Groen paard vanuit opfok op transport

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Groen paard vanuit opfok op transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 10:45

Over twee weken halen we een vierjarige op vanuit de opfok, weinig in handen geweest en zo groen als gras. We halen hem op met een tweepaardstrailer en het plan is in principe paard er in, klep dicht en rijden tot we op bestemming zijn.

Ik heb een heleboel gelezen en er verschilt een hoop qua adviezen dus ik ben benieuwd naar ervaringsdeskundigen. :)
Wat zijn do's & don'ts? Wel of niet schot opzij met laden? Wel of geen gebruik maken van een oraal 'versuffingsmiddel' als tranquigel? Hier lees ik een hoop voors en tegens over en de adviezen liggen nogal uit elkaar.
Ik heb een proefsetje Confidence EQ besteld, maar ik verwacht hier ook geen wonderen van. Verder blijft het natuurlijk 100% afwachten hoe hij reageert, maar ik denk graag vooraf alle scenario's uit gezien het om een behoorlijke reis gaat (Friesland naar Zuid-Holland).

Benieuwd naar jullie ervaringen. :)

Anoniem

Re: Groen paard vanuit opfok op transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:47

Is het paard eerder op de trailer geweest? Zo nee zou ik om hommeles te voorkomen wel voor iets van een kalmeringsmiddeltje gaan. Als hij weinig in handen is geweest is het al stressvol genoeg om ineens rondom mensen te zijn, laat staan als hij dan ook nog eens in een soort kist over de weg moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:47

Wil je het paardje wel vastzetten? Of echt letterlijk klep dicht en wegrijden?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:50

Als je jezelf niet gaat lopen opwinden als het niet meteen lukt valt het laden in de praktijk meestal wel mee. Schot opzij lijkt me wel handig bij zo`n groen paard. Een handig iemand erbij is geen overbodige luxe.
Grootste risico is vaak hoe je ze vastzet, omdat onervaren paarden tijdens zo`n reis anders over de voorstang zouden kunnen springen.
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 01-08-15 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 10:51

Uiteraard is het de bedoeling dat hij vast komt te staan. :j

We nemen inderdaad alle tijd en rust, geen gesjor of onnodige spanning.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:03

Ik zou een handelsstal bellen voor hulp waarvan je weet dat zij hun groene paarden ook uit de wei plukken en anders een d.a om hem te verdoven. Een paard wat nauwelijks in handen is geweest zal je ook geen tranquigel binnen krijgen denk en verwacht al helemaal niet dat dat gaat werken met die stoot adrealine die hij erbij krijgt.
Kennissen hadden een oudere merrie gekocht die nauwelijks in handen was geweest. D.a moest die ook plat spuiten en is liggend de trailer op gegaan.(alleen wat schammetjes opgelopen) Deze mensen hebben wel dikke ervaring met jonge hengsten etc. Ze hadden het makkelijker verwacht ;-)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:05

Ah oke, ik denk dat het dan wel goed komt hoor. :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:09

Liggend op de trailer?
Het laten verdoven door de DA zou ik absoluut niet aanraden
Zeker gezien de afstand kunnen ze nooit zoveel spuiten dat hij wel op de been blijft en niet onderweg ineens wakker wordt.
Daarnaast hebben traquigel enzo het nadeel dat je het reactie vermogen plat legt terwijl alle signalen wel binnen komen.
Dat zou kunnen betekenen dat als het paard over de verdoving heen is compleet in paniek raakt

Ik zou zo'n dier met een vrachtwagen ophalen.
Los erin. Los erop
Liefst een paard erbij die heel relax is op de vrachtwagen
Dat is naar mijn mening vele malen veiliger dan een trailer

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:12

Ik heb mijn jaarling redelijk makkelijk kunnen overhalen om de trailer op te gaan naar huis. Emmertje bix vond hij uiteindelijk interessanter dan die enge trailer. Ook hij was nog nauwelijks in handen geweest en dit was zijn eerste trailer ervaring. Ik heb geen versuffingsmiddelen gebruikt, vertrouwde ik niet. Hij vond het super spannend! Ik ben een tijdje, met eten, bij hem blijven staan toen hij er net goed op stond, zodat hij kon wennen en niet meteen weggereden.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:22

Een paard dat nog nooit heeft vastgestaan vastbinden op de trailer is vragen om ongelukken.
Schotten eruit, paard los erop en alles goed dicht doen. Rustig rijden, zeker in de bochten maar dat spreekt voor zich.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:24

Hier onlangs ook een groen paard gaan ophalen, qua kennis eigenlijk helemaal hetzelfde als bij jou.(bijna tot nooit vast gezet, zich niet laten vangen)
Was een rit van 5u dus we hebben haar opgeladen, vastgemaakt, klep toe en rijden maar en onderweg meerdere tussenstops gemaakt om te kijken.

Was ook 2 paards trailer, met zo'n speciaal rekbaar touw voor in de trailer.
Rit is volledig prima verlopen en ze stond ondertussen op stro in de trailer.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:25

Een 4-jarige die in de opfok heeft gelopen is zo goed als een wild paard.

Deze 'zet' je niet even op een trailer, laat staan even langs gaat staan om hem vast te maken.

Je kan bijna garanderen dat hij zal panikeren: als hij vast staat, als de klep dicht gaat, als de gordijn dicht gaat, als je afrijdt .....
De stang ziet hij als obstakel die zijn beweging belemmerd met veel kans dat hij probeert erover te geraken.
De middenschot zou ik zowiezo eruit halen.
Vervoer met een camion heeft voorkeur over vervoer met een trailer ... is veiliger voor paard en mens.

En ... een kalmeer pasta (sedalin of zoiets) is zeker aan te raden. Je hoeft hem niet plat te spuiten, alleen zijn waarneming te versuffen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:36

ponyparadijs schreef:
L
Ik zou zo'n dier met een vrachtwagen ophalen.
Los erin. Los erop
Liefst een paard erbij die heel relax is op de vrachtwagen
Dat is naar mijn mening vele malen veiliger dan een trailer

Dat is een ideale oplossing. Een vrachtwagen reist erg comfortabel voor jonge dieren en is 100x veiliger.
Een trailer zal altijd een risico blijven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:50

Hoe is dat paard in de opfok gekomen?

Zo jammer dat zulke paarden alleen maar in de opfok gepleurd worden en niet even een basis opvoeding hebben gehad. Zou een hoop stress schelen voor paard en eigenaar.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:52

Vorig jaar december mijn heel erg groene 3 jarige opgehaald. Gewoon opladen, tamelijk kort vast zetten en alles dicht. Meteen gaan rijden. Was een stuk van 3 kwartier en nu staat hij samen met mijn ouwe op de trailer voor bijna 2 uur. Opladen was eenvoudig.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 11:57

Cowgirl schreef:
Hoe is dat paard in de opfok gekomen?

Zo jammer dat zulke paarden alleen maar in de opfok gepleurd worden en niet even een basis opvoeding hebben gehad. Zou een hoop stress schelen voor paard en eigenaar.

Opfok is bij fokker, hij wordt dus vanuit de opfok gekocht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:00

Er worden ieder jaar 1000en groene paarden uit opfoks heen en weer gesleept.
Vooral geen grote issue van maken. Met rust inladen en meteen gaan rijden.
Ieder paard staat ooit voor de eerste keer op de trailer, dat is normaal ook geen enkel probleem.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:11

Ik heb dit jaar een jaarling opgehaald. Zo groen als gras. Zij was verdoofd, met pasta volgens mij. Lege tweepaardstrailer. Pony er los in en rijden maar. Ging als een zonnetje. Rit duurde vergelijkbaar lang, verdoving was thuis uitgewerkt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:20

Ervaringsdeskundige hier. Vooral niet te moeilijk doen, schot open, opladen, Schot dicht, vastzetten (niet te lang, ze moeten niet kunnen poedersuiker) en wegrijden zodra ze staan. Ook is "de tijd nemen" niet de juiste benaming. Met lieve woordjes krijg je deze paarden niet in de trailer als ze niet willen, dus desnoods even strobalen ernaast en een strobaal op de trekker, en duwen maar. Op de opfok hebben ze vast wel zoiets. Zodra hij thuis staat heb je jaren de tijd om te oefenen, maar nu moet je gewoon goed en vlot te werk gaan. Een oraal spuitje kan fijn zijn, je weet alleen niet hoe het paard erop reageert, dat is jammer.

Tijd die je rijd is van ondergeschikt belang. Paard kijkt niet op de klok.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 11:42

Bedankt voor de ervaringen en tips. :j De tijd nemen is in dat opzicht inderdaad niet de beste benaming, ik doel vooral op met rust en kordaat optreden. We zijn met hulptroepen en neem aan dat de opfok vaker met het bijltje heeft gehakt dus dat die ook hulp aanreiken wanneer nodig. Ik heb ook al besloten dat mocht het niet lukken en komt er te veel stress, gaan we niet urenlang doormedderen maar moet er een andere oplossing bedacht worden, zoals een vrachtwagen huren.
Ik ben zelf niet voor verdoven maar indien het rust kan geven dan pak ik die optie wel bij. Ik zorg in ieder geval voor een spuit pasta.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:45

Leo schreef:
Bedankt voor de ervaringen en tips. :j De tijd nemen is in dat opzicht inderdaad niet de beste benaming, ik doel vooral op met rust en kordaat optreden. We zijn met hulptroepen en neem aan dat de opfok vaker met het bijltje heeft gehakt dus dat die ook hulp aanreiken wanneer nodig. Ik heb ook al besloten dat mocht het niet lukken en komt er te veel stress, gaan we niet urenlang doormedderen maar moet er een andere oplossing bedacht worden, zoals een vrachtwagen huren.
Ik ben zelf niet voor verdoven maar indien het rust kan geven dan pak ik die optie wel bij. Ik zorg in ieder geval voor een spuit pasta.

Mocht je toch gaan verdoven: dat werkt in mijn ervaring alleen in rust en bij lang genoeg inwerken. Eerst zonder proberen waarbij het niet lukt, veel stress en dan pasta erin heeft geen zin. Dan knalt hij er dwars doorheen.

Succes! Komt vast goed.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 11:47

Dat had ik inderdaad gelezen :j Houd ik dus rekening mee. Of wel meteen en in rust, of niet. Dan komt er gewoon een poging 2.

Bedankt!

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:48

je kan potijk vragen voor de transport. doen veel in jonge en groene paarden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:49

Laden is zelden de eerste keer een probleem als je ervaren mensen hebt. Ze weten immers niet wat het is. De problemen komen doorgaans pas na 2-3x indien ze er geen goede ervaring mee hebben opgedaan.
Paarden die altijd met rust en consequentie behandeld worden hoeven doorgaan niet te 'oefenen' die werken gewoon mee.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:07

Mijn groentje opgeladen laatst.
ik zelf heb schot opzij gezet (schuin) en goed vastgemaakt.
zo stond madam aan de voorkant wel met haar borst in het schot maar kon ze achter met haar benen bewegen en evenwicht beter houden door haar achterbenen + kont te wiebelen/ wat heen en weer stappen.

verder haar inderdaad wel vastgemaakt voor.

Ik zal er echt volledig 0 inspuiten of wat dan ook!
hoe duffer je een jong paard maakt, ze blijven spanning houden en gaan juist tegen dufheid vechten als ze in nieuwe situatie komen.
je paardje heeft misschien rustig gestaan in de trailer.. maar geen fijne ervaring gehad.. daar krijg je juist op lange termijn vervelend op te laden paarden van!
ze gaan zich dan alleen maar versufd voelen en irriteren aan versuffing en meer moeite hebben met hun evenwicht.. verkloot je paard alsjeblieft niet met er wat in spuiten..
ze moeten gewoon zelf ervaren hoe het is om in trailer evenwicht te houden etc. en daar op eigen houtje geen angst voor te hebben..
en dat heeft geen enkel paard, als de ervaringen maar positief voor ze blijven ;)

laat je paard dit zelf ervaren.
gewoon met positiviteit opladen, klep dicht en meteen rijden.
vervolgens eraf halen ook met een boel positiviteit doen ;)

Hoe meer hijsa je erom heen gaat maken, hoe maar je paard gaat voelen 'mijn baas vind dit spannend en speciaal, hoe moet ik dan reageren?!'

Mijn meisje is nu 3 en heeft hierdoor 0 angst voor de trailer.
vanaf de eerste dag naar huis brengen toen ze 5maanden was (1,5uur rit), van stal naar de opfok, van opfok terug naar waar ze 2maanden heeft gestaan, naar nieuwe stal.

de eerste keer heb ik eventjes 10minuten gehad om haar erin te lokken met wat lekkers..
nu stapt ze er zelf gewoon op en loopt ze er perfect ook achteruit af ;)

Hoe meer problemen jij je erbij bedenkt, hoe meer je paard denkt dat die problemen moet creëren :)