Met 2 paarden/pony's tegelijk wandelen, verstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Met 2 paarden/pony's tegelijk wandelen, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 16:10

Hallo,

Ik verzorg 2 paarden: een Fries en een mini-shetlander. Ik heb soms niet de tijd om beide echt genoeg beweging te geven, als ik bijvoorbeeld veel huiswerk heb. Ik ben vooral met Falco (de Fries) bezig, waardoor Hippie vaak alleen een borstelbeurt en een kleine wandeling krijgt (hij staat overigens 24/7 buiten, Falco niet).

Nu kwam ik op het idee om met ze samen te gaan wandelen: tegelijk beweging en genoeg aandacht, goed toch? Ze kunnen goed met elkaar opschieten, ik heb beide paarden goed onder controle en ze zijn beide (zo goed als) verkeersmak. Falco vindt vrachtwagens of tractoren soms eng, Hippie kan je een bom naast laten ontploffen.
Is het verstandig om met 2 paarden samen te wandelen? De ronde die ik dan maak, gaat deels over een weg met fietspad aan de zijkant (niet apart, hier kom ik wel eens vrachtwagens tegen), een woonwijk en een stuk gras.

Alvast bedankt!

tamary

Re: Met 2 paarden/pony's tegelijk wandelen, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:14

Beide apart zijn braaf en samen (in de bak e.d.) braaf? Dan ja, mits je genoeg ruimte hebt om uit te wijken de berm in als er verkeer langs moet.

Ik doe het zelf ook, maar het is even opletten in het begin, ook met commando's geven dat je 1 kan corrigeren zonder dat de ander verschiet (die zich rot schrikt omdat die wel braaf was).

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:15

Ik zou niet weten waarom niet. Als ze beide goed luisteren en met elkaar overweg kunnen.
Ik zal alleen wel eerst even oefenen in de bak. Zodat je eerst even kan kijken wat handig vasthouden is.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:16

Ik zou het nooit doen.
Kan me honderd en een situaties voorstellen dat je met één paard al je handen vol hebt......laat staan met twee.

Ik zou eerder kijken hoe ik ergens anders de tijd kon besparen om toch alle twee waardevolle aandacht te geven.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 16:16

Ik zal het eens in de bak uitproberen :j Ik heb wel eerder in een wei gewandeld met 2 (andere) shetlanders, maar die maakten wel eens ruzie. Toen begon de een naar de ander te trappen, daar stond ik dan tussenin. Was blij dat er een hek omheen stond... Daarom twijfel ik nu, hoewel deze 2 niet snel naar elkaar zullen slaan.

RaafSmits schreef:
Ik zou het nooit doen.
Kan me honderd en een situaties voorstellen dat je met één paard al je handen vol hebt......laat staan met twee.

Ik zou eerder kijken hoe ik ergens anders de tijd kon besparen om toch alle twee waardevolle aandacht te geven.

Dat doe ik al zoveel mogelijk... Meestal zet ik eerst Falco in de paddock of de bak, daarna ga ik mesten, Falco rijden/wandelen/grondwerken e.d., daarna zet ik Falco weer op de paddock. Vervolgens ga ik met Hippie aan de slag naargelang hoeveel tijd ik nog heb (poetsen, stukje wandelen/lange lijnen/fietsen/vrijheidsdressuur), mest ik zijn paddock uit en dan zet ik ze weer terug op hun plek. Ik doe alles al zo veel mogelijk tijdbesparend, maar ik kan het mesten niet overslaan :P
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 06-09-15 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:18

Oh, dat heb ik ook geprobeerd met een grote en een kleine tot er een vrachtwagen voorbij kwam. Kon ik gaan rennen achter het paard aan. Door het hele dorp. Op klompen.

Zoe_97

ik zou het niet doen. Ik wandel soms met mijn âard en zijn hafvriendje tot op de poetsplaats (1 wegje door), maar dit kan ik enkel omdat ik beide dieren 100% vertrouw en moest er wat gebeuren vliegen ze zo weer de weide in. Langs de weg kan je toch niet de kracht uitoefenen die je wel bij 1 paard kan uitoefenen.

stel je paard schrikt (als hij alleen is). dan zet je je schouder achter de zijne en kan ie enkel nog rondjes draaien, maar hoe doe je zoiets met 2 paarden?

KimD

Ik ga zelfs met drie hengsten op pad, als echt de hel losbreekt houdt ik één paard ook niet. Dus dan laat ik toch alles los... Maar ze zijn opgevoed en weten wat wel en niet mag. Ze blijven dan ook mooi naast elkaar lopen. En als ik een hand te kort kom wordt er eentje vastgemaakt aan een longeersingel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:19

Zou ik niet doen.
Ik heb 2 paarden waarmee ik gewoon door de spits kan incl tractoren of wat dan ook, maar met 2 aan de hand het verkeer in ? Nee.... (weet ook niet of het officieel mag want je bent bestuurder)

Ik wandel met 2 wel van boer naar achteren op landwegje en terug, al jaren.. in verschillende combi's van paarden.

Heb 1 x gehad dat de zwarte viel, sta je dan, paard zo ongeveer op je tenen, de ander nog vast.. en de zwarte ook, reuze onhandig als zoiets op de weg zou gebeuren.
Bovendien loop ik altijd aan de kant van het verkeer met 1 paard en met 2 loop ik in het midden, dus die zou zijn kont richting het verkeer kunnen doen en ik kan hem dan niet terug tikken.

Oh en wat ik hier lees over aan elkaar vast maken, deed vriendin van me ook een keer..
1 aan de kletter en de ander meegesleept, ook geen aanrader zou ik zo zeggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:26

Ik doe het wel met twee grote paarden :j
Of ik neem er 1 mee als handpaard met rijden.
Ik hang er altijd wel 'overdreven' scherpe optoming aan overigens, een hengstenketting of een longeerlijn door het bit. Ze zijn beide heel fijgevoelig, dus als ik daar een ram aan geef in geval van een lastige situatie gaan die echt nergens heen.

Wellicht gaat het mis als er een helicopter voor mijn neus land, maar dan gaat het met 1 ook mis.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 16:26

Bedankt voor de reacties!
Het enige wat Falco doet als hij schrikt (aan de hand) is wat sneller willen lopen (harder stappen of draven), onder het zadel probeert hij soms om te draaien. Ik heb wel heel wat plekken (oprijlanen, bredere stukken berm) om heen te gaan. Falco's angst is overigens als sneeuw voor de zon verdwenen zodra hij met z'n neus in het gras staat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:28

Gewoon proberen, neem de eerste keer wel even iemand mee die 1 paard kan overnemen als het je tegenvalt :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:30

Zou het ook zeker niet doen. Helemaal niet omdat je langs een weg moet.
Ik doe mijn twee jonge paarden tegelijk naar buiten, gaat prima dat kleine stukje maar zelfs dan kom ik wel eens in de knoop.
Vind het erg onverantwoord om een wandeling buiten eigen terrein te gaan maken met twee paarden tegelijk.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:31

Mijn pony is 100% relaxed in het verkeer maar ik zou nooit, nooit een tweede pony meenemen. Het blijven dieren en bijvoorbeeld vandaag had ik mijn handen vol aan mijn menneke, omdat het wat onstuimig weer was, er veel wielrenners waren en als klap op de vuurpijl kwam er een stoet motoren langs. Dat was zelfs voor hem met al zijn relaxedheid teveel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:35

Ik loop trouwens nooit langs een doorgaande weg.
Maar als er een tractor of groep fietsers langs komt zet ik ze met 1 handbeweging samen in de berm.
Beide paarden proberen nooit te grazen en beide staan stil zodra ik stil sta.
Ze halen elkaar niet in en op een smal pad kan ik met een opgeheven arm het ene paard met lange lijn achter de ander laten lopen. Zonder staartbijterij of gedoe.
Op een vingerknip stappen ze achteruit.

Maar toch hang ik er een ketting aan.
Dan moet er echt wel wat heel raars gebeuren.
Met twee paarden rijden doe ik iedere week.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-09-15 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Monieksintel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:37

ik zou het niet doen. als er wat gebeurt heb je al handen genoeg aan 1

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:20

Waarom niet?

Ik wandel(de) altijd met twee. Ik zie niet in waarom je dat niet zou doen. Hell, ik fietste zelfs met beide dieren :D Nu was dat minder praktisch (haha)

Alles met paard in verkeer is sowieso toch al een risico. Je hebt toch gewoon 2 handen?

Je moet ze wel beetje opvoeden natuurlijk, maar dat moet je sowieso als je er mee door het verkeer wilt lopen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:30

Ik wandel regelmatig met mijn mini hengstje en merrie. Zelfs als de hengst begint te draken red ik me wel, dus als je twee brave pony's hebt zie ik niet zozeer meer gevaren dan dat wandelen op de openbare weg met 1 paard geeft.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:35

Waarom niet? Wij gaan soms met drie paarden met de fiets naar 't land. Anders doe je er drie uur over over alle paarden te verplaatsen. Ik nam mijn pony ook regelmatig mee als handpaard. Zolang ze gewoon goede manieren hebben, kan 't prima. Of het handig is, is een tweede, want het lijkt me dat een fries en een mini-shet wel wat tempo-verschil hebben :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:36

Elke dag breng en haal ik twee paarden van en naar de wei. Eentje links en eentje rechts in de hand. Meestal zijn ze braaf. Soms reageren ze erg fel op iets en tja of je nu een of twee paarden hebt, houden doe je ze toch niet. Dan laat ik gelijk los waardoor de paarden gelijk stoppen want dat is nu ook weer niet de bedoeling. Of ik draai de gezichten naar elkaar toe als ze te hard willen gaan want ik loop wel in principe voorop en hun oortjes komen niet voorbij mijn schouder.
Ik doe dit al jaren en mijn man (geen paarden man) doet het ook af en toe als ik niet kan en het gaat goed.

Voordeel is met twee paarden lopen, dat het verkeer er rekening mee houdt want ik moet echt aan de kant anders kunnen auto's en tractoren er niet langs. }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:37

Ik heb ook niet anders gedaan hoor, zette dan wel altijd mijn grote aan de binnenkant, dus waar het verkeer langs kwam, want die hadden 10 x meer respect voor mijn hittepetit van een grote en keken wel link uit om daar te dicht langs te gaan , dan dat ze bij mijn shet wel eens flikte (die is wel eens lichtjes aangereden, terwijl ik met ze allebei liep)
Nou moet ik wel zeggen dat ik grote op de grond goed in de hand kan houden en dat zij als een moeder overste over haar kleine vriendin en haar baas waakt...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:39

Als ik op een woensdagochtend met 1 collega/stalbaas de pony's 1 voor 1 uit het land moet gaan halen (en ja, dan moeten we een stuk over de openbare weg), dan mag ik wel om 6:00 opstaan... Nah. Die gaan gewoon met minimaal twee tegelijk mee, hoor. Nog nooit problemen mee gehad. En ook daar rijden trekkers, auto's, scooters etc. Wat Pien zegt... Verkeer moet wel rekening met je houden als je apart aan de kant moet gaan als ze eraan komen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:52

Hangt eraf hoe braaf ze zijn...

Ik ken genoeg mensen die het doen, zelfs op de fiets met 4 paarden :S (ok, is van de wei en terug... denk een km of 2) en de pony's lopen ook allemaal voor de kar en zijn wel verkeersmak.

Zelf vind ik vaak 1 pony al genoeg, moet ik een keer snel uitwijken voor wat dan ook, is dat met 1 pony gewoon makkelijker. Heb ik 2 mini's bij me, dan is het ook nog wel goed te doen ;) Maar hangt er ook weer vanaf waar ik loop.. (Hier zit ik zo in het bos, en op dat stukje weg rijden ze geen 60 ;)) Maar heb op een andere stal gestaan waar ze gewoon met 80 konden langsrijden...

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:56

Ikzelf zou met mijn pony's (nog) niet tegelijk en alleen gaan wandelen. Maar ik heb het idee dat het hier wel zou moeten kunnen met de jouwe? Heb ook eens gehoord dat een man met zijn 5 shetjes tegelijk ging wandelen.
Inderdaad, als je het gaat doen, bij de eerste keer iemand meenemen die eventueel kan bijspringen mocht het nodig zijn.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:26

Toydoll schreef:
Waarom niet?

Ik wandel(de) altijd met twee. Ik zie niet in waarom je dat niet zou doen. Hell, ik fietste zelfs met beide dieren :D Nu was dat minder praktisch (haha)

Alles met paard in verkeer is sowieso toch al een risico. Je hebt toch gewoon 2 handen?

Je moet ze wel beetje opvoeden natuurlijk, maar dat moet je sowieso als je er mee door het verkeer wilt lopen.

Ben het met je eens! Zelf doe ik het niet omdat mijn pony niet lekker opgevoed is. (Ben dus opnieuw begonnen) Maar mijn andere welsh pony' die luisteren prima! Daar loop ik ook mee aan de weg. :o