Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
vanspeijk schreef:Zoals je het beschrijft, TS, lijkt het me eerder dat je je afvraagt waarom ruiters die niet goed kunnen rijden aan wedstrijden meedoen. Ben het eens met Sheran eens dat ook paarden die hun bouw niet mee hebben, correct gereden kunnen worden - maar dat hangt dus van de ruiter af, en niet van het paard.
different1 schreef:Waarom gaat men op concours met een paard dat daar niet geschikt voor is? En waarom willen mensen die nog niet voldoende kunnen rijden zo graag toch de ring in?
Dan bedoel ik niet alleen een koudbloed/ander soort dan het kwpn.(want die kunnen, mits correct gereden, ook heel nette punten rijden)
Maar ik heb t over het algemeen, dus ook over warmbloedpaarden met een slechte bouw/bewegingsvorm/karakter.
Wat is daar de lol van? Paarden die met moeite een proefje door krabbelen, die vreselijk stijf in het lichaam zijn, die bij spanning een heel afwijkende gang laten zien?
Die met sporen en zweep, met hangen en wurgen een B proefje door moeten komen?
Ik zit nu sinds 2 jaar regelmatig in het juryhokje (B/L dressuur), en elk concours kom ik wel een combinatie tegen waarvan ik denk: moet dit nu? Heb je hier nu echt plezier in?
Daarnaast kom ik regelmatig ruiters/amazone's tegen die nog niet voldoende kunnen rijden, zich in evenwicht houden door aan de teugels te hangen, hotsend en botsend een poging doen tot doorzitten...
Is daar nooit iemand die zegt dat het zo niet kan?
Dat 't paard niet geschikt is?
Dat de ruiter/amazone nog even door moet oefenen?
Ik zeg dit niet af om mensen af te kraken, maar om mensen wellicht voor een grote teleurstelling te behoeden.
We kunnen niet allemaal een Anky of een Edward zijn, maar een beetje zelfkennis is toch zeker als je met levende dieren werkt niet teveel gevraagd?
Waar zijn die instructeurs mee bezig?
Want ik neem toch aan dat t gros van de wedstrijdruiters/amazone's les krijgen.
Zeker met de nieuwe proeven, die nog verder versimpeld zijn, wil ik hier een nette discussie over voeren.
Citaat:Wil je de bal terug hebben?
Wie ben jij om te bepalen of iemand wel of niet in de ring mag verschijnen?
Als jury heb je te bepalen in welke mate de combinatie toont wat gevraagd wordt en daar geef je een cijfer aan, conform de eisen die daaraan ten grondslag liggen. DAT is je taak, niet meer en niet minder!
Bovendien heb je voldoende ruimte in je opmerkingen om de adviezen en je visie uit te leggen aan de combinatie. Wat zij vervolgens wel of niet met die adviezen doen, daar hoop je dan maar het beste van.
De andere kant is namelijk ook dat ik me groen en geel erger aan duidelijk slecht beoordeelde proeven; met commentaar dat op geen enkele wijze strookt met hoe er gereden is. En ja, ik neem proeven op en kijk ze later terug aan de hand van het protocol. Hoe goed dat protocol klopt met het getoonde, zegt nogal wat over de kwaliteiten van de betreffende jury.
In het hokje zit net zoveel brandhout als in de ring.
different1 schreef:Kunnen we het vriendelijk houden?
Ik vraag me dit af, juist omdat er mensen ongetwijfeld teleurgesteld naar huis gaan na een concours.
Paardrijden is leuk, dat hoort ook zo te blijven.
Nee, het gaat niet om winstpunten rijden, maar een winstpunt is wel een indicatie dat je dus verbeterd/klaar bent voor een hogere klasse en dus je paard correct rijd.
Het gaat er niet om dat men niet aan mijn verwachting voldoet, het gaat erom dat men zichzelf danwel het paard overschat en dat daaruit grote teleurstellingen voort kunnen vloeien.
Wat ik dus weer erg sneu vind, juist omdat paardrijden leuk is en dat ook moet blijven, voor ruiter EN paard.
different1 schreef:Waarom gaat men op concours met een paard dat daar niet geschikt voor is? En waarom willen mensen die nog niet voldoende kunnen rijden zo graag toch de ring in?
Dan bedoel ik niet alleen een koudbloed/ander soort dan het kwpn.(want die kunnen, mits correct gereden, ook heel nette punten rijden)
niet alleen, hoe neerbuigend, een ander type wat niet kwpn is kan prima rijden, enkel wijkt af van wat men wil zien, mits net gereden, iedereen moet ergens beginnen, en een paard wat voor het eerst een situatie meemaakt kan op locatie heel anders lopen dan thuis.
Maar ik heb t over het algemeen, dus ook over warmbloedpaarden met een slechte bouw/bewegingsvorm/karakter.
Wat is daar de lol van? Paarden die met moeite een proefje door krabbelen, die vreselijk stijf in het lichaam zijn, die bij spanning een heel afwijkende gang laten zien?
Die met sporen en zweep, met hangen en wurgen een B proefje door moeten komen?
Ik zit nu sinds 2 jaar regelmatig in het juryhokje (B/L dressuur), en elk concours kom ik wel een combinatie tegen waarvan ik denk: moet dit nu? Heb je hier nu echt plezier in?
Daarnaast kom ik regelmatig ruiters/amazone's tegen die nog niet voldoende kunnen rijden, zich in evenwicht houden door aan de teugels te hangen, hotsend en botsend een poging doen tot doorzitten...
Is daar nooit iemand die zegt dat het zo niet kan?
je bent toch jury?? Jij behoort te zeggen sorry jullie zijn als combi niet klaar voor wedstrijd, advies, da, instructie,....
Dat 't paard niet geschikt is?
Dat de ruiter/amazone nog even door moet oefenen?
Ik zeg dit niet af om mensen af te kraken, maar om mensen wellicht voor een grote teleurstelling te behoeden.
We kunnen niet allemaal een Anky of een Edward zijn, maar een beetje zelfkennis is toch zeker als je met levende dieren werkt niet teveel gevraagd?
[b][i]Jetje dus iemand mag pas de ring in als ie dus op zijn minst een beetje potentie heeft? Of een paard wat ze zwaar gelopen heeft,nu ,et een groene ruiter de b inrijd?
Zelfkennis is ook je grenzen verleggen en verbreden, maar ook opzoeken zowel voor jezelf als voor je paard.[/i][/b]
Waar zijn die instructeurs mee bezig?
Want ik neem toch aan dat t gros van de wedstrijdruiters/amazone's les krijgen.
Zeker met de nieuwe proeven, die nog verder versimpeld zijn, wil ik hier een nette discussie over voeren.
different1 schreef:Wellicht zou het je nog verbazen hoeveel punten je bij mij zou rijden, ik ben namelijk groot voorstander van positief jureren.
Ik geef namelijk ook gerust een 9 voor een goede oefening, ook als de rest van de proef 5-en en 6-en zijn.
Maar he, het is makkelijk katten op een jury, zeker als je zelf helemaal niet op concours gaat.
Ik ben er heus niet op uit om de mensen hun dag eens lekker te verzieken.