paard schopt tegen stal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merelXOXO

paard schopt tegen stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 08:44

hoii bokkers,

mijn d pony staat in de winter op stal maar hij slaat met zijn voorbeen tegen zijn stal. Hij doet het heel vaak en ook snachts en dit hoor ik dus ik zelfs in mijn bed!! :(
voor mij is het dan nog niet zo erg maar mijn buren hebben er behoorlijk last van....

iemand misschien ideeën waardoor dit opgelost kan worden?

groetjesss

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:45

Lekker buiten zetten. Smelt hij niet van.
En flinke berg hooi erbij.
Laatst bijgewerkt door Marjo89 op 05-09-15 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:45

Heeft hij voldoende hooi? Ziet hij andere paarden?

Kan hij niet 24/7 buiten met een schuilstal?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:46

Verrijking in de stal hangen.

Angela

Re: paard schopt tegen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:48

In de winter toch echt je paard naar buiten. Het trappen is een uiting van verveling, en daar moet je dus echt iets aan doen.

merelXOXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 08:49

Cas123 schreef:

sorry maar wat is verrijking? :o

merelXOXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 08:50

okeee we hebben helaas geen schuilstal..... ook heeft hij eten genoeg!
dan maar buiten zetten met regendeken ofzo?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:51

Verveling. Hangt er een slowfeeder? Dan heeft ie 's nachts (paarden zijn 's nachts net zo actief als overdag) wat te doen. Maar inderdaad, liever op de wei of paddock zetten, evt. met regendeken.
Verrijking: afleiding in de stal geven: speelbal, stro (om te eten) slowfeeder etc.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:52

merelXOXO schreef:
okeee we hebben helaas geen schuilstal..... ook heeft hij eten genoeg!
dan maar buiten zetten met regendeken ofzo?

Paarden hebben een vacht die waterdicht is. Al jouw 5 paarden zou ik lekker buiten zetten met veel hooi! Als ze altijd kunnen eten houden ze zelf hun kacheltje aan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:52

Verrijking is iets om de verveling tegen te gaan. Dat kan bijvoorbeeld een voerbal zijn, extra ruwvoer, beter zicht op wat er buiten te doen is.

Hoeveel uur staat het paard overdag eigenlijk buiten? Uit je post begrijp ik dat je paard helemaal op stal staat in de winter, maar misschien bedoel je alleen de nacht?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:53

Op de plek waar hij schopt een rubber stalmat ophangen, dat dempt het geluid.

Er kan wel meteen geroepen worden, paard 24/7 naar buiten maar dat moet je naar net willen/kunnen.
(Dat zou ik trouwens ook niet willen voor mijn paard )
Je kan ook nog een slowfeeder in de stal ophangen, zodat hij de hele nacht wat kan knabbelen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:57

Barbet schreef:

Dat is symptoombestrijding. Aan het werkelijke probleem verandert niets zonder, inderdaad, aanvullende maatregelen. ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:02

Floortz schreef:
Barbet schreef:

Dat is symptoombestrijding. Aan het werkelijke probleem verandert niets zonder, inderdaad, aanvullende maatregelen. ;)

Wat maakt dat uit?
De pony schopt en de TS wil niet dat de buren last hebben van het geluid.
Hang wat op om het geluid te dempen en zorg dat de pony wat te knabbelen heeft.
Daar is toch niks mis mee.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:10

merelXOXO schreef:
Cas123 schreef:

sorry maar wat is verrijking? :o

Eigenlijk een verkapte vorm van symptoom-bestrijding (speeltjes bijvoorbeeld). Het beste is, wat hierboven ook al genoemd wordt, naar buiten. Jouw paard verveelt zich duidelijk op stal en heeft behoefte aan vrije beweging. Als je dit zou negeren of aan symptoom-bestrijding gaat doen, dan zullen er allerlei stalondeugden en lichamelijke klachten kunnen ontstaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:41

Ik leer dat ze altijd af met een oude jerrycan met steentjes erin.
Zodra ze die aantikken, komt er een rammelend geluid uit wat ze niet prettig vinden.
Zorg wel dat het indruk maakt, dus niet te bang. Hoe meer indruk, hoe sneller je probleem over is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:44

En hoe groter de frustratie en de kans dat hij een andere stalondeugd aanleert...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:57

Dees schreef:
Ik leer dat ze altijd af met een oude jerrycan met steentjes erin.
Zodra ze die aantikken, komt er een rammelend geluid uit wat ze niet prettig vinden.
Zorg wel dat het indruk maakt, dus niet te bang. Hoe meer indruk, hoe sneller je probleem over is.

Je leert ze dus dat ze hun mond gewoon moeten houden, vooral niet mogen aangeven dat ze zich erg rot voelen, zich doodvervelen?

Voor de TS:

Paarden zijn bewegingsdieren en erg sociale wezens, ze slapen niet in de nacht(hier en daar wel een hazenslaapje, maar niet anders dan overdag), maar zijn gewoon actief dan. Ze kunnen dan ook erg goed in het donker zien (en het licht ineens aangooien is dan zeer pijnlijk, maar dat terzijde). In een afgesloten stal staan is dus niet erg prettig voor een paard.
Wat te doen hebben, sociaal contact met de buren kunnen hebben of gewoon lekker naar buiten kunnen je probleem (en die van je paard) dus oplossen. Als hij zich niet stierlijk verveeld zal hij dit gedrag niet vertonen.

Een ruime stal waarin nog wat bewogen kan worden, halve wanden waardoor ruim contact met de buren mogelijk is (of anders contact met andere paarden mogelijk), voldoende te knabbelen, wat te spelen, dat alles maakt het stalleven een stuk prettiger voor het paard. Als je niet de mogelijkheid hebt je paard lekker buiten samen met andere paarden te houden zijn dit zaken waarnaar je kan kijken. Heb je wel de mogelijkheid ze buiten te zetten (evt met deken als dat paard dat nodig heeft) heeft dat de voorkeur.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:04

Het is vaak helemaal geen verveling, maar gewoon verwend gedrag.
Zeker als je een paar keer aandacht geeft aan een door het paard gemaakt geluid. Dat weten ze heel snel en dan heb je ze de gewoonte aangeleerd.

Per saldo hebben we het ook over een dier hoor, niet over een klein kind.
Een dier mag heus op zijn plaats gezet worden. Je hoeft het echt niet 24/7 te entertainen.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:14

Mijn haf trapt ook tegen zijn stal en het liefst waar het ijzer zit
Ik heb het opgelost met een topdekmatras op te hangen waar hij trapt, en dit scheelt 80 procent voor de herrie en hij trapt nu veel minder.
Tweedehands zijn deze matrassen niet duur
Ik heb mijn haf nu 16 jaar en van alles geprobeerd, maar dit is tot nu de beste oplossing

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:20

Zo lang mogelijk buiten zetten en s'nachts met hooi binnen :). Als dat niet werkt kun je verder kijken.

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:25

Ik denk zeker niet dat het verwend gedrag is. Maar inderdaad een teken van verveling, hij wilt gewoon meer doen snachts. Als het mogelijk is lekker buiten zetten. Hoeft geen regen deken maar als je wilt rijden op een droog paard is het wel handig. En anders afleiding proberen en desnoods een mat ervoor hangen wat dempt.

En hem er zeker niet voor straffen!!!! Hij doet dit om jou wat te laten weten en niet om jou te pesten.

Succes

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:28

Dees schreef:
Het is vaak helemaal geen verveling, maar gewoon verwend gedrag.
Zeker als je een paar keer aandacht geeft aan een door het paard gemaakt geluid. Dat weten ze heel snel en dan heb je ze de gewoonte aangeleerd.

Per saldo hebben we het ook over een dier hoor, niet over een klein kind.
Een dier mag heus op zijn plaats gezet worden. Je hoeft het echt niet 24/7 te entertainen.

Verwend gedrag, ok, laten we zeggen dat we het idd niet over een klein kind hebben, maar over een paard. Kortom, hang geen kindergedrag aan je paard.
Een paard is gewoon een bewegingsdier die niet lekker de nacht door slaapt.

Er zit een enorm verschil in 24/7 entertainen en uren in een hokje stoppen dat net zo groot is als het toilet voor jou is. Je paard wat te doen geven is geen 24/7 entertainen, het is gewoon zorgen dat je paard wat te doen heeft, een paard kan zijn.
Dus kan eten, sociaal gedrag kan vertonen, wat kan friemelen, wat kan bewegen.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:43

24/7 buiten is zeker de oplossing maar soms kan dit niet
En dan moet je een andere oplossing vinden
En ikzelf ben nog niemand tegen gekomen die het trappen (en dan bedoel ik niet met af en toe een schopje tegen zijn stal ) van zijn paard heeft afgeleerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:01

Staat je pony alleen binnen?
Als er keus is met andere stallen wil een andere plek nog wel es helpen.
Verder inderdaad genoeg hooi :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:11

maresie schreef:
24/7 buiten is zeker de oplossing maar soms kan dit niet
En dan moet je een andere oplossing vinden
En ikzelf ben nog niemand tegen gekomen die het trappen (en dan bedoel ik niet met af en toe een schopje tegen zijn stal ) van zijn paard heeft afgeleerd.

Als dat niet kan moet je naar de huisvesting kijken. Kan je het bv regelen dat de paarden direct contact met elkaar kunnen hebben? Bv door halve wanden te gebruiken, zodat ze echt kunnen kroelen of halve deuren zodat ze zo bij elkaar kunnen komen en dat soort zaken? Kan je je stallen vergroten zodat er wat meer bewegingsruimte is (is ook wel handig bij heel vrij direct contact, kunnen ze elkaar ook ontwijken). Kan je met slowfeeders werken zodat het paard het grootste deel van de nacht kan knabbelen? Zijn er "speeltjes" die je in de stal kan hangen waarmee het paard zich bezig wil houden (als ze snel hun interesse verliezen is het weinig nuttig). Kan je zorgen dat je paard naar buiten kan kijken en het daar niet al te saai is (vanuit de visie van een paard dan) en ga zo maar door.