Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:46

-O- Mijn instructeur is er heilig van overtuigd. In de B kun je ook verliespunten rijden.

Ik ben nog nooit met mijn paard begonnen met wedstrijden, en hij is vrij kritisch. Wil het liefst dat ik pas aanvang met starten als we M1 klaar zijn....

Nu zei hij: anders start je toch HC in de B?
Nu vraag ik mij af, waarom zou ik dat doen als je geen verliespunten kunt rijden?

Anoniem

Re: Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:49

Dan heeft jou instructeur het mis. Je kan geen verliespunten rijden in het B dressuur.

Enne... vind het wel heel bijzonder dat je instructeur denkt dat je verlies rijd in de B... Is hijzelf wel bekend in de wedstrijdsport?

Anoniem

Nee dat kan niet nooit. Staat in de reglementen.

ZoZenn

In de B kun je geen verliespunten rijden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:50

Nouja, je kunt ze wel rijden, ze tellen alleen niet mee := Dus HC in de B is niet heel nuttig wat dat betreft.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:50

Hij jureert ZZ-L en ZZ-Z....
Hahahaha....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:51

SG1985 schreef:
Hij jureert ZZ-L en ZZ-Z....
Hahahaha....

Dan mag hij in het vervolg de reglementen beter lezen en opletten bij de bijscholingen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:51

Niobe schreef:
Nouja, je kunt ze wel rijden, ze tellen alleen niet mee := Dus HC in de B is niet heel nuttig wat dat betreft.

:j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:52

Jammer dat je instructeur zo slecht van de regels op de hoogte is.
Snap ook niet waarom hij zou willen dat je HC zou starten in de B.
Misschien eens een oefenwedstrijd of eens een les van een jurylid?
Edit: eentje die dus wel gewoon B/L jureert :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:53

SG1985 schreef:
-O- Mijn instructeur is er heilig van overtuigd. In de B kun je ook verliespunten rijden.

Ik ben nog nooit met mijn paard begonnen met wedstrijden, en hij is vrij kritisch. Wil het liefst dat ik pas aanvang met starten als we M1 klaar zijn....

Nu vraag ik mij af, waarom zou ik dat doen als je geen verliespunten kunt rijden?

Als ik het goed begrepen heb:
Je kunt wel verliespunten rijden in de B, maar je kunt niet verder terug dan 0.

Ik krijg een beetje de indruk dat jouw instructeur niet helemaal begrijpt wat het doel van wedstrijden eigenlijk is, namelijk het onafhankelijk laten beoordelen van je rijkunsten aan de hand van een controleerbaar (de proeven) protocol.

Ik geloof niet dat ik les zou willen hebben van iemand die zo bezig is. Ik zou een goed lopend paard willen hebben, dat fysiek verantwoordt datgene kan doen wat ik vraag. het resultaat daarvan zou je kunnen voorleggen aan een onafhankelijke jury in de vorm van een wedstrijd (of meerdere).

Het is maar hoe moeilijk je het jezelf wil maken......

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:54

Natuurlijk kun je ze rijden maar ze tellen niet mee maar jemig zeg om daar nou als instructeur vanuit te gaan....om heel eerlijk te zijn vind ik dat een heel raar uitgangspunt! Tegelijkertijd creëer je in mijn ogen ook behoorlijk wat onterechte wedstrijdstress bij iemand die nog nooit op wedstrijd geweest is door de lat gelijk zo hoog te leggen......

Je zou wel een keer een oefenwedstrijd kunnen rijden, dat noemen ze BB starten. Dan hoef je nog geen startkaart aan te vragen maar wordt je wel beoordeeld. Zo krijg je een redelijk beeld hoever je bent om op wedstrijd te gaan.

Heb je misschien wat beeldmateriaal van jezelf?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:55

Misschien is je instructeur wel bang dat je erg teleurgesteld raakt als jullie nu B gaan starten?
Je krijgt dan wel geen verliespunten, maar als je ver onder de 180 rijdt is dat niet erg motiverend.
Ik heb geen idee hoe je rijd, dus kan daar niet over oordelen.

Loopt je paard, als je kritisch naar jullie zelf kijkt, 95% van de tijd netjes nagefelijk, voorwaarts en door zijn lijf?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:56

Ikke, dat gaat alleen op in de L1. In de B worden ze zelfs niet geregistreerd! Dus ze tellen niet mee, ze worden niet in mindering gebracht.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:59

Ik ben erg blij met hem, want hij kijkt echt vanuit het paard. Volledige ontspanning, goed aanleuning en recht-richten staan centraal.
Paard op eigen benen laten lopen, geen geduw en getrek / harde hand.

Ik merk gewoon dat ik misschien helemaal niet klaar ben voor de B.
Maar ik wil het plezier van het samen er op uit zijn met mijn paard ervaren.

Hij zegt elke keer: one step at the time….

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:59

ikke schreef:
SG1985 schreef:

Ik krijg een beetje de indruk dat jouw instructeur niet helemaal begrijpt wat het doel van wedstrijden eigenlijk is, namelijk het onafhankelijk laten beoordelen van je rijkunsten aan de hand van een controleerbaar (de proeven) protocol.

Ik geloof niet dat ik les zou willen hebben van iemand die zo bezig is. Ik zou een goed lopend paard willen hebben, dat fysiek verantwoordt datgene kan doen wat ik vraag. het resultaat daarvan zou je kunnen voorleggen aan een onafhankelijke jury in de vorm van een wedstrijd (of meerdere).

Ik denk ook dat als je nog nooit op wedstrijd bent geweest, je niet helemaal precies kan weten of datgene wat je doet wel als goed wordt ondervonden door bijv. een onafhankelijke jury.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 14:01

Ze loopt ontspannen maar niet in een hoge dressuurkrul....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:03

ik denk dat jouw instructeur het beste kan inschatten of jullie B dressuur waardig zijn. ALs hij denkt van niet, kan je beter nog even doortrainen thuis.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:04

Je instructeur bekijkt het starten volgens mij sowieso vanuit een ander perspectief dan jij. :P Klinkt niet als iemand die wedstrijden rijdt om zichzelf te verbeteren, maar gewoon om echt punten te rijden en een bepaalde klassering te halen.

Je hoeft echt niet te wachten met starten totdat je een driedubbele winst kan rijden hoor! Ook wedstrijdervaring opdoen en kilometers maken is voor jezelf en je paard prettig. :) Feedback op je proeven kan je veel van leren, of het nou een hele goede of wat mindere proef was.

Mijn instructrice is juist van het starten! Omdat je daar veel van kan leren en je vaak ook wat ambitieuzer bent in je trainingen wat de ontwikkeling als combinatie ten goede komt.

SG1985 schreef:

Gewoon starten, wat heb je te verliezen? Dan weet je in ieder geval waar je staat. De B is echt geen enorme hindernis. En al rijd je in het begin niet al te hoge punten, als je blijft trainen zal je daarin heel snel verbetering zien. :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:05

Maar loopt je paard wel ontspannen in een voorwaarts neerwaartse nagefelijkheid, of alleen ontspannen ?
Daarmee bedoel ik:
Ontspannen met de neus eruit is een stuk beter dan in de krul getrokken, maar op wedstrijd is het de bedoeling dat je paard ontspannen op de loodlijn loopt, ook in de B.
Natuurlijk rijd je in de B het paard nog niet helemaal "bovenin", maar een B paard wordt wel geacht in een lagere houding nagefelijk zijn :).

Als dit nog niet voor elkaar is kan ik me voorstellen dat je instructeur het afraad op wedstrijd te gaan, dat levert teleurstellingen op.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 04-08-15 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:06

SG1985 schreef:

Daarvoor hoef je niet op wedstrijd. Ergens anders buitenrit rijden, ergens een clinic doen of gewoon eens andere bak opzoeken.

Je zegt dat je tevreden bent met je instructeur en die heeft nu de mening dat op wedstrijd gaan nog niet een toegevoegde waarde heeft. Natuurlijk kan je dan wel gaan maar voor plezier samen erop uit hoef je niet op een wedstrijdterrein te zijn. (En als de inrijdbak niet beetje ruim is is er soms ook weinig plezier)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:06

denisesilver schreef:
ikke schreef:

Ik denk ook dat als je nog nooit op wedstrijd bent geweest, je niet helemaal precies kan weten of datgene wat je doet wel als goed wordt ondervonden door bijv. een onafhankelijke jury.

Nou, dat dus.

SG1985 schreef:
Ik ben erg blij met hem, want hij kijkt echt vanuit het paard. Volledige ontspanning, goed aanleuning en recht-richten staan centraal.
Paard op eigen benen laten lopen, geen geduw en getrek / harde hand.

Ik merk gewoon dat ik misschien helemaal niet klaar ben voor de B.

Hij zegt elke keer: one step at the time….

Je bent nooit klaar voor welke dressuurproef dan ook.
Zoals Denise schrijft: je moet het gewoon ondervinden. Gewoon starten, gewoon je best doen en kijken wat de jury ervan vindt. WWil je het echt als studie-materiaal, laat iemand de proef vastleggen zodat je terug kunt kijken en met het jurycommentaar erbij kunt begrijpen wat er bedoelt wordt.

Perfectionisme is leuk op het hoogste nationale niveau, waar dat ook het verschil maakt tussen top of flop.
Maar, kom op zeg, een B-proef, daar kun je niks aan verprutsen, daar kun je alleen maar een heleboel van leren.

SG1985 schreef:

Daar hoort een paard op B-niveau ook helemaal niet te lopen!!
Als jouw instructeur die mening is toegedaan, zou ik 'm gauw buiten trappen want het risico dat je je paard naar de knoppen helpt is veel groter dan dat je gezellig door de basisdressuur kunt crossen!

daffodil schreef:
Ikke, dat gaat alleen op in de L1. In de B worden ze zelfs niet geregistreerd! Dus ze tellen niet mee, ze worden niet in mindering gebracht.

Ah, heb ik daar wellicht iets verkeerd opgepikt. Helder.
Laatst bijgewerkt door ikke op 04-08-15 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:08

ik ben nu wel heel benieuwd naar wat beeld materiaal van jullie! :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:11

Ik word overigens echt niet blij van een paard in de "hoge dressuurkrul" in de B hoor.....er zijn er namelijk maar heel weinig, lees: geen enkele, die dat in de B op de juiste manier kunnen. Dat moet je ook helemaal niet willen. In de B wil je op een ontspannen manier rond kunnen rijden, netjes je oefeningen laten zien en niets meer dan dat. Dat is ook ruim voldoende voor de B.

Ik krijg gewoon kriebels als ik je posten lees, want tegen de tijd dat jullie gaan starten ligt de lat zo giga hoog dat je paard bijna onmogelijk aan de verwachting kan voldoen, hoe leuk wordt de ervaring dan nog? Ook voor je paard moet het een leuke ervaring zijn, juist in de lagere klassen mogen fouten gemaakt worden. Het hoeft niet op M niveau getoond te worden, het is namelijk B :Y)

En tuurlijk is het leuk voor de jury om een combinatie in de ring te krijgen die zo heerlijk door de baan gaat dat er torenhoge punten uitgedeeld kunnen worden maar de jury ziet echt veel liever een combinatie die er plezier in heeft maar waar her en der een foutje gemaakt wordt dan dat het nou allemaal persé supergoed moet gaan en het een gespannen toestand wordt. En neem van mij aan, die toestanden zien we genoeg hoor!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:15

Oh nog een tip... Er is ergens op bokt een topic waar je je een filmpje van een proefje kan laten beoordelen (doen nog maar weinig mensen) maar misschien voor jou wel leuk idee en voor je instructeur die dan ook eens de mening van andere juryleden hoort ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:18

daffodil schreef:
Natuurlijk kun je ze rijden maar ze tellen niet mee maar jemig zeg om daar nou als instructeur vanuit te gaan....om heel eerlijk te zijn vind ik dat een heel raar uitgangspunt! Tegelijkertijd creëer je in mijn ogen ook behoorlijk wat onterechte wedstrijdstress bij iemand die nog nooit op wedstrijd geweest is door de lat gelijk zo hoog te leggen......

Als het veilig is zou ik het iemand die het leuk lijkt in ieder geval nooit afraden.. -O-

daffodil schreef:
Ik word overigens echt niet blij van een paard in de "hoge dressuurkrul" in de B hoor.....er zijn er namelijk maar heel weinig, lees: geen enkele, die dat in de B op de juiste manier kunnen. Dat moet je ook helemaal niet willen. In de B wil je op een ontspannen manier rond kunnen rijden, netjes je oefeningen laten zien en niets meer dan dat. Dat is ook ruim voldoende voor de B.

En daarvoor moet de ruiter ook ontspannen zijn. Als je dan een beetje weet hoe het op wedstrijden in elkaar zit gaat dat ook makkelijker.

Ik hoop niet dat TS nu een of ander abstract beeld in haar hoofd heeft van waar ze naar toe moet werken. Daar is juist een jury geschikt voor, even weer met de beide benen op de grond en weten waar je ongeveer staat.