heeft er iemand tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MachoPablo

heeft er iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 17:04

Dit houdt al weken aan.
Mijn paard laat zich niet meer vangen als ik halster bij heb.
Met brokjes
Opjagen tot doe moe is
In de wei zitten tot hij komt.
Normaal hielt ik vol tot had maar op dit moment heb ik geen eens zin om het te proberen
Michien weten jullie iets

xxdomiixx

Re: heeft er iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:32

Bij mijn paard werkte catching game ontzettend goed :) binnen 15 minuten had ik hem. Sommige paarden zullen nog langer duren en soms heb je een aantal dagen nodig voor het de eerste keer lukt. Nu ik dit zo een maand of 2-3 speel komt hij naar mij toe als ik richting de wei loop.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:33

Zorg dat het leuk is als je hem kont halen:)
Doe je veel hetzelfde wat hij misschien niet zo leuk vind? Probeer dan eens wat anders en breng variatie aan in het programma.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:35

eilleen333 schreef:
Zorg dat het leuk is als je hem kont halen:)
Doe je veel hetzelfde wat hij misschien niet zo leuk vind? Probeer dan eens wat anders en breng variatie aan in het programma.

En dat :) maar dat kan natuurlijk pas als je hem hebt "gevangen"

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:37

Ik denk dat je eerst moet zoeken naar de oorzaak, waarom hij zich niet wil laten vangen. Dat wegnemen, scheelt vaak een hoop. Ga ook eens een aantal keer de wei in om enkel te aaien of voeren.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:14

Als de mogelijkheid er is zou ik eerst de paard( en ) binnenhalen waar je paard mee in de wei staat en hem dus als laatste binnenhalen. Veel paarden vinden het niet fijn om alleen achter te blijven en mischien komt hij dan vanzelf wel. Valt te proberen ! :D :j

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 18:21

Sins mijn ongeluk begon het al. Toen kwam ik enkel ff eten te geven en sins zijn 2 vrienden weg zijn en de wei van mijn is geworden. Is weg rennen begonnen. Ze staan 24/7 buiten of ik eerst die inlander rijdt en hem daarna wil pakken boeit hem niet staat zat eten op de wei. Incl hooi.
En zyn slobber geef altijd appart maar sins ik zyn halster niet om krijgt geef ik niet meer vanwege die ijslander het niet mag.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:02

Verplaatst van PP naar -> OPG

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:02

Ok ik vind je verhaal een beetje warrig. Ik denk dat ik het snap maar voortaan is 't misschien handig om even spelfouten oid te controleren?

Bedoel je met slobber apart voeren dat je hem op stal zet als je gaat voeren? Als je dat niet doet, zou ik [als mogelijk] haar gewoon een paar uur op stal zetten met hooi en/of slobber.

Maarja haar vangen... ik denk inderdaad een combinatie van het leuk maken als hij uit de wei komt, het laatste uit de wei halen, en flink opjagen als hij zich niet laat vangen. Dan moet je wel zorgen dat je het bij kunt benen [dus wei misschien afzetten met prikpaaltjes zodat wei kleiner wordt] en hem totaal geen rust gunnen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:06

Bij het opjagen zou je hem juist wel rust moeten geven, namelijk wanneer hij zijn aandacht op jou vestigd. Als je dan de druk weghaalt wordt hij beloont, als je dat vaker doet kun je steeds meer vragen. Eerst een oortje op jou gericht, dan een oog dan het hoofd en uiteindelijk naar je toe draaien en daarna naar je toe lopen. (of te wel catching game, maar hier gaat het niet om opjagen).

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:07

xxdomiixx schreef:
Bij het opjagen zou je hem juist wel rust moeten geven, namelijk wanneer hij zijn aandacht op jou vestigd. Als je dan de druk weghaalt wordt hij beloont, als je dat vaker doet kun je steeds meer vragen. Eerst een oortje op jou gericht, dan een oog dan het hoofd en uiteindelijk naar je toe draaien en daarna naar je toe lopen. (of te wel catching game, maar hier gaat het niet om opjagen).

Ja logisch [in mijn beleving in ieder geval]. Maar als het paard niet toegeeft en lekker in een hoek gaat staan grazen terwijl jij er achteraan loopt te puffen is het weinig zinvol natuurlijk! :) Zoals jij beschrijft is ook wat ik bedoel, ben alleen niet bekend met die Parelli[?] termen ;)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:08

Niet voor iedereen is dat logisch. Sommige mensen blijven erachter gaan tot ze het halster om hebben. Vandaar dat ik even wat toevoegde :)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:12

xxdomiixx schreef:
Niet voor iedereen is dat logisch. Sommige mensen blijven erachter gaan tot ze het halster om hebben. Vandaar dat ik even wat toevoegde :)

Ja goed dat je het zegt :j
[omdat t voor mij dus logisch is schreef ik het er niet bij, voor mij geïmpliceerd. Ah, de misverstanden die je krijgt van online communicatie :D :+ ]

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:13

Ik weet niet of je paard bij andere paarden in de wei staat?
Mijn merrie wil ook wel eens weglopen als ze me ziet aankomen.
Dan ga ik in het weiland en doe net of ik haar niet zie, loop een heel andere kant op.
Dan ga ik bij een ander paard staan, beetje aaien en binnen de kortste keren staan ze alle 5 om me heen.
Of als de anderen blijven grazen pak ik een paard en ga daar mee in het weiland stappen totdat we in de buurt van mijn merrie zijn en dan laat ze zich ook zo pakken, maar ik zorg dan wel dat we niet op een rechte lijn op haar afkomen maar gewoon zijwaarts alsof we haar heel toevallig tegenkomen. :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 22:53

Er staat een ijslander bij, maar of ik hem eerst doe en kroelt er mee en alles hij komt echt niet..
Of hij staat te eten hem eten op de wei geef zodra ik met halster komt is hij weg ookal wil ik die ijslander pakken, ;) Het probleem is dat hij over Schrikdraad springt dus geen enkele nut heeft om de wei in stukken te zetten wat nu wel staat om gras te laten groeien ;)

En dat opjagen wet jullie bedoelen heb ik gelijk zyn aandacht en vind het harstikke leuk om het te doen blijf ook rondjes om heen rennen maar halster om doen is probleem :O

En eerst liet ik gewoon komen en zo vangen en kon hij is sluisje eten maar ik denk nu ben eingelijk gek als hij eten wilt moet hij eerst halster om voor hij eten krijgt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:00

hm lastig, dit zal veel geduld vergen, toch maar bij hem gaan zitten en wachten. en hem straal negeren

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:54

Je moet ook niet verwachten dat je direct het halster om kan doen. Daar heb ik een maand op gewerkt. Dus een maand catching game en dan alleen maar kroelen als hij er was. En daarna met t halster kroelen overal en daarna een leadrope over zijm nek en aaien en daarna pas het halster om en even aaien en dan weer er af halen. Na 2 maanden kon ik hem zonder problemen de wei uit halen en na 3 -4 maanden komt hij naar mij toe zodra ik voor de ingang van de wei sta. Take the time it takes, so it takes less. Het gaat niet om het halster, zou Pat Parelli zeggen.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:03

Zodra ik er ben staat hij voor me neus en wilt hij eten. Ik geef hem geen eten zolang hij zijn halster niet om heeft. Aangezien ik hem dan buiten het hek ken geven en niet in de wei. Dat die ijslander weer mee komt bemoeien

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:13

Halster op laten..... in de wei...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:17

snorkel1986 schreef:

moet je wel eerst het halster om krijgen.

hij komt wel naar je toe als je geen halster bij je hebt? als je nou een touw meeneemt, desnoods om je schouder of nek heen hangt? dan kun je bij hem komen en hem bij zijn manen pakken en touw om zijn nek heen slaan. daarna zul je vast het halster wel om kunnen doen.

dan is het zoeken naar de reden waarom hij zich niet mer laat pakken

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:34

als ik niks bij hebt dan komt die idd naar me toe, zelfs met Touwtje om me nek denkt hij Rennen halster in voer emmer, heb geluk nog hij deken en een vliegennet om heb en daar ken wel aan pakken, zelfs met touw om zijn nek rent hij nog weg of gaat hij steigeren *weet dat ik dan los moet laten* met endurence hoofdstel krijg ik hem redelijk te pakken die doe over de oren heen en als ik hem heb dan zijn ook geen problemen meer. en staat die alsof ik niks gedaan heb.

dacht ik eerst ook aan ben als de dood hij vast zit of die paarden mishanderlaars *Tegenwoordig* iets doen enzo.

Is gebeurd na me mijn ongeluk. en daarna zijn vriendjes weg zyn gegaan.

Is nu onze wei, in 3 stukken verdeeld, zodat niet meer heel weiland over moet lopen
Afbeelding

Als ik hem eenmaal heb .
Afbeelding

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:11

Mijn vorige paardje vond dit ook lastig. Wat bij mij hielp was gehurkt in de wei gaan zitten of liggen. Dan werd zijn aandacht getrokken en kwam hij snuffelen. Dan niet gelijk het halster erom doen als je de kans krijgt. Juist vaak de wei in om alleen een brokje te brengen. Op een gegeven moment kwam hij de hele wei door naar me toe rennen. Geduld is een schone zaak! :D

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:38

Ik raad je echt aan om catching game te spelen. Dit probleem heb ik ook gehad met mijn paard. Niks werkte, voer niet, touwtje om de nek niet etc etc, Halster verstoppen doe ik sowieso niet aan want dat heeft een paard toch wel in de gaten en dan ben ik in zijn ogen niet te vertrouwen. Catching game was de oplossing bij ons. En het is zo simpel en zo leuk om te spelen. Ik kan het blijven zeggen, maar als er niks mee gedaan word (lees proberen) dan houd het ook op.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 22:47

even gekeken wat het was Catching Game, maar dat is echt geen optie, aangezien wij dit vaker doen zonder halster of tijdens spelen. hij vind heel leuk om te doen maar los ik het probleem niet op omdat voor ons anders betekend dan halster om doen en hiervoor heb byna 4 jaar nooit en nooit problemen gehad met halster om doen kwam altijd na me toe afgelopen weken is over is weg rennen,

vandaag ook kwam hinnekten na me toe gerend, maar wilde halster omdoen en byn zo ver dat ik om had neemt ineens speurt naar achteren kon gelukkig zo vangen, Daarna was die met alles aan Stalken liep overal achter me aan, veder niet meer geoefend. deken en vliegennet afgelaten omdat ze omweer opgaven en regen dus morgen maak ik mezelf moeilijker, :(

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:17

snorkel1986 schreef:

Dat dus nooit...!!!
Wel eens de verwondingen aan het hoofd
gezien van een paard dat ergens achter is blijven hangen in de wei met t halster? Of die met een achterijzer aan het halster vast is te komen te zitten toen ie aan.zijn hoofd krabbelde?
Echt nooit doen!

Je jaagt je paard op totdat ie moe is?? Hoe lang doe je dat dan?? Ik zou als paard dan ook niet meer komen als ik hem was....

Ga eens grondwerklessen volgen van iemand die er echt verstand van heeft. Je paard leert zo jou te respecteren en jij leert met je paard te communiceren dmv lichaamstaal.
Hij heeft lak aan je en lijkt jou of het halster met iets negatiefs te associëren. Paaien met voer werkt niet in een wei vol met gras!
Hem aan zijn vliegendeken vastgrijpen en snel een halster omdoen laat niet een positieve indruk bij hem achter. ....

Kijk eens naar de manier waarop je je paard benaderd, naar het oogcontact dat je maakt, waar je hem aanraakt en let op zijn reacties hierop!
Nogmaals, zoek het in het grondwerk (monty roberts, parelli) en er zal een wereld voor jou en je paard open gaan....
Heel veel succes!