Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joolien schreef:Hoe is hij met aansingelen bijv? Je zegt medisch in orde, maar hoewel ik een hoge pet van een osteopaat op heb, hoeft een behandeling daar niet te zeggen dat hij niks mankeert
Ik zou bijv met een altijd zuur paarden denken aan een maagzweer bijv.
Jimbo schreef:Zulke paarden zullen misschien mamkkelijker worden met veel oefenen. Maar je zal altijd op moeten passen.
We kunnen vanaf hier niet zien hoe jij het paard opzij laat schikken. Misschien een keer een gedragsdeskundige langs laten komen. Als die je tips kan geven hoe er mee om te gaan kan je daar weer wat op voort borduren
Verder zou ik zeggen, probeer de eigenaresse er mee te helpen om ook consequent te zijn. Het is geen klophengst toch?
Jessix schreef:Dat hij chagrijnig is, is voor mij zorgelijk.
Mijn ervaring met hengsten is dat zij meer bijten uit spel. Weliswaar dominantie spel, maar dan niet met een chagrijnige uitdrukking daarbij en uiteraard ook niet agressief. (eerder van "haha, ik heb je!") Daarbij leren ze al snel dat ik niet mee wil spelen en zetten ze hun spel voort met elkaar in de wei.
Dus ik zou toch even kijken of er wat meer achter zit. Wat gaat er aan vooraf? Wat is het moment van bijten? Zie je het aankomen? Etc.
Joolien schreef:Probeer hem niet te behandelen als een mishandeld paard, dat kan soms ook nog wel eens problemen geven. als je dan onzeker wordt, kan het paard ook onzeker worden en dmv agressie de leiding overnemen.
elenaMM77 schreef:misschien kun je het gedrag doorbreken door hem af te leiden bij het poetsen..
oude wasmand.. daar een flinke berg hooi in, worteltjes en partjes appel erdoor..
poetsen even vlot, waar het zadel komt te liggen, het hoofd voorzichtig, hoeven uitkrabben en klaar..
zo heeft hij geen tijd om wat te uit te halen, want hij staat mijn zijn neus in het lekkers..
dat rustig aan uitbouwen naar steeds wat langer bezig, zodat hij 'vergeet' om zuur te doen als je met hem bezig gaat..
als dat allemaal goed gaat, het poetsen net even een minuutje langer laten duren als dat hij voer heeft. gaat dat goed, ook gelijk stoppen niet de grenzen opzoeken...
kan best lang duren voor hij rustig op de poetsplaats kan staan zonder dat hij te eten heeft.. maar ruwvoer met wat fruit kan totaal geen kwaad.. dus het proberen waard
je zou dat zelfs op stal kunnen toepassen.. Direct na het halster om doen, belonen met een stukje appel.. even omzetten in de stal, plakje banaan erin.. Niet teveel en niet in je broekzakken stoppen, anders krijg je daar weer problemen mee.
ellepel schreef:Hoe is hij in bet contact naar andere paarden?
Komt hij veel buiten,paarden kunnen ook wat sjaggie worden van te weinig sociale contacten met andere paarden en richten zich dan meer op hun grens opzoeken bij mensen.
Zou het kunnen dat je juist omdat hij mishandeld is geweest hem zielig vind en toch te zacht bent in het corrigeren?
Misschien moet je inderdaad een gedragsdeskundige vragen of eens kijken of iemand je kan filmen zodat misschien duidelijker word wat er nou eigenlijk is
jensvl schreef:Wat doe je precies als reactie wanneer je paard dreigt te bijten?
ijssnuiver schreef:Ik zou hem toch op een maagzweer laten nakijken, better safe than sorry...
Merk je ook verandering in dit gedrag als de osteopaat recentelijk geweest is?
Met mijn vorige paard(merrie), ben ik en hele medische mallemolen doorgeweest, zij vertoonde ook dit gedrag en dat bleek uiteindleijk iets medisch te zijn. Toen ze volledig gezond en pijnvrij was, heeft het veel geduld gekost om dit gedrag te verbeteren, maar dat is nooit helemaal overgegaan. Eigenlijk hetzelfde zoals jij het omschrijft.
Als ik ooit weer een paard met dit gedrag zou treffen, zou ik ze medisch helemaal binnenste buiten willen keren. Pas als ik weet of het daar mee te maken heeft(en indien nodig behandeld is), kun je pas echt aan dit gedrag gaan werken.
ellepel schreef:Misschien dat er iemsnd in je buurt in opleiding is via Tinley en wel kosteloos langs kan komen?
Dan zou je met hen contact moeten opnemrn om te kijken of dat kan.
Hebben wij ook eens bij een merrie gehad en dat is torn erg goed bevallen![]()
Ik denk dat doordat hij niet lekker in zijn vel zit er totaal geen zin in heeft dat je aan hem zit en hij dat duidelijk laat merken.
Of hij geeft al kleine signalen vooraf die jij misschien toch niet op merkt en hij daarna pas gaat bijten om het duidelijker te maken, let vooral op orenspel, zwiepen van de staart,opzij stappen, stand van de ogen.
_Linn_ schreef:Maar vanmorgen bijvoorbeeld als voorbeeld: ik wilde hem gewoon op zijn voorhoofd aaien zonder hem aan zijn halster vast te moeten houden. Hij probeert dan elke keer te happen en wend dan eigenlijk als vanzelf al zijn hoofd weg zodra ik maar iets van mijn arm omhoog doe.
Maar ik wilde gewoon dat die het zou accepteren en hield mijn hand dus gewoon waar die was en hij ontspande dan weer iets waardoor zijn hoofd weer naar mijn hand kwam en dan begint het opnieuw. Totdat hij die ene keer net iets sneller was dan ik en toch opeens raak had, wat overigens de eerste keer is sinds ik hem rij. Hij moet het gewoon zien te accepteren. Als ik zijn hoofd iets vasthoud en hem dan zou aaien is er niks aan de hand.