Shetlander trapt tijdens poetsen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horses_best

Shetlander trapt tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 14:35

Hoii,
Ik heb een verzorg shetland merrie van ongeveer 25 jaar
als ik haar ga poetsen dan lukt het in het begin wel met hoeven krabben enzo maar dan als ik een tijdje bezig ben dan legt ze in een keer der oren recht plat in der nek en draait ze naar me toe met der bibs en probeert ze me te trappen en anders bij ze.
in de bak en buiten is ze een schat van een pony alleen bij het poetsen is ze heel erg vervelend weet iemand miss Hoe dit over kan gaan??

Groetjes

_PatriciaH

Re: Shetlander trapt tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:39

Duidelijk zijn dat dit niet mag! Je moet wel goed kijken of ze geen pijn heeft maar anders heel streng zijn want trappen mag niet!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:03

Ik houd niet van lichamelijk straffen maar trek een grens bij gevaarlijk gedrag. En gericht schoppen is simpelweg gevaarlijk, ik zou dan ook een beste trap terug geven. Probeer het zonder emotie te doen maar wel snel en doelgericht. Dit kan echt niet!

horses_best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 15:37

Dank je wel voor de tips maar hoe kan je zien of ze pijn heeft

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:54

Als je op haar rug duwt, of met je nagel van voor naar achter gaat, en ze zakt in dan heeft ze pijn aan haar rug. Andere pijntjes kan je vaak niet zien..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:04

Sorry..?

Gaan jullie altijd meteen meppen en schoppen als een paard aangeeft dat er iets mis is? -O- :n 8)7

Paard geeft grens aan.
Of het nou is van ongemak, pijn of jeuk. Het paard vindt het vervelend en ik vind het respectloos om daar niet naar te luisteren. Blijkbaar zijn er al téveel signalen genegeerd..

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:06

De eigenaar of eigenaresse is vast wel in de buurt als je bij de pony bent !
Vraag daar eens aan of ze dit altijd al gedaan heeft of dat ze er nu ineens mee begint.
Als ze het normaal nooit deed dan kan het idd zijn dat ze ergens pijn heeft !
Dan weet je al wat meer over haar.

AshleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:57

Gewoon op ze kop geven als ze het doet, goed in de gaten houden en niet te dicht achter haar staan! mischien met de eigenaar erbij?

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:00

Uitsluiten dat ze ergens door geïrriteerd wordt.
Anders zou ik gewoon 1x een goeie trap op der kont teruggeven. Doen ze in het wild ook.

horses_best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 17:43

Ik zal kijken of ze pijn heeft
maar er is nog iets ik verzorg der al heel lang en ze heeft dit nog nooit gedaan maar
Er is nog een meisje die haar verzorgd en die is bang voor haardus ik denk dat het komt omdat zij haar niet goed aaan pakt denk de pony dat ze alles mag

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:50

_PatriciaH schreef:
Als je op haar rug duwt, of met je nagel van voor naar achter gaat, en ze zakt in dan heeft ze pijn aan haar rug. Andere pijntjes kan je vaak niet zien..

Menig paard zal met dat gedoe met die nagels inzakken, is gewoon een reactie van de huid op jouw nagels.
Heeft dus geen enkel nut om dit op die manier te testen.

Overigens vindt ik gericht trappen nooit oke, ook niet met pijn.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:53

Mijn paarden zakken echt niet in als ik dit doe!!
Als er niet naar een paard geluisterd word moet het wat, trappen is of dominantie of een laatste vraag het te helpen...

horses_best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 18:44

_PatriciaH schreef:
Mijn paarden zakken echt niet in als ik dit doe!!
Als er niet naar een paard geluisterd word moet het wat, trappen is of dominantie of een laatste vraag het te helpen...

wat bedoel je met dominantie???

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:47

BEH >> OPG

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:51

Puchje schreef:
Sorry..?

Gaan jullie altijd meteen meppen en schoppen als een paard aangeeft dat er iets mis is? -O- :n 8)7

Paard geeft grens aan.
Of het nou is van ongemak, pijn of jeuk. Het paard vindt het vervelend en ik vind het respectloos om daar niet naar te luisteren. Blijkbaar zijn er al téveel signalen genegeerd..

Pony is braaf met poetsen, maar niet na de eerste 5 of 10 minuten aangebonden staan. Dat heeft niks met pijn te maken, maar enkel met "ik ben het zat, 2bener zet mij terug in de wei". Ja, dat corrigeer je, want anders kan je zo meteen niks meer qua basis verzorging en controle. En kennelijk is er een 2e verzorger bij gekomen die zich zo door pony laat dirigeren. Niks auw, ongemak enkel even herinneren aan de geldende regels die de pony keurig weet, maar even moet merken dat die nog steeds gelden.

Obrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:55

Is het niet dat ze een slechte ervaring heeft als ze bijvoorbeeld lang vaststaat? Ik roep maar wat hoor. :P

horses_best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 06:08

Obrien schreef:
Is het niet dat ze een slechte ervaring heeft als ze bijvoorbeeld lang vaststaat? Ik roep maar wat hoor. :P

Nee dat is niet het geval

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 06:18

Ik denk dat het belangrijk is om goed te observeren als je bij haar bent, misschien is er toch een beweging of aanraking van een lichaamsdeel dat dit uitlokt. Als ze elke keer bv bij het borstelen van de benen (ik zeg maar wat) zo doet, weet je dat je daar extra op kan oefenen.
Als er niks specifiek is dat dit gedrag aanwakkert, moet je idd heel duidelijk zijn. Ik heb twee hengsten en die geven ook duidelijk aanbij elkaar wat ze wel of niet willen. Zaak is dus om duidelijk te zijn, maar niet agressief vanuit emotie (onmacht). Je mag gerust een klap geven, maar op het juiste moment in de juiste proporties. Eventueel een volwassene erbij.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:07

Puchje schreef:
Sorry..?

Paard geeft grens aan.

Volledig mee eens. Hier heb je hulp nodig van iemand die ziet welke signalen het paard toch geeft voordat ze trapt. Dit is vooral een communicatie probleem. Als je terug goed met het paard communiceert, kan je achter de oorzaak komen een dus ook de oplossing. Dus haal er iemand bij die de communicatie begrijpt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:20

tamary schreef:
Puchje schreef:
Sorry..?

Paard geeft grens aan.

Pony is braaf met poetsen, maar niet na de eerste 5 of 10 minuten aangebonden staan. Dat heeft niks met pijn te maken, maar enkel met "ik ben het zat, 2bener zet mij terug in de wei". Ja, dat corrigeer je, want anders kan je zo meteen niks meer qua basis verzorging en controle. En kennelijk is er een 2e verzorger bij gekomen die zich zo door pony laat dirigeren. Niks auw, ongemak enkel even herinneren aan de geldende regels die de pony keurig weet, maar even moet merken dat die nog steeds gelden.

Misschien gebeurt het altijd wel op eenzelfde plaats of eenzelfde handeling die pijn of ongemak veroorzaakt. Er zijn al te veel signalen genegeerd, anders was het nooit zover gekomen. Als je nu zonder zeker de oorzaak te weten maar wat gaat slaan (dit signaal dus ook niet aanvaarden), kan het zijn dat je paard volledig stopt met communiceren of dat die vanaf nu wel raak trapt, want zoals ik het nu lees is Ts nog altijd niet zwaar geraakt, en geloof me, als dat de bedoeling van de pony was, was het hard raak.
Ts, het paard probeert je iets duidelijk te maken door een soort van tegen je te roepen. Dit komt omdat je haar niet begreep wanneer ze fluisterde en normaal sprak tegen je. Nu zie je dat er een probleem is. En aub voor je gaat slaan probeer de oorzaak te achterhalen. Haal er eventueel iemand bij die bereid is tijd te nemen om te luisteren en daarna de nodige tijd om het probleem juist aan te pakken, rekening houdend met jou paard als individu en met de gevonden oorzaak.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:25

Doet ze dit altijd bij dezelfde plek? Of bij dezelfde borstel?

horses_best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 15:58

Ik ken echt niemand die daar verstand van heeft ze schopt niet echt het is meer dreigen om te schoppen dit doet ze niet op een vaste plek maar gewoon altijd met poetsen

horses_best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:08

misschien komt het er door dat ze mij niet vertrouwt zou ik dan wat meer schriktraining moeten doen??

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:10

Zijn medische mankementen al uitgesloten? Is de rug gecontroleerd of eventueel andere dingen ? En dan bedoel ik dus met eventueel fotos of is er bloed nagekeken of dergelijke?

Zeker niet zomaar straffen als ze misschien wilt aangeven dat ze pijn heeft...

horses_best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:21

Mioux schreef:
Zijn medische mankementen al uitgesloten? Is de rug gecontroleerd of eventueel andere dingen ? En dan bedoel ik dus met eventueel fotos of is er bloed nagekeken of dergelijke?

Zeker niet zomaar straffen als ze misschien wilt aangeven dat ze pijn heeft...

ik ga zeker niet meteen straffen ik had misschien het idee om aan een lange stok een handschoen met kranten te vullen om te kijken of ze mij niet vertrouwt of uitdaagt want zoon stok met een handschoen voelt het zelfde als een echte hand ik druk dan niet met die handschoen op het lichaam maar meer aaien als ze dan schopt dan weet ik dat het niet door pijn komt /3 /3 /3