Erg gespannen als ik alleen met trailer moet rijden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

Erg gespannen als ik alleen met trailer moet rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:03

Allereerst, ik vind het lastig om dit topic te openen, maar wil het toch doen.
Voor ervaringen, mensen die hetzelfde hebben, tips, of andere dingen.
Gok dat transport het meest toepasselijk is, anders wordt het wel verplaatst.

Goed, bij het begin beginnen.
Ruim 2 jaar geleden heb ik mijn E bij B gehaald, ik wilde zeker weten dat ik veilig met een trailer op pad kon als ik in geval van nood zou moeten, of wanneer ik een eigen auto en trailer zou hebben.
Niet lang erna kocht ik een auto die een trailer kon trekken, en vlak erna ook de trailer.
Aantal keer leeg geoefend, niks aan de hand.
Aantal keer met pony erin en mn moeder of vriend ernaast, niks aan de hand.
Ik werd er aardig handig mee, en ging ook allemaal prima.

Tot de allereerste keer dat ik helemaal alleen met de trailer ging rijden, dus zonder passagier bij me in de auto.
Ik had een mooie buitenrit gemaakt en was met Zac op weg terug naar stal, ik reed langzaam want ik naderde een kruispunt met een heuvel.
Een idioot in een Volvo vliegt mij (van links, ik had voorrang en hij kon dat echt niet halen) voor de auto en ik heb vol op de rem moeten stampen anders had hij me geraakt, maar dit heeft helaas als gevolg gehad dat de trailer achter mijn auto stuiterde omdat ik zo abrubt in de remmen moest.
Ik was vlak bij stal, heb geen klap gehoord en stond op een drukke weg, dus besloten even snel de aansluting van de trailer te chekken en door te rijden, ik kon Zac zijn hoofd nog zien.

Toch vormen zich dan beelden in je hoofd (bij mij tenminste) van je paard met bebloedde benen, of andere wonden.
Sindsdien bouw ik spanning op zodra ik alleen met mn pony op pad moet. Ik heb het ook wel iets als er iemand bij in zit, maar veel minder.
Als ik met andermans paard rijd heb ik het ook veel minder (erg genoeg).
Het slaat nergens op, want ik kan nog steeds prima met de trailer rijden, ik ben me gewoon heel erg bewust geworden van wat er mis kan gaan, en dat ik wel met mn meest waardevolle bezit aan t rondrijden ben.
Met een lege trailer heb ik het niet, en ook met veel oefenen word het niet minder..
Aankomende vrijdag ga ik met een vriendin naar de Veluwe, en daar heb ik heel veel zin in, maar we gaan allebei met een aparte trailer en ik zie zo op tegen de reis erheen.
Behalve die ene keer is er verder nooit iets geks gebeurd.. ben ook geen gevaar op de weg ofzo.. rijd gewoon voorzichtig, zoals hoort.

Weet ook niet precies wat ik met dit topic wil bereiken, ben gewoon benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben.. of er toch nog tips zijn misschien, vind het echt heel rot namelijk..

BigOne

Re: Erg gespannen als ik allen met trailer moet rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:07

Heel begrijpelijk dat je nu angst voelt want dat is zo vervelend als je in het voor uit kunt denken zoals wij mensen. Jij denkt aan alles wat er kan gebeuren en dan is er niemand bij je om te helpen. Juist voor dat het gebeurt .Misschien logisch maar niet nodig, denk aan alle keren dat jij wel gewoon zonder problemen met de trailer op pad ging en je paard gaat ook nog vrolijk de trailer op. Dus gewoon blijven doen en helaas, er zijn altijd idioten die geen rekening met trailers houden en je moet er maar van uit gaan dat je niet weer zo'n klojo tegenkomt. Succes en blijven rijden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:09

Ik heb zelf ook altijd wel spanning als ik alleen op weg moet, maar zodra ik eenmaal aan het rijden ben is dat ook weg. Ik denk dat je gewoon veel km's moet gaan maken. Je hebt een incident meegemaakt waar je door geschrokken bent, dat heeft tijd nodig om weg te vagen en te vervangen door goede ervaringen.

ElCamino

Re: Erg gespannen als ik alleen met trailer moet rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:19

Een beetje gezonde spanning is in mijn ogen best goed! Je blijft dan opletten en bent je bewust van wat er kan gebeuren.Natuurlijk moet dat niet doorslaan ....
Ik rij al vanaf mijn 18 met paarden, ben nu 42 en nog steeds is in je eentje weggaan tóch anders dan met zijn 2 of meerdere mensen....
Gewoon lekker blijven rijden !!!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:23

Heb je een camera in de trailer hangen? Dat kan je misschien ook wat extra rust geven als je ziet dat je paard gewoon lekker ontspannen staat? Niet teveel op blijven kijken natuurlijk ;-)

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:25

Hey Dott,

Ik herken heel erg wat je schrijft. Ik vind het een grote verantwoordelijkheid om mijn paard in een trailer te zetten. Ik heb periodes gehad dat ik hem regelmatig vervoer (2 à 3x/week), maar ook periodes dat hij maanden niet op de trailer komt. En eerlijk, het is niet door het vaker te doen dat ik er geruster in word. Het verkeer kan je nooit 100% inschatten, en velen houden er gewoon geen rekening mee dat je remafstand zoveel groter is met een paard erachter. Lijkt me een erg nare ervaring, met die Volvo.

In het dagelijkse leven ben ik eerder laks dan neurotisch, maar als m'n paard in de trailer komt rij ik het liefst zelf, controleer ik 5x of de trailer wel goed aanhangt en stop ik onderweg bij het minste vreemd geluidje of vreemde beweging van de trailer. Ik besef wel dat ik mezelf gek maak, maar ergens kies ik er ook voor om er zo overdreven voorzichtig mee om te gaan. Het is ook niet dat ik paniekerig ben, gewoon erg alert.

Ik heb trouwens al jaren een babyfoon liggen die ik als trailercam wil gebruiken, maar de installatie ervan wil maar niet lukken. Ik weet dat ik stukken geruster zou zijn met een camera, dus ik zou er dringend eens werk van moeten maken.

Als m'n paard in een vrachtwagen (een C, geen B'tje) staat heb ik hier veel minder last van.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:28

Ik herken het helemaal. Eigenlijk wat Singa hierboven beschrijft. Al wordt het wel minder in de tijden dat ik wekelijks op pad ben. Ik heb altijd het idee dat ik met een vrachtwagentje ontspannener zou zijn.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:33

Ir111 schreef:
Ik herken het helemaal. Eigenlijk wat Singa hierboven beschrijft. Al wordt het wel minder in de tijden dat ik wekelijks op pad ben. Ik heb altijd het idee dat ik met een vrachtwagentje ontspannener zou zijn.

Dat heb ik ook. Omdat je 1 geheel bent.
Is ook een periode geweest dat je toen heel veel las van trailers die in t water waren geraakt enzo.. brrrrrrrrr...

Singa, ik herken het idd wel. Ik controleer ook dingen duizend keer.

Sprintje, ja das wel een goed idee. Met de vorige trailer ben ik daar een tijdje mee bezig geweest om daar onderzoek naar te doen enzo. Das alleen beetje in het slob geraakt.
misschien weer eens naar kijken, heb nu een andere trailer.

Alle anderen, bedankt.
Ik hoop dat het wegtrekt als ik het vaker doe.. kan er nu de nacht ervoor al wakker van liggen. Zo naar..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:44

Zal ik jullie even verlossen van het denkbeeld over vrachtwagentjes: het maakt niet uit.
Het kan wel zo zijn dat het individuele paard op een vrachtwagen rustiger staat, maar garanties tot de deur; het is per paard verschillend.

Het rijden maakt niet uit. Een vrachtwagen lijkt stabieler, maar stuurfouten komen wat sterker door omdat je zwaartepunt duidelijk hoger ligt. Je moet dus even voorzichtig rijden. Wl is het zo dat het verkeer wat meer ontzag heeft voor een vrachtwagen. Waar ik met de trailer (ook met de range Rover ervoor) nog weleens gesneden wordt, overkomt me dat met de vrachtwagen veel minder (achterlijke idioten heb je altijd). Het verschil voor mij is dan vooral dat ik met de vrachtwagen nooit ga remmen. Als zo'n idioot me wil snijden, prima, maar als ie dat te kort doet, boor ik mijn 6-tonner er gewoon in. De bumper en het chassis zijn sterk genoeg om die klap op te vangen, dat heeft iemand al eens proefondervindelijk vastgesteld (niet mijn auto). De massa van de auto drukt voldoende door om de klap voor het paard af te vangen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:57

Dat scheelt dan alweer. Ik wil gewoon geen ongeluk met mijn paard :') en daar ben ik me heel bewust van als ik rijd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:07

Dott schreef:
Dat scheelt dan alweer. Ik wil gewoon geen ongeluk met mijn paard :') en daar ben ik me heel bewust van als ik rijd.

Wat je moet leren is het voorspellen van het gedrag van je medeweggebrikers. Als je weet wat er om je heen rijdt en hoe ze zich gedragen, kun je voorspellen wat er gaat gebeuren en daar je eigen gedrag op aanpassen.

Voorbeeld: als je een afslag nadert en je ziet een auto met hoge snelheid over de linker baan aankomen terwijl er rechts ruimte genoeg is, kun je er donder op zeggen dat ie die afslag wil gaan halen en meestal doen ze dat voor jouw neus langs. Beetje chauffeur houdt immers ruimte aan de voorkant (=remweg).

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 13:26

Ja dat snap ik, en als mensen "voorspelbare" dingen doen, prima.
Maar zoals die volvo waar ik het eerder over had, die stond al stil om mijn voorganger voorrang te verlenen, om hem vervolgens dus voluit voor mijn auto te gooien.
Sorry, maar dat voorspel ik niet, al had ik een glazen bol :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:31

ik snap je 'probleem' ik ben ook lang angstig geweest met autorijden na een ongeluk. hier was geen trailer bij betrokken gelukkig, maar het heeft lang geduurd voor ik weer onbezorgd kon autorijden.

vooruitkijken doe ik ook.. als ik al een Volvo, golf, bmw of audi zie aankomen let ik al extra op... je mag niet generaliseren, maar toch...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:31

Dott schreef:
Ja dat snap ik, en als mensen "voorspelbare" dingen doen, prima.
Maar zoals die volvo waar ik het eerder over had, die stond al stil om mijn voorganger voorrang te verlenen, om hem vervolgens dus voluit voor mijn auto te gooien.
Sorry, maar dat voorspel ik niet, al had ik een glazen bol :D

Welke afstand had jij tot je voorganger?

juval schreef:
ik snap je 'probleem' ik ben ook lang angstig geweest met autorijden na een ongeluk. hier was geen trailer bij betrokken gelukkig, maar het heeft lang geduurd voor ik weer onbezorgd kon autorijden.

vooruitkijken doe ik ook.. als ik al een Volvo, golf, bmw of audi zie aankomen let ik al extra op... je mag niet generaliseren, maar toch...

Volvo valt wel mee; VAG-derivaten zijn een garantie op Kwalitatief Uitermate Teleurstellend rijgedrag. En ja, dat generaliseer ik want de enkeling die wel fatsoenlijk rijdt is de uitzondering die de regel bevestigd. BMW en Mercedes zijn in de regel iets minder erg, maar erg betrouwbaar zijn die ook niet. Skoda wil nog wel een positieve uitzondering zijn op de VAG-mentaliteit; Seat is duidelijk negatief; dat heft elkaar dan weer op. Eigen waarneming op 1.500.000km (geen typefout)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:03

Wat is er mis met Volvo? :') Heerlijke trailertrekker :))

Het voorspellen van gedrag is soms uitermate lastig.
Extra vooruit kijken, eerder gas los, eerder en meer gematigd remmen.
Ik wacht op een kruising liever wat langer als ik geen hoogte (of oogcontact) kan krijgen van een medeweggebruiker.

Waar ik zelf een bloedje hekel aan heb zijn automobilisten die na een inhaal actie dírect teruggaan naar de rechterbaan. Ze schampen dan bijna de neus van je auto.
Het is al vervelend wanneer je "normaal" rijdt, laat staan met je kostbaarste bezit in de trailer.

Ik had laatst een vreemde situatie bij het stoplicht. Licht stond op groen, ik sla af naar links.
Halverwege mijn bocht (moest drie rijbanen oversteken) kom ik ineens een auto van rechts tegen (die mij vervolgens vreemd aan keek).
Waarschijnlijk was het licht vlak na mijn passeren op rood gesprongen.
Auto van rechts kwam redelijk hard aan en toen het licht daar op groen sprong bleef meneer gas geven.
Tsja... dan kom je elkaar dus tegen...

Overigens over "bepaalde automerken".
Ik rijd vaak in een Suzuki (swift), stadsmodel. Als ik daar eens 130 mee rijdt op de snelweg knalt men een rustig een bus (á 90 km/h) voor.
Want een swiftje rijdt toch niet zo hard?
Niet alle "stadsmodellen" rijden 110 en niet alle "VAG's" zijn asociale racemonsters.
Vermijd vooroordelen, blijf rijden met je ogen ;)

Maargoed, eerlijk is eerlijk, er zit een kern van waarheid in :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:22

Snorlex schreef:
Overigens over "bepaalde automerken".
Ik rijd vaak in een Suzuki (swift), stadsmodel. Als ik daar eens 130 mee rijdt op de snelweg knalt men een rustig een bus (á 90 km/h) voor.
Want een swiftje rijdt toch niet zo hard?
Niet alle "stadsmodellen" rijden 110 en niet alle "VAG's" zijn asociale racemonsters.
Vermijd vooroordelen, blijf rijden met je ogen ;)

Maargoed, eerlijk is eerlijk, er zit een kern van waarheid in :')

Een kennis van me (noem hem even X) heeft een garage/werkplaats en bouwt/onderhoudt o.a. Austin Healeys voor wedstrijden en rally's.
Een klant van 'm verbruikte nogal veel remblokken. Zegt die klant: ja, rijden we over de Duitse autobaan aan 4500 toeren in 4 overdrive gooit zo'n **** z'n auto er opeens voor en moeten we vol in de remmen. Bij-de-weg X hoe hard ga je eigenlijk bij 4500 toeren in 4 overdrive? de meter staat dan al even in de hoek.
Teruggerekend bleek die auto dan ongeveer 210km/h te rijden. Dat verwacht je niet van een auto met een uiterlijk van, pak weg, 1950......

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 14:32

@ikke, iets meer dan een auto lengte. Niet genoeg voor hem om ertussen te vliegen en mij niet te raken als ik niet geremd had.

En ik let ook wel degelijk op merken van auto's :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:36

Enig oplossing is vaker met de trailer rijden, dan wordt van zelf minder.
Mijn nieuwe paard stond beging erg onrustig op de trailer waardoor ik paar keer stopte bij de tankstations om te kijken of ze niet omgevallen was of zo... := (gelukkig is dat tot nu toe nog nooit wat gebeurd :o ). Terwijl ze nu tijdens het rijden muis stil staat wat mij af en toe ook doet twijfelen
Wel heb ik altijd een mes mee in de trailer en iets van een stang wat ik door oog kan steken van schroef waarmee ik de voorstang van trailer kan los draaien.

Je schreef dat je trailer stuiter bij maken van een noodstop. Dit doet mijn trailer niet. Is misschien de rem inrichting niet helemaal optimaal afgesteld?

Last van aso rijders heb ik gelukkig bijna niet. De truc is om voldoende afstand te houden tot auto voor je zodat andere mensen makkelijk voor je langs kunnen in/uit voegen of jou inhalen. (Doe je dit niet dan gaan idd mensen rare actie's uithalen omdat ze toch graag willen uitvoegen). Ook op N wagen is fijner want dan hoeft met niet 1 keer meerder auto/vrachtwagens in te halen.
Ook is het wel zo sociaal om andere de ruimte te geven om je te kunnen passeren wanneer je ziet dat ze je willen inhalen.
Voor rest rij ik best wel vlot met de trailer en af toe haal ik zelfs een auto in := Ik ben nooit bang om de motor af toe te laten brullen :D

In verkeer is kwestie van geven en nemen. Wanneer je sociaal rijdt en goed de fouten van een ander opvangt dan zal je zien dat meeste andere dat ook terug doen. Uiteindelijk is niemand gediend van een ongeluk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-15 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:37

Nee dat verwacht je zeker niet! En kijkend in je zijspiegels is een snelheid soms lastig in te schatten...
Vaak moet je net even iets langer kijken om een goed beeld te schetsen (ook weer niet te lang natuurlijk haha).

Snelheden van 210 km/h zijn gevaarlijk.
Het is dan niet zozeer de snelheid maar weggebruikers (van buiten Duitsland) hebben vaak geen weet van dergelijke snelheden en verwachten ook niet dat een auto zo snel dichterbij komt.
Ik reed eens in Duitsland, denk 160, dat vind ik zat. In mijn spiegel zag ik een Ferrari naderen op nog behoorlijke afstand.
Op dat moment leek er nog genoeg tijd en ruimte om de auto voor mij in te halen.
Mijn vader zei nog "let op, hij rijdt sneller dan je denkt".
En inderdaad, voor mijn gevoel kwam hij binnen 2 seconden langs, denk dat hij wel 250 reed.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 14:44

Tobbes schreef:
Enig oplossing is vaker met de trailer rijden, dan wordt van zelf minder.
Mijn nieuwe paard stond beging erg onrustig op de trailer waardoor ik paar keer stopte bij de tankstations om te kijken of ze niet omgevallen was of zo... := (gelukkig is dat tot nu toe nog nooit wat gebeurd :o ). Terwijl ze nu tijdens het rijden muis stil staat wat mij af en toe ook doet twijfelen
Wel heb ik altijd een mes mee in de trailer en iets van een stang wat ik door oog kan steken van schroef waarmee ik de voorstang van trailer kan los draaien.

Je schreef dat je trailer stuiter bij maken van een noodstop. Dit doet mijn trailer niet. Is misschien de rem inrichting niet helemaal optimaal afgesteld?

Last van aso rijders heb ik gelukkig bijna niet. De truc is om voldoende afstand te houden tot auto voor je zodat andere mensen makkelijk voor je langs kunnen in/uit voegen of jou inhalen. (Doe je dit niet dan gaan idd mensen rare actie's uithalen omdat ze toch graag willen uitvoegen). Ook op N wagen is fijner want dan hoeft met niet 1 keer meerder auto/vrachtwagens in te halen.
Ook is het wel zo sociaal om andere de ruimte te geven om je te kunnen passeren wanneer je ziet dat ze je willen inhalen.
Voor rest rij ik best wel vlot met de trailer en af toe haal ik zelfs een auto in := Ik ben nooit bang om de motor af toe te laten brullen :D

In verkeer is kwestie van geven en nemen. Wanneer je sociaal rijdt en goed de fouten van een ander opvangt dan zal je zien dat meeste andere dat ook terug doen. Uiteindelijk is niemand gediend van een ongeluk.

Ik heb nu een andere trailer, maar heb het idee dat het te maken had met dat ik een heuveltje opreed?

Anyhow, ik probeer altijd zo veel mogelijk rekening te houden met overige verkeer en weggebruikers, laat ruimte, haal geen gekke dingen uit.
Mijn pony staat gelukkig heel rustig op de trailer en laad heel erg makkelijk. Dat scheelt.
Misschien ben ik ook wel bang dat dat makkelijke laden er af gaat ofzo.

Ik weet niet zo goed.. probeer t ook maar zo goed mogelijk te doen :)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:49

Dott schreef:
Ik weet niet zo goed.. probeer t ook maar zo goed mogelijk te doen :)

En veel meer kun je ook niet doen :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:03

Extra vooruit kijken helpt helaas niet tegen achteropkomend verkeer ;) als ze je dan ook nog rechts gaan inhalen terwijl jij met genoeg ruimte een vrachtwagen aan het inhalen bent met 3,5 ton aan de haak heuvel op en de vrachtwagen afremt om jou in te laten halen waardoor degene die inhaalt ineens met 0 tussenruimte voor je auto duikt (kunnen jullie het nog volgen?) is daar lastig op te anticiperen.
Gevolg is dus remmen, dat een halve seconde werkt omdat daarna de aanhanger je auto gewoon een duw geeft voor de oploop rem in werking komt, jij naar voren schiet, de inhalende auto raakt (die heel heldhaftig ineens heel veel haast blijkt te hebben), de aanhanger begint te scharen door het remmen, en ik erg veel moeite mag doen om alles gewoon rechtuit te laten rijden.

En dat in 10 seconden ;)

Gelukkig had ik geen paarden op de wagen en stond alles goed vast.

Helaas kun je zelf nog zo rustig en anticiperend rijden, de mensen om je heen daar kun je niets aan veranderen.
Je kunt ze alleen in de gaten houden, en als je denkt dat ze wat gaan doen kun je ze beter gewoon ruimte geven zodat jij genoeg tijd hebt om te reageren.

Met een vrachtwagen is het idd wat makkelijker want daar hebben de meeste mensen wel respect voor. Als je dan wat ruimer op de weg gaat rijden houden ze vanzelf wel afstand ;)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 15:26

Wow. Dat klinkt pittig, alles goed gegaan? Of??
Heb je daar nu nog last van?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:28

Hoi TS. Ja, dat zijn vervelende situaties, die je onvermijdelijk nog vaker gaat tegenkomen. Je kan ze op gegeven moment uittekenen. Op rotondes en kruisingen: ze kijken je aan en zetten hem er dan toch nog even voor. Of je bent al tijdig aan het snelheid minderen voor een rood verkeerslicht, komen ze nog even snel voorbij en zetten hem ervoor want ze moeten ook op die voorsorteerbaan. Waardoor je remweg ineens een heel stuk korter is geworden, zeker als meerderen dat grapje uithalen, en je flink in de ankers moet om de grapjassen niet door het rode licht te drukken.

Ik weet niet wat dat is. Of ze niet achter een trailer willen zitten of denken “oh, die remt wel”, even vergetend dat die 1200+ kg flink doordrukt, geen idee.

Je angst ontkennen gaat niet werken. Wat wel werkt is jezelf de vraag stellen waar je nu eigenlijk bang voor bent. Als je dat weet, kun je eraan werken om dat risico te verkleinen. Als het gaat om mogelijke verwonding van je paard als gevolg van een noodstop, bedenk dan wat je kan doen om dat risico te verkleinen. Belangrijk is dat je het paard goed vast hebt staan. Bij voorkeur met 2 trailerlijnen, niet te laag, niet te hoog en zeker niet te lang. Dat het paard goed opgesloten staat tussen de stangen die op een correcte hoogte zijn afgesteld en ik gebruik altijd een deugdelijke transportbescherming. Vergeet daarbij ook de kroonranden niet!

Ik heb inmiddels een aantal keren een (flinke!) noodstop moeten maken met een paard op de trailer. Je komt er dan overigens wel achter waarom het handig is dat de auto zwaarder is dan de beladen aanhanger.....
Maar de paarden hebben daar niets van over gehouden. Ze kwamen alle na aankomst gewoon rustig van de trailer af en lieten zich daarna ook gewoon weer rustig laden.

Veel meer dan defensief rijden, je omgeving goed in de gaten houden en zorgen dat je combinatie technisch in orde is kan je niet doen. Succes.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 16:17

Dank je wel :)

Ik ben idd bang dat er iets met de trailer + paard gebeurd.
Dat hem iets overkomt, ik voel me enorm verantwoordelijk voor zijn veilige transport naar.. waar dan ook.

Hij staat goed vast, met 2 lijnen, en tussen de stangen. Dat is allemaal in orde.

Je hebt ook wel gelijk met je laatste stukje, en dat probeer ik ook.
Toch gaat dat nare gevoel als ik wegrijd niet weg tot ik op plaats van bestemming ben.
Ik weet ook niet waarom ik het minder heb als er iemand bij is. Afleiding?

Het blijft gewoon een naar gevoel..