Winterdekens met terug gesneden schoft voor PRE?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maiske

Winterdekens met terug gesneden schoft voor PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 13:14

Ik heb een PRE welke weinig dekens past zonder op zijn borst te gaan schuren of manen te verliezen. Van de goedkoopste tot de duurste dekens... ik heb de meeste geprobeerd en weer terug kunnen brengen.

Harry's Horse past redelijk als ik deze een maat te groot koop. We hebben echter een tot nu toe onbekende sloper in de groep staan en daar zijn deze dekens niet tegen bestand. Vorige winter heeft mij dit vier nieuwe dekens gekost.

Een paar jaar geleden een Lamicell gekocht bij Arthurs Westernstore welke nu nog helemaal heel is en waterdicht maar zijn warmte inmiddels is verloren, deze heeft hij uiteindelijk tot het voorjaar opgehad.

Met deze ervaring ben ik een paar weken geleden terug gegaan naar Arthurs Westernstore en heb twee nieuwe dekens gekocht. Ik heb echter het idee dat het niet meer dezelfde dekens zijn, er zit ook geen label meer op van Lamicell. We hebben nu de eerste regendagen gehad en beide dekens zijn zo lek als een mandje. Daarbij zitten de eerste gaten er al in. En nee.... hij lekt overal en niet alleen op de gaten. Bij de naden vooral en deze zijn 's avonds als ik kom ook nog steeds zeiknat, verder is de hele deken klam. Ik heb overigens geen zin om naar de winkel terug te gaan want dat zal een eindeloze discussie opleveren en mijn ventje ondertussen nog steeds niet droog staat.

Nu heb ik gekeken naar de Stormshield dekens maar deze lijk ik alleen te kunnen bestellen bij de UHG Shop waarbij het niet bekend is wanneer en of ik de dekens ga ontvangen.

Iemand een briljant idee? Welke hebben nog meer een terug gesneden schoft? Waar kan ik de Stormshields nog meer bestellen en redelijk snel binnen hebben?

Alvast bedankt voor het meedenken! +:)+

AnoukvB

Re: Winterdekens met terug gesneden schoft voor PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:24

Bucas heeft volgens mij wel stevige dekens, ook voor paarden die veel buiten staan. Ons paard heeft er ook een en die heeft ook erg snel kale plekken, met ons bucas deken tot zoverre nog geen schuur plekken gezien. Alleen weet ik niet of ze ze ook hebben met teruggesneden schoft... Kijk anders even op hun site http://www.bucas.com/

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:36

Een wug/halve hals kan ook een oplossing bieden.

Voorheen liet ik dekens vermaken (tunneltje op de schoft), omdat elke deken uiteindelijk ging trekken bij de borst en/of schoft. Ik heb zo ongeveer de gehele collectie die de paardendrogist in huis heeft geprobeerd, ook alle "brede paarden varianten".

Vorig jaar voor het eerst een Rhino Wug en ik ben er erg blij mee, geen getrek/geschuur en ook geen maanverlies gehad. Hij staat 24/7 buiten en de deken heeft geen lekkages gehad.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 13:48

Bucas Big Neck.. Been there.. done that.. gepast van een stalgenoot.

Komt te ver over zijn schoft op de hals, een maatje groter zou te lang worden.

Het onhandige is dat hij ook nog eens erg kort gebouwd is, daarom zit de oplossing echt in de terug gesneden schoft.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:51

en de stormshields bestellen bij sstack in de vs?

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:51

En de trust dekens met tetris systeem?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:52

En een wug lijkt je ook geen optie?

Nadeel van een terug gesneden schoft lijkt mij het inregenen.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 13:53

Halve hals gehad van Nika.. was geen geheel meer, er kwam een 'knik' in de hals. Resultaat waren kapotte manen en schuren omdat het begon te trekken aan de voorkant.

Stalgenootje is er nu blij mee, mooie stevige dekens voor een prima bedrag.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:53

Ik heb zelf fijne ervaringen met de dekens van BR met halve hals :)

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:54

Ik heb een Amigo op die van mij liggen. Ook past Eskadron goed op mijn PRE.
Een halve hals zou ik niet doen, dat schuurt heel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:56

Maiske schreef:
Halve hals gehad van Nika.. was geen geheel meer, er kwam een 'knik' in de hals. Resultaat waren kapotte manen en schuren omdat het begon te trekken aan de voorkant.

Stalgenootje is er nu blij mee, mooie stevige dekens voor een prima bedrag.

Dan noem je ook deken := .. probeer eens een Amigo met halve hals 10 x betere pasvorm. Ook de gewone dekens van amigo zijn prima.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 13:58

In de VS bestellen heb ik geen bezwaar tegen alleen gaat dat te lang duren ben ik bang. Hij is al geschoren....

Trust dekens ken ik niet maar ziet er wel goed uit... ga er even naar kijken, thanks!

Mbt inregenen met een terug gesneden schoft... iets, wanneer het echt heel hard heeft geregend. Omdat hij zo rond is gebouwd sluit het goed aan waardoor het niet verder openstaat dan een normale deken op een KWPN'er

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:59

Ik zou eens een mailtje naar UHG shop sturen, ik heb zelf ook een deken van hun, het onderdeken om te kijken of dit ging schuren.
De winterdeken heb ik zelf van Amerika laten komen, maar daar heb ik dan ook 3 weken op moeten wachten en 30€ extra douane kosten aan gehad.
Ik ben wel enorm tevreden van de Stormshields, en als mijne het begeeft koop ik direct terug zo'n deken.
Mijn kruising draver x volbloed merrie van 1.55 is ook extreem kort van rug maar wel breed van boeg en dat zijn zowat de enige dekens die bij haar niet schuren.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:59

Alenthe05 schreef:
Een halve hals zou ik niet doen, dat schuurt heel veel.
Dat verschilt dus per paard en deken, mijn breedgeborste tinker met manendos heeft met de wug juist geen last van maanverlies of geschuur.

De knik herken ik wel, maar ik heb een ongevoerde regendeken en ook onder de "knik" komt geen druk op de hals, de wug blijft overal losjes zitten. Misschien dat bij een dikkere deken of bij een deken met stugger materiaal dit eerder druk geeft?

In elk geval succes met je zoektocht! Wat kan het een crime zijn een fijne deken te vinden -O- .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:03

Probeer je vraag hier eens te stellen [SV] [Centraal] Alle vragen over dekens #03. . Ik vind dit een Centraal! topic dat actief wordt bijgehouden door BOkkers en waar heel veel kennis bij elkaar is.
Het slotje heb ik in overleg met TS er van afgehaald. Het probleem is echt urgent en TS wil graag zo spoedig mogelijk een oplossing voor haar probleem.
Ik verplaats wel het topic naar SV want daar worden eerder dit soort vragen gezien en beantwoord.
HAR → SV

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 14:48

Dank aan pien_2010 en eerdere antwoorden.

Ik heb de Trust deken wat beter bekeken en durf dit eigenlijk niet aan. Zijn hals/kap gaat dusdanig stijl omhoog dat deze waarschijnlijk gaat snijden, andere dekens met dit model in ieder geval wel.

Echt een drama met dekens en zadels wanneer je een niet standaard model paard hebt.

Op aanraden ga ik UHG nu even proberen te bellen, mailen zal waarschijnlijk te lang duren.

Voor de beeldvorming... Ik heb geen alternatieven meer liggen, had een stuk of tien dekens. Wat vermaakt is en daarna nog niet paste heb ik weggegooid en de rest weggegeven.. Ik moet vandaag dus iets..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:40

Ook niet met een schoft die jij zoekt, maar de Rambo Quarter dekens zijn ook erg fijn. Topmateriaal, zowel voor invloeden van buitenaf als ademend en erg soepel en licht.
http://boktimg.nl/sites/default/files/s ... k=uRkt9RH2

Helaas voor mijn tinker (redelijk lang voor zijn ras) iets tekort, waardoor de deken ook wat trok op de schoft, omdat die achterop zijn kont blijft hangen. Maar dat heb ik op kunnen lossen door er een soort tunneltje op te laten maken bij de hakkenbar. Bij de borst schuurde de deken niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:46

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:50

Is zo'n borstverbreder anders niet iets eigenlijk? Dan schuurt het dus niet zomaar op de borst.. En staat er minder druk op de schoft?

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:56

Afbeelding

Mijn fries heeft ook een enorm steile hals van zichzelf en dit wordt nog erger door zijn opgerichte halshouding (zie foto). De kussens aan weerszijden van de schoft zorgen ervoor dat de deken helemaal niet in contact komt met de schoft of de hals, waardoor het niet kan snijden. Uit de foto's van Trust zelf valt dat niet zo te zien, maar de kussens zorgen voor een tunneleffect.
Laatst bijgewerkt door Suzannah op 16-10-15 16:01, in het totaal 4 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:57

Horseware :j

Bucas heeft ook mooie dekens maar die vallen smal dus zullen niet mooi liggen op een pre.
Ik zou echt eens horseware proberen.

Ik heb zowel amigo als rhino en die liggen allemaal mooi. Laatst een ander merk gekocht in de aanbieding en meteen al spijt, schuift naar achter en schuurt. Bij horseware nooit problemen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:58

Bij mij werkte die verbreder eerder averechts, omdat het schoudergedeelte ook verder naar achteren komt, niet meer zo mooi op de schouder aansluit en alsnog trekt in de schoft.
Bij de meeste paarden gaat het fout omdat de diagonale dekenafstand van de schoft naar de dekensluiting te kort is en als ze dan nog ook mooie ronde billen hebben trekken die de deken strak naar achteren als ze lopen. Bij een smallere kont, schuift de deken gemakkelijker weer mee naar voren.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:58

Paard van mijn zusje heeft Schneider dekens opliggen en ben aangenaam verrast door die pasvorm. Zijn het type hengstendeken, dus gesloten voorkant en de schoft is als een soort V-stuk erin gezet. De onderdeken bevalt uitstekend, de regendeken lijkt te lekker op de naden, maar dat kan een incidenteel foutje zijn natuurlijk. Volgens mij zijn het dekens ontworpen voor westernpaarden.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 17:51

Suzannah schreef:
Mijn fries heeft ook een enorm steile hals van zichzelf en dit wordt nog erger door zijn opgerichte halshouding (zie foto). De kussens aan weerszijden van de schoft zorgen ervoor dat de deken helemaal niet in contact komt met de schoft of de hals, waardoor het niet kan snijden. Uit de foto's van Trust zelf valt dat niet zo te zien, maar de kussens zorgen voor een tunneleffect.

Dit lijkt inderdaad wel een beetje hetzelfde (probleem). Ik ga even kijken waar ik die kan bestellen en wat ze kosten. Had al wel gelezen dat het kwa prijs kan verschillen waar je ze besteld...

RianneH schreef:
Paard van mijn zusje heeft Schneider dekens opliggen en ben aangenaam verrast door die pasvorm. Zijn het type hengstendeken, dus gesloten voorkant en de schoft is als een soort V-stuk erin gezet. De onderdeken bevalt uitstekend, de regendeken lijkt te lekker op de naden, maar dat kan een incidenteel foutje zijn natuurlijk. Volgens mij zijn het dekens ontworpen voor westernpaarden.

Begrijp dat dit eigenlijk de Stormshield dekens zijn en dus ook moeilijk snel binnen te hebben?

kiwiwitje schreef:
Is zo'n borstverbreder anders niet iets eigenlijk? Dan schuurt het dus niet zomaar op de borst.. En staat er minder druk op de schoft?

Ook geprobeerd... gaat achterover zakken waardoor hij te strak op de borst zit en achter zijn schoft gaat vallen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:36

Maiske schreef:
Suzannah schreef:

Dit lijkt inderdaad wel een beetje hetzelfde (probleem). Ik ga even kijken waar ik die kan bestellen en wat ze kosten. Had al wel gelezen dat het kwa prijs kan verschillen waar je ze besteld...

RianneH schreef:

Begrijp dat dit eigenlijk de Stormshield dekens zijn en dus ook moeilijk snel binnen te hebben?

kiwiwitje schreef:

Ook geprobeerd... gaat achterover zakken waardoor hij te strak op de borst zit en achter zijn schoft gaat vallen.

Oeps, ik denk het ja. Zonde :(