Chaps of laarzen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruitertje991

Chaps of laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 11:48

Hooi! Ik ga bijna beginnen met mijn rijlessen (volgende week al :):) ) en ik heb al een rijbroek, en chaps die ik mag lenen (waarschijnlijk alleen voor volgende week) maar daarna moet ik dan zelf rijschoenen of laarzen kopen. Wat vinden jullie het handigst/het fijnst om te gebruiken? Ik heb niet echt goede schoenen voor onder de chaps, maar volgens degene waarvan ik de chaps leen is het geen ramp om de eerste les sneakers onder de chaps te hebben. Maar wat heeft jullie voorkeur? En wat denken jullie dat goedkoper is? Laarzen of chaps met jodhpurs?
Thanks alvast _/-\o_

eclair98

Re: Chaps of laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:50

Laarzen zijn goedkoper, maar ik vind persoonlijk chaps en schoenen fijner :) Ik zou oppassen met sneakers, je kan daarmee door de beugels schieten en dat is geen pretje....

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:52

Jodphurs (met chaps) vind ik zelf fijner zitten dan laarzen. Maar laarzen zijn dan weer waterdicht , wat ook weer een voordeel is.
Rubberlaarzen zijn meestal goedkoper dan jodphurs en chaps volgensmij.
Maar het is dus vooral persoonlijke voorkeur, dus als ik jouw was zou ik gewoon allebei proberen (in een winkel of met lenen) zodat je weet wat je fijner vindt zitten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:53

ligt eraan wat voor laarzen,
rubbere laarzen zijn wel goedkoper maar chaps zitten dan vele malen fijner!
en als het om leren laarzen gaat zitten die fijner maar zijn ook weer een stuk duurder dan chaps...
voordeel aan jodphurs en chaps is wel dat je ook alleen rond kan lopen met je jodphurs aan, daar loop ik geregeld een hele dag op! (niet met rijden uiteraard)

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:02

Zelf vind ik chaps en jophurs veeel fijner zitten, het is vooral makkelijk omdat je de jophurs ook zonder chaps aan kan als je bijvoorbeeld niet gaat rijden. Ook heb ik smalle voeten en best gespierde kuiten, als ik laarzen zou willen moet ik ze al op maat laten maken.. daar zit nogal een prijskaartje aan. Dat heb je met jophurs en chaps niet omdat je die apart uitzoekt.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:03

Ik persoonlijk vind rijlaarzen fijner, maar dan heb ik het inderdaad over (dure) leren en geen rubberen.

Ik heb met laarzen meer steun bij mijn enkels en vind het contact dat je hebt met het paard fijner.

prouesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:04

Omdat ik zelf een vrij dikke kuit heb, heb ik jodphurs met leren chaps. Vind dit vele malen fijner zitten dan rijlaarzen, maar deze zijn in verhouding vaak wel goedkoper (als je het over rubberen hebt)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:05

Ik rijd liever met leren laarzen.
Als je rubberen zou kopen, kan je beter chaps hebben :)
Leren laarzen zijn vrij duur en zou ik in het begin nog niet doen. Pas als je echt verder wil gaan rijden en je het echt leuk vind zou ik voor wat duurder kijken :)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:17

Lieve mensen, lezen jullie ook even de openingspost? :)

Iemand die net begint, dan zou ik niet snel voor leren rijlaarzen gaan... Heel bot gezegd: er zit een prijskaartje aan en kijk eerst maar eens of je het echt leuk vindt!

Om te beginnen zijn rubberen laarzen goed, chaps kan natuurlijk ook, hoeft ook niet super duur te zijn. En als je dan na een tijdje denkt "Ik vind dit echt leuk" kun je altijd nog kijken wat je doet.

Zelf geen fan van leren laarzen (het inlopen is vreselijk, ik gooi ze elke keer aan de kant/geef ze weg :')) Maar dat is mijn mening... Voor mij nooit meer laarzen. (Wel een paar rubberen laarzen, maar dat is meer voor de "modder" dan voor wat anders.)

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:39

Citaat:
Wat vinden jullie het handigst/het fijnst om te gebruiken?
Toen ik net begon met rijden heb ik zowel rubberlaarzen als ook chaps geprobeerd. Daarvan vond ik de chaps en naderhand Gaithers het fijnst zitten. Later toch overgestapt op leren laarzen en dat vind ik tot nu toe nog het fijnst om mee te rijden. Gelukkig nooit problemen gehad met het inlopen ervan (heb ze wel, tenminste de dressuurlaarzen steeds laten voorzien van een rits)
Nu heb ik naast mijn leren winterrijlaarzen (dressuurmodel) ook nog een paar outdoor/rijlaarzen van Horka Afbeelding
Fijn om buiten mee te rijden (ook in de zomer), maar ook om gewoon als laars te gebruiken.

19pony19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:41

Als je net begint met rijden zijn schoenen en chaps wel fijn en niet zo duur. Maar mijn eigen voorkeur gaat toch uit naar leren rijlaarzen ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:44

En de optie jodhpurs zonder chaps maar met een jodhpurrijbroek eroverheen?

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:50

Ik ben met rubberen laarzen begonnen, en een tijdje chaps gehad. Uiteindelijk over gestapt naar leren laarzen. Nu nog steeds. Ik vind laarzen toch wel het prettigst. Ik gebruik ze voor alles, ik loop er gewoon mee door de modder. Ik neem ze mee naar huis en maak ze weer schoon.

Rubberen laarzen zijn het goedkoopste, daarna jophurds met chaps en als laatst leren laarzen. Meestal dan.

Ruitertje991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 13:58

Oke, bedankt voor de tips mensen! Zijn rubberen laarzen niet heel wijd aan de bovenkant? Ik heb niet van die heel grote voeten dus heb ik altijd het idee dat die snel te groot zijn. Maar misschien denk ik dan nu teveel aan regenlaarzen

anneverax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:01

In laarzen zitten je enkels steviger. Ik reed altijd met chaps maar sinds ik laarzen heb wil ik niet meer terug!!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:14

Ruitertje991 schreef:
Oke, bedankt voor de tips mensen! Zijn rubberen laarzen niet heel wijd aan de bovenkant? Ik heb niet van die heel grote voeten dus heb ik altijd het idee dat die snel te groot zijn. Maar misschien denk ik dan nu teveel aan regenlaarzen

Ik heb zelf chaps met jophurs, ik vind dat zelf heel fijn omdat ik hele dagen bij de paarden ben en alleen met het rijden heb ik dan mijn chaps aan.

Je denk nou te veel aan regenlaarzen :D
Rubberen rijlaarzen zijn net als leren rijlaarzen maar dan van rubber en goedkoper. Maar meestal zit er wel minder vorm in en bewegen ze minder mee met je bewegingen. Maar zo heb ik het ervaren ;)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:19

Ruitertje991 schreef:

Verschillende merken proberen! Er komt vanzelf 1 voorbij die fijn zit voor jou.

Zelf rijdt ik nu (al jaren) met alleen jodhpurs (al denk ik dat je bij een manege verplicht bent om ook chaps te dragen) maar ik ben ooit begonnen met rubberen rijlaarzen. Zelf vind ik jodhpurs iets prettiger wanneer ik recreatief rondhobbel en het lijkt mij dat ik het prettiger had gevonden om mee te beginnen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:25

Heb vier jaar met rubberen rijlaarzen gereden. Die sloten bij mij netjes aan om m'n benen.

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:40

Misschien is de mondoni basic laars wat. Die is nu in de aanbieding. Een prima rubberen rijlaars voor 17.90 EU dacht ik. Ik heb hem zelf ook gehad. Hij sluit mooi aan en is ongevoerd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:44

Metaxa schreef:
Jodphurs (met chaps) vind ik zelf fijner zitten dan laarzen. Maar laarzen zijn dan weer waterdicht , wat ook weer een voordeel is.
Rubberlaarzen zijn meestal goedkoper dan jodphurs en chaps volgensmij.
Maar het is dus vooral persoonlijke voorkeur, dus als ik jouw was zou ik gewoon allebei proberen (in een winkel of met lenen) zodat je weet wat je fijner vindt zitten. :)

Er zijn waterdichte chaps verkrijgbaar.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar chaps, zitten vele malen beter en lekkerder, zorg er alleen wel voor dat je goede rijschoenen hebt of jodhpur en geen gymschoenen gaat gebruiken.

Nyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:46

Ik was vroeger altijd van de chaps. Maar heb nu laatste jaren leren laarzen en merk het verschil echt wel. Vind het veel fijner als chaps.
Gebruik ze wel echt alleen voor het rijden, dus het nadeel is dan weer dat je steeds van schoenen moet verwisselen

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:50

Ik vind zelf leren rijlaarzen het fijnst.
Als je zou moeten kiezen tussen rubberen rijlaarzen of chaps, dan zou ik toch voor chaps gaan.

thesound

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:03

Ik vind zelf chaps heel erg fijn! Makkelijk aan te trekken, alsnog goede grip, als het zomer is geen hete laarzen (want je kan alleen je schoentjes aanhouden) .. Maar 1 nadeel zit er wel aan, bij mij lubberen ze wel snel uit

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 02:08

Ik draag toch het liefste leren laarzen. Maar ze kunnen prijzig zijn (al zitten er ook goedkopere laarzen tussen als je goed zoekt) en het is zeker niet nodig om met leren laarzen te rijden.

Jodhpurs met chaps rijdt ook prima en hoeft helemaal niet duur te zijn. Degelijke chaps koop je voor 20 euro, en ook Jodphurs zijn er vanaf 30 euro te vinden. Ook als je later overstapt naar een leren laars zijn deze handig om te hebben.

De goedkoopste optie is het dragen van een rubberen laars. Hier heb ik zelf geen ervaring mee. Mijn vriendin heeft wel toen ze begon jaren lang met rubberen laarzen gereden en dat vond ze prima. Uiteindelijk is ze overgestapt naar leren laarzen omdat ze het mooi vond, maar niet omdat het echt nodig was.

Mijn advies is dus om even te kijken wat je te besteden hebt, een winkel in te lopen en gewoon een en ander te passen. Dan kan je zelf beslissen welke optie qua prijs en comfort voor jou het beste is.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 06:12

Schoenen met chaps! Wel goede schoenenen.

Rubberen rijlaarzen vond ik in de zomer te warm (broeit!) en in de winter te koud, brr.. En te dikke sokken aan doen in een strakke laars was ook niet prettig. Ook had ik dat ik het onprettig vond om met een rubberen laars veel rond te lopen op stal. Met chaps heb ik schoenen gekocht bij de ruiterwinkel(wel dure) en daar loop ik naast het rijden ook veel in op stal. Naast schoenen heb je jodhpurs. Ook die heb je van rubber (maar dat vind ik dus onprettig). Jodhpurs zijn een schoen/soort enkellaars.

Maar schoenen hoeven niet perse duur te zijn en ook niet van een ruiterwinkel. Een bergschoen voldoet al bijvoorbeeld. Als ze maar een hakje hebben. Ook jodhpurs hoeven niet duur ten ook niet van de ruiterwinkel. Een bergschoen voldoet al bijvoorbeeld. Als ze maar een hakje hebben. Dit hebben sneakers niet waardoor het gevaarlijk is om met sneakers te rijden. Je kan dan doorglijden en de beugel rondom je enkel krijgen en in het ergste geval je enkel breken.

Mijn chaps kosten 30,- en ik heb schoenen van 150,- (die al vier jaar meegaan). Maar je hebt al chaps van 20,- en jodhpurs vanaf 30,- en ook goede schoenen zou je vanaf 30,- kunnen krijgen (maar vaak niet in de ruiterwinkel).

Leren laarzen heb ik ook en daar rijd ik soms ook mee. Alleen loop ik daar niet op rondom stal. Vind de laarzen daarin onprettig. Ze zijn ook bedoeld voor het rijden, niet voor veel lopen en dat merk je! Daarnaast zijn leren laarzen vaak duur(der) en het inlopen kost tijd en is niet altijd een pretje.