Cap vervangen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HokeyPokey

Cap vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 10:16

Hoe vaak vervangen jullie je cap? Met die van mij is weinig gebeurd maar soms hoor je toch dat je hem eens in de X jaar moet vervangen ook al ben je niet gevallen. Ik hoor het graag!

Shayla

Re: Cap vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:22

M'n laatste cap was geloof ik 10 jaar oud ofzo.... :+
Nooit mee gevallen dus heb hem ook nooit vervangen ;)
Hij werd alleen na zo'n lange tijd en een antal keer de voering wassen toch viezig.

En dus met een leuke actie van de ruitershop hier in de buurt (goedkoopste artikel een euro) een nieuwe cap gekocht. Had nog een deken nodig ook en had met cap dus voor een euro ;)

HokeyPokey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 10:37

Hmm ja, misschien is het ook maar een marketing truc bedacht ik me.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:39

Nee, geen marketing truc. Je moet hem sowieso vervangen als je ermee gevallen bent. Maar ik geloof dat je de cap het beste kan vervangen om de vijf jaar.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:42

En waarom 5 jaar? :)

Sowieso zie ik er het nut niet zo van in (wel van een cap dragen, maar van het vervangen niet) de een heeft hem in 5 jaar misschien 40 uur op gehad en de ander draagt hem bijna 24/7 bij wijze van spreken ;)

Ik vervang de mijne pas weer als ik of val, of dat er nieuwe eisen aan komen. Zolang hij nog goed is, is ie goed.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:58

Liannetje86 schreef:
En waarom 5 jaar? :)

Sowieso zie ik er het nut niet zo van in (wel van een cap dragen, maar van het vervangen niet) de een heeft hem in 5 jaar misschien 40 uur op gehad en de ander draagt hem bijna 24/7 bij wijze van spreken ;)

Ik vervang de mijne pas weer als ik of val, of dat er nieuwe eisen aan komen. Zolang hij nog goed is, is ie goed.

Mee eens :j

HokeyPokey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 11:01

Ged om te horen dit. Ik heb mijn cap namelijk al een tijd niet gebruikt dus was bang dat ik een nieuwe moest kopen.. Heb hem echt niet vijf jaar intensief gebruikt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:03

Die vijf jaar heeft te maken met het vergaan van het materiaal, niet met hoeveel of hoe vaak je hem gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een elastiekje, gewoon zo'n bruin postelastiekje. Na zoveel tijd wordt hij plakkerig en bros, ongeacht of je hem gebruikt of niet. Eenzelfde soort proces gebeurt met de schokdemping in je cap.
Uiteraard, als jij dat elastiekje heel veel gebruikt, is de rek er veel eerder uit en zal hij veel eerder aan vervangen toe zijn. Net als je cap.

Thirzafaber1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:06

ik was een x gevallene en toen was mn cap letterlijk in 2 stukken, dus moest ik wel een niuewe cap :)

HokeyPokey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 11:10

Ai, dan heb je ook wel een flinke smak gemaakt zeker?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:11

Na 5 jaar wordt de werkende demping minder, ongeacht of je hem nou wel of niet gebruikt.

Thirzafaber1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:22

ja we gingen over de kop toen belande ik op mijn hoofd :o toen had ik zware hersenschudding en een gebroken rug @LaraLise

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:29

denk niet dat je er een vaste termijn of uren gebruik kan op plakken. Omstandigheden waarin hij gebruikt en bewaard wordt, spelen ook een grote rol.

Ik heb laatst een nieuwe cap gekocht omdat door vaak in de regen te rijden de lijm begon te lossen en daarbovenop, zat hij niet meer goed vast. slechts 2x een klein jaar intensief gebruikt in weer en wind en verder 5j in de kast gelegen...

Geeft Samshield eigenlijk geen levenslange garantie?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:33

Stel ik koop in een winkel een cap, gewoon een oud model, want die zit fijn. En die ligt al jaren in de winkel/magazijn van de winkel? Hoe kan ik ooit nagaan wanneer mijn cap 5 jaar oud is?

Voor mijn gevoel blijft het gewoon een marketingstunt... Toen mijn cap 5 jaar was, toen was ie gewoon heel erg lelijk geworden, dus heb ik hem vervangen. Nu heb ik een Uvex, was een van de eerste toen met het "er kunnen spelden doorheen, dus ik ga er een gaasje inzetten" en heb nu dus alweer een paar jaar een cap die verbouwd is door Uvex.. Oud model... dus ik zou mijn cap dan alweer moeten vervangen :S

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:16

Persoonlijk denk ik dat er wel wat in zit in dat een cap op een gegeven moment vergaat. Dit is ook het geval met bijvoorbeeld motorhelmen. Het belangrijkste is denk ik dat je goed let op of de cap er van binnen en buiten nog goed uitziet, goed voelt en goed zit. Een x aantal jaar eraan geven zou ik niet snel doen. Een duurdere cap van een bekend merk zal denk langer goed blijven dan een cap van een paar tientjes bij de hano. Zelf houd ik ongeveer 10 jaar aan voor de zekerheid. Als de cap anders gaat voelen, ik gevallen ben of hij niet lekker zit vervang ik hem natuurlijk eerder xD

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:20

Sowieso komen er nieuwe eisen voor caps, aangezien de huidige caps nog minder beschermend zijn dan een gewone fietshelm schijnt.
Ik doe het ook een beetje op gevoel, ik kan namelijk inderdaad niet nagaan hoe lang mijn cap al in de winkel ligt.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:24

KimD schreef:
Nee, geen marketing truc. Je moet hem sowieso vervangen als je ermee gevallen bent. Maar ik geloof dat je de cap het beste kan vervangen om de vijf jaar.

Als je valt of als je op je hoofd valt? Ben al 3x gevallen met mijn cap, maar nooit op het hoofd (hoofd geeft de grond geen van de keren aangeraakt. Dan vind het zonde om 100 euro nu al weg te gooien := (is gekocht in januari)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:27

Metaxa schreef:
KimD schreef:

Als je valt of als je op je hoofd valt? Ben al 3x gevallen met mijn cap, maar nooit op het hoofd (hoofd geeft de grond geen van de keren aangeraakt. Dan vind het zonde om 100 euro nu al weg te gooien := (is gekocht in januari)

Je kunt natuurlijk het beste zelf beoordelen hoe groot de smak was. Ik had een nieuwe cap gekocht (jaren geleden gebeurt dit), de week daarna springles, paard weigert, Kim op de grond. Er leek niks aan de hand met de cap, maar bij controle bleek de binnenkanten toch gespleten en voor mijn gevoel was ik echt niet hard gevallen... Toen maar weer een nieuwe cap. :+

Ik vraag in de winkel altijd wanneer een cap is binnengekomen en het liefste heb ik gewoon dat ze hem speciaal voor mij bestellen. Dan weet ik dat hij niet heel oud kan zijn.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:30

Maar wat als een cap gewoon op de grond valt, of als ze hem in de winkel al hebben laten vallen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:33

xAntoinettex schreef:
Maar wat als een cap gewoon op de grond valt, of als ze hem in de winkel al hebben laten vallen?

Dat is toch effe anders als dat je van een paard afknikkert. :+

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:35

KimD schreef:
Metaxa schreef:

Je kunt natuurlijk het beste zelf beoordelen hoe groot de smak was. Ik had een nieuwe cap gekocht (jaren geleden gebeurt dit), de week daarna springles, paard weigert, Kim op de grond. Er leek niks aan de hand met de cap, maar bij controle bleek de binnenkanten toch gespleten en voor mijn gevoel was ik echt niet hard gevallen... Toen maar weer een nieuwe cap. :+

Ik vraag in de winkel altijd wanneer een cap is binnengekomen en het liefste heb ik gewoon dat ze hem speciaal voor mij bestellen. Dan weet ik dat hij niet heel oud kan zijn.

Oke, dan laat ik hem toch maar controleren voor de zekerheid :)

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:37

xAntoinettex schreef:

Ik heb mijn cap ook eens laten vallen :') (maar dat is idd niet vergelijkbaar met van een paard)
Mijn vorige zelfs van de trap := , maar die zat toch niet fijn , dus daarna niet meer gedragen.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:50

KimD schreef:
xAntoinettex schreef:

Dat is toch effe anders als dat je van een paard afknikkert. :+

Ja oke, maar als ie een beetje verkeerd valt kan ie net zo goed beschadigd zijn van binnen lijkt me.

kvandenakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:19

Ik heb de mijne al 9 jaar :') Maar ben nog nooit hard op mijn hoofd gevallen. Zal eens mee gaan luisteren haha

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:22

Om de vijf jaar of na een harde val (op je hoofd) is een goede richtlijn. En bij twijfel, gewoon vervangen. Het gaat wel om je hoofd natuurlijk :)