Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Toldon schreef:Het is een bijrijpaard van mij ze staat overdag wel buiten maaar op een aardig klein paddock (zonder gras) ook krijgt ze sochtends en s avonds brok. En wordt ze 2 keer per week gereden. Maaar idd geen bak wel een klein weitje. In de buurt heb ik tot nu toe nik gevonden no wat geschikt is voor haar
sigrid1182 schreef:Nou dat klintk als een gestresst paard wat niet goed in dr vel zit, ze hoort lekker op een weide, overdag, waar ze kan eten, en beetje kan draven galoperen en sommige paarden hebben zoveel karakter en temprament, die moeten gewoon 5 dgn in de week worden gereden en kunnen maar 1 dag stil staan en als ze 2 dagen stil staan, dan zijn ze heet en niet betrouwbaar.
Maar als je dus vaker rijd en het paard gewoon paard laat zijn met wat soortgenoten dan komt zoiets helemaal goed.
En gewoon 24/7 ruwvoer en niet zoveel bix.....halve kilo per dag is meer als voldoende. En gewoon lekker ruwvoer hele dag eten is beter.
Ik vind t triest dat mensen. Op manier met paarden om gaan en dan verbaasd zijn dat ze niet normaal kunnen doen...daar moet wat aan gebeuren.
Ik heb genoeg paarden gekocht bij mensen die er fout mee omgingen en bij andere paard vriendelijke manier van omgaan, waren ze super braaf en getalenteerd.
Als je een paard als fiets gebruikt, kan je beter een fiets nemen of een hobbelpaard.
Dit komt uit 1e hand...
[***] schreef:sigrid1182 schreef:Nou dat klintk als een gestresst paard wat niet goed in dr vel zit, ze hoort lekker op een weide, overdag, waar ze kan eten, en beetje kan draven galoperen en sommige paarden hebben zoveel karakter en temprament, die moeten gewoon 5 dgn in de week worden gereden en kunnen maar 1 dag stil staan en als ze 2 dagen stil staan, dan zijn ze heet en niet betrouwbaar.
Maar als je dus vaker rijd en het paard gewoon paard laat zijn met wat soortgenoten dan komt zoiets helemaal goed.
En gewoon 24/7 ruwvoer en niet zoveel bix.....halve kilo per dag is meer als voldoende. En gewoon lekker ruwvoer hele dag eten is beter.
Ik vind t triest dat mensen. Op manier met paarden om gaan en dan verbaasd zijn dat ze niet normaal kunnen doen...daar moet wat aan gebeuren.
Ik heb genoeg paarden gekocht bij mensen die er fout mee omgingen en bij andere paard vriendelijke manier van omgaan, waren ze super braaf en getalenteerd.
Als je een paard als fiets gebruikt, kan je beter een fiets nemen of een hobbelpaard.
Dit komt uit 1e hand...
Ik sluit me hier bij aan. Voor een eigenaar die zo met zijn paard omgaat zou ik geen bijrijder willen zijn.
dittaswart schreef:Mijn paard wordt juist rustiger als ze even lekker een stuk mag draven, dan is ze haar ei kwijt, maar ik snap dat jullie dat vertrouwen nog niet hebben. Eerlijk gezegd is de situatie gewoon heel lastig, want rem erop leer je makkelijker in een bak bijv en dan kun je ook makkelijker haar energie in goede banen leiden. En uitproberen wat bij haar werkt. Als ze een stukje draaft, kun je haar dan nog wel terug nemen? Dan zou je tempo wisselingen kunnen doen, kleine stukjes draf en weer stappen. Of misschien heb je de mogelijkheid om met een ander mee te rijden? Vaak blijven paarden bij elkaar, zeker als de ander voorop kan en dan kan hij zo wat energie kwijt raken. Dan kun je een wat steviger tempo rijden. En kijken of ze daar rustiger van wordt. Verder zou ik wel serieus bedenken wat je wilt. Dit is eigenlijk vragen om ongelukken, zeker als je maar 2x in de week kunt rijden. Een paard rijden wat bomvol energie zit, is per definitie lastig af te remmen. Daar is geen trucje voor dat je even aan kan leren. En aan de omstandigheden kun jij als bijrijder ook weinig veranderen ben ik bang. Ik vind eigenlijk dat als je niet zeker kunt zijn dat het veilig is, je niet moet rijden. Dan moet je je erbij neerleggen dat beweging geven gewoon niet gaat op deze manier. Beter dan dat je dadelijk onder een auto of in de sloot belandt omdat de controle ontbreekt.
Dan het hengstigheidsprobleem: je zou monnikpeper kunnen proberen om te kijken of dit haar cyclus wat reguleert, het kost niet zoveel en is een kruid dus ook niet schadelijk.
rien10 schreef:Dus geef je zelf het antwoord al. Niet alleen maar stappen. Los met dat dier, desnoods ergens heen waar ze los mag. En dat niet een keer, maar vaker. En draven onder de man. Ja, dat zal lastig worden in het begin, maar tja, je zal wel moeten. "Met stappen raakt ze niet genoeg energie kwijt" Je schrijft het zelf al.
Toldon schreef:Het is een bijrijpaard van mij ze staat overdag wel buiten maaar op een aardig klein paddock (zonder gras) ook krijgt ze sochtends en s avonds brok. En wordt ze 2 keer per week gereden. Maaar idd geen bak wel een klein weitje. In de buurt heb ik tot nu toe nik gevonden no wat geschikt is voor haar
JSeine schreef:'s ochtends en 's avonds brok? Elke dag? En dan maar 2x per week rijden? Sorry, maar ik denk dat ik dan wel begrijp waarom dat paard weinig respect voor je heeft. Nu weet ik natuurlijk niet welk brok, maar ik denk dat het paard teveel energie in zijn lijf heeft en dat ie daarom minder respect voor je heeft. Mijn eigen voer ik ook 2x daags brok, maar dan laat ik haar ook elke dag iets doen (longeren, rijden, grondwerk, vrijspringen) (nu heb ik iets meer over de beschikking want ik heb een bak, weide etc).
Heb zelf zo'n paard op stal gehad die daar ook last van had. Veel grondwerk gedaan (longeren, laten halt houden aan de hand, Join Up maar dat is niet simpel voor iemand die er niets vanaf weet (denk ik), belonen met een schouderklopje oid wanneer ze doet wat jij wil, negeren wanneer ze iets doet wat jij niet wil).
Succes ermee!!
dittaswart schreef:Dan het hengstigheidsprobleem: je zou monnikpeper kunnen proberen om te kijken of dit haar cyclus wat reguleert, het kost niet zoveel en is een kruid dus ook niet schadelijk.