Sgw/eventing dressurniveau

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stumpf

Sgw/eventing dressurniveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 10:31

Vraagje (omdat de KNHS zelf geen uitsluitsel kon geven...): Als je SGW L doet, inclusief dressuurproef 8 of 9, mag je dan los van SGW starten in Dressuur L1? Zelfde geldt voor SGW M waarin een L2 proef zit, mag je dan los van het SGW starten in dressuur L2?

Apple

Re: Sgw/eventing dressurniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:41

Dat staat volledig los van elkaar :-)

Je zult voor de dressuur gewoon zelf je punten moeten rijden en je zelf moeten kwalificeren voor de L1 of L2.

Je kunt zo dus best met een paard M SGW zijn terwijl je daar met dressuur B mee moet starten :-)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:42

Je bedoeld dat je alleen de L2 hebt behaald in de SGW, niet in losse dressuurwedstrijden en je wilt dan gelijk L2 starten in een losse dressuurwedstrijd?
Volgens mij mag dat niet

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:44

volgens mij bedoeld ze idd wat jij zeg Silly.
Maar dat mag volgens mij ook niet.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:52

Om in de dressuur te promoveren moet je je winstpunten halen op een dressuur wedstrijd.
De proeven die je rijdt bij een SGW wedstrijd tellen niet mee voor je dressuur punten.
Het is tenslotte een heel andere tak.

Als jij dus met paard A je dressuur en springpunt hebt gehaald om de SGW te kunnen starten maar je gaat SGW starten met paard B en daar ben je dan Z SGW mee dan zal je als je dressuur gaat rijden nog steeds gewoon in de B moeten beginnen.
Er van uitgaand dat jij en paard B verder geen dressuur hebben gereden in een andere cmbinatie

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:09

Ergens staat wel in het reglement verstopt dat je op basis van behaalde resultaten op SGW na goedkeuring van de KNHS versneld kunt promoveren in de dressuur. Maar waar dat weet ik zo niet :D

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:32

Dat is wat ik weet maar 2x gebeurd Mirthe. En 1 daarvan was Tim Lips. Dus niet echt van toepassing op deze situatie :+
Laatst bijgewerkt door Evony op 01-09-15 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:38

Dat wat Mirthe zegt kan inderdaad Evony en gebeurd echt wel vaker maar is pas geldig als je 1. Internationaal start en 2. daarin bepaalde percentages behaald. En dan inderdaad na goedkeuring van de KNHS. Voorwaarden staan ergens in het discipline reglement eventing.

Mijn voordeel is dat ik al mijn paarden zo in de Z1 mag starten en dus t/m de Z1 versneld mag promoveren, omdat ik meerdere keren geklasseerd ben.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:47

vera_pino schreef:
Dat wat Mirthe zegt kan inderdaad Evony en gebeurd echt wel vaker maar is pas geldig als je 1. Internationaal start en 2. daarin bepaalde percentages behaald. En dan inderdaad na goedkeuring van de KNHS. Voorwaarden staan ergens in het discipline reglement eventing.

Mijn voordeel is dat ik al mijn paarden zo in de Z1 mag starten en dus t/m de Z1 versneld mag promoveren, omdat ik meerdere keren geklasseerd ben.

Maar hier dus niet echt van toepassing ;)

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:36

Klopt ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:48

Evony schreef:
vera_pino schreef:

Maar hier dus niet echt van toepassing ;)

Bij ons zou dat wel van toepassing zijn maar ik kan het niet in het reglement vinden. Alleen versnelde promotie in de eventing zelf. Zou wel handig zijn want het is lastig om L2 en 2* eventing te starten omdat de proeven zo ver uit elkaar liggen qua niveau.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:54

Voor sowieso de basis niveaus kan dit niet.
Zou ook wel vreemd zijn; je winstpunten in de eventing krijg je door je prestaties in de cross country (dressuur en springen is alleen voor de uitslag). Je kan dus bijvoorbeeld steeds 160/175 punten rijden in de dressuur maar wel je winstpunten krijgen voor de eventing (en dus bij een dressuur wedstrijd geen winstpunten rijden). Daarbij word de dressuur vaak ook iets anders beoordeeld.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:02

Percy, zover ligt dat niveau niet uit elkaar. De 1* is vergelijkbaar met L2/M1 de 2* met de M2/Z1 en de 3* kun je vergelijken met het Z1/Z2.

Ik weet zeker dat het in de reglementen staat. Het staat ergens tussen en je leest er zo overheen. Mocht je dit echt willen dan is een belletje met de KNHS zo gepleegd. Je kunt zeggen wat je wilt over de KNHS maar als je de juiste vragen stelt zijn ze altijd behulpzaam en weten ze je precies te vertellen wat/waar en wanneer.

Artikel 110 – Klassenindeling en nieuw gevormde combinaties schreef:
............Inschaling vanuit de discipline eventing is mogelijk na een dispensatieverzoek aan de KNHS.
Uit het dressuurreglement
Laatst bijgewerkt door vera_pino op 01-09-15 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:02

Winstpunten in de eventing krijg je als je dressuurpunten 165 of hoger zijn. Bij 160 punten haal je dus geen winstpunten prisjee

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:18

Uit nieuwsgierigheid ben ik even gaan zoeken.
Aangezien het om starten in de gewone dressuur gaat staat er niets in het eventing-reglement, maar wel in het dressuurreglement (pagina 10):

"Inschaling vanuit de discipline eventing is mogelijk na een dispensatieverzoek aan de KNHS."

Het kan dus wel, maar er staan geen specifieke inschalingseisen of tabellen in het reglement.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:30

mistid schreef:
Winstpunten in de eventing krijg je als je dressuurpunten 165 of hoger zijn. Bij 160 punten haal je dus geen winstpunten prisjee

Was even snel een voorbeeld, wist dat gedeelte niet zo 1,2,3 uit me hoofd. ;)
Maargoed, daar ging het niet om...

Stumpf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 17:16

Dank allen voor reactie maar zou mooi zijn dat het helder is.

Zal ik gewoon eens een dispensatieverzoek indienen refererend aan het dressuurreglement?... Daar er geen specificaties zijn opgenomen in het reglement zal men het verzoek wel moeten honoreren. immers L1 proef is L1 proef of het nu in het SGW is of een losstaande dressuurwedstrijd. in sgw dressuur is echter de minimumscore lager dan in een losse wedstrijd...

maw. in een dressuurwedstrijd moet je minimaal 180 punten halen voor 1 promotiepunt; in een sgw (is dus echt niet alleen de cross maar alle drie samen) moet je minimaal 155 punten in het dressuur halen om uiteindelijk is de sgw samen aan promotiepunten te komen. wat dus zou betekenen dat KNHS vanwege geen specificatie het dispensatieverzoek wel moet honreren en men dus dressuur promotie behaalt door minimaal 155 ipv 180...

Dat is wat ik nu iig begrijp van de info die ik heb aan de hand van het dressuur- en eventingreglement.

Stumpf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 17:27

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:29

Het kan wel hoor, ken ook iemand die op basis van eventing prestaties dispensatie heeft gekregen om gelijk M1 te mogen starten. Maar dan moet je wel laten zien dat je het betreffende niveau aan kan aan de hand van resultaten.

Er staat idd nergens dat je een minimaal aantal punten moet halen in de SGW dressuur. Maar als je in de SGW dressuur telkens rond de 160- 170 punten zit denk ik dat de KNHS zich af gaat vragen waarom je uberhaupt dispensatie wilt om op dat niveau in de gewone dressuur te starten. Daarnaast gaat het er in de eventing juist om dat je je winst en verliespunten in de cross country haalt, dressuur en springen horen erbij maar het gaat om de cross country. Als ze de winstpunten regeling van het springen en de dressuur mee laten tellen in de eventing gok ik dat vrijwel niemand winstpunten rijd.

Stumpf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 17:32

Beste Sannnn,

ik snap geheel wat je zegt. waar mij het om gaat is of het kan (ja blijkbaar dus) en op welke basis (en daar is het niet duidelijk...)

Inmiddels Gert Naber gevraagd om na te gaan wat nu precies de status is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:04

vera_pino schreef:
Percy, zover ligt dat niveau niet uit elkaar. De 1* is vergelijkbaar met L2/M1 de 2* met de M2/Z1 en de 3* kun je vergelijken met het Z1/Z2.

Ik weet zeker dat het in de reglementen staat. Het staat ergens tussen en je leest er zo overheen. Mocht je dit echt willen dan is een belletje met de KNHS zo gepleegd. Je kunt zeggen wat je wilt over de KNHS maar als je de juiste vragen stelt zijn ze altijd behulpzaam en weten ze je precies te vertellen wat/waar en wanneer.

Artikel 110 – Klassenindeling en nieuw gevormde combinaties schreef:
............Inschaling vanuit de discipline eventing is mogelijk na een dispensatieverzoek aan de KNHS.
Uit het dressuurreglement

Dat ligt dus wel ver uit elkaar aangezien ze nu L2 is en eventing dressuur M2/Z1 rijdt. Het is geen ramp want we gaan het scheiden door in de winter de dressuur verder te doen maar een paard want een appuyement is aangeleerd is wat lastiger weer in het wijken te krijgen. Contra was ook al een dobber die overwonnen is. Het ligt gewoon ver uit elkaar en het paard moet daardoor kunnen terug koppelen en dat is niet altijd even gemakkelijk.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:16

sorry percy maar als dat het geval is ben je zeker niet aan toe om hoger te worden ingedeeld in de dressuur. Een fatsoenlijk dressuurmatig gereden paard kent keurig het verschil tussen wijken en appuyeren en tussen contra/wissels/goede galop.
Als het paard niet kan terug koppelen is het paard niet correct dressuurmatig opgeleid.
En dan dient er niet naar mogelijkheden tot dispensatie gezocht te worden om hoger te mogen starten, maar naar een fatsoenlijke dressuurinstructeur.

Dat is tenminste mijn mening.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:12

Evony schreef:
sorry percy maar als dat het geval is ben je zeker niet aan toe om hoger te worden ingedeeld in de dressuur. Een fatsoenlijk dressuurmatig gereden paard kent keurig het verschil tussen wijken en appuyeren en tussen contra/wissels/goede galop.
Als het paard niet kan terug koppelen is het paard niet correct dressuurmatig opgeleid.
En dan dient er niet naar mogelijkheden tot dispensatie gezocht te worden om hoger te mogen starten, maar naar een fatsoenlijke dressuurinstructeur.

Dat is tenminste mijn mening.

Beetje banketstaaf gezegd maar zeker hartstikke waar :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:51

Zoals ik al schreef, het gaat wel maar het is wel steeds even omschakelen. Dit paard is ingereden als springpaard en die had dus meteen al in zijn opleiding de wissels geleerd.

Dan is contra gewoon een stuk moeilijker aan te leren. Dat is uiteindelijk wel gelukt terwijl hij ook zijn wissels nog correct springt maar het zou natuurlijk fijn zijn als hij een beetje op hetzelfde niveau zou kunnen blijven in de dressuur.

Daarnaast scheelt het natuurlijk heel wat starts en dus geld, niet geheel onbelangrijk, want mijn dochter wil hem wel heel graag naar het Z1 toe rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:12

Strumpf: die 155 punten kloppen niet, daarmee haal je geen wp in de sgw. Daar moet je zoals eerder gezegd minimaal 165 punten voor bij elkaar rijden.

Ik kom vooral ruiters tegen die een hogere klasse dressuur starten dan waarin ze bij de SGW uitkomen. Die rijden dus met hun Z dressuurpaard met twee vingers in de neus een B of L proefje. Mijn man zou best willen promoveren op basis van resultaten in de SGW, maar dan bij het springen ipv de dressuur. Door die nieuwe winstpuntenregeling lukt het maar niet om de B uit te komen, terwijl ze L springen makkelijk aan kunnen.