Hoe giftig zijn eikeltjes nou echt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Hoe giftig zijn eikeltjes nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 19:14

Hallo,
Wegens kunstmest op de andere drie stukjes, staat mijn minishetlander nu in het weiland met de meeste eikeltjes. Er staat momenteel nog genoeg gras om hem alleen eikeltjes te laten eten als hij die toevallig tegenkomt, maar het land wordt al wat schraler. Ook haal ik natuurlijk regelmatig de eikeltjes zoveel mogelijk uit het land met een hark(gelukkig niet veel land). Ook eet hij alleen groene eikels en geen hoedjes, maar hoe schadelijk zijn die paar eikels die hij nou opeet nu en wat kunnen paarden krijgen van eikeltjes?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:20

Hoi echt geen idee lijkt me niet heel goed maar een iemand die ik kende gaf ze gewoon aan de geit en zij dat dat wel kon. ff kijken op internet

Caily

Re: Hoe giftig zijn eikeltjes nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:21

Ik heb als onwetende penny paarden heel wat eikeltjes gevoerd en ze leven allemaal nog... nooit wat van gemerkt bij geen van allen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 19:25

Ik dacht ook al dat het net zo iets is als met appels. Een paar kunnen wel, maar niet teveel, gelukkig zoekt hij ze dit jaar niet echt meer specifiek op zoals voorgaande jaren wel

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:26

Groene (onrijpe) eikeltjes kunnen problemen geven en zeker bij grote hoeveelheden, bruine (rijpe) kan geen kwaad.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:30

Volgens mijn DA moesten ze er heel wat binnen krijgen willen paarden er last van krijgen.
Had die vraag 2 jaar geleden ook.. die van mij lust ze ook graag nl.
Ik dacht juist dat de bruine giftiger waren ,maar weet niet zeker hoor.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:32

Mijn paard heeft 2 jaar geleden een eikel vergiftiging gehad. Beide paarden waren 'zat' van de eikels en het andere paard heeft koliek aanvallen gekregen en is daarbij ingeslapen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:32

Op mijn vorige werk heeft een destijds collega haar paarden verhuist naar een wei met eikenbomen erom heen.
En in 2 dagen tijd heeft ze beide paarden verloren.
Dus persoonlijk zou ik er heel erg mee opletten.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:33

Het eten van (grote hoeveelheden) eikels kan inderdaad schadelijk zijn voor paarden.

In groene, niet rijpe eikels en eikenbladeren bevinden zich looistoffen (tanninen). Deze kunnen bij een hogere dosering problemen veroorzaken.

De ziekteverschijnselen bestaan uit een aantasting van de maagdarmwand, waardoor o.a. maagzweren , maagdarm-verstoppingen en bloedarmoede kunnen ontstaan. De eerste zichtbare symptomen zijn een verminderde eetlust, koliekverschijnselen en een donker gekleurde urine. Als je paard tijdens het poetsen gevoelig is in de buikstreek is alertheid geboden.

De meeste paarden houden niet van eikels omdat deze erg bitter zijn, anderen vinden ze juist erg lekker!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:35

Mijn oude tinker is een eikeljunkie. Als er maar ergens een ligt, zoekt hij net zo lang door tot hij hem gevonden heeft. desnoods wroet hij als een wild zwijn met zijn neus de boel open tot de eikel op is. Ook de boom zelf vindt hij erg lekker.

Eerder op een stal is om die reden bij de meeste eikelval de boom even afgezet omdat hij alleen nog maar eikels at geen gras of hooi meer. Geen last van gekregen maar voor de zekerheid gedaan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 19:52

Alex was ook zo'n eikeljunkie, ja, maar sinds dat ie geruind is, eet ie ze alleen als ze toevallig op zijn pad liggen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:57

Zijn dus de groene eikels die giftig zijn ? Ok maar als ze nou een hoop bruine eten ook ( mijne dus )? Is dat dan niet zo erg ?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:04

Hier eten alle paarden van stal de eikels! Nu snuffelen eerst de grond af en gaan daarna pas grazen.
Inderdaad de groene eikels zijn giftig.
Echt mee oppassen als je paard ze wel gaat opeten.
Zolang jij ze zoveel mogelijk weg haalt scheelt dat enorm.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:10

Vooral de groene bevatten de giftige stof :)

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:12

Ah ik schrok al. Altijd gedacht dat ze giftig waren, maar pony's eten ze gewoon. Weiland ligt langs een weg vol eikenbomen. Ieder jaar ladingen eikels en de pony's eten ze gewoon op. Voornamelijk bruine dacht ik ja.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:08

In onze wei staat 1 eik met nu nog vooral groene eikels. Ik heb er gewoon een draadje met prikpaaltjes omheen gespannen. Voorkomen dat ze eikels eten kan ik niet helemaal maar dit scheelt al wel een hoop.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:14

Wij hebben ook al twee weken een draadje staan. Het is weer "eikeljaar" voor onze boom. 2 jaar amper iets gehad en nu hangt die zo vol dat de takken bijna recht naar beneden hangen door het gewicht.
Met de wind en regen vallen er al behoorlijk wat uit, dus helaas zijn ze dit jaar al vroeg hun favoriete uitkijkhoekje kwijt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:57

De eikels kun je als mens eten, de bladeren en de stam zijn giftig voor mens en paard.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:01

Eikels als mens eten? Dacht altijd dat ze behoorlijk giftig waren.. En dat haast enkel eekhoorntjes ze eten.. :?

Hier helaas ook een grote eik. Wij rapen de eikels elke ochtend en avond op, maarja, ze smikkelen er toch wel enkele binnen. Wel nooit problemen mee gehad met onze paarden. Zolang ze gras hebben en hooi, houden ze zich daarmee bezig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:09

Jackytje schreef:
Eikels als mens eten? Dacht altijd dat ze behoorlijk giftig waren.. En dat haast enkel eekhoorntjes ze eten.. :?

Hier helaas ook een grote eik. Wij rapen de eikels elke ochtend en avond op, maarja, ze smikkelen er toch wel enkele binnen. Wel nooit problemen mee gehad met onze paarden. Zolang ze gras hebben en hooi, houden ze zich daarmee bezig.

Dat dacht ik ook altijd, maar er zijn heerlijke gerechten mee te maken (zie ook: Wildpluk kookboeken). :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:13

Jackytje schreef:

Varkens werden er vroeger op vet gemest en nu zijn er ook weer boeren die zo hun dieren vetmesten al gebruiken ze nu schrikdraad afrastering ipv een mens om ze bij elkaar te houden.

Eikels zijn idd voor mensen eetbaar, al moet je ze wel weken tot het water helder is, dan kan je het tot meel malen en er bv pannekoekjes van bakken (brood is lastig, want geen gluten).

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:32

Interessant :)* Weer iets bijgeleerd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:41

Mijn paard is er 30 mee geworden. (Boom stond naast de weide) Zegt natuurlijk niet alles:roken is ook ongezond.
Een oude (genees)wijsheid: aan een hoefbevangen paard werden eikels gevoerd.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:01

Interessante dingen allemaal na zo'n simpele vraag, bedankt allen :)
Alex staat inmiddels in een ander stuk, want hij ging eerst eikels doen en daarna het gras pas. Dus het gras werd gewoon te kort en die andere stukjes zijn genoeg gegroeid.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:35

Het gaat echt om de groene eikels. Als dat mis gaat gaat je paard echt door een hel en dan is het hopen dat hij het overleefd. Heike geeft een prima uitleg hierover. Ik zou het niet riskeren.