Paard in de kas: Scheer advies

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Paard in de kas: Scheer advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:39

Afgelopen maart ben ik verhuisd met mijn paarden naar een fijne stal.
Mijn paarden staan komende winter in een kas waar ze een grote paddock hebben.

Voordeel: veel licht, frisse lucht, ruimte en lekker droog staan
Nadeel: ff de zon erop en het is een aantal graden warmer

Nu heeft mijn fjord echt een mega vacht van gerust 10 cm lang. Hij heeft het snel warm en dan heeft hij nog niks gedaan.
Ik kom er dit jaar dus niet onderuit om hem te scheren maar ik heb eigenlijk geen kaas gegeten van dekens,op een regendeken na, omdat ik ze altijd buiten had lopen.
De laatste keer dat ik dekens gebruikte is zeker 15 jaar geleden en dat was niet zo'n goede ervaring want het ging stuk, werd mega smerig, schuurplekken aan de voorkant , nat, en een zuur paard omdat hij die deken niet prettig vond.

Omdat fjordmans het zo warm heeft neig ik erna om in okt alles eraf te scheren en eventueel in jan weer zodat hij eind maart/april weer een dusdanige vacht heeft dat hij zonder deken de wei op kan.
Ik heb een waarschijnlijk 200gr staldeken van een stalgenoot gekregen die past.

Meer mensen die hun paard in de winter in een kas hebben staan? Hoe doen jullie dat en advies/tips zijn natuurlijk welkom.

Amiigo

Re: Paard in de kas: Scheer advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:48

Paarden in een kas? Nooit van gehoord :D Ik zou het even aankijken, als je fijne dekens wilt met een fijne pasvorm zou je naar horseweare kunnen kijken.
Kunnen ze ook de kas uit? Anders hoef je geen waterdichte dekens te hebben, staldekens ademen beter en zijn een stuk goedkoper, Anders kun je er wel een regeldeken overheen gooien.
Ik denk dat als je paard het snel warm heeft een regendeken en een 100 en 200 grams staldeken genoeg is. Je kunt je paard ook voor een deel scheren zodat die wel zijn warmte kwijt kan maar dat je niet met dekens hoeft te zeulen :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:51

Ik heb de stormen in Januari 1990 en februari 1990 meegemaakt in 1990 en weet dat je bij slecht weer dus zeker niet in een kas moet zijn. Zou mijn paarden daar dan ook nooit in stallen.

heb zelf angst om bij slecht weer maar in de buurt te zijn van een kas.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:54

friesiszwart schreef:
Ik heb de stormen in Januari 1990 en februari 1990 meegemaakt in 1990 en weet dat je bij slecht weer dus zeker niet in een kas moet zijn. Zou mijn paarden daar dan ook nooit in stallen.

Huh vertel?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:54

Ze kunnen de kas niet uit en ik heb nog waterdichte dekens liggen van afgelopen jaar. De deken die ik nu heb gekregen is een staldeken. Deel scheren heb ik ook over nagedacht en ook over zo'n stapmolen deken omdat gewone dekens vaak shcuurplekken geven aan de voorkant. Bij zo'n stapmolen deken blijft de borst mooi vrij.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:57

Ook ik heb ervaring met kassen en storm. Dusdanig erg dat er bij ons een aantal jaren geleden 4 kassencomplexen zijn in gestort. Ik zou het dus niet snel doen.

Jebegt dat ze altijd buiten liepen? Ik zou eerst eens kijken hoe je fjord in de haren zit rond okt aangezien het in Fe kas een warmere temp is en ook de luhtvochtigjeid anders ISDN buiten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:58

friesiszwart schreef:

Zo denkt mijn stalhoudster ook, vandaar dat ze ook om 3 uur s'nachts rustig haar bed uit gaat om de paarden in de buiten paddock(waar overdag de boxpaarden staan) te zetten.
Buiten dit vind ik een kas een ideale plek om paarden in te zetten tijdens de herfst en wintermaanden.

Ohh dus ik heb mijn regen dekens nog nodig in geval van nood :D ...was het ff vergeten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:00

friesiszwart schreef:

als in 25 jaar geleden... dus eigenlijk maak je statisch gezien net zo veel kans als blikseminslag. Of een boom wat op je houten stal valt..of een auto wat tegen een gevel aan rijdt. Vooral het laatste hoor ik de laatste tijd erg veel.

Oke ik zou zelf ook geen kas bouwen voor paardenhuisvesting, maar hoeveel kassen gaan onbeschadigd door het leven? Zelfs na alle geel-oranje-rood alarmen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:03

Wat je kan doen is alleen de onderkant van de hals en de borst scheren. Dat zorgt voor voldoende verkoeling, maar dan hoef je niet met dekens te prutsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:04

Ik zou denk ik gaan voor een scheermodelletje zoals onderstaand. Dan hebben ze toch een beetje een dekje op (eigenlijk wat je nu met een stapmolendeken wil doen) maar kunnen ze op de belangrijkste plaatsen (hals/borst/buik) ook warmte kwijt :)

Afbeelding

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:04

Knoert de laatste paar stormen hebben onze kassen zondervschade doorstaan maar het is en blijft glaswerk n hetkan veel hebben, maar ook in sommige gevallen heel weinig. Bij ons zijn er destijds 4 kassen ingestort door in waterhoos. Met de mensen erin. Het is gelukkig goed afgelopen en er waren maar 2 gewonden van de dik 40 man die op dat moment aan het werk waren. Maar ik zou niet mijn paard in een kas willen hebben. Na 16 jaar werken in de kas weet ik hoe link het kan zijn

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:11

meisje2000 schreef:
Knoert de laatste paar stormen hebben onze kassen zondervschade doorstaan maar het is en blijft glaswerk n hetkan veel hebben, maar ook in sommige gevallen heel weinig. Bij ons zijn er destijds 4 kassen ingestort door in waterhoos. Met de mensen erin. Het is gelukkig goed afgelopen en er waren maar 2 gewonden van de dik 40 man die op dat moment aan het werk waren. Maar ik zou niet mijn paard in een kas willen hebben. Na 16 jaar werken in de kas weet ik hoe link het kan zijn

Ik heb ook 12 jaar in de kas gewerkt dus ik weet ook de risico's en mijn stalhoudster ook.
Maar paard in een box is ook een risico, heb er in relatief korte tijd 3 meegemaakt die vastzaten in de tralies waarvan 1 dode.
En ik denk dat in geval van een waterhoos vele schuren ook zullen instorten.
Maar laten we het even lekker ontopic houden graag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:55

Ik zou gewoon scheren en voor buiten een ongevoerde regendeken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:53

Waarom zou je je paard een deken opdoen als hij er zuur van wordt? Vooral een Fjord hoeft echt geen deken op en zeker niet als hij winterhard is (en dat ben je na 15 jaar wel). De tip van Vjestagirl zou je nog kunnen overwegen, maar ik zou dan ook zeker niet nog meer afscheren. Dat is in meerdere opzichten voldoende en plezierig.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:32

Als ik jou was, dan zou ik het patroon van Blijheid scheren, alleen dan iets minder van de hals.
Makkelijker voor hem als hij het warm heeft van het mennen. Ik zou verder ook niet gaan eikelen met dekens. Grootste gedeelte staat hij toch binnen 's winters, tenminste... Overdekt? Goed naar Danno blijven kijken, maar dat doe jij wel :-)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:37

Ik zou in een jacht modelletje scheren en geen deken binnen.
En dan een ongevoerde of 200 grams deken er op als hij naar buiten gaat (beetje afhankelijk van het weer). Of bij mooie dagen zonder.

Ik heb mijn buiten pony's wel helemaal geschoren, maar dat is echt geen succes. Nu scheer ik meestal alleen de borst en blijven ze zonder deken buiten(alleen voor wedstrijd komt er ff een regendekentje op ivm bagger). Jachtmodelletje en dan 200 gram heb ik ook gedaan, dat beviel eigenlijk ook wel heel goed (veel beter dan kaal en dan in pakken).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:40

Ik heb afgelopen jaar in mijn paardje geschoren (was begin april, half april had ik trainingen en moest ze flink aan de bak en zo kon ze iig beter haar warmte kwijt).
Ze staat 24/7 op de wei, met erge regen een regendeken op, maar verder altijd naakt. En dat ging prima met dit patroon:

Afbeelding

http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... 715230.jpg

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 11:50

Dennis schreef:
Ik zou in een jacht modelletje scheren en geen deken binnen.
En dan een ongevoerde of 200 grams deken er op als hij naar buiten gaat (beetje afhankelijk van het weer). Of bij mooie dagen zonder.

Ik heb mijn buiten pony's wel helemaal geschoren, maar dat is echt geen succes. Nu scheer ik meestal alleen de borst en blijven ze zonder deken buiten(alleen voor wedstrijd komt er ff een regendekentje op ivm bagger). Jachtmodelletje en dan 200 gram heb ik ook gedaan, dat beviel eigenlijk ook wel heel goed (veel beter dan kaal en dan in pakken).

Scheer jij de borst ook helemaal en heb je dan geen problemen met het borsttuig? Schhurplekken of dat de korte haren gaan irriteren.

Ik denk dat het wel zo'n jachtpatroon word. Alles eraf kan altijd nog , aanplakken gaat een beetje lastig. Meneer had het vandaag al puur warm voor de wagen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:11

Mijn Haflinger was ook geschoren op de borst, en draagt sinds februari een eczeemdeken, en dat leverde geen schuurplekken op op de borst. Het is wel wat anders dan een borsttuig natuurlijk, maar ook onder de singel van het zadel leverde de geschoren delen geen problemen op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:55

Nooit problemen met het borsttuig gehad met scheren. Dat zou je dan met helemaal kaal net zo hebben.

Helemaal kaal kan altijd nog. Dus zou er lekker voor kiezen om eerst een jacht modelletje te doen. Kan hij lekker zonder deken in de kas, en met mooie dagen ook buiten (en ook als er al weer wat haar op zit, kwestie van even aankijken).

Ik vind het gepruts met dekens niets, vandaar dat ik het bij borstjes scheren hou zolang ze 24/7 buiten staan. Mocht ik het wel op m'n heupen krijgen om te scheren hooguit een jacht modelletje en dan een 200 grams deken.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:04

Hello!

Omdat vorige winter het ook best wel warm bleef heb ik Randy ook zo'n model geschoren zoals boven beschreven, dat is ideaal dan kan hij zijn warmte kwijt en hoef je inderdaad ook niet meteen met dekens aan de gang helemaal niet als hij in de kas staat.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:06

Ik zou ook gaan voor een halve hals, borst buik en evt een streep.
Deken is dan niet nodig en als blijkt dat hij het toch nog te warm heeft kan er altijd nog meer af.
Ook heb je dan met mennen geen gepruts met een uitrijdeken als het goed koud is

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:41

ik sta al 8jr in een plantenkas met mijn paard
hij heeft een box met een dak erboven
het is idd snel warm, voordeel dat de dakramen open kunnen
tot windkracht 11 is er geen gevaar, en hier aan de kust gelukkig geen hagelstenen als pingpong ballen gehad ,die gaan wel door het glas....
mijn paard heeft jaren met deken[ ongeschoren] op gestaan, eigenlijk omdat hij een buitenluik had en altijd de wind op zijn rug had
nu staat hij in een andere box meer vierkant [ nu 3x4 en eerst 235x500 ] en heeft afgelopen winter geen deken opgehad [ was ook aan het revalideren ]
nu staat hij hier in
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... 2843da.jpg
en eerst in een lange smalle
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... C05333.jpg

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 00:15

Ik zou als ik jou was, zoals de meeste zeggen, in eerste instantie een jachtpatroon scheren en zonder deken laten staan.

mocht hij het toch nog te warm hebben kan je altijd nog naar deken model gaan.

Geen gepruts met dekens; geen stuiterpaard of gedoe met uitrij/nierdekens en kouvatten enzo als je toch naar buiten gaat, en toch een paard wat prima bruikbaar is.
Enige nadeel is dat het iets minder mooi is (vind ik).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 07:52

Toydoll schreef:
Ik zou als ik jou was, zoals de meeste zeggen, in eerste instantie een jachtpatroon scheren en zonder deken laten staan.

mocht hij het toch nog te warm hebben kan je altijd nog naar deken model gaan.

Geen gepruts met dekens; geen stuiterpaard of gedoe met uitrij/nierdekens en kouvatten enzo als je toch naar buiten gaat, en toch een paard wat prima bruikbaar is.
Enige nadeel is dat het iets minder mooi is (vind ik).

Stuiterpaard? Mijn fjord :') Dat heb ik in 17 jaar nog niet meegemaakt al moet eens de eerste dag zijn natuurlijk. :D

Jachtmodel het wordt.