Paard is verkocht?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Behappy123

Paard is verkocht?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:43

Allereerst sorry als dit verkeerd staat...

Ik had al een tijd een eigen paard...In mei moest ik hem verkopen, omdat ik het erg druk had.
Ik heb hierbij ook hem met moeite kunnen geven.
Dus ik dacht, als hij, mijn beste vriend naar iemand anders moet gaan.
Dan geef ik hem (Ja echt geven, niet verkopen) aan de persoon waar ik hem ook van gekocht heb, tegelijkertijd mijn instructrice...
Voor de paspoort moest ze nog komen ophalen etc. maar toen had zij het druk en toen wij weer, vakantie tussen door en hier zitten we nu.
Paspoort is inderdaad nog bij mij, ze kwam het deze week ophalen...

Ik ging gisteren naar de pensionstal waar hij moest staan. Krijg ik te horen dat hij verkocht is en mijn instructrice daar niet eens meer welkom is, omdat ze andermans paard ook nog is verkocht heeft en ja echt iemand anders haar paard...

Ik heb nog het paspoort, maar daar kan ik nu vrij weinig mee... Ik heb de nieuwe eigenaresse al gevonden (blijkt dat ze niet weet hoe ze moet paardrijden...) en ik kan hier absoluut niet tegen, want hij betekent nogsteeds veel voor mij, ik gaf hem alleen aan haar zodat hij een beter huisje kon hebben.

Bij het verkopen werd er geen contract gemaakt..

En ik denk hoe rot het ook voor me is, dat politie of dergelijke er ook niets aan kan doen..
Nu heb ik trouwens contact met de eigenaresse voor mij en mijn instructrice en bij haar was dit ook het geval, toen werd het paard aan mij verkocht, die oude eigenaresse vond dat toen niet erg, omdat ze wel door had hoeveel ik om hem gaf etc. maar nu zit ik zo en ik kan niets doen!
Laatst bijgewerkt door Behappy123 op 24-08-15 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

jiperdepip

Re: Paard is verkocht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:45

Heel vaag verhaal

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:47

jiperdepip schreef:
Heel vaag verhaal

Aan deze reactie heb ik niks... En wat is er vaag aan?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:47

ik zou contat opneme met juridische instanties. Een paspoort is geen eigendomsbewijs, maar er is geen bewijs at je haar het paard hebt gegeven dus misschien kan je ng wat.

Wat vinden de nieue eigenaren van het verhaal?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:50

Tja, vervelend dat je je instructrice kennelijk niet zo goed kende als je had gehoopt.
Daar is inderdaad weinig meer aan te doen, jij hebt het paard aan haar gegeven en zij mag dan opzich paard wel weer verkopen. Niet netjes (zeker niet zonder paspoort)

Maar er is dus iemand die nu jou oude paard heeft maar niet zijn paspoort?
Is het niet handig om daar eens contact mee op te nemen. Paspoort hoort bij het paard (is geen eigendomsbewijs) maar zonder paspoort mag hij niet vervoerd worden etc.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:50

Hoe vervelend ook, je hebt je paard weggegeven en dan kan een nieuwe eigenaar er mee doen wat ze willen. Heel naar voor je dat je deze harde les op zo'n onaangename wijze hebt moeten leren. Hopelijk heeft je paard het goed op zijn nieuwe plekje.

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:50

Zoe_97 schreef:
ik zou contat opneme met juridische instanties. Een paspoort is geen eigendomsbewijs, maar er is geen bewijs at je haar het paard hebt gegeven dus misschien kan je ng wat.

Wat vinden de nieue eigenaren van het verhaal?

Ja, ik hoop het ook, ik zal mijn best doen...
De nieuwe eigenaresse is de vriendin van de vriendin van mijn instructrice...
Dus die zal mij wel niet serieus nemen, ik stuurde via Facebook een berichtje (omdat ik haar nummer niet mag
hebben van mijn instructrice.) maar kreeg geen antwoord terug, was wel gelezen...
En ze weet zelf ook niets van paardrijden of een paard onderhouden, ik ken die vriendin ook van haar en die zij dat ie wondjes in de mond heeft, dat bit zag er ook streng uit op de foto van die nieuwe eigenaar.
Hij heeft ook nog een gevoelig mondje, waar je met een dubbel watertrens bit niet eens mee mag trekken in de mond..

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:51

Ik vind het een lasting verhaal om te lezen maar volgens mij komt het hier op neer:
-Jij hebt een paard gekocht van je instructrise, die later weer verkocht moest worden.
-Je hebt dat paard aan je instructrice gegeven. Bij het weggeven is niet meteen het paspoort over gedragen maar het paspoort was nog in jouw bezit.
-Deze week zou jouw instructrise het paspoort ophalen.
-Jij gaat langs op de pensionstal waar het paard zou staan (zonder overleg?).
-Jij komt erachter dat jouw paard is verkocht en dat tevens een paard van iemand anders daar is verkocht door de instructrise. Maar van dat paard was jouw instructrice geen eigenaresse. Daardoor mag jouw instructrice niet meer op die stal komen.
-Nu blijkt dat jouw instructrice jouw paard ook heeft gestolen van de vorige eigenaresse? Maar die vond dat eigenlijk geen probleem?

Klopt het verhaal zo?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:51

Papier wordt normaal gezien als eigendoms bewijs, paarden waar geen papier bij zit wordt paspoort normaal gezien als eigendomsbewijs.

En zolang jij het paspoort hebt, mag het paard niet eens vervoerd worden etc.

Ala je het paspoort hebt moet je ergens iets kunnen.

Maar dat is ondanks jou verhaal erg banketstaaf voor de "nieuwe" eigenaar.

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:53

Evelijn schreef:
Tja, vervelend dat je je instructrice kennelijk niet zo goed kende als je had gehoopt.
Daar is inderdaad weinig meer aan te doen, jij hebt het paard aan haar gegeven en zij mag dan opzich paard wel weer verkopen. Niet netjes (zeker niet zonder paspoort)

Maar er is dus iemand die nu jou oude paard heeft maar niet zijn paspoort?
Is het niet handig om daar eens contact mee op te nemen. Paspoort hoort bij het paard (is geen eigendomsbewijs) maar zonder paspoort mag hij niet vervoerd worden etc.

Inderdaad ik ken haar al ongeveer 2 jaar, maar ik zou dit nooit verwacht hebben...
Ja ze heeft geen paspoort nu.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:56

Staat hij nog op jou naam? In dat geval is het paspoort toch wel een eigendoms bewijs? Paspoort heb je nodig om paard op jou naam te zetten dacht ik

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:56

Heb je nieuwe eigenaren al aangegeven dat jij het paspoort nog hebt en dat dat voor hun een probleem is... als ze ergens heen willen of als ze wedstrijd willen rijden of willen enten of andere medische handelingen ...
Zou je mening over dat hun niet zouden kunnen rijden etc. niet spuien... dat is onaardig, en daar win jij niks mee.. misschien zijn ze erg gek op het paard... je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:57

_lotteeee schreef:
Papier wordt normaal gezien als eigendoms bewijs, paarden waar geen papier bij zit wordt paspoort normaal gezien als eigendomsbewijs.

Daarom staat er groot in papieren en paspoort. let op dit is GÉÉN eigendomsbewijs...

Zoe_97

_lotteeee schreef:

je gaa thier grof de fout is met je advies. een paspoort is NOOIT een eigendomsbewijs. het kan enkel een indicatie jn bij ernstige twijfel.

Tazzey

Paspoort en papier is nooit een eigendomsbewijs!
TS, je post is echt lastig te lezen dus ik begrijp dat men het een vaag verhaal vind. Jij hebt het paard weggegeven waarmee de instructrice dus eigenaar is geworden en zij heeft het dier verkocht. Ik zie niet wat hier juridisch niet goed aan is. Of het netjes is valt over te discussiëren maar wettelijk is er niets mis.
Als je een paard verkoopt of weggeeft dan doe je er afstand van, als je niet wilt dat het verkocht wordt dan had je hem niet weg moeten doen.

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:57

Xjosee schreef:
Ik vind het een lasting verhaal om te lezen maar volgens mij komt het hier op neer:
-Jij hebt een paard gekocht van je instructrise, die later weer verkocht moest worden.
-Je hebt dat paard aan je instructrice gegeven. Bij het weggeven is niet meteen het paspoort over gedragen maar het paspoort was nog in jouw bezit.
-Deze week zou jouw instructrise het paspoort ophalen.
-Jij gaat langs op de pensionstal waar het paard zou staan (zonder overleg?).
-Jij komt erachter dat jouw paard is verkocht en dat tevens een paard van iemand anders daar is verkocht door de instructrise. Maar van dat paard was jouw instructrice geen eigenaresse. Daardoor mag jouw instructrice niet meer op die stal komen.
-Nu blijkt dat jouw instructrice jouw paard ook heeft gestolen van de vorige eigenaresse? Maar die vond dat eigenlijk geen probleem?

Klopt het verhaal zo?

Het klopt bijna.

Bij puntje 4, we gingen normaal gesproken bij die stal langs, kijken hoe het is etc. want ik wilde graag lessen weer nemen na mijn vakantie, dus vroeg ik tegelijkertijd ook mijn oude paardje, want die stond daar normaal gesproken.

Bij de laatste, nee die oude-eigenaresse gaf hem ook aan haar, omdat ze dacht dat ze daar een goed huisje zal hebben, maar mijn instructrice verkocht hem na een maand aan mij.
Mijn instructrice was blijkbaar heel goed in mensen overtuigen..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:59

_lotteeee schreef:

Zowel papier als paspoort zijn geen eigendomsbewijs,wordt ook niet gezien als eigendomsbewijs en is het ook nooit geweest.
Alleen een contract of verkoopbriefjes zijn eigendomsbewijs.Ook als je kunt bewijzen dat je langere tijd voor het dier hebt gezorgd en alle onkosten hebt betaald kan dit via een gerechtelijke procedure geregeld worden.

Een paard mag niet zonder paspoort verhandeld en/of vervoerd worden.

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 11:00

Evelijn schreef:
Heb je nieuwe eigenaren al aangegeven dat jij het paspoort nog hebt en dat dat voor hun een probleem is... als ze ergens heen willen of als ze wedstrijd willen rijden of willen enten of andere medische handelingen ...
Zou je mening over dat hun niet zouden kunnen rijden etc. niet spuien... dat is onaardig, en daar win jij niks mee.. misschien zijn ze erg gek op het paard... je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.

Nee, ze reageren niet op mijn bericht(en).
Klopt, maar ben nu ook erg teleurgesteld, verdrietig en boos tegelijkertijd..
Niet kunnen rijden kan opzich wel, maar als je een paard hebt moet je ook denk ik (lijkt mij?!) de verzorging wel even langsgaan en niet hoppa ik heb een paard en ik kijk wel wat ik doe.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:01

Yvank_ schreef:
_lotteeee schreef:

Daarom staat er groot in papieren en paspoort. let op dit is GÉÉN eigendomsbewijs...

Als op naam staat. Is dat gedeelte wel degelijk eigendomsbewijs.

Anders zou elk pony en paard zonder papier van niemand zijn...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:02

Ezziehh schreef:
Nee, ze reageren niet op mijn bericht(en).
Klopt, maar ben nu ook erg teleurgesteld, verdrietig en boos tegelijkertijd..
Niet kunnen rijden kan opzich wel, maar als je een paard hebt moet je ook denk ik (lijkt mij?!) de verzorging wel even langsgaan en niet hoppa ik heb een paard en ik kijk wel wat ik doe.

Je zal ze de kost moeten geven...mensen beginnen wel vaker ergens aan zonder zich te realiseren wat voor tijd,geld en energie het kost.

Evelijn

Re: Paard is verkocht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:05

Hoe lang heb jij het paard gehad?
Is dit in Nederland of in Turkije?
Heb je nou wel of niet het paspoort van het paard? En weten de nieuwe eigenaren dat nou wel of niet?

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 11:07

Evelijn schreef:
Hoe lang heb jij het paard gehad?
Is dit in Nederland of in Turkije?
Heb je nou wel of niet het paspoort van het paard? En weten de nieuwe eigenaren dat nou wel of niet?

4 Oktober '14 - Mei'15 - Was hij officieel van mij, ik kende hem wel langer, maar dat doet er niet toe.
In Nederland.
Ja ik heb zijn paspoort en ja dat weten de nieuwe eigenaren.

Edit: Ik kan dit ook bewijzen en mensen daar etc. weten ook dat hij mijn paard was.
Laatst bijgewerkt door Behappy123 op 24-08-15 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:08

_lotteeee schreef:
Als op naam staat. Is dat gedeelte wel degelijk eigendomsbewijs.

Anders zou elk pony en paard zonder papier van niemand zijn...

Ehhhh nee dus!

Ik heb 3 paarden die alle 3 niet op mijn naam staan...
Is wettelijk niet verplicht en nee degene die als eigenaar op papier staan hebben geen rechten (meer).

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:12

Dus:
Jij koopt het paard van je instructrice;
Je geeft het paard daarna aan haar terug;
Zij verkoopt het paard aan derden.

Is er ergens, ooit iets op papier gezet?
Een koopovereenkomst toen jij het paard kocht?
Een overeenkomst waarin jij het paard weggeeft (en het dus vanaf moment van schenken NIET meer jouw probleem is qua kosten, aansprakelijkheid, etc)?
Een koopacte van de koop van het beestje door derden (die is er in elk geval NIET zei je)?

Boeiende warboel.....

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:12

Hard, maar heel simpel: je heb haar het paard gegeven. Daarmee was het paard van haar en stond het haar vrij er mee te doen wat zij wilde, dus ook verkopen