Paard heeft te weinig respect en kent geen rem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Toldon

Paard heeft te weinig respect en kent geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 16:28

Hallo,
Ik ben opzoek naar tips om een 15jarig paard halt te laten houden. Ze heeft te weinig respect maar ik kan alleen in het bos of de woonwijk oefenen. Het is in principe een lief leergierig paard maar ze heeft nooit echt 100% respect gehad voor degene die met haar bezig is. Ze barst van de energie maar omdat ze nog geen rem kent durf ik niet met haar te draven/galopperen aangezien de rem dan ontbreekt. Ook lijkt het soms of ze 24/7 hengstig is.. maar dan het hele jaar door.. Iemand ideeën wat ik het beste kan doen?
*geen bak of wei aanwezig
Alvast bedankt!

Evelijn

Re: Paard heeft te weinig respect en kent geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:31

Lijkt me dat als je alleen maar in het bos en de woonwijk kan rijden... dat stap hard genoeg is voor een paard met weinig rem.
Hoe is ze aan de hand? Is ze dan wel stil te zetten? Heeft er niemand in de buurt een bak waar je les kan volgen want dat lijkt me gewoon iets wat erbij hoort als je met een paard bezig bent.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:32

Geen bak of wei aanwezig? Waar staat ze de hele dag?
Niet de mogelijkheid om ergens bij iemand of een manege in de bak te oefenen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:32

Zit het probleem niet juist in het 'barsten van de energie'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:34

Waarom is er geen bak/wei/paddock? Ik mag hopen dat het paard niet 24/7 op stal staat? Maar goed, ik zou inderdaad ook een ergens in de buurt kijken of daar een bak of weiland is waar je kan oefenen onder begeleiding. Ik vind het echt heel erg gevaarlijk om met een paard die geen rem heeft naar buiten te gaan. :n

Toldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 17:50

Het is een bijrijpaard van mij ze staat overdag wel buiten maaar op een aardig klein paddock (zonder gras) ook krijgt ze sochtends en s avonds brok. En wordt ze 2 keer per week gereden. Maaar idd geen bak wel een klein weitje. In de buurt heb ik tot nu toe nik gevonden no wat geschikt is voor haar

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:54

Even een andere kijk: is ze medisch volledig in orde? Mijn paard werd een paar maanden geleden ook erg druk, dreigde in stap continu omhoog te gaan. Zij was ook continu hengstig. Bij haar was het een eierstoktumor, ze is nu geopereerd en we kunnen terug heerlijk ontspannen stappen, niks druk meer :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:56

Nou dat klintk als een gestresst paard wat niet goed in dr vel zit, ze hoort lekker op een weide, overdag, waar ze kan eten, en beetje kan draven galoperen en sommige paarden hebben zoveel karakter en temprament, die moeten gewoon 5 dgn in de week worden gereden en kunnen maar 1 dag stil staan en als ze 2 dagen stil staan, dan zijn ze heet en niet betrouwbaar.

Maar als je dus vaker rijd en het paard gewoon paard laat zijn met wat soortgenoten dan komt zoiets helemaal goed.

En gewoon 24/7 ruwvoer en niet zoveel bix.....halve kilo per dag is meer als voldoende. En gewoon lekker ruwvoer hele dag eten is beter.

Ik vind t triest dat mensen. Op manier met paarden om gaan en dan verbaasd zijn dat ze niet normaal kunnen doen...daar moet wat aan gebeuren.

Ik heb genoeg paarden gekocht bij mensen die er fout mee omgingen en bij andere paard vriendelijke manier van omgaan, waren ze super braaf en getalenteerd.

Als je een paard als fiets gebruikt, kan je beter een fiets nemen of een hobbelpaard.

Dit komt uit 1e hand...

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:57

Toldon schreef:
Het is een bijrijpaard van mij ze staat overdag wel buiten maaar op een aardig klein paddock (zonder gras) ook krijgt ze sochtends en s avonds brok. En wordt ze 2 keer per week gereden. Maaar idd geen bak wel een klein weitje. In de buurt heb ik tot nu toe nik gevonden no wat geschikt is voor haar

's ochtends en 's avonds brok? Elke dag? En dan maar 2x per week rijden? Sorry, maar ik denk dat ik dan wel begrijp waarom dat paard weinig respect voor je heeft. Nu weet ik natuurlijk niet welk brok, maar ik denk dat het paard teveel energie in zijn lijf heeft en dat ie daarom minder respect voor je heeft. Mijn eigen voer ik ook 2x daags brok, maar dan laat ik haar ook elke dag iets doen (longeren, rijden, grondwerk, vrijspringen) (nu heb ik iets meer over de beschikking want ik heb een bak, weide etc).

Heb zelf zo'n paard op stal gehad die daar ook last van had. Veel grondwerk gedaan (longeren, laten halt houden aan de hand, Join Up maar dat is niet simpel voor iemand die er niets vanaf weet (denk ik), belonen met een schouderklopje oid wanneer ze doet wat jij wil, negeren wanneer ze iets doet wat jij niet wil).

Succes ermee!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:58

Hoeveel hooi krijgt ze? Of moet ze het alleen met brok doen?

En het is je bijrijdpaard dus hoeveel kan je veranderen aan de situatie?
En hoeveel doen de eigenaren zelf met hun paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:02

sigrid1182 schreef:
Nou dat klintk als een gestresst paard wat niet goed in dr vel zit, ze hoort lekker op een weide, overdag, waar ze kan eten, en beetje kan draven galoperen en sommige paarden hebben zoveel karakter en temprament, die moeten gewoon 5 dgn in de week worden gereden en kunnen maar 1 dag stil staan en als ze 2 dagen stil staan, dan zijn ze heet en niet betrouwbaar.

Maar als je dus vaker rijd en het paard gewoon paard laat zijn met wat soortgenoten dan komt zoiets helemaal goed.

En gewoon 24/7 ruwvoer en niet zoveel bix.....halve kilo per dag is meer als voldoende. En gewoon lekker ruwvoer hele dag eten is beter.

Ik vind t triest dat mensen. Op manier met paarden om gaan en dan verbaasd zijn dat ze niet normaal kunnen doen...daar moet wat aan gebeuren.

Ik heb genoeg paarden gekocht bij mensen die er fout mee omgingen en bij andere paard vriendelijke manier van omgaan, waren ze super braaf en getalenteerd.

Als je een paard als fiets gebruikt, kan je beter een fiets nemen of een hobbelpaard.

Dit komt uit 1e hand...

Ik sluit me hier bij aan. Voor een eigenaar die zo met zijn paard omgaat zou ik geen bijrijder willen zijn.

Toldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 18:11

[***] schreef:
sigrid1182 schreef:

Dit komt uit 1e hand...

Ik sluit me hier bij aan. Voor een eigenaar die zo met zijn paard omgaat zou ik geen bijrijder willen zijn.

Ik snap jullie punt maar zonder mij krijgt ze helemaal geen beweging. Daarom ben ik opzoek naar oplossingen. Want ondertussen heeft ze al mijn hart gestolen. En ik weet zeker dat er diep daarbinnen een super braaf paard bestaat.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:14

Ik zou dan als je gek met je bijrijdpaard bent, met haar wandelen en laat je haar gras eten. En t mooiste is, als je haar los kan laten en even de benen kan strekken, zonder dat je er op zit.

En als je dit elke dag doet, dus los kunnen rennen, en wandelen, dan kan je ook rustig rijden, maar als de optie van los bewegen er niet is, dan zal rijden ook geen optie Zijn.

Succes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:18

Paard is dus eigenlijk vreselijk braaf!!!!

Als ik mijn paarden 2x per dag brok zou voeren, niet op de wei of grote bak zou laten en maar twee keer per week een beetje in stap zou bewegen dan was ik gegarandeerd al na 3 meter hopeloos 10 meter door de lucht gelanceerd :+

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:20

Sizzle schreef:
Paard is dus eigenlijk vreselijk braaf!!!!

Als ik mijn paarden 2x per dag brok zou voeren, niet op de wei of grote bak zou laten en maar twee keer per week een beetje in stap zou bewegen dan was ik gegarandeerd al na 3 meter hopeloos 10 meter door de lucht gelanceerd :+

Mee eens!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:25

Nou, zeg dat! Paard moet meer naar buiten (los, vrij, de wei op, paddock in), en kappen met die 2 x per dag krachtvoer. Daar wordt ieder niet werkend paard toch helemaal hyper en knots van, geen beweging en wel een onnodige berg voer? Waar heeft paard al dat krachtvoer met zo weinig beweging ook voor nodig? Als men bang is voor een vitamine/mineralen te kort kun je ook een uitsluitend vit.poedertje of brokje zónder verdere energie erin geven.
Het aanbod werk/beweging ligt hier helemaal scheef in de verhoudingen. Meer hooi, geen krachtvoer en vooral: meer naar buiten (dan maar aan de longe als het niet anders kan). Dat zou al een wereld van verschil kunnen maken!

Zelfs mijn 11 jarige Tinker x Fries ruin Bonte Jaopie (24/7 dag en nacht vrij op de wei, wordt paar keer 2-3 x per week gereden) wordt al knots van een halve schep muesli per dag, daar ben ik dus ook van afgestapt, maar ik bedoel maar....

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:03

Mijn paard wordt juist rustiger als ze even lekker een stuk mag draven, dan is ze haar ei kwijt, maar ik snap dat jullie dat vertrouwen nog niet hebben. Eerlijk gezegd is de situatie gewoon heel lastig, want rem erop leer je makkelijker in een bak bijv en dan kun je ook makkelijker haar energie in goede banen leiden. En uitproberen wat bij haar werkt. Als ze een stukje draaft, kun je haar dan nog wel terug nemen? Dan zou je tempo wisselingen kunnen doen, kleine stukjes draf en weer stappen. Of misschien heb je de mogelijkheid om met een ander mee te rijden? Vaak blijven paarden bij elkaar, zeker als de ander voorop kan en dan kan hij zo wat energie kwijt raken. Dan kun je een wat steviger tempo rijden. En kijken of ze daar rustiger van wordt. Verder zou ik wel serieus bedenken wat je wilt. Dit is eigenlijk vragen om ongelukken, zeker als je maar 2x in de week kunt rijden. Een paard rijden wat bomvol energie zit, is per definitie lastig af te remmen. Daar is geen trucje voor dat je even aan kan leren. En aan de omstandigheden kun jij als bijrijder ook weinig veranderen ben ik bang. Ik vind eigenlijk dat als je niet zeker kunt zijn dat het veilig is, je niet moet rijden. Dan moet je je erbij neerleggen dat beweging geven gewoon niet gaat op deze manier. Beter dan dat je dadelijk onder een auto of in de sloot belandt omdat de controle ontbreekt.
Dan het hengstigheidsprobleem: je zou monnikpeper kunnen proberen om te kijken of dit haar cyclus wat reguleert, het kost niet zoveel en is een kruid dus ook niet schadelijk.

Toldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 11:11

dittaswart schreef:
Mijn paard wordt juist rustiger als ze even lekker een stuk mag draven, dan is ze haar ei kwijt, maar ik snap dat jullie dat vertrouwen nog niet hebben. Eerlijk gezegd is de situatie gewoon heel lastig, want rem erop leer je makkelijker in een bak bijv en dan kun je ook makkelijker haar energie in goede banen leiden. En uitproberen wat bij haar werkt. Als ze een stukje draaft, kun je haar dan nog wel terug nemen? Dan zou je tempo wisselingen kunnen doen, kleine stukjes draf en weer stappen. Of misschien heb je de mogelijkheid om met een ander mee te rijden? Vaak blijven paarden bij elkaar, zeker als de ander voorop kan en dan kan hij zo wat energie kwijt raken. Dan kun je een wat steviger tempo rijden. En kijken of ze daar rustiger van wordt. Verder zou ik wel serieus bedenken wat je wilt. Dit is eigenlijk vragen om ongelukken, zeker als je maar 2x in de week kunt rijden. Een paard rijden wat bomvol energie zit, is per definitie lastig af te remmen. Daar is geen trucje voor dat je even aan kan leren. En aan de omstandigheden kun jij als bijrijder ook weinig veranderen ben ik bang. Ik vind eigenlijk dat als je niet zeker kunt zijn dat het veilig is, je niet moet rijden. Dan moet je je erbij neerleggen dat beweging geven gewoon niet gaat op deze manier. Beter dan dat je dadelijk onder een auto of in de sloot belandt omdat de controle ontbreekt.
Dan het hengstigheidsprobleem: je zou monnikpeper kunnen proberen om te kijken of dit haar cyclus wat reguleert, het kost niet zoveel en is een kruid dus ook niet schadelijk.

De laatste keer dat ik met haar alleen ging draven kreeg ik haar echt met moeite uiteindelijk terug. Dwars door struiken en bomen ga je dan. Als ik samen rij met een vriendin loopt ze beter en komt ze in de draf wel terug. Alleen stapt ze net iets te hard door en wil niet langzamer. Ik ben ook bezig met grondwerk met haar en rij momenteel alleen samen met iemand.
Maar met alleen stap raakt ze niet genoeg energie kwijt. En draven houdt ze 10x langer vol dan haar maatje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:14

Dus geef je zelf het antwoord al. Niet alleen maar stappen. Los met dat dier, desnoods ergens heen waar ze los mag. En dat niet een keer, maar vaker. En draven onder de man. Ja, dat zal lastig worden in het begin, maar tja, je zal wel moeten. "Met stappen raakt ze niet genoeg energie kwijt" Je schrijft het zelf al.

Toldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 11:23

rien10 schreef:
Dus geef je zelf het antwoord al. Niet alleen maar stappen. Los met dat dier, desnoods ergens heen waar ze los mag. En dat niet een keer, maar vaker. En draven onder de man. Ja, dat zal lastig worden in het begin, maar tja, je zal wel moeten. "Met stappen raakt ze niet genoeg energie kwijt" Je schrijft het zelf al.

Maar ik wil het graag veilig houden voor mij, mijn paard en de omgeving ;)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:29

Voor deze situatie bestaan geen tips aan jou als verzorger. Tips voor de eigenaar is een ander verhaal.
Ik begrijp dat je dit paardje wil helpen, maar wat de eigenaar doet is écht niet eerlijk voor het beest.
Ik zou der es onder der neus duwen hoe paarden horen te leven, wat hun behoefte is en hoe ze zijn ontwikkeld tot rijpaarden.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:36

Ik ga mee met de bovenstaande reacties, maar zal proberen met je mee te denken.

Heb je de mogelijkheid om vaker langs het paard te gaan en hem meer beweging te geven? En zou je hem op de paddock of in de wei kunnen longeren (evt voor het rijden)?

Je paard heeft geen ruimte om even gek te doen, te rennen en benen te strekken, maar krijgt wel een energieboost door het voer. Ofwel: hij zal zijn energie kwijt moeten. En als hij dat niet kan onder het zadel (goed dat je denkt om je veiligheid), zal je hem een alternatief moeten bieden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:50

Toldon schreef:

JSeine schreef:
's ochtends en 's avonds brok? Elke dag? En dan maar 2x per week rijden? Sorry, maar ik denk dat ik dan wel begrijp waarom dat paard weinig respect voor je heeft. Nu weet ik natuurlijk niet welk brok, maar ik denk dat het paard teveel energie in zijn lijf heeft en dat ie daarom minder respect voor je heeft. Mijn eigen voer ik ook 2x daags brok, maar dan laat ik haar ook elke dag iets doen (longeren, rijden, grondwerk, vrijspringen) (nu heb ik iets meer over de beschikking want ik heb een bak, weide etc).

Heb zelf zo'n paard op stal gehad die daar ook last van had. Veel grondwerk gedaan (longeren, laten halt houden aan de hand, Join Up maar dat is niet simpel voor iemand die er niets vanaf weet (denk ik), belonen met een schouderklopje oid wanneer ze doet wat jij wil, negeren wanneer ze iets doet wat jij niet wil).
Succes ermee!!

Weer een andere invalshoek:
Ik neem aan dat de eigenaar er dus 2 x per week mee naar buiten gaat? Hoe is het paard dan bij hem/haar.
Daar heb ik nog niets over gelezen. Want het kan er natuurlijk ook gewoon aan liggen dat TS nog niet handig genoeg is om op een juiste manier de rem te vinden.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:03

Ik zou ten 1 te stoppen met krachtvoer. Kun je in het bakje waar ze overdag staat Longeren? Op die manier kan ze toch een beetje van haar energie kwijt want als ik het zo lees heeft ze veel te veel energie. En toch proberen te draven met haar, desnoods in het bos en laat haar maar even. Ook op die manier kan ze haar energie kwijt. Anders toch een stuk land of een bak bij iemand zoeken die je kunt gebruiken om te rijden

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:42

dittaswart schreef:

Jakobskruiskruid is dat ook. Maar om het niet schadelijk te noemen? Iets niet schadelijk noemen omdat het een plant is, is geen goed argument. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_giftige_planten

Ik denk niet dat het een hormonaal probleem is maar net als eerdere reacties een energieprobleem; teveel voer en te weinig beweging.