Dominante ruin - bijtgedrag/chagrijnig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Dominante ruin - bijtgedrag/chagrijnig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 15:36

Hallo allemaal,

nadat King mij vanmorgen voor de eerste keer raak heeft gebeten bedacht ik mij dat ik toch eens wil onderzoeken of zijn gedrag oplosbaar is.

King is een 11 jarige ruin, ras geen idee maar er zit waarschijnlijk iets spaans in.
Ik rij hem nu ruim anderhalf jaar bij en hij is bij deze eigenaresse sinds een jaar of 4 geloof ik. Daarvoor was hij lang van een man welke nu ook nog bij ons op stal staat.

King is vroeger mishandeld geweest, hoe precies weet ik niet. Toen de eigenaresse hem net had konden ze amper zijn stal in komen, hij trapte je er gewoon uit. Dat is nu helemaal over, we kunnen gewoon zijn stal in. Maar ons probleem is dat hij altijd in de omgang dominant is, hij probeert altijd te bijten en wil soms wel eens dreigen met een achterbeen wanneer we hem bijvoorbeeld om willen draaien op de poetsplaats, echt trappen zal die denk ik niet doen. Maar wel continu happen/bijten en chagrijnig zijn.
Hij weet dondersgoed dat het niet mag want ik hoef maar 1 vingertje omhoog te doen en hij draait zijn hoofd alweer weg. Maar ik ben het zo zat dat ik continu maar op moet letten. Hij heeft zo zijn slechte en goede dagen maar ook op een goede dag moet je hem gewoon corrigeren. En geloof mij, ik corrigeer hem soms echt wel flink en ben zeker wel consequent met hem.
Zijn eigenaresse en haar ex, die ook veel met hem doet, zijn misschien net iets minder consequent omdat die net iets banger zijn aangelegd.

Maar wat ik gewoon niet snap is dat hij dit nog steeds altijd doet, na al die jaren. Je zou toch denken dat die ons ondertussen gewoon toch wel vertrouwd en weet wat die wel en niet mag doen... naar andere paarden of tijdens het werk is hij trouwens prima te handelen, echt helemaal niks aan de hand. Het is alleen altijd zo'n gedoe op die poetsplaats...

Nu vroeg ik mij af of dit te verhelpen/verbeteren zou zijn door enkel grondwerk lessen, zou dit nog wel zin hebben vraag ik mij af....want ik geloof wel echt dat we een band hebben want zou ik die niet hebben dat zou ik hem echt niet al al die tijd kunnen rijden...hij is niet altijd even makkelijk namelijk.

Heeft iemand hier ervaring mee en heeft tips of ideeën? En als het met grondwerk lessen zou helpen, waar vind ik dan iemand die dat gratis of voor niet veel geld wil doen...? Ik heb geen idee...

Hij is trouwens medisch gewoon in orde, hij wordt al elk half jaar behandeld door de osteopaat en ook af en toe een massage...dus het is echt niet iets lichamelijks...

Graag hoor ik jullie meningen, bedankt alvast!

Anoniem

Re: Dominante ruin - bijtgedrag/chagrijnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:47

Hoe is hij met aansingelen bijv? Je zegt medisch in orde, maar hoewel ik een hoge pet van een osteopaat op heb, hoeft een behandeling daar niet te zeggen dat hij niks mankeert ;)
Ik zou bijv met een altijd zuur paarden denken aan een maagzweer bijv.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:57

Zulke paarden zullen misschien mamkkelijker worden met veel oefenen. Maar je zal altijd op moeten passen.
We kunnen vanaf hier niet zien hoe jij het paard opzij laat schikken. Misschien een keer een gedragsdeskundige langs laten komen. Als die je tips kan geven hoe er mee om te gaan kan je daar weer wat op voort borduren
Verder zou ik zeggen, probeer de eigenaresse er mee te helpen om ook consequent te zijn. Het is geen klophengst toch?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:07

Joolien schreef:
Hoe is hij met aansingelen bijv? Je zegt medisch in orde, maar hoewel ik een hoge pet van een osteopaat op heb, hoeft een behandeling daar niet te zeggen dat hij niks mankeert ;)
Ik zou bijv met een altijd zuur paarden denken aan een maagzweer bijv.

Met aansingelen doet die niet extra gek ofzo, hij is niet gemeen naar de singel.
Als die een maagzweer zou moeten hebben dan heeft die die al heeeeel veel jaar, dan lijkt me dat dat toch wel aan het licht gekomen zou moeten zijn.
Het is ook eigenlijk echt altijd op de poetsplaats. Als ik met hem aan de hand loop of wanneer hij los staat ofzo doet hij het bijna niet...

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:10

Jimbo schreef:
Zulke paarden zullen misschien mamkkelijker worden met veel oefenen. Maar je zal altijd op moeten passen.
We kunnen vanaf hier niet zien hoe jij het paard opzij laat schikken. Misschien een keer een gedragsdeskundige langs laten komen. Als die je tips kan geven hoe er mee om te gaan kan je daar weer wat op voort borduren
Verder zou ik zeggen, probeer de eigenaresse er mee te helpen om ook consequent te zijn. Het is geen klophengst toch?

Ja het is ook echt wel al minder dan het was hoor, dat gelukkig wel. En zoals ik al zei, hij weet het dondersgoed.
Als hij bijvoorbeeld zo gedraaid is dat die met zijn kont tegen het schot aanstaat en ik wil hem weer 'recht' hebben dan doe ik eigenlijk altijd alleen maar een vinger of soms gewoon met mijn hand aan de zijkant van ze bil en vraag of die om wilt. Hij gaat ook altijd wel gewoon om hoor, maar hij wilt dan wel eens dat achterbeen optillen aan de kant waar ik het vraag. Dus dat doe ik echt niet op een gemene manier ofzo. En soms als die echt heel vervelend is en ik word een keer extra boos, dan komt er daarna bij hem een mega snurk uit, alsof het echt heel spannend was wat ik deed en dan is die wel weer iets beter te handelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:17

Dat hij chagrijnig is, is voor mij zorgelijk.
Mijn ervaring met hengsten is dat zij meer bijten uit spel. Weliswaar dominantie spel, maar dan niet met een chagrijnige uitdrukking daarbij en uiteraard ook niet agressief. (eerder van "haha, ik heb je!" :') ) Daarbij leren ze al snel dat ik niet mee wil spelen en zetten ze hun spel voort met elkaar in de wei.

Dus ik zou toch even kijken of er wat meer achter zit. Wat gaat er aan vooraf? Wat is het moment van bijten? Zie je het aankomen? Etc.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:33

Jessix schreef:
Dat hij chagrijnig is, is voor mij zorgelijk.
Mijn ervaring met hengsten is dat zij meer bijten uit spel. Weliswaar dominantie spel, maar dan niet met een chagrijnige uitdrukking daarbij en uiteraard ook niet agressief. (eerder van "haha, ik heb je!" :') ) Daarbij leren ze al snel dat ik niet mee wil spelen en zetten ze hun spel voort met elkaar in de wei.

Dus ik zou toch even kijken of er wat meer achter zit. Wat gaat er aan vooraf? Wat is het moment van bijten? Zie je het aankomen? Etc.

Hij is al jarenlang geen hengst meer dus dat kan het niet zijn.
Het komt echt voort uit zijn mishandeld zijn, dat weet ik echt wel zeker. Ik denk dat het ook wel wat komt uit onzekerheid ofzo en dan om zichzelf te beschermen, ik weet het niet zo goed.

Als ik hem op de poetsplaats heb staan en hem gewoon aan het poetsen ben dan is het gedrag het ergst. Dan is hij dus verder nergens mee bezig en richt die zich op mij. Daarom zeg ik ook, als ik met hem aan het rijden ben of hij loopt aan de hand mee dan is er meestal gewoon niks aan de hand.
Ik zie het zeer zeker aankomen ja en ik hoef dan maar een vinger omhoog te doen en nee ofzo te zeggen en hij went zijn hoofd wel weer af maar hij blijft het doen. Behalve dan dus als ik eens echt flink boos wordt of als die te ver is gegaan en ik hem echt flink op zijn donder geef.....dan komt er dus zo'n enorme snurk/zucht uit en is die daarna zeker wel voorzichtiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:35

Probeer hem niet te behandelen als een mishandeld paard, dat kan soms ook nog wel eens problemen geven. als je dan onzeker wordt, kan het paard ook onzeker worden en dmv agressie de leiding overnemen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:39

misschien kun je het gedrag doorbreken door hem af te leiden bij het poetsen..

oude wasmand.. daar een flinke berg hooi in, worteltjes en partjes appel erdoor..

poetsen even vlot, waar het zadel komt te liggen, het hoofd voorzichtig, hoeven uitkrabben en klaar..

zo heeft hij geen tijd om wat te uit te halen, want hij staat mijn zijn neus in het lekkers..

dat rustig aan uitbouwen naar steeds wat langer bezig, zodat hij 'vergeet' om zuur te doen als je met hem bezig gaat..

als dat allemaal goed gaat, het poetsen net even een minuutje langer laten duren als dat hij voer heeft. gaat dat goed, ook gelijk stoppen niet de grenzen opzoeken...

kan best lang duren voor hij rustig op de poetsplaats kan staan zonder dat hij te eten heeft.. maar ruwvoer met wat fruit kan totaal geen kwaad.. dus het proberen waard

je zou dat zelfs op stal kunnen toepassen.. Direct na het halster om doen, belonen met een stukje appel.. even omzetten in de stal, plakje banaan erin.. Niet teveel en niet in je broekzakken stoppen, anders krijg je daar weer problemen mee.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:42

Joolien schreef:
Probeer hem niet te behandelen als een mishandeld paard, dat kan soms ook nog wel eens problemen geven. als je dan onzeker wordt, kan het paard ook onzeker worden en dmv agressie de leiding overnemen.

Oh nee zo behandel ik hem ook zeer zeker niet hoor, ik behandel hem als een gewoon paard maar ben alleen wat consequenter en oplettender. Ik wordt niet zo snel onzeker rondom het paard dus dat zal het niet zijn.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:44

elenaMM77 schreef:
misschien kun je het gedrag doorbreken door hem af te leiden bij het poetsen..

oude wasmand.. daar een flinke berg hooi in, worteltjes en partjes appel erdoor..

poetsen even vlot, waar het zadel komt te liggen, het hoofd voorzichtig, hoeven uitkrabben en klaar..

zo heeft hij geen tijd om wat te uit te halen, want hij staat mijn zijn neus in het lekkers..

dat rustig aan uitbouwen naar steeds wat langer bezig, zodat hij 'vergeet' om zuur te doen als je met hem bezig gaat..

als dat allemaal goed gaat, het poetsen net even een minuutje langer laten duren als dat hij voer heeft. gaat dat goed, ook gelijk stoppen niet de grenzen opzoeken...

kan best lang duren voor hij rustig op de poetsplaats kan staan zonder dat hij te eten heeft.. maar ruwvoer met wat fruit kan totaal geen kwaad.. dus het proberen waard

je zou dat zelfs op stal kunnen toepassen.. Direct na het halster om doen, belonen met een stukje appel.. even omzetten in de stal, plakje banaan erin.. Niet teveel en niet in je broekzakken stoppen, anders krijg je daar weer problemen mee.

Hmm bedankt voor je tip maar ik denk niet dat ik dat zo heel snel zo zou doen. Het poetsen zelf is namelijk geen probleem ofzo alleen dat gebijt wel. Hij weet het allemaal dondersgoed en kan het ook echt wel gewoon normaal.

Maar daarom blijf ik met de gedachte zitten van: hij is al heel lang bij ons, weet het dondersgoed en tóch blijft die het proberen de hele tijd....ik wil weten waar dat vandaan komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:51

Hoe is hij in bet contact naar andere paarden?
Komt hij veel buiten,paarden kunnen ook wat sjaggie worden van te weinig sociale contacten met andere paarden en richten zich dan meer op hun grens opzoeken bij mensen.
Zou het kunnen dat je juist omdat hij mishandeld is geweest hem zielig vind en toch te zacht bent in het corrigeren?

Misschien moet je inderdaad een gedragsdeskundige vragen of eens kijken of iemand je kan filmen zodat misschien duidelijker word wat er nou eigenlijk is

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:51

Wat doe je precies als reactie wanneer je paard dreigt te bijten?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:55

ellepel schreef:
Hoe is hij in bet contact naar andere paarden?
Komt hij veel buiten,paarden kunnen ook wat sjaggie worden van te weinig sociale contacten met andere paarden en richten zich dan meer op hun grens opzoeken bij mensen.
Zou het kunnen dat je juist omdat hij mishandeld is geweest hem zielig vind en toch te zacht bent in het corrigeren?

Misschien moet je inderdaad een gedragsdeskundige vragen of eens kijken of iemand je kan filmen zodat misschien duidelijker word wat er nou eigenlijk is

Naar andere paarden is er niks aan de hand, hij vind andere paarden alleen maar heel leuk. Wanneer ze gaan neuzen wil hij wel eens zo'n gilletje geven en 'slaan' met een voorbeen maar meer ook niet. Hij heeft een allerliefste vriendje waar die heel goed mee op kan schieten. Ze staan in de zomer altijd samen buiten en in de winter worden ze ook regelmatig samen los gezet. Dus nee, ook daar komt het niet uit voort.
En ik kan voor mezelf zeggen dat ik absoluut niet te zacht ben ik het corrigeren. Als hij echt te ver gaat geef ik hem gerust een dreun, en nee dat vind ik niet zielig. En hij deinst dan ook echt wel weg.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:58

jensvl schreef:
Wat doe je precies als reactie wanneer je paard dreigt te bijten?

Nouja wat ik hierboven ook al beschreef. Ik hoef meestal alleen maar een vinger omhoog te brengen en 'nee' oid te zeggen op wat boze toon en hij wendt zijn hoofd al af.

Maar vanmorgen bijvoorbeeld als voorbeeld: ik wilde hem gewoon op zijn voorhoofd aaien zonder hem aan zijn halster vast te moeten houden. Hij probeert dan elke keer te happen en wend dan eigenlijk als vanzelf al zijn hoofd weg zodra ik maar iets van mijn arm omhoog doe.
Maar ik wilde gewoon dat die het zou accepteren en hield mijn hand dus gewoon waar die was en hij ontspande dan weer iets waardoor zijn hoofd weer naar mijn hand kwam en dan begint het opnieuw. Totdat hij die ene keer net iets sneller was dan ik en toch opeens raak had, wat overigens de eerste keer is sinds ik hem rij. Hij moet het gewoon zien te accepteren. Als ik zijn hoofd iets vasthoud en hem dan zou aaien is er niks aan de hand.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:08

Het lijkt me idd het beste een filmpje er van te maken of iemand langs te laten komen. Het kan er bij mij niet in dat een paard dit blijft doen terwijl hij weet dat hij een ferme tik riskeert. Hij voelt zich op de een of andere manier gedwongen van dit te doen. Als we daar de oorzaak van kunnen vinden kunnen we nadenken over de oplossing. Maar een filmpje zou dus heel veel helpen. Een keer langs komen zou natuurlijk nog beter zijn, maar voor mij tenminste wat ver weg, dus ik zou eerst met een filmpje willen proberen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:10

Ik zou hem toch op een maagzweer laten nakijken, better safe than sorry...
Merk je ook verandering in dit gedrag als de osteopaat recentelijk geweest is?

Met mijn vorige paard(merrie), ben ik en hele medische mallemolen doorgeweest, zij vertoonde ook dit gedrag en dat bleek uiteindleijk iets medisch te zijn. Toen ze volledig gezond en pijnvrij was, heeft het veel geduld gekost om dit gedrag te verbeteren, maar dat is nooit helemaal overgegaan. Eigenlijk hetzelfde zoals jij het omschrijft.
Als ik ooit weer een paard met dit gedrag zou treffen, zou ik ze medisch helemaal binnenste buiten willen keren. Pas als ik weet of het daar mee te maken heeft(en indien nodig behandeld is), kun je pas echt aan dit gedrag gaan werken.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 17:17

ijssnuiver schreef:
Ik zou hem toch op een maagzweer laten nakijken, better safe than sorry...
Merk je ook verandering in dit gedrag als de osteopaat recentelijk geweest is?

Met mijn vorige paard(merrie), ben ik en hele medische mallemolen doorgeweest, zij vertoonde ook dit gedrag en dat bleek uiteindleijk iets medisch te zijn. Toen ze volledig gezond en pijnvrij was, heeft het veel geduld gekost om dit gedrag te verbeteren, maar dat is nooit helemaal overgegaan. Eigenlijk hetzelfde zoals jij het omschrijft.
Als ik ooit weer een paard met dit gedrag zou treffen, zou ik ze medisch helemaal binnenste buiten willen keren. Pas als ik weet of het daar mee te maken heeft(en indien nodig behandeld is), kun je pas echt aan dit gedrag gaan werken.

Ik vind zijn gedrag wel iets erger worden wanneer hij bijna weer toe is aan een osteopaat behandeling. Dan is hij net een tikkie wat meer chagrijnig en ik merk dit ook onder het zadel. Nu zijn we momenteel al een zadelprobleem aan het oplossen want ook die lag niet goed dus hij zat ook mede daardoor gewoon niet lekker meer in zijn vel. We hebben toen mijn instructrice laten komen die ook masseur is en die constateerde het dat het zadel toch nog steeds niet helemaal lekker ligt. Volgende week komt eindelijk de zadelmaker en nemen we waarschijnlijk een nieuw zadel.

Maar ja, zijn gedrag wordt iets erger zodra die weer bijna aan de osteopaat toe is.

Ik heb net even op marktplaats gespeurd en zag een advertentie van een paardgedragstrainer die ook nog eens in de buurt woont. Ik heb haar dus maar even een mail gestuurd.
Ik wil dit graag opgelost hebben maar het kan helaas niet echt veel geld kosten omdat de eigenaresse helaas altijd al iets op moet letten met geld en ik het ook niet heb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:22

Misschien dat er iemsnd in je buurt in opleiding is via Tinley en wel kosteloos langs kan komen?
Dan zou je met hen contact moeten opnemrn om te kijken of dat kan.
Hebben wij ook eens bij een merrie gehad en dat is torn erg goed bevallen :j

Ik denk dat doordat hij niet lekker in zijn vel zit er totaal geen zin in heeft dat je aan hem zit en hij dat duidelijk laat merken.
Of hij geeft al kleine signalen vooraf die jij misschien toch niet op merkt en hij daarna pas gaat bijten om het duidelijker te maken, let vooral op orenspel, zwiepen van de staart,opzij stappen, stand van de ogen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:22

Een slecht passend zadel kan ook wel een grote veroorzaker zijn van dit soort problemen..
Dus goed dat jullie dit nu aanpakken!

Als je aangeeft dat hij 'slechter' wordt als het bijna tijd is voor de osteo, geeft mij toch wel aan dat er medisch wellicht iets meer aan de hand is.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 17:29

ellepel schreef:
Misschien dat er iemsnd in je buurt in opleiding is via Tinley en wel kosteloos langs kan komen?
Dan zou je met hen contact moeten opnemrn om te kijken of dat kan.
Hebben wij ook eens bij een merrie gehad en dat is torn erg goed bevallen :j

Ik denk dat doordat hij niet lekker in zijn vel zit er totaal geen zin in heeft dat je aan hem zit en hij dat duidelijk laat merken.
Of hij geeft al kleine signalen vooraf die jij misschien toch niet op merkt en hij daarna pas gaat bijten om het duidelijker te maken, let vooral op orenspel, zwiepen van de staart,opzij stappen, stand van de ogen.

Ik heb nu inderdaad iemand een mail gestuurd die in opleiding is tot Equinoloog van Annemarie van der Toorn, en in haar marktplaats advertentie stond dat zij het kosteloos deed. Dus ja, ik heb haar even een mail gestuurd.

Hij zit dan al heeeeel veel jaren slecht in zijn vel want hij doet dit altijd.

En ja, hij heeft die osteopaat behandelingen ook altijd wel nodig helaas, maar verder is er naar mijn mening echt niets medisch aan de hand en is het gewoon echt een gedragsprobleem.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:31

Ik zou 'm toch eens laten checken op maagzweren. Dit gedrag pas daar wel bij. Hij kan daar al jaren last hebben. Een osteopaat of masseur kunnen er niet in kijken.

Ik zou eerst zeker willen weten of het iets medisch. Ik geloof niet dat dit dominant gedrag is, vooral omdat hij het alleen op de poetsplaats doet en ondanks dat jij streng bent toch blijft doen. Spaanse paarden zijn erg gevoelig, hij probeert jou denk ik iets duidelijk te maken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:06

Wil je nou weten waardoor het gedrag komt of wil je er vanaf? Ik vraag dat omdat iemand een prima methode geeft om er van af te komen, en deze leg je naast je neer. Medische problemen moet je uiteraard uitsluiten. Ook zonder medische achtergrond is dit gedrag te verklaren. Ik zie dit heel veel bij paarden die vrij vaak 'gecorrigeerd' worden. Het is dan een soort machtsspelletje; door iets te doen (bijten) kan hij de persoon iets laten doen (bv vinger heffen/ "ehhh" zeggen). Het paard traint de mend als het ware en dat geeft een (prettig) gevoel van controle.

Geen idee of dit bij jou aan de hand is maar ik zie het vrij vaak.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:52

_Linn_ schreef:
Maar vanmorgen bijvoorbeeld als voorbeeld: ik wilde hem gewoon op zijn voorhoofd aaien zonder hem aan zijn halster vast te moeten houden. Hij probeert dan elke keer te happen en wend dan eigenlijk als vanzelf al zijn hoofd weg zodra ik maar iets van mijn arm omhoog doe.
Maar ik wilde gewoon dat die het zou accepteren en hield mijn hand dus gewoon waar die was en hij ontspande dan weer iets waardoor zijn hoofd weer naar mijn hand kwam en dan begint het opnieuw. Totdat hij die ene keer net iets sneller was dan ik en toch opeens raak had, wat overigens de eerste keer is sinds ik hem rij. Hij moet het gewoon zien te accepteren. Als ik zijn hoofd iets vasthoud en hem dan zou aaien is er niks aan de hand.

Waarom :? ? Het paard is hartstikke braaf als jij aan zijn hoofd zit terwijl je zijn halster iets vasthoudt, waarom wil je hem zo dwingen dat hij jou laat aaien als je zijn halster niet vasthoudt? Wat denk je daarmee op te schieten? Hij vertelt je supernetjes dat hij het liever niet wil (door zijn hoofd af te wenden, keer op keer) en accepteert het als jij hem middels het halster vertelt dat het even moet, dus waarom dan op zo'n manier paardje pesten? Je luistert niet naar hem, hij moet schreeuwen (doet dit middels happen/bijten) en vervolgens krijgt hij een dreun... Tja, ik vind het niet zo gek dat dit paard je niet vertrouwt.

Als je een betere band wil dan zul je ook zijn grenzen moeten respecteren. Als je erg graag wil dat hij jouw geaai op zijn hoofd toelaat dan zul je de druk gelijk weg moeten halen bij ontspanning (dus laat hij zijn hoofd wat zakken, dan moet je je arm gelijk weghalen, niet door blijven drammen), de oefening rustig op moeten bouwen en de tijd nemen voor zoiets. Niet ineens bedenken dat hij nu dit moet en zal accepteren.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:45

Het is altijd lastig van afstand zoiets te beoordelen, maar ervan uitgaande dat het gedragsmatig is, en niet een medisch probleem zal het wel op te lossen zijn.
Wat je eigenlijk wilt bereiken is het gedrag zó om te buigen dat het niet meer nodig is te happen, maar netjes te doen wat jij vraagt.
Er zijn een aantal methodes om dit te bereiken, en eentje ervan is clickertraining. Dat werkt, mits je correct clickt snel en is vriendelijk. Ook iets simpels als voorhoofd aaien kun je clickeren, 'om' gaan, voetje geven, blijven staan, mogelijkheden te over... maar eerst voerweigeren aanleren, dat is van belang bij een happer. Hij mag nooit meer bijten naar jouw hand, maar beleefd wachten tot hij de beloning krijgt. (filmpjes op YT)
Maar goed, of deze methode jou wat lijkt moet je zelf maar bekijken. Ik zou wel ervaren hulp vragen, want dit is wel een beetje lastiger dan 'gewoon' gaan clickeren.

Je kunt een paard niet iets afleren, je kunt hem wél iets (nieuws) aanleren. Het aangeleerde kan verkeerd zijn, maar de uitdaging is dan het goede antwoord op jouw vraag aan te leren. Buig je het ongewenste hoofd afwenden en bijten (ontwijkend gedrag en verdedigend) af naar een positieve ervaring, met een click, wat lekkers, dan zal hij dat onthouden en leuker vinden dan bijten. Zich op het hoofd laten aaien levert hem immers wat lekkers op. En na de conditionering hoeft het lekkers niet, dan is de aai voldoende beloning en is het ongewenste gedrag omgebogen naar gewenst.
Ik stel het wat simpel, maar in de basis werkt het op deze manier.

Ik ben het beslist niet eens met NiFallor. Het is geen paardje pesten. Hij heeft geleerd dat bijten en dreigen succes oplevert (wellicht heeft ie tikken tegen het hoofd gehad en bijt daarom) en dát is wat je wilt ombuigen zodat hij nieuw gedrag aanleert wat gewenst is.