Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Otte001

Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 13:04

Wij gaan voor het eerst een (tweepaards)trailer kopen. Nu zie ik heel vaak staan dat de banden goed zijn tot 100 km. Eh niet dat ik een racepiloot ben maar ik kan me voorstellen dat op lange afstanden op de snelweg ik over die 100 km grens zou komen af en toe.

Graag jullie do's en don'ts omtrent deze kmgrens

dank

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:07

Ik zou het niet durven hoor met een paard erachter!
Niet dat jij niet veilig zal rijden, maar er zijn andere in het verkeer die onvoorzichtig kunnen zijn.
Je hebt toch een grote verantwoordelijkheid..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:10

Door de onkunde van anderen moet je weleens over die grens overgaan.
Onze trailerbanden hebben een hogere snelheidsindex. Je kan deze gewoon vervangen als je 100km/u niet genoeg vindt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:11

ik rij max 100 met de trailer, je mag 90 en op de rechte stukken snelweg kun je naar de 100 maar harder ga ik zelf niet. Ik rij meestal mee met de rest van de auto's die rechts rijden....soms is dat 90...soms tegen de 100, ligt aan de situatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:12

Af en toe = sporadisch bijv. moeten uitwijken voor een ander en daardoor harder dan 100?
Of.. Af en toe = stelselmatig harder rijden dan is toegestaan (90 toch?) en dan ook nog eens met een levend wezen achter de auto?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:15

Ik ben een keer heuvel af gereden en toen ging de auto ook langzaam richting de 100 (ik reed dus nog geen honderd). De trailer was beladen met grindtegels, waarbij er achter de assen 2 meer lagen dan voor. Lijkt allemaal weinig. Trailer was ook iets te zwaar beladen.

Allemaal ietsje, moet kunnen toch? Zou je denken. Maar opeens ging de trailer van links naar rechts naar links en dat werd snel heftiger, binnen twee seconden reed hij eventjes op de linkerwielen en dan eventjes op de rechterwielen. Vol remmen is dan ook niet verstandig en vol gasgeven ook niet. Heb alarmlichten aangedaan, gas teruggebracht en een beetje meegestuurd met de trailer totdat die stopte met zwiepen. Ben blij dat het toen zo goed is afgelopen en nog blijer dat ik er geen paard in had. Dus zou echt niet harder dan 100 gaan, het zal wel goed gaan maar is een risico dat je niet moet willen opzoeken.

Ik sta wel een beetje te kijken van die lage kilometergrens op de banden. Voor de auto koop ik altijd banden die tot 250 kunnen (no way dat ik dat ooit ga halen) en die zijn niks duurder dan banden die tot 150 gaan. Ik heb gewoon geen vertrouwen in banden die een beetje snelheid niet aankunnen.

Neverland

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:51

Tja, ik zou wel voorzichtig zijn met een paard erachter. Meestal ben jij zelf het probleem niet, maar stel je komt een gek tegen.

Ik lees trouwens dat je maar 90km/u op de snelweg mag rijden met trailer? Die regels zullen er niet voor niets zijn

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:56

Jeetje wat een snelheden.. hier komen we met het paard in de trailer niet boven de 80 of echt op zn hoogst 85 km/uur heen.. ook met een vrachtwagentje echt niet harder dan 90. Zonder paard is natuurlijk een ander verhaal haha.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:59

Mijn laatst aangekochte paard is opgehaald uit Utrecht en naar Groningen gebracht. Dit in anderhalf uur. Je kan nagaan dat zelfs de 100 km per uur redelijk overgeschreden is geweest. Het was een hel en voor het paard was het helemaal vreselijk. Drijfnat van oor tot staart en wilde daarna ook niet de trailer meer op. Heeft me heel wat uren traileroefening gekost.
Momenteel ga ik elke 6 weken met de tweepaardstrailer naar de kliniek met daarin een D en een grote A. Zodra we die 90 hebben vind ik het ook meer dan hard genoeg, evenals de chaffeur. Je bent met trailer ook afhankelijk van het rij en inhaalgedrag van anderen. Als jij 100 rijdt met een trailer en je hebt aquaplanning, een beste windvlaag of een tegenligger calculeert in dat hij nog even de voorganger kan inhalen, al doende op jouw rijstrook en jij rijdt harder als 90, reken maar dat de kans op ongelukken drastisch toeneemt. Ik ben al heel wat malen met trailer door heel Nederland geweest, ook bv van Westland naar Groningen en ze houden weinig rekening met je.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:01

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:05

Ahh jeetje die is echt hard gegaan :(:) echt sneu.. ik heb een vriendin die nog wel eens met haar paard vanuit Groningen naar mij toe komt, ik woon bij Arnhem, doet ze bijna 3 uur over. Moet je voorstellen!

Ben het ook helemaal met je eens. Ik vind 100 km per uur rijden echt onwijs onverstanding. Zeker als je ziet wat voor combinaties er meestal rondrijden brrr. Hier een flinke Mercedesbus voor een 2 paards Ifor Williams, dus je merkt amper dat de trailer er achter hangt, maar over de 80/90 gaan we gewoon niet heen, in wat voor geval dan ook. Heb hier overigens ook nooit trailerlaadproblemen of stampers gehad.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:12

dat mensen t uberhaupt in hun hoofd halen om harder dan 90 te gaan rijden met een paard achter in de trailer 8)7
hier meestal amper 90 meestal gewoon 80 vind ik snel zat en lekker op de baan achter de vrachtwagens

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:17

De maximale snelheid is 90 km/h met een aanhanger. Waarom zou je uberhaupt harder willen?!?!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:18

Ik heb 100 toelating in Duitsland.
Daarvoor zijn echter niet je banden doorslaggeven (moeten ook in orde zijn) maar je moet extra schokdempers in je trailer laten bouwen en je auto moet zwaar genoeg zijn.

In een land waar 90 de limiet is rij ik ook zeker geen 100 want daar houdt het overige verkeer dan geen rekening mee.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-09-15 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:20

Gewoon niet doen... Ik vind het echt stom als je harder rijd.. Er is niks voor niks aan geven dat je max 90 mag met een aanhanger(trailer..)

Als je eerder op bestemming moet komen, moet je maar eerder vertrekken.

Zelf rijd ik max 80/85 op de snelweg met mijn combinatie.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:27

Als ik 90 rij zit ik mooi in de stroom van de rechterstrook en hoef ik vrijwel niet van baan te verwisselen, wel zo aangenaam voor het paard. Ik vind het daarom een prettige snelheid.

Soms, als er een langzame vrachtwagen voor me zit en ik ga inhalen tik ik de 100 weleens aan als het maar tweebaans is en er veel auto's achter me zitten. Terug op de rechterbaan ga ik dan weer terug naar 90.

Mede weggebruikers maken het je inderdaad soms lastig. Vlak voor je invoegen of vlak voor je terug naar jouw rijbaan. Dan rij ik toch liever niet te hard.

Aangezien mijn paarden hier met het grootste gemak de trailer opgaan zullen ze het niet als negatief ervaren neem ik aan.

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 15:29

Allen dank. Whoops had me er nog niet in verdiept dat je maar 90 mag op de snelweg. Vooral niet omdat ik - als ik 100 rij (uit zuinigheid) toch af en toe nog voorbijgestoken word door iemand met een trailer.
Beter nu geleerd dan later als het fout is gegaan.

Nu nog een redelijk geprijsde trailer vinden.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:35

Otte001 schreef:
Allen dank. Whoops had me er nog niet in verdiept dat je maar 90 mag op de snelweg. Vooral niet omdat ik - als ik 100 rij (uit zuinigheid) toch af en toe nog voorbijgestoken word door iemand met een trailer.
Beter nu geleerd dan later als het fout is gegaan.

Nu nog een redelijk geprijsde trailer vinden.

Wanneer je je er niet in verdiept hebt zou ik een paar lesjes nemen met een aanhanger zodat je ook wat ervaring opdoet voor je een trailer achter je auto hangt.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:40

Misschien beter nog, een E rijbewijs halen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:40

Het simpele antwoord niet harder als 100 en vroeger 80 is omdat er dan kans bestaat dat de boel gaat slingeren, en alst begint is er geen houden meer aan.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:46

Ik zorg altijd dat ik in de stroming vd rechter rijbaan meegaan. Gemiddeld 90 km per uur..soms ook 100

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:48

Ik snap ook niet goed waarom mensen harder gaan dan 90 met een paard in de kar!
Hallo remweg! Hallo achterkant van je voorganger of grip op de weg! Doei paard!
Die snelheid is niet voor niets op Max 90 gezet. Mensen doe het gewoon niet!
En als je je laat jagen door anderen in het verkeer, dan doe je iets verkeerd en kun je beter niet met een trailer gaan rijden.

TS veel succes met het vinden van een fijne trailer, maar houd je alsjeblieft keurig aan die 90.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:51

Met inhalen van een vrachtwagen ga ik soms wel even iets harder rijden, maar meestal blijf ik netjes rond de 90 rijden.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:56

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:04

leuk 100 of meer rijden met trailer.
ach in eens gaat aanhanger slingeren en lig je op zijn kant.
vaak zijn auto's die wel kunnen trekken maar kleiner zijn dan de trailer.
ik zal niet durven, ik hou me aan 80 tot 90 en zeker niet harder.