magere paarden op wedstrijd...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

magere paarden op wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 15:29

Sinds een aantal maanden kom ik weer wat op wedstrijd terreinen, en start ik zelf (sinds 8 jaar) weer per 1 oktober.

Nu kom ik regelmatig paarden tegen die wel een kruiwagen hooi extra kunnen gebruiken.
En dan heb ik het niet over schrale paarden, maar echt paarden waarvan het heupbot uitsteekt, de ruggegraat bloot ligt (handig? zadel blijft er achter 'hangen"), en de ribben uitsteken dat je een vinger ertussen kunt verbergen. Het zadel ligt dan ook niet op de rugspieren maar op het bot.

Toevallig afgelopen weekend weer een tegen gekomen, bleek een jong paard innde groei te zijn wat al heel veel eten krijgt. Dan denk ik: wat doe je op concour? als je rijdt verbruik je energie en hij heeft het nodig voor zijn groei.

Kunnen zulke paarden worden uitgesloten of geven juryleden wel eens een bemerking hier op?

Maar ja, wat als het tegenovergestelde is: je komt met een moddervet paard aan?

Kaitlyn

Re: magere paarden op wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:39

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nog nooit paarden op wedstrijd ben tegen gekomen die zo mager zijn zoals jij zegt. :n

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:40

te mager ben ik ook nog niet tegengekomen, maar ik heb wel eens een opmerking van een jury gehad over de 'overconditie' van mijn pony... die is ietwat te buikig. tja.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:53

Ik heb het ook nog nooit gezien. Wel heel erg veel te dikke paarden :j

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:53

Heb je het over wedstrijden in Nederland? Ik heb dat echt nog nooit gezien zoals dat in de OP beschreven wordt. Paarden met overconditie zie ik wel vaak.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:54

Hier ook vooral paarden die op dieet moeten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:58

Ik zie vaker moddervette paarden, Zeker bij dressuur wedstrijden.

Zo mager als wat jij beschrijft heb ik nog nooit gezien op concours...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:00

Ook ik zie weinig magere paarden op wedstrijd.
Wel paarden met over conditie zo niet modder vet.

Heb je wel eens met mensen gesproken over waarom het paard zo dun is?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:07

hmm, ik zie inderdaad juist vaak te dikke paarden.....

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:08

Ik heb het zelf ook nog niet gezien, dat paarden echt mager zijn op de wedstrijden. In elk geval niet waar ik nu ben geweest.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:08

Ook ik heb nog nooit een te mager paard gezien op wedstrijd. Wel wat spierloze groeiende puppy's. Maar echt mager nee.

Te dikke paarden zie ik daarentegen op bijna elke wedstrijd wel

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:11

Echt magere paarden heb ik ook niet gezien op concours. Wij hebben in het begin van onze concours-carriere wel eens de vraag van een (voor ons bekend) jurylid gehad wanneer het veulen kwam :+ Ze heeft een buikje overgehouden aan haar eerdere dracht en ze is best wel rondgeribt, maar ja. Ondertussen is het wel beter geworden :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:14

Te mager heb ik als jurylid nooit in de ring gehad.
(Te) dik wel en daar maakte ik een opmerking over bij het cijfer voor de presentatie van het geheel.
En een enkele keer wanneer een paard er bij een oefening ook echt last van had, bv wijdbeens achter in de verruimingen of gebrek aan lengtebuiging omdat er een buik in de weg zat, dan kwam het bij het cijfer voor de betreffende oefening ook als toelichting op het cijfer erbij.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:23

Ik zie er inderdaad veel te veel die echt vet zijn.. Mager zie ik eigenlijk nooit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:48

Ik heb er een die schommelt tussen te mager en net aan normaal, die vreet weg voor 3 paarden :o
Het is al rot genoeg om een paard niet dik te krijgen en verder is hij kerngezond en superfit geweest dus ik zou echt pissed zijn geweest als mijn talentje de baan uitgestuurd zou zijn. Ik zou niet weten op welke grond hij uitgesloten zou moeten worden.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 20:34

Toevallig afgelopen weekend inderdaad de amazone gesproken. ZE vertelde dus dan ook dat het paard erg veel voer kreeg maar dat ze het paard niet dikker kreeg omdat hij inde groei zit. Dan denk ik: hij krijgt zoveel te eten dat hij met meer op kan, je rijdt hem veel en gaat ook nog op concour; dan vraag je toch teveel van je paard?

Ik heb het niet over schrale paarden of puppy's met nog weinig bespiering, maar echt mager...
Ik kom geen 10 tegen op een wedstrijd, maar gewoon 1 of 2...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 20:39

Urielle schreef:
Ik heb er een die schommelt tussen te mager en net aan normaal, die vreet weg voor 3 paarden :o
Het is al rot genoeg om een paard niet dik te krijgen en verder is hij kerngezond en superfit geweest dus ik zou echt pissed zijn geweest als mijn talentje de baan uitgestuurd zou zijn. Ik zou niet weten op welke grond hij uitgesloten zou moeten worden.

neem aan dat hij wel een bespierde rug heeft?
Ik bedoel dus ook paarden waarvan de bespier echt minimaal is...

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:42

Kaitlyn schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nog nooit paarden op wedstrijd ben tegen gekomen die zo mager zijn zoals jij zegt. :n

Ga maar eens op een menwedstrijd kijken. Je schrikt je kapot wat daar loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:45

Hier kom je ze wel tegen, type 'brooke hospital' en altijd van dezelfde eigenaar. Zit geen verschil in na een paar maanden en alle paarden van die eigenaar zijn gratenpakuizen. Zeker maandelijks op wedstrijd maar er wordt nooit in gegrepen. :(

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:50

Judith_ schreef:
Hier kom je ze wel tegen, type 'brooke hospital' en altijd van dezelfde eigenaar. Zit geen verschil in na een paar maanden en alle paarden van die eigenaar zijn gratenpakuizen. Zeker maandelijks op wedstrijd maar er wordt nooit in gegrepen. :(

meld je dit dan ook?
tijd voor actie?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:05

Judith_ schreef:

Sommigen in de 'menwereld' zijn zelfs bekend (berucht vind ik) om hun graatmagere beesten. Idd van die Brooke paarden. Dieronterend. Alsof ze nooit eten krijgen. Iedereen heeft er een mening over maar niemand zegt er direct iets van. Ik wel. Dan hoor je dat ze echt genoeg krijgen, meer hebben ze niet nodig want dan worden ze vet en dat gewicht moeten ze alleen maar meeslepen. Of je hoort dat ie gevoelig is voor spierbevangenheid en daarom op rantsoen staat. Maar de meeste mensen met heel magere paarden hebben gewoon geen idee. Onbenulligheid, ondeskundigheid.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:13

Ik vraag me af of het wel echt mager is!
De meeste paarden zijn gewoon TE dik.
Dus een paard in goede conditie wordt zomaar heel gauw betiteld als mager.

Ik heb het met mijn paard ook wel eens te horen gekregen terwijl die gewoon in super conditie was

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:14

ze horen van het wedstrijdterrein geweerd te worden, loopt er dan geen dierenarts rond? of moet de dierenpolitie eens verwittigd worden?
en anders via social media?
de foto's van de magere endurancepaarden gingen de hele wereld over..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:17

Ik heb werkelijk nog nooit een te mager paard op wedstrijd terrein gezien.

De een is misschien iets dunner dan wat als normaal wordt gezien maar dat maakt hem nog niet mager.

Te dik daarintegen, PFOE! dat zie je bijna overal, altijd. Ongelofelijk..... Zo ongezond...

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:19

Nicky1963 schreef:
Kaitlyn schreef:

Ga maar eens op een menwedstrijd kijken. Je schrikt je kapot wat daar loopt.

De beschreven paarden uit de OP, zie ik bij de menwedstrijden bij ons in de regio niet voorbij komen hoor..

Correctie: Ik zie ze in ieder geval niet voorbij komen ;)