Trappend Veulen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maudt

Trappend Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 17:37

Hai Bokkers,
Ik heb een vraagje. Bij ons op stal staat een veulentje van (denk ik) 6 maanden. Het is een hengstje. Wat een schatje! :j De eerste paar dagen ging het ook zeker goed met hem. Hij speelde met een bal, rende rond in de wei en kwam in contact met nieuwe paarden.

Vandaag ging ik er weer heen om mijn verzorgpaard te rijden. Ik ging toen ik klaar was nog even kijken bij het veulen. De eigenaresse kwam al op me aflopen. Ze zei dat hij trapte en afstandelijk deed! Dat wilde ik wel even zien dus ik liep mee naar de wei. Hij stond in een hoek te grazen. (niet helemaal in een hoekje, maar wel achterin) We liepen erheen en hij draaide zo z'n kont naar ons toe! Hij toonde on het wit van zijn ogen! Ik liep, al pratend, om hem heen en kon steeds dichterbij komen. Uiteindelijk kon ik hem aaien en beloonde ik hem dat hij dat toe liet. Tot nu toe nog niet echt een heel groot probleem, en ik zei tegen de eigenaresse dat het wel goed met hem zou komen. Ik draaide me om en praatte nog even met de eigenaresse. In mijn ooghoeken zag ik opeens dat hij op me afstormde! Ik kon nog net een trap ontwijken!

Toen we weg waren, uit de wei, liep ik nog even naar de man van de eigenaresse om met hem te praten. Hij zei dat het misschien kwam omdat ze hem wel vaak roept, maar dat weet hij niet zeker.

Nou, daar komt de vraag! :)
Weet iemand waardoor het komt dat hij zo trapt?

Alvast bedankt dat je de moeite hebt genomen om het hele verhaal te lezen!!! :D

genja

Re: Trappend Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:41

Denk de belangrijkste vraag: hoe wordt hij gehouden? Staat hij 24 uur buiten met vriendjes of alleen?

Maudt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 17:43

Hij staat in een wei, aan de stal word nu gewerkt. Hij kan in een kar staan waar hij gewoon in durft, en waar het droog is. Hij racet soms naar binnen, maar ik heb hem er nog niet in zien staan. Maar hij kan 24/7 naar buiten en hij staat wel alleen. Hij staat wel dichtbij andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:48

Geef hem zsm vriendjes. Een veulen hoort niet alleen op te groeien.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:48

Een paardje van die leeftijd heeft een speelkameraadje nodig. En liefst ook nog oudere paard(en) er bij, want dan voeden ze elkaar op. Ik denk dat hij zich erg verveelt en dus een spelletje gaat spelen als er mensen in de wei komen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:49

Tja niet echt de basis behoefte van een veulen dus: speelkameraadjes het liefst van verschillende leeftijden wordt meneer meteen opgevoed daar kan je eigen opvoeding niet tegen op. Dus laat ze het veulen geven wat hij nodig heeft vriendjes en verder er niet te veel mee tutten.
En wil je er wel een keer iets mee doen en hij dreigt te slaan zorg dat je snel genoeg bent en geef hem gigantisch op zijn donder maar dan moet je reactie vermogen wel echt snel genoeg zijn en het dus op het juiste moment gebeuren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:50

Geen manieren en geen ander paard om mee te spelen. De mens wordt dan wel eens het speelgoed. Eerste 4 levensjaren zijn voor de sociale ontwikkeling van een paard cruciaal. Rap in een goed sociale kudde met dit dier dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:51

Als ze er geen ander paard bij zetten merken ze de gevolgen wel over een poos, als hij echt groot en sterk is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:52

Idd, een veulen alleen is vragen om problemen.
Snap dat nooit zo goed. Beestje van bij de moeder naar helemaal alleen zonder moeder en zonder gezelschap.

Maudt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 17:52

helemaal gelijk! Alleen er zijn geen paarden die van dezelfde eigenaar zijn en die andere hebben allemaal al hun eigen weitje en stalletje. Iemand ideën?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:53

Een hengstveulen moet ravotten en vechten. Heeft hij geen vriendje dan vecht hij met de baas, zo simpel is het.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:54

Er zijn vast wel andere paarden waar hij bij kan. En anders er nog een bij kopen, of naar een opfok adres brengen.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:55

Maudt schreef:
helemaal gelijk! Alleen er zijn geen paarden die van dezelfde eigenaar zijn en die andere hebben allemaal al hun eigen weitje en stalletje. Iemand ideën?

Vragen of hij bij die andere paarden mag staan. Mag hij niet bij jouw verzorgpaard? Is er een opfok dichtbij?

Maudt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 17:56

Thnx guys! zal het melden!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:58

Beetje vreemd dat de eigenares hier niet op voorhand heeft nagedacht blijkbaar, maar daar kan jij niks aan doen natuurlijk, ts.
Als je aan een veulen begint, lijkt het me toch belangrijk dat je je goed informeert. Denk dat in elk boek over veulens of het omgaan met paarden wel staat dat een paard (en zeker een veulen) niet alleen hoort.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:59

Dan zou ik hem in een opfok zetten.

Ik denk dat ze zo een erg vervelend en ongemanierd paardje gaan krijgen.
Het beste is dat hij opgroeid in een gemengde kudde met oudere en jongere paarden, zo leert hij de taal kennen.

Ik snap niet dat ze dan aan een veulen beginnen wanneer ze weten dat hij alleen komt te staan, dit is het slechte manier om een veulen groot te trekken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:03

Ach wat sneu zo'n kleintje zonder vriendje! Hij heeft echt een ander veulen of jaarling nodig om geestelijk gezond op te groeien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:13

Eigenlijk vind ik dit heel sneu... Zo'n diertje wordt vervelend en moet daarom steeds gecorrigeerd worden terwijl het gewoon geen goede basis krijgt omdat het solitair gehouden word.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:18

Maudt schreef:

opzoek naar ene opfok in de omgeving?

Maudt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 18:19

nee, ga het bij haar melden, en we gaan er zo snel mogelijk wat aan doen!!!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:53

Maudt schreef:
nee, ga het bij haar melden, en we gaan er zo snel mogelijk wat aan doen!!!

Super van je dat je er met haar over gaat praten! :)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:16

Tof dat je met de eigenaars erover wilt praten.
Het is erg belangrijk dat het veulen tussen andere paarden opgroeid.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:25

Geen manieren en geen ander paard om mee te spelen. De mens wordt dan wel eens het speelgoed. Eerste 4 levensjaren zijn voor de sociale ontwikkeling van een paard cruciaal. Rap in een goed sociale kudde met dit dier dus.

tamary heeft gelijk, wat is de rede dat hij alleen staat?
als het veulen een karakter kopje heeft kan het ook al een vorm van leider willen zijn of zelfs hengsten gedrag als hij al wat ouder is +/_ 6 mnd -O-

maar ook in jullie allen belang praten en aangeven bij de eigenaar is erg belangrijk, goed van je!
anders is het straks echt gevaarlijk en is hij niet meer te hanteren opvoeden begint vanaf dag 1 door mens en dier!

Starlight95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:07

Hij mist een moeder die hem corrigeert. Nu denkt hij dat hij de baas over iemand kan. Je zou je groot moeten opstellen en juist jezelf moeten groot maken. Dit schrikt af. Laat merken dat je niet over je heen laat lopen. Je hoeft geen moederrol over te nemen, maar wat er nu gebeurd heeft impact over de rest van zijn leven.

Maudt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 10:35

Ik verzorg hem nu voor een paar dagen, de eigenaresse heeft persoonlijke problemen. Hij staat bij mn verzorgpaardje en ik wandel en poets hem iedere dag. Hij heeft me geprobeert te trappen/bijten maar ik heb hem zo hard op zn kop gegeven dat hij het niet meer probeert! Allemaal bedankt voor de hulp.