Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elfie

Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 21:39

Hallo iedereen,

Ik ben een actieve wandelruiter die er vaak op uit trekt met paard en trailer. Momenteel heb ik een Garmin Forerunner 305, indertijd aangeschaft voor de endurancewedstrijden maar ik heb intussen ondervonden dat deze niet voldoet voor navigatie en het inladen van routes (GPX-bestanden).

Aangezien ik ook regelmatig in het buitenland ga rijden, ben ik meestal aangewezen op topografische kaarten. Dit vormt geen probleem, we komen steeds weer aan ons startpunt en verdwalen zelden. Handig is het echter niet altijd, de kaart moet regelmatig gedraaid worden en dat is bij grote kaarten niet altijd evident. Ook bij een stevige bui heeft een kaart serieus te lijden (ook al zit deze in een plastic hoesje).

Het lijkt me ook wel leuk om ergens te kunnen gaan rijden zonder dat je steeds een kaart van het gebied moet kopen. Zeker nu er steeds meer routes digitaal beschikbaar worden (bvb. ruiterenenmennen.nl), zou ik daar wel willen van gebruik maken.

Ik dacht er dus aan om een gps toestel aan te kopen om te navigeren, maar uiteraard is het aanbod zo groot, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Vandaar mijn vraag, rijden jullie met gps toestellen en zoja welke? Voordelen? Nadelen?
Er zijn ook veel toestellen met een touchscreen, maar ik vraag me af of dat handig is te paard? Beter kiezen voor een toestel met knoppen?

Zelf dacht ik aan een wandel-gps van Garmin omdat dat schijnbaar toch het meest gekende merk is en veel tevreden gebruikers heeft.

Ik zoek het volgende in een gps:
-goede ontvangst (ook in de ardennen bvb waar de forerunner het soms laat afweten)
-mogelijkheid tot het laden van kaarten, ook van de buurlanden (Benelux en Duitsland)
-gedetailleerde kaarten waar alle zijwegen op staan.
-snel en eenvoudig opladen van routes.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Runa

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:42

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar ik zelf heb een mobiele telefoon met GPS. Dit scheelt weer een apparaatje, maar is wel effectief. Ik kan ook kaarten van andere landen erop zetten en heb geen Wifi nodig. De telefoon is een HTC.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:43

Ik gebruik ook mijn telefoon, laad gpx bestanden in 'gpx viewer' wat gratis is te downloaden..

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 00:04

Ik gebruik altijd de telefoon met de viewranger app. Daarop kan je de gratis 'open cyclemap' gebruiken, nagenoeg alle wandel/ruiter/fietspaden staan er op. Ook in het buitenland staat elk paadje erop (hoogteverschillen kan je ook zien).

Enige nadelen:
App vreet batterij dus voor langere ritten heb je een goede telefoon nodig of een powerbank.
Zonder internet is het soms een tijd wachten voor hij alle satellieten heeft gevonden, maar had ik ook met mijn oude gps.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 17:29

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb zelf geen smartphone, maar ik hoorde inderdaad dat zo een gps op smartphone heel veel energie vreet. Aangezien we vaak een hele dag op pad zijn, lijkt dat me dus niet echt een optie. Ook hoorde ik dat de gps ontvangst in dunbevolkt en bebost gebied soms te wensen over laat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:56

Ik vraag me dat eigenlijk af... denk dat internet meer energie vreet... En gps heeft altijd ontvangst. Gaat namelijk via satelliet en niet via palen die er minder staan in dichtbevolkt gebied. Die satelliet werkt net zo goed waar weinig of waar veel huizen staan.

Anders zou de tomtom ook niet te gebruiken zijn in achterafgebieden.

Als ik mijn telefoon goed opgeladen heb, internet uit en alleen gps aan, dan gaat dat van 's morgens tot laat in de middag goed. En voor noodgevallen heb je nog altijd van die kleine handzame oplaadbatterijtjes.

Het is wellicht toch wel het proberen waard. Desnoods koop je een niet al te dure smartphone, voor de zekerheid doe je er een nieuwe originele batterij in (paar tientjes hooguit) en probeer je het gewoon even.

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:07

Ik gebruik de 2nav ultra, zit als een groot horloge aan je pols, maar heeft wel echt een kaart. De etrex30 van garmin is ook fijn, beiden hebben goed ontvangst

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:11

Ik heb veel gebruik gemaakt van een garmin gpsmap60csx, voornamelijk voor het geocachen, maar de dingen die jij er mee wilt kunnen doen kan je hier prima mee :)
Ontvangst is goed, batterijen gaan erg lang mee, je kan zelf kaarten downloaden en inladen, apparaat is waterdicht en goed stootvast.
2e hands is er ook nog eens erg goed aan te komen aangezien er inmiddels nieuwere types zijn, maar deze blijft mijn favoriet :j

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:43

Ik vind de Garmin eTrex 20x of de Garmin eTrex 30x erg fijn. Tot nu toe alleen gebruikt tijdens het wandelen en geocache, maar het lijkt mij ook prima voor buitenrijden. Standaard zit West-Europa in de gps en je kan nog kaarten bijkopen van andere landen.
Een gps heeft wel mijn voorkeur boven een smartphone, omdat ze beter bestand zijn tegen een stootje en extreme weersomstandigheden.

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:41

Nog een kleine toevoeging, tegenwoordig zijn er best gedetailleerde open source kaarten beschikbaar. Dus als je een GPS aanschaft, zou ik altijd eerst eens kijken of er een OSM beschikbaar is voordat je een dure kaart onnodig aanschaft

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:45

mag ik dit topic even nieuw leven in blazen??

ik ben me aan het orienteren op een gps. Ik denk dat het de etrex 20x wordt, deze wordt hier ook genoemd.
Zijn er al ruiters actief mee aan het buitenrijden, en hoe gaat dit??
moet ik nog ergens rekening mee houden?

en werkt die site ruiterenenmennen.nl goed? Kun je de routes dan in je gps zetten?

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:37

Hallo hallo?
Iemand?
Ik heb de eTrex 30x gekocht, komt morgen binnen.... Ben benieuwd!
De route van ruiterenmennen heb ik inmiddels in basecamp gezet, maar omdat ik nog geen kaart heb ziet dat er niet uit. Morgen maar even afwachten.
Ik hoop dat er nog reacties komen, kennelijk is de groep Ruiters' die met een gps rijdt niet zo groot....?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:22

Dat denk ik ook, alhoewel ook ik wel geinteresseerd ben. Ik heb er zelf geen, maar mijn man fietst veel en vindt het voor het paardrijden ook een aanrader. Weet alleen niet waar ik m aan vast moet maken.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:21

Fabster schreef:
Dat denk ik ook, alhoewel ook ik wel geinteresseerd ben. Ik heb er zelf geen, maar mijn man fietst veel en vindt het voor het paardrijden ook een aanrader. Weet alleen niet waar ik m aan vast moet maken.

Ja dat weet ik ook nog niet goed...
Ik denk om mijn nek onder mijn jas of zo. Niet aan mijn paard, als ik er af kletter ben ik ook gelijk de weg kwijt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:27

Daar zeg je zo iets _O- . Ik wou m juist wel aan het paard/zadel, zodat ik er makkelijk op kan kijken. Maar als je er af ligt, heb je niks meer. Alhoewel ik wel altijd mijn telefoon bij me heb. Zit ook google maps op. Dus ik kom wel thuis, dan. :D

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:51

De routes op je gps zetten van ruiteren en mennen lukt wel, bij de garmin apparaten kan het soms wel zijn dat voor correct navigeren het aantal waypoints pakweg 50 punten is. Dit kun je makkelijk oplossen door je route in stukken te knippen en er meerdere aanenngesloten routes van te maken.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:10

racebiet schreef:
De routes op je gps zetten van ruiteren en mennen lukt wel, bij de garmin apparaten kan het soms wel zijn dat voor correct navigeren het aantal waypoints pakweg 50 punten is. Dit kun je makkelijk oplossen door je route in stukken te knippen en er meerdere aanenngesloten routes van te maken.

Pffff daar snap ik helemaal niks van... Ik ga er maar eensvoor zitten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:15

Ik gebruik eigenlijk de gps pas als ik verdwaald ben, dus gewoon gaan rijden en pas als ik niet meer weet waar naartoe te gaan pak ik de telefoon erbij.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:56

Ja snap ik, maar ik moet op 10/10 een groep van 20 Ruiters door de drunense duinen loodsen... Dus verdwalen is geen optie ;-)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:11

O leuk! Kun je ons ook een x loodsen? :D

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:49

Als je nog niet zo gps wijs bent, zet dan in gewoon maar een paar punten als waypoint in de gps (via basecamp). Dan kun je altijd onderweg de navigatie naar een van die punten zetten

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:35

racebiet schreef:
Als je nog niet zo gps wijs bent, zet dan in gewoon maar een paar punten als waypoint in de gps (via basecamp). Dan kun je altijd onderweg de navigatie naar een van die punten zetten

Dat is een goeie! Ga ik zeker doen:-)

Morgen naar Maarn, enjoy the ride. Die route ga ik opnemen, dan kan ik m nog eens over rijden.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:54

btw nog een tip om die gps vast te maken aan je been misschien ??

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 23:37

Ik ga dit toppic ook weer nieuw leven in blazen.

Ik wil ook een gps aanschaffen. Voornamelijk voor op de fiets. Ik wil vaker gaan fietsen maar ook wat verder weg, en de fiets is inmiddels een elektrische fiets geworden, en gaat ook mee op vakantie met de camper.

Ik zou een gps systeem willen die in Europa werkt ben bereid kaarten te kopen uiteraard.
Ik had een mooie mio gezien bij de fietsenwinkel, maar vond hem best duur. Aangezien verstand heb van die dingen dacht ik eerst even te kijken op marktplaats voor een tweede hands.
Nu kan ik een Garmin e trex venture overnemen, een ouder model maar nauwelijks gebruikt.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee??

Wat ik wil kunnen is bij de camper ''die staat niet altijd op een officiële camper plaats'' dus vanuit een plaats gaan fietsen en toch de camper weer kunnen vinden. Maar ook zijn we vaak in België in de bossen en zou hier ook verdere tochten door de bossen willen maken daar komt hij ook zeer goed bij van pas.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:49

Zou endomondo ook niet gewoon werken in het buitenland.?