Pony te pittig, doorzetten of...?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie1974

Pony te pittig, doorzetten of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 10:54

Momenteel lopen wij tegen het volgende aan: onze 18 jarige Fell merrie is sinds ruim een jaar in ons bezit. Ze is een lieve, maar dominante merrie die eigenlijk best redelijk functioneerde als kinderpony, tot nu toe. Dat wil zeggen, het gaat eigenlijk een beetje te goed met haar.

Dat klinkt raar, maar ik zal het even uitleggen. We kochten haar een jaar geleden bij mensen vandaan die haar al 9 jaar hadden, maar er niets meer mee deden, dochter was inmiddels 19 en keek er niet meer naar om. De pony was goed gezond, maar wel enorm zwaar, echt veeeeel te dik en dat is natuurlijk vragen om problemen.

Wij hebben haar rustig opgepakt en goed op rantsoen gezet. Maakten veel buitenritjes en hadden een maatje gevonden waar ze mee de wei op kan (in de groep ging absoluut niet, ze ging met iedereen de strijd aan en wilde koste wat kost te baas zijn, dus om ongelukken te voorkomen staat ze met 1 ruin buiten en dat gaat inmiddels heel goed gelukkig, al houdt ze hem wel strak onder de duim ; ). Inmiddels is zij goed op gewicht en in goede conditie, maar dat lijkt zich nu tegen ons te keren. Even voor de duidelijkheid, ze loopt hele dagen buiten, staat ’s nachts op stal en eet onbeperkt ruwvoer (krijgt handje biks voor het idee). Ze ziet er dan ook uit als een goudhaantje.

Dan nu het probleem: zolang ik haar aan een longeerlijn heb gaat het goed en kan mijn dochter alles met haar, stappen, draven, halt houden is allemaal geen probleem en gaat keurig. Zodra ik haar los knip gaat het tien minuten goed en dan begint ze te draken, dat houdt in 500 keer de teugels uit haar handen trekken door met haar neus over de grond te gaan lopen, uitbreken op de volte, tijdens het draven steeds harder gaan en heter worden. Ik heb er inmiddels bijzetteugels aan geknipt die niet heel strak zitten, maar wel voorkomen dat ze helemaal over de grond kan met haar snuit en mijn dochter helemaal stuurloos is. (Terwijl, als mijn nichtje van 12 op haar stapt zij werkelijk geen stap verkeerd zet en braaf haar rondjes loopt, maar de pony voelt echt de onzekerheid van mijn dochter).

Als het echt te gek wordt stap ik soms zelf even op en meestal kan ik haar dan snel weer tot de orde roepen (gewoon op stem en zit hoor, we rijden nooit met zweep oid), maar gisteren was het echt niet leuk meer. Zo enorm sterk dat ik echt alle zeilen bij moest zetten en mevrouw marcheert dan in de rondte als een jonge godin, maar leuk is het niet. Ze neemt letterlijk en figuurlijk een loopje met ons.

Mijn dochter stond inmiddels te huilen langs de kant en ik was echt even helemaal klaar met onze merrie. Mijn gevoel zegt: volhouden, lekker aan het werk houden en hopen dat dit weer bijtrekt, maar mijn verstand zegt dat zij gewoon te pittig is voor mijn dochter en wij misschien beter een andere pony voor haar kunnen zoeken.

Uiteraard gaan we niet over 1 nacht ijs, wij hebben nog nooit een paard verkocht, alles is altijd tot de dood gebleven. Maar nu heb ik het idee dat de pony ‘te goed’ is voor mijn dochter en wij beter afscheid kunnen nemen. We zijn inmiddels een jaar verder en eigenlijk wordt het steeds erger. Wat een dilemma…. Alle tips en ideeën zijn welkom!

Dott

Re: Pony te pittig, doorzetten of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:59

Uh, 2 ideeen.

Zoek er een bijrijdertje bij of ga er zelf lekker mee aan het werk.
Geef haar eerst lekker de uitdaging, misschien vind ze dit gewoon 'te makkelijk'?
En daarna je dochter er nog even op?

Heeft je dochter les? Misschien dat een idee als dat niet het geval is?
Dan leert zij er ook beter mee om te gaan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:00

Te goed voor je dochter is niet het woord hier denk ik, te sterk tipt meer het probleem aan. Ze weet dat ze het bij haar kan redden, ze zal wellicht met minder overtuiging dan je nichtje van 12 rijden en daar neemt ze het van. Heeft je dochter les? Wat zegt een instructeur van het probleem?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:01

Als 1e de vraag hoe jong is je dochter?

Zelf heb ik bij mijn pony als t verzorgstertje er op rijd een Hals-verlenger er aan(slapjes) Zo kan mijn verzorgstertje de pony wel makkelijker corrigeren.

Misschien is dit een optie?

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:04

Ik denk dat de pony niet genoeg uitdaging heeft in het rijden met je dochter en daarom de ruimte heeft om stout te doen. Als ik jou was zou ik een wat ouder bijrijdstertje zoeken die van alles (buitenrijden, springen, grondwerk) met de pony doet om haar ook mentaal moe te maken. Waarschijnlijk is ze dan een stuk liever naar je dochter toe, omdat het koppie ook bezig is. Je zou kunnen proberen om je dochter deze rol te laten vervullen, maar dat lijkt me in het begin lastig omdat je zegt dat ze huilend langs de kant staat. Maar met les (ponyclub?) zou het kunnen lukken.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 11:12

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, ik denk dat een halsverlenger wel een goede optie kan zijn en idd misschien vaker zelf even opstappen om haar wat meer bezig te houden /uitdaging te geven. Mijn dochter is 8, misschien is dat ook wat aan de jonge kant voor zo'n sterke pony, de pony heeft het gewoon heel goed in de gaten. Overigens is ze echt niet gemeen, ze neemt de gewoon de ruimte die ze krijgt ; ). Tijdens de les (1x per week) gaat het wel wat beter, omdat de juf er dan bij is, dan is mijn dochter ook wat dapperder met rijden heb ik het idee (vreemde ogen dwingen).
Andere optie is idd een bijrijdster zoeken, daar had ik nog niet eens aan gedacht :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:15

Als moeder zou ik zeggen verkopen deze pony naar een goed huis en een makkelijker dier terugkopen. Ponyrijden moet vooral leuk zijn voor alle partijen en nu heeft niemand er lol aan. Je wilt ook niet dat zo'n pony helemaal het plezier in paardrijden bij je dochter verpest.
En zolang je selectief bent naar wie je je dier verkoopt is dat bepaald geen schande.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:17

Arjan1983 schreef:
Als 1e de vraag hoe jong is je dochter?

Afbeelding En hoeveel rij-ervaring?

Ik neem aan dat een meisje van 12 nog niet rijdt als een Gert van den Hof dus extreem lastig lijkt de pony nu ook weer niet. Is jouw dochter 11 met een paar jaar ervaring dan gaat het jullie vast lukken om de negatieve spiraal te doorbreken. Is het een meisje van 6 die net twee rondjes op een shet heeft gehobbeld dan kan het erg lang duren voor ze genoeg ervaring en overtuiging heeft deze pony zelfstandig te rijden. Dan is het geen schande een nieuwe plaats te zoeken, daar kan zo te lezen iemand best veel plezier van hebben. En die pony vindt het niet erg, die vreet een grasje, loopt een rondje en gaat verder met het leven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:18

Fellpony's zijn hele fijne pony's, maar ze zijn niet dom dus maken gebruik van de mogelijkheden die ze krijgen (dus ook in negatieve zin, er zijn er weinig die dat niet doen). En dan is het best een grote pony voor zo'n klein meisje.

Bijzetje/halsverlenger er aan voor nu, en zelf (of een ervaren bijrijdertje) er ook regelmatig op zodat je pony voldoende bezig gehouden word.
En vooral goed oppassen dat je dochter het plezier niet verliest, dat zou zonde zijn!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:22

Mijn dochter is ook 8 en het is een crime om een brave kinderpony te vinden. Maar het klinkt alsof die van jou verder wel braaf blijft, hij neemt alleen de vrijheid die hem gegeven wordt (en als ik naar mijn dochter kijk, dan is die vrijheid nog groot op die leeftijd voor de pony :o ). Indien je dochter nog niet genoeg vertrouwen heeft om de pony met overtuiging rond te kunnen sturen, is een begin aan de longeerlijn toch ook prima. Er gaat tijd zitten in leren de pony te begrenzen, ik zou er in de les mee bezig gaan en er af en toe zelf eens plaats op nemen indien de pony daar groot genoeg voor is. Tijd zal leren of je dochter er mee om kan leren gaan, altijd moeilijk oordelen vanachter een computer, ik zou de vraag bij de instructrice neer gaan leggen. Kan zijn dat de pony echt te sterk voor haar gaat blijven, maar ook vele andere pony's vinden die vrijheid erg leuk, maar blijven niet altijd braaf, daar is ook iets voor te zeggen in het geval van jouw pony.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 11:33

Mijn dochter heeft van haar 6e tot 8e ook in de manegeles gereden, sinds een half jaar niet meer omdat we dachten dat we met privéles op deze eigen pony hierop verder konden borduren. Wat soms ook al best goed gaat, maar momenteel dus ff helemaal niet ; ). Misschien toch inderdaad ook voorlopig weer even aan longeerlijn houden om het vertrouwen weer een beetje op te krikken. Fijn dat er zoveel mensen mee denken!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:40

Ik heb voor mijn dochtertje ook zo,n pony gehad ...
Werd bijna drama . Heb de pony toen een tijdje uitbesteed . Dochtertje intussen op manege les gedaan .
Toen de pony terug kwam had ie wat meer werk gehad ( was overigens ook al een jaar of 13 ) veel bijgeleerd ook in de tussen tijd .
Kind en pony waren weer helemaal blij samen .
Maar toen ging pony toch weg .
Had hem gekocht voor symbolisch bedrag . Oude eigenaar vondt dat ik m niet had mogen uitbesteden . Was geen afspraak !
Nou ja , iig rijdt mijn dochter nu niet meer ...
De lol in eigen pony is ze kwijt door alles .

Een belangrijk advies , kinderen moeten vooral veel plezier beleven aan hun pony en geen drama meemaken qua rijden ed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:17

Ik zou m ook verkopen en er een leuke voor terug kopen die wel braaf is. Want dit is ook geen lol voor je dochter en gaat de lol er ook snel vanaf.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:13

Dit probleem is mij een half jaar gelden overkomen toen mijn vriendin en ik een paar paarden mochten verzorgen.
Later mochten we rijden en wat ik nu hoor over het rijden heeft één van de paarden ook! Ze is heel gevoelig en een week geleden zijn we bitloos gaan rijden. In het begin was het wennen en ging ze er nog wel vandoor maar na een week en dus nu gaat het prima! Ze doet nu alles voor je en is 10x zo braaf! <3 *\o/*

Dus misschien is voor jullie een tip om bitloos te proberen.
(Wij reden met een kin gekruist hoofdstel) :D :o

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:28

Het lijkt me erg moeilijk om een pony te vinden die braaf blijft bij een 8-jarige.
En verder klinkt het toch als een fijne pony.
Ik zou inderdaad de komende tijd je dochter alleen aan de longeerlijn laten rijden. Of alleen met de les los rijden.
Dan doet ze rustig aan meer ervaring op, wordt ze misschien wat zekerder van zichzelf, en na verloop van tijd, als ze wat ouder en sterker is, komt er een moment waarop ze weer los kan.
Ik zou je ook aanraden wel door te gaan met de manegelessen. Het is vooral belangrijk dat ze er plezier in houdt, ervaring op doet en zich langzaamaan zekerder gaat voelen op de pony, en ik denk dat manegelessen daar zeker aan bij kunnen dragen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:37

Als je (nog) niet wil verkopen: bijrijdertje erop, je dochter weer wat vertrouwen laten krijgen op andere (manege?)pony's en ondertussen ook met haar eigen pony bezig laten blijven. Doen jullie welleens een hindernisparcoursje met bijvoorbeeld een slalom en balkjes waar ze tussendoor of overheen moet rijden? Dat is voor het vergroten van het zelfvertrouwen goed en ook nog eens leuk om te doen, bovendien voor de pony net weer even iets anders. Vaak gaan de ruitertjes zich vanwege het parcoursje en het kijken waar ze naartoe moeten wat beter concentreren en lukt het onder controle houden daardoor ook beter.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:47

Een geschikte pony vinden voor een meisje van 8 lijkt me sowieso lastig, helemaal als ze niet heel dapper is. Mijn dochter van bijna 8 vindt af en toe een rondje op een pony ook leuk, maar is ook niet zo'n held en zo gauw ze op een pony 'los' gaat rijden, worden de pony's vaak ook wat ondeugender.
Ik zou ook zelf de pony 'bijhouden' of dat door een bijrijdster laten doen en je dochter meer ervaring laten opdoen op zowel deze pony (desnoods aan de longe, geeft toch niks?) en op andere pony's.
Ik denk dat ze wel gaan wennen aan elkaar als je dochter wat ouder wordt. En andere dingen met de pony laten doen is ook leuk. Misschien een keer samen longeren, wat grondwerk oefeningen doen etc. Helpt ook voor het vertrouwen voor beide :)

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 18:20

Iedereen bedankt voor de tips. Ik heb gister direct actie ondernomen en grondwerk gedaan, dat vond ze heel interessant, ze deed ook goed haar best. Ik ga proberen door meer afwisseling het voor haar leuker te maken, dat ze ook wat meer uitdaging heeft. We gaan weer vol goede moed verder :D

maudbruinsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:57

Goedzo! lijkt me ook een heel goed idee, mijn eerste pony was ook VEEL te pittig voor mij. Maar ik ben gegroeid en mijn pony ook in zijn doen en laten. Ik hoop dat jullie dit ook overkomt! Succes!

Verwijderd00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:05

Misschien dat je iemand moet zoeken met wat meer ervaring die haar zou kunnen rijden. Diegene kan haar dan op verschillende punten wat beter corrigeren. Later kun je kijken of dit effect heeft gehad en dan je dochter erop zetten.

Natuurlijk kan het ook dat ze pijn heeft en op deze manier dat probeert duidelijk te maken of denk je dat dit daar niet mee te maken heeft?

En als laatste wil ze misschien aantonen dat ze het niet erg leuk vind en zoekt naar wat meer uitdaging.
Persoonlijk lijkt mij dit het meest voor de hand liggen, omdat paarden niet zomaar zulk gedrag vertonen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:48

misschien is het wel leuk om echt goed te leren longeren / lange lijnen.
Ook voor je zelf. Ondertussen gewoon alleen met priveles op de pony en anders aan de longeerlijn. Keertje in de week weer op de manege, dat is ook leuk ivm leeftijdsgenootjes.

Ik ben het niet eens met Anthe dat deze pony pijn zou hebben en daarom dit gedrag vertoond. De pony is gewoon slim en maakt gebruik van haar mogelijkheden bij deze kleine amazone.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:55

Goed dat je er zo over nadenkt ts.

Hou vooral in de gaten wat je dochter er van vindt. Zij moet het leuk blijven vinden. Als ze dat plezier aan de longe heeft, met grondwerk etc is dat al prima toch

Ik zou haar innd meer aan het werk zetten (Elf of een bijrijder).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:01

Ik moest even aan zit/balanslessen denken. Misschien is het nichtje van 12 wel heel goed in balans en hangt jouw dochter onbewust erg naar één kant. Als het een gevoelige merrie is, dan kan een tikkie onbalans al voor reactie zorgen. Het kan ook zijn dat onbalans zorgt dat het zadel op een plek gaat drukken. Met de reactie van de merrie kan het zijn dat je dochter (en zelf jijzelf) onbewust gaat knijpen in de benen en/of handen, wat weer een heftigere reactie tot gevolg heeft.
Laat, gezien de leeftijd, ook eens kijken of alles nog functioneert zoals het moet. Dus niet alleen het zadel na laten kijken, maar ook het gebit en de rug. Want waarom keek de dochter van de vorige eigenaar er niet meer naar om? Waren er in het verleden al problemen, waardoor ze niet meer reed?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 02:53

Het is niet heel makkelijk om een uber-pony te vinden voor 8/9 jarige die wel los willen rijden maar nog niet de skills hebben om echt los te rijden zegmaar.

Daarnaast zijn hulpteugels er om ruiter te helpen en kinderen met sterke pony's hebben dat soms gewoon nodig.

Mijn idee? Vast bijrijdertje zoeken die de merrie wel aan kan, hulp teugel eraan dat merrie niet meer haar hoofd helemaal uit positie kan brengen, en zelf er mee aan de slag.

En inderdaad, les, vreemde ogen dwingen en dan komt het vertrouwen heel snel weer terug, let maar op.

Onze kinderpony hebben we zoiets ook meegehad, al was die pas 4, en die begon te puberen en begon te ontdekken dat hij niet HOEFT te luisteren naar die kleine kids.
Niet gemeen ofzo, net als jullie merrie niet, maar gewoon sterk maken, deze deed zn kop omhoog dan.

Dus martingaal erom, bijrijder er vaker op en 'vreemde' begeleiding.
Nu jaar later is het weer helemaal over, en luistert hij echt super en geen fratsen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:17

In de familie hebben we hetzelfde probleem gehad, kind reed wel op de manege pony, niet op haar eigen omdat die te pittig was. Mijn oom heeft een bijrijder gezocht en gevonden en nu rijdt zijn kleindochter probleemloos op haar eigen pony.