaam te laten rollen, dan kom je zelfs zo weiland met 2 wiel aangedreven auto er prima door zonder vast te komen zitten.

Trailer,
Wanneer heb je laatste onderhoud aan laten uitvoeren? Zal als jou was even afspraak maken bij een trailer onderhoud bedrijf.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 00:13

Met langzaam rijden kwam de 1 na de ander vast te zitten.
Ik heb gedaan wat me aangeraden werd. Dat is verder allemaal goed gegaan.

Ik heb de trailer in mei gekocht bij iemand die ze opkoopt en weer in orde maakt.
Deze had dan ook net een nieuwe bodem gekregen en een nieuwe oploop.
Heb er sindsdien nog geen onderhoud aan gepleegd, maar wil dus morgen even bellen naar "de witte smid".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:20

Als recent nieuwe oploop rem er op is gegaan en er nu problemen mee zijn dan is mogelijk een garantie kwestie. Ik zal als jou was er naar informeren naar bedrijf met vraag hoe lang garantie die geeft op reparaties.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 00:25

Als blijkt dat inderdaad de oploop het probleem is dan zal ik dat zeker doen, dank je wel voor de tip.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:30

Volgens mn vriend die automonteur is en ook wel eens trailers onderhoudt geeft zou het goed kunnen dat de remmen te strak afgesteld staan, dat zorgt ervoor dat de trailer wielen te snel blokkeren tijdens het (lichte) remmen en dan gaan ze inderdaad piepen. Alleen is het in dat geval apart dat je eerder nergens last van had. Of de oplooprem is niet goed meer.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 09:48

Dat zou ook kunnen, maar idd dan zou je verwachten dat ie dat altijd heeft gedaan.

Ik ga straks in elk geval even bellen en dan kijk ik wel wat ze zeggen.

Iedereen tot zo ver bedankt :)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:52

Ben wel benieuwd wat er uit komt. Daar heeft mijn trailer ook af en toe last van. Wil je posten wat er nu uitgekomen is?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:10

Als ik het weet dan laat ik het weten :)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:17

Ik heb even gebeld, hij kon zo niet zeggen wat het was, dan moest ie hem echt even nakijken.
Dus ik breng hem vrijdag.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 11:22

Hebben hem vanmorgen weggebracht, ik word nog gebeld over wat ie vind als ie op de brug staat, maar hij zei nu al dat waars de oploop niet meer goed was, en er zit ook te veel speling op de kop.

Vrees dat dit al met al een duur geintje gaat worden :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:06

Maar als nieuwe oploop nu al stuk is, dan is dat toch garantie?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 14:38

Ja.. of die heeft er nooit in gezeten. Heb hem bij een ander gekocht dan waar ie nu word nagekeken.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:24

Het hele remsysteem moet vervangen worden.
Heb degene waar ik hem van gekocht heb gebeld en die belt me vanavond terug. Tot die tijd maar afwachten.
Hij zei dat ie in t ergste geval de remmen moest vervangen, maar t liefst doe ik gewoon die trailer terug. Heb er weinig vertrouwen meer in. Maar weet nirt of dat een optie is.

Afwachten maar weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:54

En op grond waarvan moet het remsysteem vervangen worden? Over welke onderdelen heeft hij het dan precies, want de term 'remsysteem' omvangt nogal wat onderdelen............

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:59

De kop heeft te veel speling, de oploop is niet meer goed, de kabel (of stang?) Werkt niet zoals zou moeten, van 1 wiel slaan 2 onderdelen in de rem over elkaar heen waardoor het wiel vast loopt.

Het zijn dus meerdere dingen, en dit is alles wat ik onthouden heb zo 1, 2, 3. Er waren in ieder geval aardig wat problemem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:07

Dott schreef:
De kop heeft te veel speling, de oploop is niet meer goed, de kabel (of stang?) Werkt niet zoals zou moeten, van 1 wiel slaan 2 onderdelen in de rem over elkaar heen waardoor het wiel vast loopt.

Het zijn dus meerdere dingen, en dit is alles wat ik onthouden heb zo 1, 2, 3. Er waren in ieder geval aardig wat problemem.

Zo dat klinkt niet best -O- . Is heel de oplooprem defect of bijvoorbeeld alleen de demper of glijstang? Scheelt een 400 euri qua reparatie.

Remstang zelf kan weinig aan kapot zijn.

Remkabels zijn altijd onderhevig aan regelmatige vervanging en kosten je qua materiaal rondom een 40 tot 60 euro.

Remschoenen die uit de constructie schieten komt meestal door een defect of los geraakt veertje en hoeft ook niet de wereld te kosten behalve dan het uurloon.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 16:16

Mja, die kerel zei dat je op een 700 euro uit zou komen aan reparatie kosten.
Ik heb er zelf niet zo veel verstand van, en wilde eerst met de verkoper overleggen, dus heb ook nog geen details gevraagd verder.
Was nogal uit t veld geslagen.

Sowieso heb ik gewoon niet "even" 700 euro liggen om die trailer te laten maken.
Dus voorlopig staat ie nog even bij degene die hem nagekeken heeft en wacht ik af wat de verkoper gaat zeggen en dan kijk ik wat handig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:35

Er zitten hier ook behoorlijk wat trailer bedrijven op bokt. Misschien kan iemand je verder helpen. Persoonlijk vind ik voor wat ik er zo uit haal: nieuwe demper, remkabels en vast zetten van remschoen, 700 euro heeeeeeeel erg veel geld. Qua materiaal zit je tussen de 200-300 euro voor particulier en inkoop voor dat bedrijf dus nog wel wat lager.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 18:48

Mja, misschien wel inderdaad.
Maar kan best zijn dat er meer aan de hand is.

Nadeel is dat ik er geen lange stukken meer mee wil rijden eigenlijk.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:28

Als de trailer heel snel meeremd kan dit wijzen op een defecte stootdemper. Verder kan het zijn dat de remkabels niet helemaal soepel meer lopen of dat er In de trommels iets niet goed zit, Van speling op de glijstang of ruimte op de koppeling gaat ie niet piepen bij het remmen

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 20:11

Hij piept ook niet bij het remmen, hij piept bij het achteruit rijden.
Dat is waarschijnlijk een rem die dan aanloopt oid.

Anyway, ik breng hem maandag naar de verkoper en die wil hem onder garantie repareren, dus dat is wel erg fijn.
Vind het wel vervelend dat ie dat niet in orde heeft gemaakt voordat ie hem aan me verkocht, maar goed.

Wil de witte smid om een uitdraai oid vragen van wat ze gevonden hebben en die meenemen naar de verkoper.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:37

Dott schreef:

Wat een dijk van een zwamverhaal. Als remschoenen niet goed gemonteerd zijn, moet je ze opnieuw plaatsen en klaar. Een paar euro voor een paar veertjes en meer kan er niet stuk. Complete set remschoenen is ook niet zo duur, maar gooi er in dat geval rondom nieuwe schoenen op. Zal 100 - 150 euro mat kosten en twee uur werk.

Oploopset kan niet zoveel aan stuk maar wat is er wel kapot? de koppeling kost enkele tientjes en is binnen een kwartier gemonteerd. Als het veerdempsysteem defect is, ben je wat meer kwijt maar ook dat is relatief simpel te vervangen.

Tot slot kunnen de remkabels nog vastgerot zijn maar dan remt ie helemaal niet, dus dat lijkt me sterk. Aan het stangenstelsel kan niks stuk, anders dan dat er een stang breekt maar dat is niet te missen.