Shetlander wel of niet keuren bij aankopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Youri123

Shetlander wel of niet keuren bij aankopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 15:54

Ik ga binnenkort waarschijnlijk een Shetlander kopen maar moet ik hem dan wel of niet laten keuren ik wet namelijk absoluut niet waar ik op moet letten als ik hem niet laat keuren

capopjekop

Re: Shetlander wel of niet keuren bij aankopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:59

Het is altijd verstandig om iig even je eigen dierenarts naar het dier te laten kijken. Een uitgebreide keuring inclusief foto's vind ik zelf een beetje overdreven voor een shet, maar een klinische keuring is wel verstandig. Je hebt als consument ook de plicht om onderzoek te doen voordat je een koop sluit.

Overigens heb ik die van mij niet laten keuren, maar die komen van de markt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:04

Voor welk doel wordt de pony aangeschaft en wat is de leeftijd?

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 16:07

De pony woord aangeschaft om te borstelen wandelen en rijden en misschien voor voor de wagen ik ik ben opzoek naar pony's vanaf 4 jaar

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:11

Ligt aan de aanschaf prijs, doel ect.....
Bij mij zou de keuring duurder worden dan de pony zelf dus ik heb het niet gedaan :n

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:12

Laten keuren en goed de knieen laten voelen. Schetlanders zijn gevoelig aan patella luxatie en fixatie.
Verder zou ik proberen te achterhalen of hij stofallergie gevoelig is of niet. En of hij ooit al hoefbevangen geweest is.
Kijk goed naar de hoefjes of je er extreme groeiringen op kunt zien. Dat zegt wat over zijn laatste 3 kwart jaar. Net zoals bij groeringen bij doorgezaagde bomen.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 19:59

Zijn er hier speciale dierenartsen voor voor die keuringen ?? En waar kan je die vinden op welke site's kan je dierenartsen vinden ??

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:05

Wel nee joh, neem iemand mee die verstand heeft van pony's, laat die kijken hoe hij loopt of hij niet hoest, hoe zijn hoefjes zijn. Zeker als je een jonger dier koopt voor de doelen die jij noemt hoef je een shetlander niet te keuren. De keuring zou een stuk duurder zijn dan het beest.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 06:09

Echt mrie waar kan ik vinden hoe duur dit is ??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 06:14

Het ligt idd aan de prijs en aan het doel waarvoor het dier gebruikt gaat worden.
De meeste shetten zijn niet duurder dan 300 euro en jonge hengstjes kun je onderhand voor niks ophalen.
Maar goed je zoekt vanaf 4 jaar dus dan zijn ze vaak wel al wat beleerd misschien, maar voor een papierloze shet zou ik niet teveel betalen.
Kijk even of alle gangen goed zijn en even naar de tanden, vooral die klein gefokte paardjes willen nog wel eens overbite of centenbak hebben.
Echt keuren zou ik niet snel doen, alleen al gezien de prijs.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 06:33

Ik heb me tot nu toe behoorlijk laten besodemieteren door mensen op hun blauwe ogen te geloven. Heb er 2 gekocht die afgekeurd werden.
Als er ooit nog iets bij komt, hoe klein dan ook, laat ik het eerst keuren..

Mrie.. kan je vertellen dat je je dan ook gruwelijk kan ver-kopen.
Had een ruintje waar ik voor was gaan kijken. Liep op dat moment prima, hoestte niet, helemaal niks aan de hand. Wat te dik maar zag er verder uit. Bij zwaardere belasting begon hij af en toe wat te kuchen, en o ja, een been sprong op slot.
Laten keuren na een week, omdat het toen pas naar buiten kwam. 2 Knieen die op slot sprongen bij meer belasting dan alleen grasmaaier, lichte bronchitis, en een wervel in de hals die niet lekker stond waar hij waarschijnlijk ook meer last van zou gaan krijgen bij meer belasting.
Ellende tot en met om het dier fatsoenlijk weer terug te sturen volgens koopcontract. Keuring was duurder dan de pony zelf, maar heeft me veel ellende bespaard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 06:48

Vaak komen die dingen met een simpele klinische keuring ook niet naar voren, aangezien je beschrijft bij zwaardere arbeid.
Daarbij is een keuring echt een moment opname en geen garantie.
Maar goed kan me voorstellen dat jj er wel voor kiest en ts moet dat natuurlijk ook zelf weten.
Vandaar mijn commentaar, het ligt eraan waar je m voor gaat gebruiken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 07:28

Moeilijk, mijn mini paardje heb ik destijds min of meer gekregen, had enkel gezelschap als doel dus niet laten keuren. Maar als je echt werken als doel hebt en je weet dat je je gaat hechten, dan is het wel verstandig. Ook al is de prijs van de keuring niet in verhouding met de prijs van de pony.

Stel je voor, je koopt de pony voor 50 euro en vervolgens blijken er enkele honderden euro's medische kosten bij te komen. Als jij verknocht bent geraakt aan die pony dan betaal je dat. Ik heb laatst nog iemand een bedrag voor een shet neer zien leggen, bij de kliniek, waar ze zo'n 20 nieuwe shets van had kunnen halen. Doet er niet toe, als die ene het is voor jou.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 07:35

Ik heb mijn eerste ponys wel laten keuren. Vind het ook best hypocriet dat bokt altijd loopt te zeiken over keuringen als er iets is met een paard maar nu is het niet nodig want het is 'maar een shet'. Dierenartsen geven geen korting omdat ze klein zijn en ook van een shet kan je houden.

Dus ts, JA ik zou keuren zeker omdat je zelf aangeeft er weinig verstand van te hebben. Bel gewoon een arts in de buurt voor advies.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 07:54

Ongeacht wat de aanschafprijs is, ook een shetlander kost een vermogen als ze wat mankeren. De dierenarts heeft geen speciale, kleine pony prijsjes.

En ik kan niet voor iemand anders oordelen, maar ik zou mijn mini echt niet eerder opgeven dan een van mijn grote paarden enkel omdat ik voor een relatief laag bedrag wel weer een nieuwe kan kopen.

Dus als je wil weten in welke gezondheid je paard is op moment van aankoop en helemaal wanneer je er zelf weinig verstand van hebt is een keuring aan te raden, voor elk paard.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:02

Ik heb mijn pony niet laten keuren. Ik ben er zelf heen gegaan met gezond verstand, idd gebit (overbijt komt vaak voor) en knietjes bekeken. Kijken hoe ze liep. Algemene indruk die ze maakte. En aan de hand daarvan gekocht. Geen keuringen of wat dan ook, ik kocht haar als grasmaaier en vond dat niet nodig.

Betekend niet dat dit beestje bij mij niet de zorg krijgt die ze nodig heeft. Ze wordt elke 7 weken door de HS gedaan, en krijgt alle medische zorg die ze nodig heeft.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:08

Tancreda4 schreef:
Ik heb mijn pony niet laten keuren. Ik ben er zelf heen gegaan met gezond verstand, idd gebit (overbijt komt vaak voor) en knietjes bekeken. Kijken hoe ze liep. Algemene indruk die ze maakte. En aan de hand daarvan gekocht. Geen keuringen of wat dan ook, ik kocht haar als grasmaaier en vond dat niet nodig.

Betekend niet dat dit beestje bij mij niet de zorg krijgt die ze nodig heeft. Ze wordt elke 7 weken door de HS gedaan, en krijgt alle medische zorg die ze nodig heeft.

Idem. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:29

Ik heb het ook niet gedaan bij mijn twee shetlanders.
Ik heb ze gekocht voor €12,50 per stuk (en nee de komma staat niet verkeerd :D).
Ze waren nog jong, 2 en 4 en zagen er prima uit. Ik heb ze nu 4 jaar en meer dan regelmatig een wormenkuur, inenting en hoefsmid hebben ze mij nog niet gekost.

Natuurlijk rekent een DA geen kleine prijsjes voor kleine pony's en ook hier zouden ze dezelfde DA behandeling krijgen als een groot paard, omdat ze voor mij erg veel waard zijn.
Maar een klinische keuring is gewoon een momentopname. Goedgekeurd wilt niet zeggen dat je er binnen een x aantal maanden geen DA kosten aan kan hebben.
Een keuring met röntgenologisch onderzoek zou ik verhoudingsgewijs (in verhouding met aanschafprijs pony) veel te duur vinden en niet perse nodig voor het gebruikersdoel.
Ook hier zijn ze er voor de gezelligheid. Mijn dochters van 4 en 7 rijden er op en borstelen en vlechten ze graag.

Nu is mijn ervaring met shetlanders wel dat het robuuste pony's zijn die tegen een stootje kunnen.
Ik zou inderdaad iemand meenemen die veel verstand van paarden heeft en die even met je meekijkt.
Hoe denken je ouders hier eigenlijk over en hebben zij verstand van pony's/paarden?

Waar ik wel naar zou kijken is waar en hoe je de pony gaat stallen. Het zijn sobere pony's die je sober moet voeren. Ik heb ze aan huis staan en de mijne lopen 24/7 buiten over een breed zandpad dat rondom de wei ligt. Hier zit ook een geel zand paddock aan vast.
Ik voer ze hooi met beperkte weidegang om overgewicht en hoefbevangenheid te voorkomen.

Succes met je zoektocht!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:45

Ook al laat je ze keuren je hebt geen garantie dat je geen grote kosten krijgt aan je pony.
Als ik meer geld voor een paard betaal wil ik wel een eerste beoordeling van een objectief iemand.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:52

Jessix schreef:
Ongeacht wat de aanschafprijs is, ook een shetlander kost een vermogen als ze wat mankeren. De dierenarts heeft geen speciale, kleine pony prijsjes.

En ik kan niet voor iemand anders oordelen, maar ik zou mijn mini echt niet eerder opgeven dan een van mijn grote paarden enkel omdat ik voor een relatief laag bedrag wel weer een nieuwe kan kopen.

Dus als je wil weten in welke gezondheid je paard is op moment van aankoop en helemaal wanneer je er zelf weinig verstand van hebt is een keuring aan te raden, voor elk paard.

Juist de prijzen van een DA zijn hetzelfde, maar doe jij eens een aankoop keuring,die een moment opname is en jouw geen garantie geeft. Daarbij is keuring vaak ook voor verzekering (althans zo deed ik het met mijn sportpaarden, wel, keuren,kopen,verzekeren)
En ga jij eens tegen je verzekering zeggen, ik heb d'r gekocht voor 110 euro en wil graag verzekeren.
Wat denk je wat je vergoed gaat krijgen voor de DA dan? Want waarde over verzekeren mag niet :n

Beter is iemand mee te nemen die een beetje verstand heeft, kan beoordelen of je geen doodziek paard koopt en daarna een flinke spaarpot aan leggen
Tenzij je echt een shet wil voor sport en fokkerij, waar je echt hele hoge prestaties van eist, dan is een keuring pas echt waardevol. Voor de meeste gezelschap, huis tuin en keuken kinderpony's , recreatief mennen ect. Is een dure keuring vaak geld uitgeven op weinig zekerheid.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:56

Ik heb 't niet gedaan. Heb vorig jaar een merrie van 1 gekocht, dan vind ik keuren sowieso een beetje onzin.

Pony koste 130 euro.. Daar ga ik ze niet voor laten keuren :')

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:04

Ik zou in ieder geval iemand met ervaring meenemen, en ervoor zorgen dat ook je eigen dierenarts/hoefsmid een gezondheidsverklaring mag geven vóór de koop definitief wordt.

Dan heb je voor mijn gevoel toch je best gedaan, want inderdaad, een officiële keuring loopt wel in de papieren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:11

Als je vanaf 4 jaar zoek kan je ook opzoek gaan naar een pony die stamboek opgenomen is.
Dat zegt niet alles want het blijft een moment opname, maar dan heeft een pony al een veterinaire keuring op knieen, ogen, gebitje enzo gehad door een veterinair van het stamboek.

Dat is een mooie tussenweg tussen bij aankoop laten keuren of niet keuren. Grote afwijkingen komen er bij stamboekopname normaal gesproken wel uit.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:15

Dat is idd een goede, geeft nog altijd geen 100% zekerheid,maar wel iets meer basis wat er in ieder geval een keer gecontroleerd is geweest.

Ikzelf keur trouwens de shetlanders die ik heb gekocht niet, heb er nu drie van miznelf, en geen van allen laten keuren. De grotere dieren keur ik wel.
Maar ivm eigen bedrijf is het financieel handiger om het risico te nemen, dan een extra keuring.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:39

Ik zou niet keuren en heeft niks er mee temaken dat het om shet gaat doe het ook niet bij andere pony of paard.is moment opnamen. Neem iemand mee die wel kan beoordelen of de pony niet bevangen is geweest en die ook zo wat kijk er op heeft.wil je rijden en mennen zoek dan shet van zeker rond de meter