geschil met huurder weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

geschil met huurder weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 19:50

beste bokkers,

al een 7 a 8 tal jaar verhuur ik een hectare weide in natuurgebied aan een man die daar ook een paard (soms 2) en een rund houdt. Hij betaald steeds in januari 350 euro voor een gans jaar. Dit zijn we zo ook overeen gekomen.
Hij heeft geen contract en wij indexeren niet. Het betreft een partij land in belgië.

Nu wil ik die weide zelf gebruiken om te hooien. Ik hooi normaal een ander stuk van een halve hectare maar moet steeds hooi bijkopen voor +/- 450 euro per jaar.
De kosten van hooi zijn omhoog gegaan omdat er 2 jaar geleden een paardje bijkwam. Vroeger kwam ik met mijn 2 paarden toe.

Maar goed, ik wil dus zelf dat natuurgebied hooien, het extra hooi dat ik over heb kan ik verkopen.

Ik had de man begin september een aangetekend schrijven gestuurd waarmee ik hem ten kennis gaf dat hij het in 2016 moest laten liggen zodat wij kunnen hooien.

Nu krijgen we een aangetekend schrijven terug dat hij dit niet laat gebeuren en dat hij recht heeft op 9 jaar pacht, en nog verdere uitleg die ik hier zal posten maar ik heb die brief even niet hier.

De pachter is geen boer maar een particulier dus hij voorziet zijn eigen levensonderhoud niet met dat land. het enige bewijs dat hij heeft is dat hij dus al 7 a 8 jaar (ik weet het niet vanbuiten) de som van 350 euro stort op de rekening.

Zijn er bokkers die iets afweten over pachtwetten of kunnen jullie zeggen waar ik mijn info moet inwinnen?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:01

Volgens mij kan hij helemaal niks. Dat hij het pacht zou op papier moeten staan?
Zie nu dat je geen contract hebt. Dan kan de beste meneer niks.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:04

Er is geen contract en het is jouw land en dus moet hij eraf.

Vind ik dan he.

Zoe_97

Re: geschil met huurder weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:09

in belgië is een ondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig, maar hadden jullei die periode van 9 jaar afgesproken of grijpt hij dat getal gewoon uit het niets?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:10

Pachtwet geldt enkel voor landbouwers. Drie maand opzeg is netjes genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:11

Toepassingsgebied

Bedoeld wordt de huur van onroerende goederen die vanaf het ogenblik dat de pachter er in het genot van treedt (bij het begin of in de loop van de pachttijd), door deze pachter hoofdzakelijk worden gebruikt in zijn landbouwbedrijf. Bosbouw valt niet onder de toepassing van de pachtwet.

Onder “landbouwbedrijf” wordt verstaan de bedrijfsmatige exploitatie van onroerende goederen met het oog op het voortbrengen van landbouwproducten die in hoofdzaak bestemd zijn voor de verkoop.
Dit betekent evenwel niet dat alleen landbouwers pachters kunnen zijn, ook niet dat het om een hoofdberoep moet gaan.
Iemand die een perceeltje grond bewerkt en de producten hiervan voor persoonlijk gebruik oogst, valt niet onder de pachtwet.

“Bedrijf” duidt op een economische uitbating, veronderstelt een “geregelde” activiteit en de aanwezigheid van een minimum aan geschikt exploitatiematerieel.
Tevens worden een aantal andere specifieke gebruiksmogelijkheden uitgesloten, zoals bv. de pacht voor industriële vetmesterij onafhankelijk van een landbouwbedrijf, de cultuurcontracten, enz.

Bron: notaris.be

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 20:14

Zoe_97 schreef:
in belgië is een ondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig, maar hadden jullei die periode van 9 jaar afgesproken of grijpt hij dat getal gewoon uit het niets?

nee, we hebben geen overeenkomst van duur afgesproken, geen idee waar hij het haalt maar ik denk dat hij dit ergens heeft gehaald. Ik weet dat landbouwers een bepaalde duur kunnen eisen maar die man is gewoon particulier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:15

Dan kan hij niets eisen. Je hebt tijdig zijn opzeg gegeven, 1 januari 2016 moet hij eraf.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 20:19

DeMolenhoek schreef:
Toepassingsgebied

Bedoeld wordt de huur van onroerende goederen die vanaf het ogenblik dat de pachter er in het genot van treedt (bij het begin of in de loop van de pachttijd), door deze pachter hoofdzakelijk worden gebruikt in zijn landbouwbedrijf. Bosbouw valt niet onder de toepassing van de pachtwet.

Onder “landbouwbedrijf” wordt verstaan de bedrijfsmatige exploitatie van onroerende goederen met het oog op het voortbrengen van landbouwproducten die in hoofdzaak bestemd zijn voor de verkoop.
Dit betekent evenwel niet dat alleen landbouwers pachters kunnen zijn, ook niet dat het om een hoofdberoep moet gaan.
Iemand die een perceeltje grond bewerkt en de producten hiervan voor persoonlijk gebruik oogst, valt niet onder de pachtwet.

“Bedrijf” duidt op een economische uitbating, veronderstelt een “geregelde” activiteit en de aanwezigheid van een minimum aan geschikt exploitatiematerieel.
Tevens worden een aantal andere specifieke gebruiksmogelijkheden uitgesloten, zoals bv. de pacht voor industriële vetmesterij onafhankelijk van een landbouwbedrijf, de cultuurcontracten, enz.

Bron: notaris.be

bedankt! wat ik (denk) te weten is dat die man er een rund op kweekt en dan op het einde van het jaar slacht, ik denk dat het vlees voor eigen gebruik is, het voorjaar koopt hij weer een vaars enz ...
verder weet ik dat hij 1 rijpaard heeft en er ook een 2de bijstaat, misschien dat hij dit 2de paard in pension heeft en dus daar extra geld met verdiend?
Maar dan valt dit onder onderverhuren en ik heb of dit legaal is of niet.

Hij kweekt er geen groenten op. Hij trimt wel het hout hoewel dit tegen de afspraken in is ! wij gingen het hout kappen en dit was ook zo afgesproken maar toen wij op het land kwamen waren alle bomen al ferm gesnoeid. Dit is wel al +/- 7 jaren geleden en wij hebben dit ook zo gelaten. Ik heb geen idee hoe de bomen er nu bijstaan aangezien we normaal om de 7 jaar kappen. Hopelijk heeft hij dat ook nog niet gekapt.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 20:21

Ik ga morgen eens naar het land kijken hoe het staat met het hout en zal de brief hier wat uittypen want ik heb hem nu niet bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:22

Dat is zeker niet voldoende om onder landbouwer te vallen hoor. Het moet echt al zijn beroep zijn. Hij hoopt jou gewoon te overdonderen en te slim af te zijn.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:22

Wat hebben jullie toendertijd afgesproken wat betreft het opzeggen van beide kanten? Hoe betaalde deze man contant of via bank als hij contant betaalde heeft hij daar een betalingsbewijs/ recu van jou daarover ontvangen?
Ik vind dit een lastige situatie want hij kan in feite aantonen dat hij al jaren pacht enkel heeft hij geen pachtcontract. Als ik jou was zou ik rechtbijstand in gaan schakelen als je dat hebt. Ik vind ook dat hij geen poot heeft om op te staan. En dus moet vertrekken.. Maar als ik in zijn schoenen stond zou ik me ook hier tegen gaan verzetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:23

Flitzz: Waarom zou je dat in godsnaam doen? Ts houd zich aan de opzeg termijn.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:26

flitzz schreef:
Wat hebben jullie toendertijd afgesproken wat betreft het opzeggen van beide kanten? Hoe betaalde deze man contant of via bank als hij contant betaalde heeft hij daar een betalingsbewijs/ recu van jou daarover ontvangen?
Ik vind dit een lastige situatie want hij kan in feite aantonen dat hij al jaren pacht enkel heeft hij geen pachtcontract. Als ik jou was zou ik rechtbijstand in gaan schakelen als je dat hebt. Ik vind ook dat hij geen poot heeft om op te staan. En dus moet vertrekken.. Maar als ik in zijn schoenen stond zou ik me ook hier tegen gaan verzetten..

rechtsbijstnd is niet van toepassing aangezien dit in België is
In belgië hebben we zo geen instantie, wel zou je eens een pro deo advocaat kunnen bellen als je hier recht op hebt. (onder een bepaald inkomen en ik vermoed dat jij Nederlander bent, dus ik weet niet hoe dat zit), anders moet je al een gewone advocaat inschakelen.

Wel weet ik dat huurders (geen idee hoe dat zonder contract zit) in België belachelijk veel rechten ehbben ten opzichte van de verhuurder.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:27

Natuurgebied kan ook al niet voor pacht, dus is gewoon blaffen om zijn zin te krijgen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 20:28

flitzz schreef:

wij hebben geen afspraken gemaakt met betrekking tot duur.
Het eerste jaar betaalde hij contant, de jaren erop steeds per overschrijving.
Er is dus bewijs dmv overschrijving dat hij het al +/- 7 a 8 jaar huurt.

We willen natuurlijk correct "uit elkaar" gaan want wat als hij gewoon blijft, ik kan moeilijk zijn paarden loslaten en hooien (dat zou ik dus ook NOOOIT doen !! gewoon een kwestie van voorbeeld).
Hij weet dat we willen hooien ...

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:32

PV laten opstellen door politie of vrederechter inschakelen. Je wil hooien, dus als hij er in januari nog is heb je nog wel eventjes.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 20:34

Callisto04 schreef:
Natuurgebied kan ook al niet voor pacht, dus is gewoon blaffen om zijn zin te krijgen.

Het ligt in natuurgebied en is een soort waterbekken / overstromingsgebied (of bufferzone of hoe noem je dat). Vroeger gebruikte een boer het stuk om te hooien dus misschien is het geen "echt" natuurgebied want het kan gebruikt worden. Er mogen geen stallen e.d. staan maar die man heeft wel een soort containerstal staan. Aangezien we zelf paarden hebben snap ik goed dat de dieren beschutting nodig hebben dus heb ik daar nooit problemen van gemaakt en de boeren van de nabij liggende percelen ook niet.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:41

Pacht kan idd niet bij particulier.
Vanaf 2016 moet hij weg zijn, zo simpel is het.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:50

Wat bedoel je molenhoek? Over het stukje als ik in zijn schoenen stond?? Welke opzegtermijn er is toch geen contract? Dus ja als ik een stuk grond huur/ pacht en het is nooit te sprake gekomen wat als de huur/ pacht op gezegd gaat worden hoe lang het termijn van de opzegging moet zijn.
Als ik er vanaf zou moeten omdat de eigenaar het terug wil om te hooien. Ja dan zou ik ook proberen om te blijven.. Als huurder is het toch niet mij schuld dat de eigenaar nu meer kosten heeft om hooi te kopen? Zeker omdat er geen huur of pacht contract is.. Als huurder zou ik ook gaan kijken wat mijn rechten en plichten zijn. Dat ik waarschijnlijk aan het kortste eind trek begrijp ik. Maar ik zou het zeker wel proberen.

Aan de andere kant als ik in TS haar schoenen stond zou ik er ook alles aan doen om de huurder er op een nette manier er af te krijgen. Ik snap TS heel goed ze wilt haar grond terug omdat haar kosten zijn hoger dan wat het stuk opbrengt qua huur/ pacht.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:59

Ik snap wel dat er bij hem een stukje paniek is..inens sta je op straat met je 2 paarden en rund...en of je het nu padht of huur noemt, maakt toch geen verschil.?

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:19

flitzz schreef:
Wat bedoel je molenhoek? Over het stukje als ik in zijn schoenen stond?? Welke opzegtermijn er is toch geen contract? Dus ja als ik een stuk grond huur/ pacht en het is nooit te sprake gekomen wat als de huur/ pacht op gezegd gaat worden hoe lang het termijn van de opzegging moet zijn.
Als ik er vanaf zou moeten omdat de eigenaar het terug wil om te hooien. Ja dan zou ik ook proberen om te blijven.. Als huurder is het toch niet mij schuld dat de eigenaar nu meer kosten heeft om hooi te kopen? Zeker omdat er geen huur of pacht contract is.. Als huurder zou ik ook gaan kijken wat mijn rechten en plichten zijn. Dat ik waarschijnlijk aan het kortste eind trek begrijp ik. Maar ik zou het zeker wel proberen.

Aan de andere kant als ik in TS haar schoenen stond zou ik er ook alles aan doen om de huurder er op een nette manier er af te krijgen. Ik snap TS heel goed ze wilt haar grond terug omdat haar kosten zijn hoger dan wat het stuk opbrengt qua huur/ pacht.

je k vind het ook best vervelend hoor en ik heb er 6 maanden over nagedacht voor ik de knoop doorhakte, we hebben gewoon van begin af aan te weinig gevraagd. Nu betaal ik meer aan hooi dan dat het opbrengt.
Maar goed, ik snap zijn reactie ook dus ik ga het nog even netjes proberen oplossen, politie of pv zijn de laatste stappen als het echt niet anders kan.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:21

Tcm62 schreef:
Ik snap wel dat er bij hem een stukje paniek is..inens sta je op straat met je 2 paarden en rund...en of je het nu padht of huur noemt, maakt toch geen verschil.?

Als hij eraf is als het gras weer groeit is het voor mij goed, bv april te laatste, dan heeft hij al wat meer tijd.
Hij zal ook zijn stal willen afbreken en hij heeft een hoop weidepalen gezet en prikkeldraad gehangen. Wel 5 rijen prikkeldraad dus die heeft nog een hoop werk.
Ik vrees dat je zo'n dingen gewoon niet netjes kan regelen. Er is altijd iemand de dupe.

Aan de andere kant, wij hebben dat stuk wel in de tijd gekocht en betalen kadastraal inkomen, hij heeft er jaren erg goedkoop gebruik van kunnen maken. En als huurder heb je steeds kans om plots "op straat te staan".
Wil je dat risico niet dan koop je best zelf een stuk.
Laatst bijgewerkt door Vicky_Belle op 03-10-15 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:26

Maar het gras moet groeien en dan hooien, dan ben je een paar maanden verder..dan zal hij wel wat anders hebben..

In feite zeg je hem de huur op, toch?

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:31

Tcm62 schreef:
Maar het gras moet groeien en dan hooien, dan ben je een paar maanden verder..dan zal hij wel wat anders hebben..

In feite zeg je hem de huur op, toch?

Jip, ik wil gewoon het land voor mij, vrij, zonder paarden / stallen / draden / palen ...
dus hij moet er af.
Sorry maar helaas.

Ik heb er wel een klein beetje een schuldgevoel over, ik heb X aantal jaren geleden plots te horen gekregen dat de huur van mijn wei (naast ons huis, niet de wei waar ik nu over spreek) plots enorm duur werd, werd van 500 naar +1000 euro per jaar. Daar was ik ook behoorlijk kwaad over.