IJsbeertje, de mooiste patroontjes of een lekker ´lakentje´?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NotYourLine

IJsbeertje, de mooiste patroontjes of een lekker ´lakentje´?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 17:31

Hoi!

De titel zegt het eigenlijk al, maar mijn vraag: wat doen jij deze winter met de vacht van je paard? Laat je de natuur zijn gang gaan & wordt hij/zij een lief ijsbeertje, ga je hem scheren (zo ja, wat voor gave patroontjes deze keer?) en wat voor dekens denk/ga je allemaal te gaan gebruiken & ga je die überhaupt gebruiken?

Ik zal beginnen. Mijn merrie wordt een ijsbeertje. :D Ik ga geen dekens gebruiken, met uitzondering van een zweetdeken voor na het rijden.

Ik ben benieuwd wat jullie doen! :)*
Laatst bijgewerkt door NotYourLine op 16-10-15 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:35

Ik doe mee!!!

Ik wil niet met dekens lopen hannessen omdat meneer die sloopt en ik het een gedoe vind met in/uitrijdekens en zweet dekens. maaaaaar wil hem wel juist oppakken deze winter dus heb zijn hals geschoren en wat sterretjes op zijn bil XD

Ik heb dan zijn kaak, halve hals en borst naar singelplek en dan de voorbenen mee geschoren. Ik doe hem alleen op de trailer een dek op vanwege tocht + stilstaan

Anoniem

Re: IJsbeertje, de mooiste patroontjes of een lekker ´lakentje´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:38

Ik heb mijn paard dit jaar voor het eerst zonder verdoving en ook nog is zelfs geschoren met de dierentondeuse van de lidl (jaja kostte me 15euries en 5 uurtjes).

Heb hem vanaf de knie af geschoren en tot de kaak, hij is dus bijna helemaal kaal. Ik wil er volgende keer een makkelijk figuurtje in scheren maar hij is niet zo'n teddy dus dat zie je nooit zo goed.

Ik heb (bijna) alle dekens wel liggen en denk als het heel koud gaat worden ik aardig ver kom :D.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:45

Ik twijfel heel erg of ik ga scheren en als ik ga scheren hoe?

Vorig jaar had ik ze beide kaal geschoren op hoofd en benen na. Het jaar erop jachtpatroon. Ze staan dan met dekens 24/7 buiten met inloopstal.

Zelf denk ik dat het wel scheren word ivm ik gewoon door ga lessen en rijden maar op een laag pitje. Wellicht ook een dresuurproefje starten en dan vind ik helenaal kaal vaak wel mooier maar vind het minder fijn als ze altijd buiten staan.

Ze hebben nu een regendeken om en als ik ze geschoren heb gooi ik bij matige kou 200 grams op en als het erg gaat vriezen een 300 grams.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:48

Het paardje wat ik rijd is afgelopen maandag geschoren, helemaal kaal, op zijn zadelplekje na. Heerlijk!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:58

Ik ga ook dit jaar weer scheren, dit keer geheel (voorheen nieren bedekt) omdat meneer met zijn 16 jaar nu toch een stuk moeilijker uit de wintervacht komt. Het is bij ons op stal niet de gewoonte om patroontjes te scheren, maar stiekem ben ik toch op zoek naar wat origineels, en dan kijken of mijn stalhoudster het ook voor elkaar krijgt! Ik kijk altijd met veel plezier naar de foto's van Maysoon of Facebook, die maakt gave patroontjes!

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:04

Mijn paardje is geschoren, hele lijf excl hoofd/benen vanaf knieen. In iets langer als een uurtje gefixt en staat nu ondsr 100gr met hals

Marcella2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:49

Dit jaar ga ik voor het eerst mijn paard niet scheren. Erg benieuwd hoe dik zijn vacht gaat worden ( hopelijk niet te dik). Hij gaat wel gewoon onder een winterdeken

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:56

Mijn paard wordt nooit geschoren, maar ik stop hem gewoon al vroeg in de dekens. Hij verhaard erg moeilijk (is ook al 19), dus ik houd die vacht zo dun mogelijk, wat me vorig jaar goed gelukt is. Hij staat nu al 2 weken onder 0gr en deze week komt daar 100gr bij. Ik ga tot max 300 gr.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:00

Mijn mini hengstje staat vol in de vacht nu :') Zijn dekentjes liggen allemaal helaas nog in de opslag dus dan maar een jaar een dikke vacht. Volgend jaar wil ik hem scheren, dan doet ie gewoon met mijn appaloosa- hengstje mee. Mijn appaloosa is van dit jaar en heeft echt een heeeeele wollige vacht. Volgend jaar wil ik met hem naar de keuring dus die gaat sowieso kaal.

Mijn tinker wil ik misschien volgend jaar ook scheren. Die staat nu al sinds twee weken met 100 grams op want die maakt zo snel een dikke vacht aan...

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:03

Mijn paard gaat voor het eerst dat ze bij mij is zonder deken. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat.
Hiervoor stond ze zonder scheren nu onder een 0 grams regendeken en kreeg ze midden in de winter een 200 grams deken op.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:06

Die van mij gaat weer naakt de winter door. Dus zonder dekens.

Wel wordt ze geschoren, halve hals/borst en dan onder haar buik tot achter de singel.
Zo doen we het elk jaar, scheelt dekens en ik kan er in de buitenlucht gewoon om blijven rijden zonder idioot lang uit te hoeven stappen.

Alleen op de trailer krijgt ze een zweetdeken op na de les, deze is binnen en dan is ze behoorlijk nat.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:08

Rijpony heeft een deken om, ga tot max 400 gram.
Andere pony wordt een lekker beertje, voor het eerst sinds hij van mij is.
Voorgaande jaren een deken om gehad.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:11

Mijn oudje mag een beertje worden <3 het liefste zonder dekens. Nu staat hij onder een regendeken omdat het erg hard kan waaien op de wei en dat in combi met regen is een echte hel. :=
De andere wordt geschoren. :) Het duurt 3u voor hij droog is, zelfs met solarium... Moet om het kwartier wisselen van zweetdeken en nog duurt het zo lang, onhoudbaar dus. :=

Hoe hij geschoren wordt weet ik nog niet, ofwel volledig ofwel eens een patroon proberen. :)

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:19

Zoals elk jaar lekker laten groeien die vacht. :) Die van mij word alleen geen ijsbeer'tje', maar een ontplofte ijsBEER met een vacht waar je u tegen zegt. :+

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:26

Mijn teddybeertje is 50% beer, 50% kaal. Omdat hij het zo ontzettend warm heeft tijdens het rijden (en dan niet meer loopt) heb ik hem geschoren, voor de helft (helft hals, bors, buik, billen). En tot overmaat van ramp voor z'n goede looks heb ik het zelf gedaan.

Vorig jaar was het scheren geen succes omdat hij teveel spanning opbouwt en dan uit z'n dak gaat. Doordat ik het zelf deed kon ik beter inschatten wanneer ik moest stoppen en ging het eigenlijk vrij vlot. Helaas ben ik niet echt een scheertalent, dus het is niet netjes, wel functioneel.

Gelukkig hoeft hij niet op wedstrijd en heeft hij ook geen spiegel tot zijn beschikking :D

Helaas dus wel geklooi met dekens, maar daar kom ik helaas niet onderuit als ik door wil rijden in de winter.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:27

Mijn paard blijft gewoon paard. :+

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:35

Mijn verzorgpaard houd gewoon haar vachtje. Rijden gemiddeld 3 keer per week in een buitenbak.
Verder staat ze met een regendekentje buiten de hele dag en savonds zonder dekentje op stal :)
Ze begint al lekker fluffie te worden, zo lekker knuffelbaar <3

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:47

Ir111 schreef:

Dat vond ik dus ook altijd! Alleen heb ik een pony die denkt dat ie smelt van regen... Als het heel koud is en waait en regent/sneeuwt, wil meneer zelfs niet het stalgebouw uit :')

Moet ook eerlijk zeggen dat ie niet zo fluffy werd :( Eerste winter zonder geprobeerd... Was ie met regen niet blij mee, gelukkig een zachte winter. 2e winter was gewoon een ramp, dus met dekens begonnen. Pony iig happy...

(Heel stom, want ik ben stiekem nog steeds van mening 24/7 buiten (wel met schuilstal) vind wel dat ze droog moeten kunnen staan ;))

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:00

1 heb ik al geschoren op haar onderbenen na
over de ander twijfel ik nog, vorig jaar heb ik haar een jachtmodel gedaan, nu ga ik denk ik voor helemaal op de benen na

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:03

Hier 2 dames drachtig en doen ook niks dus worden lekker ijsbeertjes.
Ook geen dekens om dit x

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:06

Ik wou hem scheren .. Maar het is al zo koud zo vroeg in het jaar dat ik daar vanaf zie. Ik bereid me voor op een strenge winter :(
Maar ik wil heel graag meedoen aan een dekenloze winter maar helaas is dat vorig jaar mislukt en eindigde dat in een enkeltje osteopaat omdat hij gewoon vast zat door de kou nadat ie rolde.
Dus dit jaar schaf ik wel 2 dekens aan. Een honderd en een tweehonderd grams. Een 0 grams hebben we nog liggen

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:06

Ik ga hem niet scheren en indien nodig ook geen dekens op doen. Vorig jaar heb ik wel dekens opgelegd (niet geschoren), maar nu staat hij 24/7 buiten met schuilstal en dan vind ik het toch beter om zonder deken te staan. Hopelijk maakt hij genoeg vacht aan. Als hij toch kou krijgt doe ik hem nog een waterdicht deken bij op, maar dat is hopelijk niet nodig :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:20

Hier gewoon gewoon met zijn eigen jasje...beter bestaat niet en die dekens vindt mw niets!
(dus weinig keus)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:20

Ir111 schreef:

Mijn pony's ook! Ze zijn zaterdag volledig geschoren en staan onder 200 gram. En ik ben er blij mee, s'ochtends droge pony's in plaats van natte pony's met wijde neusgaten. Ze lopen ook veel liever zo, kunnen de warmte eindelijk weer kwijt.

Ik wou ze dit jaar niet scheren zodat ik geen deken gezeur had, maar dit werkte helaas niet.