Tips vakantie Epe (Veluwe)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilsz

Tips vakantie Epe (Veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 15:44

Hoi!

Binnenkort ga ik met m'n paard een paar dagen naar Epe. Inmiddels heb ik de handige site paardenroute.nl gevonden en ik ben benieuwd of er 'ervaringsdeskundigen' onder jullie zijn die daarnaast nog wat tips kunnen geven over mooie plekjes in de omgeving (graag met knooppuntnummer(s) ;)) die we écht niet mogen missen.
Het lijkt ons leuk om een dagtocht te maken en ergens te pauzeren tussendoor; op de site zag ik 2 pauzeplaatsen waar stands bij zouden zijn (één bij kiosk De Schaapskooi en één op de Tongerense heide), is dat wat? Of weten jullie een leuke plek om wat te drinken of te lunchen, waar we de paarden even in een box/weilandje kunnen zetten?
Tips zijn welkom zowel voor de richting van Heerde als de richting van Tongeren.

Alvast dank!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:12

Bij de ossenstal is die andere pauze plek kan je meteen wat lekker eten haha en drinken de schaapskooi ( heide moet je ook echt doen) Tongerse heide kant kan. Je ook doen maar is minder spectaculair ,

Sparky10

Re: Tips vakantie Epe (Veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:13

Bij wie ga je slapen trouwens ? Wanneer ga je misschien kom ik je wel tegen haha

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:22

Koop bij het VVV kantoor een ruiterroutekaart. Dan heb je alle ruiterpaden goed in beeld. Ik heb er zeker de eerste jaren heel veel gebruik van gemaakt. De hei bij de schaapskooi is wel iets waar je eens heen moet rijden, daar is het erg mooi! Alvast veel plezier!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:24

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:28

Ohh leuk! Wij gaan aanstaande week lekker naar epe paard staat bij de jachtlust en wij slapen bij de rietberg vanuit daar zijn we in ongeveer een half uurtje op de hei. En wij doen altijd wat drinken bij de ossenstal daar krijgen de paarden vaak ook een emmertje water :)

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 06:57

Zoek je nog overnachtingsplekjes voor jou en je paard?
Op onze routeplanner staan er diverse in de buurt van Epe. Kun je lekker je route van te voren uitstippelen en plannen. Kaartje met jouw favoriete route uitprinten of downloaden voor je GPS en lekker gaan rijden.
http://www.ruiterenenmennen.nl/stap4.ph ... =592#stap4

Wel ook altijd een overzichtskaartje van de omgeving meenemen, zoals die van Dorien66.

Veel plezier.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 07:23

Bij de tongerense hei zijn alleen stands en een bankje, geen voorzieningen verder.

ilsz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 10:14

Wat leuk, zo snel al een aantal reacties. Dank voor de nuttige tips!
We logeren bij de Charles Hoeve (ben op Bokt al wat enthousiaste berichten tegengekomen).
Ben erg benieuwd en krijg er nu al helemaal zin in!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:36

Leuk, ik ben gisteren terug gekomen en heb het enorm naar mijn zin gehad. Wat de knooppunten routes betreft vond ik het bij nummer 30/31 het minst leuk, omdat je dan een heel stuk door de bebouwde kom gaat. Wij vertrokken vanaf nummer 40 trouwens. Ik had de routes ook van te voren gepland en uitgeprint op http://www.paardenroute.nl/kaart.htm. Echt super handig, in 4 dagen ongeveer 70 km gereden.

Bij de ossenstal stonden emmertjes water klaar bij de stands trouwens, weet niet of die er standaard staan, maar vond het wel handig! :D

Veel plezier alvast, maar dat gaat vast goed komen!

(om alvast nog wat meer in de stemming te komen [RIJ-ITP] Met mijn topper(s) struinen over de hei en door het bos! :) )

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:00

een hele leuke plek om te logeren in een blokhut maar echt een hele mooie is bij de charles hoeve, van dik en Jolanda, super lieve mensen heel gastvrij enorm goed voor de paarden en voor de ruiters :)

wellicht komen we elkaar tegen ik rij daar ook regelmatig , weet niet wanneer je gaat maar als je 24 oktober weekend pakt is het denk ik niet heel handig,dan is er ook een endurance wedstrijd :D

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:01

ilsz schreef:
We logeren bij de Charles Hoeve (ben op Bokt al wat enthousiaste berichten tegengekomen).

ow haha nou dan logeer je op de allerleukste plek !! ik heb het daar altijd super naar mijn zin , al woon ik een kwartiertje van epe af ik logeer daar erg graag, zowel met de eperpaardenvierdaagse als met een weekendje weg, endurance heb ik besloten thuis te slapen en dan maar gewoon heen te rijden en terug omdat ik die alleen rij

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:47

woon best wel in de buurt van epe, mooi gebied daar!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:52

Het knooppunten systeem is echt heel erg fijn. Je kunt ook precies bekijken hoe lang je gaat rijden.
Ik kan dan nog altijd op google earth waar je ongeveer doorheen komt en dan zie je vanzelf of het een lang stuk door de bebouwde kom is of gewoon lekker door t bos. Zo kun je de route ook een beetje checken.
Ossenstal en schaapskooi zijn alle twee leuk om even pauze te houden.
Veel plezier!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:55

Wij zijn vorig jaar begin oktober een midwek geweest naar epe.
En zowel de ossenstal als de schaapskooi waren dicht.
De schaapskooi hebben we meerdere dagen gepasseerd en die bleef dicht.
Dus ik zou hier goed achteraan gaan, want anders heb je kans dat ze dicht zijn. Wij hadden gelukkig zelf boterhammen mee in de zadeltassen dus voor ons was het geen ramp.
En de paarden hebben bij de ossenstal uit de hondenwaterbakken gedronken, we zagen niets anders.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:00

Openingstijden Ossenstal: http://www.ossenstal.nl/openingstijden.php#okt, de Schaapskooi zal als het weer wat minder is wel dicht zijn inderdaad, zeker door de week. Voor de actuele openingstijden verwijzen ze naar de FB pagina, maar daar is 10 augustus voor het laatst iets op gezet. <<)

ilsz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 11:02

Wederom bedankt voor de goede tips allemaal! We zullen de Ossenstal en Schaapskooi (die mogelijk dus gesloten is haha) markeren op de kaart :-)
Flappie je foto's zien er fantastisch uit, zijn zeker goed om in de stemming te komen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:35

Dit vind ik zelf wel een handige site voor ritten in de omgeving van Epe: http://www.paardenroute.nl/ . Er staat ook nog meer info op over andere zaken die handig kunnen zijn. Veel plezier in elk geval!

carpediem007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:36

ilsz schreef:

wij zijn begin sept ook een weekje op de Charles hoeve geweest , echt een super adres .
de schaapskooi is echt een mooi stuk heide , echter het etenstentje was helaas gesloten .
De ossenstal was wel nog open .

heel veel plezier

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:20

Op de Charles hoeve krijg je ook een knooppunt route kaart mee

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:26

Gister nog heerlijk gewandeld op de heide en eergisteren bij de ossenstal

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ilsz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 12:30

Ik had inderdaad begrepen dat we een kaart mee krijgen, fijn!
De foto's zien er prachtig uit!

Carpediem en Sparky, weten jullie of de hei bij de schaapskooi goed aan te rijden is en hoe lang je er ongeveer over doet (natuurlijk afhankelijk van de route)? Als ik de kaart goed begrijp moet je eerst een grote weg over (zie een groot kruispunt op Google Maps, moet je dan nog een stukje over de weg, Koekenbergweg? Of kun je dan via de Tongerense weg direct het bos in)?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:35

Ik antwoord maar even, ja je moet eerst een N-weg over, daar wordt hard gereden maar is op de meeste plaatsen wel overzichtelijk. Daarna alleen nog kleinere wegen en/of zandpaden. Vanaf de Charleshoeve kun je ook zonder de N-weg over te steken richting Welna en Tongeren, ook prachtige gebieden.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:53

Mocht je ooit in de buurt van Hattem komen,kan je heel mooi rijden op landgoed Molecaten. Er is daar ook een pension stal waar meestal wel een stalletje of een weide vrij is. vlakbij is nog een manede, De ponyvrienden hier is meestal ook wel een plekje. In de zomer zijn er best wat mensen die Epe/Heerde naar Hattem rijden (of andersom). Het is een hele mooie tocht! Zelf heel vaak gereden.

carpediem007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:02

ilsz schreef:
Ik had inderdaad begrepen dat we een kaart mee krijgen, fijn!
De foto's zien er prachtig uit!

Carpediem en Sparky, weten jullie of de hei bij de schaapskooi goed aan te rijden is en hoe lang je er ongeveer over doet (natuurlijk afhankelijk van de route)? Als ik de kaart goed begrijp moet je eerst een grote weg over (zie een groot kruispunt op Google Maps, moet je dan nog een stukje over de weg, Koekenbergweg? Of kun je dan via de Tongerense weg direct het bos in)?

ja klopt je moet de grote weg over , weg is wel druk maar goed overzichtelijk . dan ga je via de koekenbergweg richting t bos , je kan hem helemaal uitrijden naar nr 23 of je gaat halverwege links af het bospad al op bij nr 22 . als je naar nr 23 ,25,26.27,33 rijd , dan rij je bij 33 zo de hei op . dat is volgens mij de snelst route om op de hei te komen .

als je de grote weg oversteken spannend vind , kan je Jolanda de eerste x even vragen om te helpen . heeft ze bij ons ook gedaan , ze ging uit zich zelf op de fiets helemaal mee naar nr 23 .

idd kan je ook door het weiland en verhard pad en klein stukje boerenweg naar een ander stuk bos / heide . dan ga je volgens mij bij nr 8 het bos in .