trailers: laadvermogen en kogeldruk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

trailers: laadvermogen en kogeldruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 13:29

Hoi!

Ik ben me aan het oriënteren voor een trailer.
Ik zit te twijfelen tussen een 1,5 en 2 paards trailer.
Nu zie ik heel veel 1,5 paards trailers met een laadvermogen van 600 a 650 kilo.
Is dit niet erg weinig?
Past een beetje paard daar wel op?
Ik heb een bonte fries van 1,68 dus die schat ik wel op 650 kilo.
Wat is jullie ervaring hiermee?

Verder vroeg ik mij af of ik bij aankoop van een tweepaards trailer, deze wel met mijn auto op kan halen, uiteraard zonder paard erop. Mijn auto heeft kogeldruk van 75 kilo en tweepaards trailers geloof ik 100 kilo. Kun je dan zonder lading hier wel mee rijden, die 100 kilo is neem ik aan eerder met lading erop?
Mijn ouders zijn namelijk een aantal weken op vakantie dus ik kan hun auto niet gebruiken hiervoor.

Sanet

Re: trailers: laadvermogen en kogeldruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:38

1,5 paardstrailer met 600 laadvermogen? Zijn ze dan teruggekeurd? Een gemiddelde 1,5 paardstrailer heeft een totale massa (+belading) van 1500kg vaak, terwijl de trailer zelf zo'n 500-700kg weegt.
De kogeldruk is afhankelijk van hoe het gewicht verdeeld is. Mijn 2paards heeft een maximum kogeldruk van 90kg, maar in de praktijk met 1 paard erin is dit 48kg.

Mijn trailer weegt 900 kg, laadvermogen van 1100kg. Plus dat je 10% mag overbeladen zonder boete. Dus.... Dan moeten ze wel heel naar gaan doen willen ze je idd toch een boete geven.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:40

Het lijkt me geen enkel probleem met jouw auto. Mits die de trailer mag trekken. Om de kogeldruk zo hoog te krijgen moet je een paardentrailer echt raar gaan beladen. De drukverdeling is veel beter over de 4 wielen verdeeld dan bij een gemiddelde aanhanger. Zeker in vergelijking met enkelassers.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:23

Iedere auto mag toch wel 750 kilo trekken? Dus lijkt me geen probleem hoor. Ook de kogeldruk van een lege trailer is bijna niks. Ik geloof dat een Fiat Panda zelfs nog wel een tweepaards trailer (800 kg?) mag trekken!
Of heb je een Smart ofzo? :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 19:37

hihi nee hoor ik heb een Focus.
Leek me al dat het prima kon, ik doelde daarvoor echt op de kolgeldruk.

Ik zie het toch echt veel hoor Sanet, en dan kijk ik op kenteken op de RDW.
Daar kun je zien of het is teruggekeurd.
Zijn dan wel wat oudere trailers, misschien dat het daar aan ligt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:55

opisop_shop schreef:
hihi nee hoor ik heb een Focus.
Leek me al dat het prima kon, ik doelde daarvoor echt op de kolgeldruk.

Ik zie het toch echt veel hoor Sanet, en dan kijk ik op kenteken op de RDW.
Daar kun je zien of het is teruggekeurd.
Zijn dan wel wat oudere trailers, misschien dat het daar aan ligt?

Nee, die trailers zijn terug gekeurd om toch nog met B-rijbewijs te mogen rijden, zeer waarschijnlijk nog uit de tijd voor 19-01-2013, toen de TMM trailer nog lager moest zijn dan het leeggewicht van de auto.

Welke versie Focus heb je? Er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen en ze zijn zeker niet allemaal geschikt om een trailer te trekken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 20:58

Ik heb zelf een Ford Focus stationwagon.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:04

opisop_shop schreef:
Ik heb zelf een Ford Focus stationwagon.

Dat zal best, maar in de bijna 20 jaar dat de Focus nu op de markt is, is er vanalles van gemaakt.
Ik had dit voorjaar bijvoorbeeld een 125pk ecoboost (3-cilinder turbo-koffiemolen) die 1200kg zou mogen trekken volgens de RDW maar ik zou het niet graag doen met zo'n gekieteld blok.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 21:08

Het is eentje uit 2003.
Geloof 101PK en 1,6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:10

Mijn 1,5 heeft een toegestane maximale massa van 2000 kilo. Dus als je een 1,5 ziet met 600 laadvermogen dan is die vrijwel zeker terug gekeurd en kan je weer omhoog laten keuren naar de specs van de fabrikant.

Kogeldruk van de trailer is de maximale druk waarop de koppeling en dissel van de trailer op ontworpen zijn. Werkelijke kogeldruk na aankoppelen en laden is lager.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:20

opisop_shop schreef:
Het is eentje uit 2003.
Geloof 101PK en 1,6

Dan zou ik het instructieboekje nog maar eens heel goed nalezen! Ik trek sterk in twijfel of de auto wel 75kg kogeldruk mag hebben! De meeste Focusjes komen niet verder dan 50kg, zeker in die tijd.

Let erop dat de trekhaak misschien wel 75kg mag hebben maar als Ford opgeeft dat de auto maar 50kg mag hebben, dan is die 50kg dus leidend........

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:14

Maar met een lege trailer is dat immers geen probleem. ;)
(of was je ook van plan om de trailer mét paard achter de Focus te knuppen?)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:55

Ik ga er van uit dat je BE hebt anders mag je niet met die 2 paards rijden, ook niet leeg.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:50

Met een lege trailer kom je toch nooit aan die maximale kogeldruk? Met paard erin kwam ik nog niet eens op de helft!
En mijn 1,5 paards heb ik ook laten terugkeuren om er met B rijbewijs mee te kunnen rijden. En ik heb hem niet weer laten opkeuren, want ik ging hem toch niet zwaarder beladen dan dat..

Maar dat kun je dan nog zien bij de RDW als je het kenteken opzoekt.
Daar staat:

F.1 Technische max. massa voertuig 1500 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1280 kg
G Massa rijklaar 630 kg
Massa ledig voertuig 630 kg

Daar zie je dus dat hij van 1500 kg terug gekeurd is naar 1280.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:06

Sanet schreef:
F.1 Technische max. massa voertuig 1500 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1280 kg
G Massa rijklaar 630 kg
Massa ledig voertuig 630 kg

Daar zie je dus dat hij van 1500 kg terug gekeurd is naar 1280.

Hou er wel rekening mee dat als ze je ooit op een weegbrug zetten je nat gaat. Trailers hebben namelijk altijd een hoger werkelijk gewicht dan op de papieren staat, omdat zaken zoals rubber vloer, reservewiel, stangen, trapbescherming en laadklep mat niet worden meegeteld. De gemiddelde trailer komt dan al minimaal 100 kilo zwaarder uit. Heb je er dan een flink paard op staan dan zit je boven je toegestane massa.

De regels voor rijden met B zijn een aantal jaar geleden veranderd. Als je auto qua toegestane maximum massa onder de 2 ton blijft dan kan je overwegen om hem weer omhoog te keuren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:30

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:43

Maar als ik TS goed begrijp, wil ze alleen maar evt een gekochte trailer léég ophalen met haar eigen auto, en als er een paard op staat de auto van haar ouders ervoor knopen?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:48

Mijn trailer had het originele totale gewicht van 2000 met de nieuwe assen 1800.
Mij is terug gekeurd naar 1200 de trailer zelf weegt 725.
Hij kan dus zat 1800 hebben maar ivm de auto die er voor staat is ie ooit terug gekeurd.

het is een 1 3/4

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 19:51

@ ikke, dat is dus inderdaad het gewicht qua laadvermogen waar ik wel een aantal van tegenkwam. Zo te zien niet teruggekeurd, anders zou de technische massa moeten afwijken, dus gewoonweg zo'n laag laadvermogen. Eigenlijk wel gek toch? Bij een 1 paards kan ik me nog enigszins indenken dat het laadvermogen aan de lage kant is, maar vanaf 1,5 paards niet eigenlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:52

opisop_shop schreef:
@ ikke, dat is dus inderdaad het gewicht qua laadvermogen waar ik wel een aantal van tegenkwam. Zo te zien niet teruggekeurd, anders zou de technische massa moeten afwijken, dus gewoonweg zo'n laag laadvermogen. Eigenlijk wel gek toch? Bij een 1 paards kan ik me nog enigszins indenken dat het laadvermogen aan de lage kant is, maar vanaf 1,5 paards niet eigenlijk.

Dat ding is wel degelijk terug gekeurd :j Waarschijnlijk vanaf 1300kg; kwamen ze net te kort om met B te mogen rijden.

BjornB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:26

als je ooit de daadwerkelijke kogeldruk wilt weten op dat moment heb je van die kogeldrukmeters.

die zet je onder de koppeling van je aanhanger en dan neuswiel opdraaien tot hij niet meer zakt. Je kan dat de daadwerkelijke kogeldruk aflezen. Een andere optie is een balk op een personenweegschaal zetten... ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:22

BjornB schreef:
als je ooit de daadwerkelijke kogeldruk wilt weten op dat moment heb je van die kogeldrukmeters.

die zet je onder de koppeling van je aanhanger en dan neuswiel opdraaien tot hij niet meer zakt. Je kan dat de daadwerkelijke kogeldruk aflezen. Een andere optie is een balk op een personenweegschaal zetten... ;)

Dat is wel leuk, maar wat gebeurt er op het moment dat je er een paard op zet?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:26

ikke schreef:
BjornB schreef:

Dat is wel leuk, maar wat gebeurt er op het moment dat je er een paard op zet?

Ik heb mijn trailer met paard erin afgekoppeld, op neuswiel gezet, op de handrem!!, weegschaal op de weg, blok hout tussen het koppelstuk en weegschaal, neuswiel iets omhoog.
En wegen maar!

Neuswiel wel strak boven de grond, dat mocht het stuk hout er toch tussenuit schieten, dat de trailer niet ten aarde stort...
Was een beetje spannend, maar er heeft geen moment beweging gezeten..

BjornB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:17

Zoals Sanet als schreef moet je wel zorgen dat de trailer op de rem staat en er blokken voor en achter de wielen liggen..

Het neuswiel hoeft ook niet helemaal los van de grond, hij stopt vanzelf met druk geven, al is het neuswiel dan maar 1 cm van de grond dan blijft het veilig.

Ik wilde de eventuele opties aangeven, om er achter te kunnen komen wat de daadwerkelijke kogeldruk is.

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:38

Is op kenteken aangegeven leeg gewicht het gewicht incl tussenschot etc van de trailer?