Wedstrijden rijden , nu nog beginnen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Wedstrijden rijden , nu nog beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 09:45

hoihoi!

deze vraag kan wellicht een beetje apart overkomen , maar ik wil hem toch graag stellen!
Ik heb een 6 jarige friese ruin waarmee ik sinds een klein halfjaartje aan het lessen ben , gewoon aan huis. Eerst vooral om de basis er wat beter in te krijgen en om zijn achterbenen een beetje sterker te maken. Het was voor mij een soort 'verplichting' zegmaar omdat ik wil dat mijn paard zich goed leerde gymnastiseren. Maar nu merk ik dat ik er echt superveel plezier aan beleef! Elke keer een stapje verder komen. Jaren geleden heb ik met een vorig paard enkel onderlinge wedstrijden gereden , maar wegens redenen gestopt. Echter begint het nu toch wel weer te kriebelen! Alleen.. ik vraag me af of het niet raar is om met mijn 19 jaar nog eens te beginnen. Ik zie zo vaak meisjes van een jaar of 13 die hun eerste officele wedstrijden al hebben gereden en enkele jaren later al heel wat debuten hebben gehad. Nou gaat het mij daar in de eerste instantie helemaal niet om natuurlijk! Het is meer het feit dat ik helemaal niet in die wereld zit als het ware , en dat er best veel al van jongs af aan met pap&mam en de trailer op pad gaan.Is het dan niet raar als ik nu nog eens met 'het idee' kom? Graag hoor ik jullie mening!

Enneh...sorry als de logica hier en daar een beetje ontbreekt!

goetjes,
Femke

Collie2008

Re: Wedstrijden rijden , nu nog beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:46

Wat is daar raar aan? Je bent nooit te jong of te oud hoor :) Genoeg mensen die pas in de volwassenheid een paard hebben die op wedstrijd kan en dan pas beginnen of mensen die überhaupt pas op latere leeftijd leren rijden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:48

ik ben 28 en moet nog steeds een keer officieel starten :P Waarom zou je daar ooit te oud voor zijn :D?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:50

Hihi toen ik het topic opende verwachtte ik iemand van minimaal 50 die deze vraag stelde :+
Natuurlijk is het niet te laat! Je hebt zelfs mensen die op hun 25e beginnen met rijden en een paar jaar later grand prix rijden

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:51

Gewoon doen! Ik was eind 20. Toen pas eerste paard. Je bent echt niet de enige. Nu ben ik 40+ en al 10 jaar geen wedstrijden gereden, maar ik sluit absoluut niet uit dat ik dat weer ooit ga doen. Veel plezier!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:52

Ik was 27 toen ik mijn eerste wedstrijd reed. Niks mis mee! Gewoon doen als je dat leuk vindt!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 09:52

ooh! nou hartstikke bedankt , is mijn hart weer gerust!
bedankt voor jullie reacties! :D

Ik krijg trouwens les aan huis , maar ik begreep dat je lid van een vereniging moest zijn als je zou willen starten. Wat is het beste dat ik kan doen volgens jullie? Want ik ben heel tevreden met deze lessen en heb niet echt de behoefte om te switchen!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:53

Ik rijd ook pas sinds vorig jaar wedstrijden en ben 21.
Hiervoor dan altijd op manege gereden en wel FNRS proefjes gereden. Maar officieel KNHS sinds vorig jaar pas :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:53

Tja, ik was eind twintig/begin dertig toen ik begon met wedstrijden en een vriendin van mij is begonnen toen ze dik in de 50 was.

Met 19 ben je jong genoeg om te beginnen!

Zoek een leuke vereniging en ga aan de bak. Als je wat onzeker bent vraag je of je een keer mag helpen op een wedstrijd en dan weet je gelijk hoe het er aan toe gaat.

edit, je hoeft niet te lessen bij verenigingen, de meeste kennen het startkaartlidmaatschap, waarbij je geen lessen volgt, maar wel wedstrijden kan rijden.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 21-09-15 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:54

Ik was 38 toen ik mijn officiële eerste wedstrijd reed, dus te oud ben je nooit!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:55

YelaBrenda11 schreef:
ooh! nou hartstikke bedankt , is mijn hart weer gerust!
bedankt voor jullie reacties! :D

Ik krijg trouwens les aan huis , maar ik begreep dat je lid van een vereniging moest zijn als je zou willen starten. Wat is het beste dat ik kan doen volgens jullie? Want ik ben heel tevreden met deze lessen en heb niet echt de behoefte om te switchen!

je hoeft ook niet te switchen. Lid worden van een vereniging is eigenlijk alleen belangrijk voor het starten van KNHS wedstrijden.
Welke regio woon je? Vaak is er per regio een website beschikbaar en kan je zien welke verenigingen bij jou in de buurt zitten. Altijd handig om te prijzen te vergelijken, en wat je eigen eisen zijn. Zo zijn er verenigingen die van alles organiseren buiten te wedstrijden, maar ook verenigingen waar je mee moet draaien.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 21-09-15 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:56

Ik ben 20 en ben vorig seizoen pas mijn eerst officiele wedstrijd gestart!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:56

Waarom niet? Alle leeftijden rijden mee, gewoon doen. :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:57

Een zgn. "vereniging op papier" zoeken. Heb ik ook. Zit bij de vuurtorenruiters. Zij hebben geen lessen of iets, dus ik betaal iets van 5 euro per jaar om hun naampje te mogen gebruiken en verder de khns kosten erbij. Betaal dus 150 per jaar incl. alles. Jij kunt daar ook lid van worden, maar je kunt ook een soortgelijke vereniging bij jou in de buurt zoeken (als die er zijn). Want voor kampioenschappen moet je de selecties in de kring van je vereniging rijden. Verder maakt het overigens niks uit waar je vereniging zit, echt alleen met de selecties voor de kampioenschappen

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:59

Gewoon doen! 1 van onze leden is vorig jaar voor het eerst wedstrijden gaan rijden op 45 jarige leeftijd!

Je hoeft niet bij elke vereniging mee te doen met lessen.

Succes!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:02

Gewoon lid worden van de vereniging die je aanspreekt. Je hoeft er verder niet aan lessen mee te doen.
Ik leste ook gewoon thuis en was lid van een vereniging in de buurt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:14

Ik ben 44 en ga eind oktober na 5 jaar wedstrijdpauze ook voor het eerst weer de baan in. Een goede vriendin, zelfde leeftijd, is vorig jaar weer begonnen. Die was 16 of 17 toen ze voor het laatst op wedstrijd was geweest. Ondertussen moeder geworden van 2 nu (bijna) volwassen zonen en nu dus weer tijd voor het paardrijden.

En nee hoor, het is helemaal niet gek dat je er “nu pas” mee komt. Je hebt nu immers ook een paard onder het zadel die er voor geschikt is. Het is heel normaal dat je dan de kriebel voelt om je vorderingen door een ander te laten beoordelen.

Dus: go girl! *\o/*

PS. Als je nu een startpas aanvraagt per 1 oktober heb je gereduceerd tarief en kan je het hele indoorseizoen meenemen.

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:17

Gewoon doen, is hartstikke leuk en leerzaam :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:24

YelaBrenda11 schreef:
Ik heb een 6 jarige friese ruin

Misschien heb je in jouw omgeving ook koudbloedenwedstrijden waar je ook zonder startpas kunt starten. Al is het maar om een keer een wedstrijd te rijden om te kijken of het gaat zoals je hoopt.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 13:23

wat een goed idee rex_rolfo ! Ik zal me er eens op oriënteren , dank!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:25

Grapjas.. gek om nu nog te beginnen, whaaahhh.
Ik ben op mijn 18e pas begonnen met paardrijden en had op mijn ehhh.. geloof 31e? Sjol op stal staan waarmee ik toen vrolijk tussen de paarden ben gaan starten met mijn Fjord van 1.47.

Kortom, als je het leuk lijkt, gewoon doen.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:26

Ik ben 46 en afgelopen zomer officieel gestart. En weet je.... ik voelde me geen moment te oud ;-)

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:33

Gewoon doen! Je bent nooit te oud om te gaan beginnen :j alleen maar leuk.

Idd lid worden van een vereniging of startkaarthouder worden, dan kan je gewoon knhs gaan starten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:35

Ik was ook pas 21. Maar liep op dat moment al wel 10 jaar rond op wedstrijden, dus ik wist wel hoe het er aan toe ging. Dat heeft me enorm geholpen, want ik mag niet klagen wat mijn successen betreft met tot nu toe drie paarden.

Als je een beetje weet van hoe het op wedstrijden er aan toe gaat en je een beetje realistisch bent over je eigen prestaties en kunnen, kom je vast niet van een koude kermis thuis. En is het echt niet raar om 'pas' op je 19e te beginnen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:43

Nee je bent absoluut niet te oud!
Ik ben 30, heb nog nóóit een dressuur wedstrijd gereden (ook niet onderling) en ben zelfs nog nooit wezen kijken bij een wedstrijd en toch wil ik als we er klaar voor zijn (paard is pas 4 en nu 2 maanden onder zadel) ook gaan starten.

Ik wil gaan beginnen bij de koudbloeden wedstrijden van het nsvt, lekker laag drempelig en omdat ik een hengst heb en dus nog niet L startgerechtigd ben, mag ik ook niet meteen officieel starten in reguliere wedstrijden.