Paard wil overal in happen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Paard wil overal in happen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 10:10

Ik heb een enthousiaste 7-jarige KWPN merrie. Ik weet dat happen/bijten naar mensen voornamelijk dominantie is, dit wil ze wel eens proberen maar wordt snel de kop ingedrukt (zijn we niet van gediend). Echter hapt ze voornamelijk graag in voorwerpen; borstels, handvat van de waterspuit, halster als we die om willen doen, halstertouw, wateremmers, alles wat enigszinds in de buurt ligt. Als we het land gaan schoonmaken komt ze graag helpen door de vork te willen overnemen van je. Ik vroeg mij eigenlijk eens af waarom ze dit gedrag vertoont?

Bij het hoofdstel indoen hapt ze graag een keer in de bakstukken, maar als het bit in de buurt komt, gaan de kaken stijf op elkaar, enigste waar ze niet in wil happen :+ :D

Moonlight17

Re: Paard wil overal in happen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:15

Hier nog een geval, zelfs telefoon's moeten het ontgelden als je niet oplet. Maar bij het bit blijven de kaken mooi op elkaar. Het is na 2 jaar al wat minder, maar toch moet ik goed op blijven letten wat ik bij haar achter laat.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:17

Dat kan toch geen kwaad? Ze is in ieder geval dan in goede doen. ik heb dat 10x liever dan een paard dat helemaal gedrild is. Onze paarden doen dat ook wel, de een meer dan de ander, maar mij stoort het niet. Ik vind het ook altijd heel leuk als ze met je meelopen in de bak om de drollen te scheppen. moet altijd wel mijn kruiwagen in de gaten houden want het schijnt erg leuk te zijn om die om te kieperen :D

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:50

Mousmous schreef:
Dat kan toch geen kwaad? Ze is in ieder geval dan in goede doen. ik heb dat 10x liever dan een paard dat helemaal gedrild is. Onze paarden doen dat ook wel, de een meer dan de ander, maar mij stoort het niet. Ik vind het ook altijd heel leuk als ze met je meelopen in de bak om de drollen te scheppen. moet altijd wel mijn kruiwagen in de gaten houden want het schijnt erg leuk te zijn om die om te kieperen :D

Leuk is het niet meer als in je leer allemaal tandenafdrukken staan. Je probeert je tuig toch netjes te houden.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:55

Mijn tuin begint er ook weer mee. Bij hem is het een teken dat de tandarts weer moet langskomen..

Edit: ruin :+

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:57

Grappig en herkenbaar. Ik heb ook een merrie van 6. Heb haar sinds haar 4e jaar, en ze stopt werkelijk alles in haar mond. Touwtjes van je capuchon, een rits van je jaszak. Zweep, borstel, halstertouw, mestvori. Maakt niet uit. Ik heb hier ook niet het idee dat het dominantie is. Want ze doet het vanuit een ontspannen en rustige houding. En als ik mijn eigendom weer uit haar mond haal, blijft ze gewoon relaxed kijken. Ze is ook wel heel erg mens/aandacht gericht. Als je bij haar bent, zit ze het liefst op je schoot te friemelen.
Waar zou zo'n gedrag vandaan komen? Wat houdt het in?

Ze heeft inderdaad 1x mijn bling frontriem te pakken gehad. Die is nu iets minder bling ahum..... Da's dan weer minder. Maar ik probeer dat soort dingen dan maar bij haar mond uit de buurt te houden ;-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:59

Mensen gebruiken hun handen om dingen te onderzoeken en manipuleren, paard gebruikt zijn mond. Stuk nieuwsgierigheid dus, maar in goede banen leiden is wel handig. Hier is eigenlijk de regel dat overal aan gesnuffeld, gelikt en gefrutst (lippen) mag worden, maar tandjes zijn verboden, want daar kunnen die dingen (en mijn lijf) niet tegen. Die nieuwsgierigheid is nl iets dat trainen makkelijker maakt, maar een stukje beheersing hoort daar wel bij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:04

mijn overleden paard deed dit ook.Nog steeds haal ik dingen uit de kast waar de rist van stuk is :+

Mijn nieuwe paard doet het ook....niets is veilig.Hij nipt soms ook in mij.Dan krijgt hij een vloek en roei uiteraard.Schijnt niet te helpen.Hij moet iets in zijn mond hebben,als ik hem borstel hangt er een bodywarmer over de staldeur die pakt hij en gaat ermee schudden/.wapperen als een gek.Bomproof dus :+

Hij is pas drie en hengst,hij doet het erger als hij nog niet gegeten heeft.(voer)Daarna is hij weer ''normaal''.
Ik heb er nog geen bit in gehad maar wat ik hier begrijp doen ze dan net niet hun tanden van elkaar :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:13

Mijne doet het ook al wordt het wel minder, was ook echt de jeugdigheid. Hij is nu ruim 7 en wordt daar nu wat rustiger in. Ik zie het ook niet als dominantie, maar als onderzoekend en nieuwsgierig gedrag

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:16

volgens mij is het ook geen dominantie maar eerder nieuwsgierigheid.
Begrijp dat ik er nog vier jaar last van hebt? :+
Pablo bleef het doen,zelfs op zijn 28 ste bemoeit hij zich met de spullen van de hoefsmid.Trok veilen uit zijn kistje en die driepoot trok hij ook het bovenste gedeelte er steeds af.
En nu heb ik er weer zo een :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:17

ben ik blij dat mijn ruin gewoon op een respectvolle manier 'tast'.

ruiken, tastharen, lippen.. maar hij neemt eigenlijk niets in de mond zomaar.
bit en tandarts opent hij gewoon netjes zijn mond (niet wagenwijd, maar net voldoende om toegang te geven) zonder druk uit te hoeven oefenen.. wel moet alles bekeken en besnuffeld worden hoor.. en als het even kan ook een duwtje er tegen om te kijken wat het resultaat is (ik heb een emmer met deksel voor het lekkers na het rijden :') meestal laat hij hem voor het rijden al een keer omvallen om te kijken of er wat uit wil rollen).

lol, benijd jullie niets met jullie sloper ;)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 16-09-15 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:17

Probeer eens of ze het leuk vind om te targetten. Op die manier kan ze haar speelsigheid actief gebruiken en heb je kans dat het in de normale omgang verminderd.
Bij af en toe happen is correctie meestal wel genoeg. Maar als ze er zo hardnekkig in zijn willen ze meestal gewoon spelen en missen wat uitdaging.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:19

ik had een voetbal in zijn stal liggen maar die heeft hij op een avond het achterluik doorgegooit.Nooit meer kunnen vinden(heuvelachtig hier)
Daar speelde hij wel mee zag ik op de infrarood camera.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:21

Mousmous schreef:

Die van mij zijn niet gedrild, maar ze mogen echt niet zomaar overal de tanden inzetten. Frummelen met de lippen oke maar tandjes zijn voor gras, hooi en brokken. Voor niks anders.

Ik corrigeer dus ook, mijn correctie woord is een korte "Eh eh" (de e van pet) en pak het voorwerp in kwestie dan af. :) De ene stopt er mee.. De andere zal je regelmatig moeten blijven corrigeren.... :) Hangt van de aard van het beestje af.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:27

Ayasha schreef:
Mousmous schreef:

Die van mij zijn niet gedrild, maar ze mogen echt niet zomaar overal de tanden inzetten. Frummelen met de lippen oke maar tandjes zijn voor gras, hooi en brokken. Voor niks anders.

Ik corrigeer dus ook, mijn correctie woord is een korte "Eh eh" (de e van pet) en pak het voorwerp in kwestie dan af. :) De ene stopt er mee.. De andere zal je regelmatig moeten blijven corrigeren.... :) Hangt van de aard van het beestje af.

bij die van mij is eh eh ook meeeeeeer dan zat..
sterker nog, dan moet ik al opassen dat niemand het ziet,

want hij draait zijn ogen weg, oren op half stok en hoofd in de hemel.. volledig vermoorde onschuld..
Ik weet vrij zeker dat hij nooit mishandeld is al dat zijn reactie vermoeden van wel (hij weet gewoon dondersgoed wat wel en niet de bedoeling is).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:29

Hier staat ook zo'n sul hoor. Als die me "Eh eh" hoort zeggen doet ie bijna alsof ie verwacht dat ik hem op zijn minst half dood ga slaan. Hij is dan ook ons "neurootje" :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:29

geerke schreef:
volgens mij is het ook geen dominantie maar eerder nieuwsgierigheid.
Begrijp dat ik er nog vier jaar last van hebt? :+
Pablo bleef het doen,zelfs op zijn 28 ste bemoeit hij zich met de spullen van de hoefsmid.Trok veilen uit zijn kistje en die driepoot trok hij ook het bovenste gedeelte er steeds af.
En nu heb ik er weer zo een :')

Col had de gewoonte om overal van randen waar iets op lag (zoals borstels die ergens op liggen) die moest hij er gewoon af duwen, overal met zn snuit langs en effe alles eraf laten kletteren :+ Dat doet hij nu echt minder, hij was vaak zo snel, leek wel een dwangmatig iets :+ Nu is het meer frummelen met de lippen, ook niet echt meer oppakken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:30

zoek eens op naar horsenality, dan ga je veel nuttige tips vinden.

jouw merrie is waarschijnlijk heel speels van karakter en zelfzeker? Dan is ze mss left brain extrovert? Heel leuk om te weten wat voor karakter ze heeft, zo kan je er op in spelen en hele leuke dingen aanleren.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:47

Die van mij bijt overal in en sloopt de boel als ik hem even geen aandacht geef... (Lees: Even 5 minuten een borstel over de jaarling trek.)
Waar meneer geen vrijheidsdressuur wil leren stampt hij de waterton die op de kop staat nog net niet in elkaar en kijkt ook nog raar om als dat ding gaat schuiven op het pleintje als hij druk op zijn been uitoefent _O-

De weidepaaltjes moeten het ook ontgelden als de stroom er even niet op staat..
Gisteravond was mijn telefoon slachtoffer..

Ben allang blij dat hij zelf op 'onderzoek' uit gaat dan dat hij als een suf haantje blijft staan, zo was hij wel toen hij kwam. Kan hem niet vastzetten, schiet ineens in paniek, dus als ik geborsteld heb klik ik hem los op pleintje (Pleintje is 4x8m met stal aansluitend) en haal dan zadel hoofdstel en doe mijn laarzen aan, drink nog wat. Maar als hij los staat moet sinds kort mijn borstels en bak het ook ontgelden.
Heb al eens op raampje geklopt, maar hij schrikt even en gaat net zo hard weer door :')

Probeerde mij laatst ook te bijten met opzadelen, maar hij heeft een knoopje vast, had ik al gevoeld met rijden dus osteo komt vrijdag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:49

Waarom reageren hier nu al twee mensen alsof opgevoede paarden per definitie suf/gedrild er bij staan? :?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:53

Je kent mijn paard niet, maar die had echt geen plezier, keek dof uit zijn ogen.
Sinds ik hem meer heb uitgedaagd dat hij zelf ook dingen mag onderzoeken maar dat er ook grenzen zijn is het een blije pipo en heldere blik.

Geloof me als hij stil moet staan doet hij dat ook hoor. Maar als ik hem losklik om even over het pleintje te lopen terwijl ik mijn laarzen aandoe, nog even wat drink o.i.d. hoeft hij er van mij niet als een droeftoeter bij te blijven staan maar mag van mij ook even wat knabbelen en drinken. Gaat vaak wel 10 minuten overheen namelijk.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:55

mindful schreef:

jouw merrie is waarschijnlijk heel speels van karakter en zelfzeker? Dan is ze mss left brain extrovert? Heel leuk om te weten wat voor karakter ze heeft, zo kan je er op in spelen en hele leuke dingen aanleren.

Ik zie het ook als spelen. Heb de mijne geleerd om de drukknoopjes van mijn chaps los te maken. :D
Als ie dan toch overal mee wil spelen dan liever met iets wat ik hem geef. ;)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:57

mindful schreef:

Ik zal es gaan kijken naar der horse anality! Speels is ze inderdaad. Ze loopt in een eigen paddock met een eigen stal. Maar wanneer ze 's morgens de wei in mag met de rest (ze lopen in groepjes) dan is mijn merrie de enige die helemaal uitgelaten en al stuiterend de wei in gaat. Elke morgen weer. En haar buurman gaat 'snachts op stal (aan zijn paddock zit geen stal vast) en zodra die 'smorgens in zijn paddock gezet wordt, raakt ze ook helemaal uitgelaten.
En merk het ook nu bv na een vakantie pauze. Als ik dan de 1e keer ga longeren, dan laat ik haar na wat opwarmen aan de lijn maar gewoon eerst even los. Dan gaat ze compleet uit der plaat, en ik heb dan ook het idee, dat ze met mij wil spelen. Uiteraard alles onder mijn controle, voor jullie dalijk denken dat mijn merrie geen opvoeding krijgt :D Na het speelkwartier gaat ze weer aan de longe voor wat gehoorzaamheid. En de keer erop is die druk alweer van de ketel.
Is ook het eerste paard waar ik in de winter regelmatig vanaf kletter. Dan is er geen weidegang meer, en dan mag ik geloof ik als ruiter nog wat strenger zijn dat ik niet ben om mee te spelen hahahaha. Maar goed, ook dat wordt met de tijd beter, nu ze wat ouder en volwassener wordt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:00

nontie schreef:
Je kent mijn paard niet, maar die had echt geen plezier, keek dof uit zijn ogen.
Sinds ik hem meer heb uitgedaagd dat hij zelf ook dingen mag onderzoeken maar dat er ook grenzen zijn is het een blije pipo en heldere blik.

Geloof me als hij stil moet staan doet hij dat ook hoor. Maar als ik hem losklik om even over het pleintje te lopen terwijl ik mijn laarzen aandoe, nog even wat drink o.i.d. hoeft hij er van mij niet als een droeftoeter bij te blijven staan maar mag van mij ook even wat knabbelen en drinken. Gaat vaak wel 10 minuten overheen namelijk.

Ik weet niet hoe je dat uit moet leggen, zonder dat je het stempel krijgt als "slechte opvoeder" ;) :D
Maar mijn merrie was toen ik haar kreeg ook heel bedeesd. Ze liet alles toe, probeerde altijd braaf te doen wat je vroeg. Maar ik mistte toen haar eigen ikje. Ik hou van een open communicatie. Ik ben wel de leider, maar ik ontvang wel graag feedback. Uiteraard was ze toen nog jong en alles was nieuw. Maar ik heb haar altijd benaderd met een manier van: je mag feedback geven, jezelf laten zien.... Ik denk zelf dat haar dat goed gedaan heeft. Ze is nu heel open en communicatief. Heeft haar een stukje zelfvertrouwen en eigen persoonlijkheid gegeven. En toch is het een heel netjes opgevoed en handelbaar paard geworden. Ik hou niet van dat "drillen"...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:03

nontie schreef:

Ik bedoelde niet dat jouw paard niet zo suf was want dat geloof ik meteen. :)
Maar eerder reageerde ook al iemand in de aard dat het over komt op mij alsof opgevoedde paarden die dit niet zomaar mogen gedrild zijn enz. :)
Geen van mijn paarden staan vast, ze leren als eerste los stil te staan maar het is niet dat ze niet durven bewegen. :+ Ze staan gewoon stil, heel vaak staan ze lekker te soezen terwijl ik bezig ben of volgen ze mijn bewegingen (en eentje komt al wel eens bedelen om een snoepje omdat ie al zeker een halve minuut toch wel erg braaf staat. Het neurootje dus. :') ) maar nee, ze mogen niet in alles bijten.
Veulenlief jatte de sigaret van mijn man uit zijn handen... Tsja, die was snel genezen van zomaar alles in haar mond te pakken zegmaar... :(:) Daarvoor had ze de mobiel waarmee hij een foto van haar wilde maken al eens vast gehad maar sinds die sigaret is ze een stuk voorzichtiger geworden. Harde les maar ik ben er blij om. :)