welk ras/ type paard is het ultieme bospaard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chrisjuh_

welk ras/ type paard is het ultieme bospaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 18:54

nou ben ik al een tijdje verschillende paarden en karakters aan het vergelijken maar het blijft toch echt moeilijk wat is volgens jullie het ultieme paard om heerlijk e ritten buiten mee te maken zonder al te veel poespas? wat zijn jullie ervaringen... :)

silversomali

Re: welk ras/ type paard is het ultieme bospaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:19

Rocky Mountain Horse?

Wat bedoel je met te veel poespas?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:22

Dat lijkt me geen rasseneigenschap, maar een karaktereigenschap. En die eigenschap kan bij ieder ras voorkomen.

xMriit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:27

Cayenne schreef:
Dat lijkt me geen rasseneigenschap, maar een karaktereigenschap. En die eigenschap kan bij ieder ras voorkomen.

Lijkt mij ook..
Ook ik zeg altijd, ondanks ze hetzelfde ras hebben, kun je ze nog niet met elkaar vergelijken.
Ieder karakter is anders, dus ook elk paard.

Naar mijn eigen ervaring zijn koudbloedjes vaak nuchteder. Maar als ze aan de kletter gaan, gaan ze voor een goeie. (tenminste de koudbloedjes die ik heb gereden wel.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:31

Ik denk dat je dan vooral uitkomt bij de wat kleinere paardjes die van oorsprong uit bosrijk gebied komen. Ze lijken over het algemeen wat meer gevoel te hebben voor heuvels beklimmen, slalommen.. Gewoon wat behendiger en veelzijdiger dan de op snelheid gebouwde warmbloeden en volbloeden die vooral op open vlaktes leefden.
Ik merk duidelijk aan mijn tinker dat het echt een bospaardje is. Waar andere paarden na jaren nog niet weten hoe ze hun gewicht op de achterhand moeten verplaatsen bij bergaf gaan deed mijn tinker dat direct alsof hij nooit anders had gedaan. Hij let op elk takje, loopt heel behendig op zichzelf langs opstakels..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:32

Onze Quarter is net zo braaf en fijn als onze Tinkers. Het is puur karakter imo. Met ieder paard kun je uren op pad maar of het paard zo fijn en meewerkend is ligt geheel aan het karakter, niet aan het ras.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:42

Ik kan met mijn arabier ook lekker naar buiten. Door het bos, langs de weg etc is allemaal geen probleem.

Het ligt puur aan het karakter en ik denk niet dat het per se iets rasgebonden is. Het ene ras is is natuurlijk van zichzelf rustiger als het andere maar geen paard is hetzelfde en is in een hokje te stoppen..

chrisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 20:13

silversomali schreef:
Rocky Mountain Horse?

overal spoken zien, van t minste geringste de kletter op gaan is wat ik bedoel;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:15

chrisjuh_ schreef:
silversomali schreef:
Rocky Mountain Horse?

overal spoken zien, van t minste geringste de kletter op gaan is wat ik bedoel;)

Dat is per paard verschillend en daar kun je ook op trainen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:16

chrisjuh_ schreef:
silversomali schreef:
Rocky Mountain Horse?

Dat is een trainingskwestie. Verder een niet al te groot paard max. 1.55-1.60, maar dat heeft ook met de snoeihoogtes hier te maken.

chrisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 20:22

ilaan schreef:
Ik kan met mijn arabier ook lekker naar buiten. Door het bos, langs de weg etc is allemaal geen probleem.

Het ligt puur aan het karakter en ik denk niet dat het per se iets rasgebonden is. Het ene ras is is natuurlijk van zichzelf rustiger als het andere maar geen paard is hetzelfde en is in een hokje te stoppen..

Klopt hier geef ik je ook gelijk in ik heb veel verschillende paarden gereden, haflinger, quarter , fries, tinker, kwpn, draver

maar uiteindelijk zijn er zoveel keuzes en uiteindelijk wil ik graag weer op zoek gaan naar een eigen paard om heerlijk mee buiten te rijden maar er is zoveel keus dat dit niet makkelijker maakt ik eeet dat het zeker met karaktereigenschappen te maken heeft maar over het algemeen zijn er toch wel vaak karakters die veel bij eenzelfde ras e.d. voorkomen toch?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:25

Veel criollo's en IJslanders die ik ken zijn nuchter, vast ter been en wel lekker scherp aan de hulpen. Ik houd wel van een vlot paard als ik flinke stukken in het bos rijd. Maar heel veel heeft inderdaad met opvoeding en karakter te maken en hoeft niet zo zeer ras gebonden te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:25

Fjorden zijn algemeen dieren met weinig poes pas. Goed stevig bouw, rustig in karakter en sober in onderhoud. Bij veel verhuur bedrijven kom je ze daar door erg vaak tegen. Al zit wel best wel wat verschil tussen ene en andere fjord.
Qua hoogte zijn ze ook ideaal in het bos vanwege de takken en makkelijk op en af stappen wanneer je hek open moet doet.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:30

Tsjah, nee, je mag niet alles over één kam scheren, maar ik denk dat het percentage "boshobbelgeschikte paarden" iets hoger ligt bij de koudbloed-achtigen dan bij de op sportprestaties gefokte paarden :+

Mijn tip: zoek er een die gewoon al héél veel boskilometers gemaakt heeft, en niet een waarvan de huidige eigenaar denkt dat het wel goed zal komen :)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:33

Mijn PRE kan ik ook overal mee naartoe nemen. Wel een heftig karaktertje maar blijft altijd bij me. De KWPN'er van mijn dochter idem dito. Ligt ook aan de achtergrond en hoe je er zelf mee omgaat denk ik.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:36

Een IJslander met een eindeloze tölt! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:38

Van mijn Haflinger was ik vroeger echt heel erg tevreden.

Ze had super sterke benen en hoeven: ze kon echt elke ondergrond aan (heb jaren in de Ardennen gereden). Rotsige ondergrond, dik pak sneeuw, rivieren met grote gladde stenen, extreem steile afdalingen, hoog klimmen,... ze was super handig. Ook het weer maakte totaal niet uit: van de ergste vrieskou tot een hete zomer, ze deed het goed. Ook een ideale hoogte.

Alleen was het op sommige vlakken net een paard zoals een ander, zo was ze best wel angstig, durfde net zo goed hard bokken, op hol slaan,... dus denk niet dat je dat soort dingen kan uitsluiten puur op basis van ras :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:38

Voor mij is mijn Lusitano de ideale bospony .

Maar of dat nu in het algemeen voor zijn ras geldt, of dat we het met zijn tweetjes gewoon heel goed kunnen vinden buiten, dat weet ik niet per se.

Waarom vind ik Tweet zo fijn:

*Zeer veel vertrouwen in mij. Als ik zeg dat iets niet eng is, dan vindt hij dat eigenlijk per definitie ook niet eng.
Grote trekkers, motoren, honden, vogels die onder je hoeven opvliegen, bruggen etcetera.

*actief, voorwaarts. Wil altijd doorlopen, ik hoef niet continue te vragen of hij alsjeblieft wil doorlopen.

*Ik kan prima met een los teugeltje rijden. Hij kijkt lekker om zich heen, maar blijft tegelijkertijd netjes rechtuit lopen. Gaat niet slingeren als hij geen teugeldruk voelt.
(uitzondering op losse teugel: galop ri stal, dan moet ik even echt contact houden, anders gaat mijnheer iets teveel zijn eigen tempo bepalen, zeg maar...)

*prettige gangen. Hij is erg makkelijk uit te zitten. Echt ontspannen en zonder moeite zeg maar.

*hij lijkt er zelf echt lol in te hebben. Altijd oortjes erop, altijd mee willen werken.

*kan prima alleen naar buiten, geen gekloot met niet weg willen van stal of omdraaien of dat soort ongein.

*kan erg makkelijk als koppaard in een groep naar buiten.
(klein nadeel, verder naar achteren in een groep gaat ook, maar beduidend minder relaxed.)

*stabiel op zijn benen.
Stijl stukje omhoog of omlaag redt hij prima , zet zelf zijn kont onder en gaat gewoon door.
Struikelt eigenlijk nooit, indien nodig een sprongetje over een omgevallen boom is geen probleem , mocht het nodig zijn.

*is ook braaf aan de hand, wel zo prettig als dat ooit onderweg nodig mocht zijn. (heb ik wel eens meegemaakt, ijzer kwijt, of pad dat echt haast onbegaanbaar is, dan kan aan de hand handig zijn)

*loopt niet te klooien met op of afstijgen. Staat braaf stil, wel zo prettig bij bijvoorbeeld een hek dat niet open en dicht kan vanuit het zadel.

*makkelijke maat. 1.58 fijn voor op en afstijgen , maar houdt ook probleemloos grote paarden bij in een groep . (die houden eerder Tweet moeilijk bij, als hij eigen tempo mag lopen)
Maar ook kleinere pony's gaat goed samen, verschil is zowel naar groot paard als kleinere pony niet heel groot zeg maar.

*accepteert probleemloos zadeltassen en dat soort zaken. Kijkt er niet van op of om, zelfs niet als ze per ongeluk losraken en klapperen .

*geen probleem om vanuit het zadel dingen te doen. Zoals op knopjes drukken voor stoplichten, hekken open en dicht doen, routepijlen ophangen voor een georganiseerde rit...

*vindt vliegen en dazen naar, zoals ieder paard, maar flipt er zeker niet op.

*kan goed tegen warmte op ritten, kou in zijn geval iets minder vanwege wat medische en ouderdomskwaaltjes maar dat valt makkelijk op te vangen met een uitrijdeken in de winter.
Kortom, kan ongeacht weer altijd wel op pad.

*stabiel en braaf genoeg om jonge en onervaren paarden mee te nemen voor hun eerste stapjes buiten.

En dan vast nog wel meer redenen...
Dit zijn voor mij allemaal redenen waarom mijn paard het ideale buitenpaard is.

Maar zoals gezegd, dat zal deels ras zijn, maar ook heel groot deel individueel karakter, en gewoon heel veel gewend bij mij.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:44

Probeer eerst eens uit te zoeken, welke karaktereigenschappen jij zoekt in een paard?
Ben je zelf een onzeker iemand, hoeveel rij ervaring heb je etc
Als je daar antwoord op hebt, kun je gaan infoen op paardenrassen om te kijken wat je aanstaat!
Want buitenrijden is niet rasgebonden maar afhankelijk van oa ervaringen en opvoeding paard ed.

Want bijv een pre is ook handig, voorzichtig ed in bossen maar heeft wel temperament.
Maar zal niet snel in blinde paniek raken of lomp worden.
Zo ook al eerder genoemd met koudbloeden: braaf maar als ze echt wegwillen, kun je op een sterke tank zitten...
En zo kunnen ze allemaal ras bepaalde karakter trekken hebben, die je wel of niet liggen..
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 20-07-15 20:50, in het totaal 2 keer bewerkt

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:46

Tis idd aan het karakter gebonden en niet aan ras! Ik heb een draver type hittepetit/koele kikker in een! Echt super paardje in het bos! Wij rijden dan ook niet voor niets endurance :D

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:50

Ligt er ook aan wat je wilt qua buitenritten. Heerlijk 'rondhobbelen' in het bos, of meer actie en bijv kijken hoe ver je komt in de endurance? Ik ben zelf ook weg van de dravers, zoals rox_en_wilvy zegt: hittepetit (en gaspedaal!! :):) ) en koele kikker in een.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:52

Belgische trekpaarden :D :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:58

xMriit schreef:
Cayenne schreef:

Lijkt mij ook..
Ook ik zeg altijd, ondanks ze hetzelfde ras hebben, kun je ze nog niet met elkaar vergelijken.
Ieder karakter is anders, dus ook elk paard.

Naar mijn eigen ervaring zijn koudbloedjes vaak nuchteder. Maar als ze aan de kletter gaan, gaan ze voor een goeie. (tenminste de koudbloedjes die ik heb gereden wel.)

En niet alle koudbloeden zijn nuchter. Die van mij kan enorm rillerig en opgefokt zijn van een vogel die ineens opvliegt. Ontspannen buitenrijden gaat, maar ik moet er wel 100% met mijn aandacht bij zijn.

Ga voor een ervaren buitenrij paard. Dat kan elk ras zijn. Het is goed om voor jezelf op een rij te zetten wat voor karakter je zoekt en wat je gebruiksdoel wordt. En daar ga je vervolgens naar zoeken, kijken en proefrijden.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:10

Zoals gezegd zul je al snel uitkomen bij de koudbloedjes. Tinkers zijn mooi stevig en vaker rustig van karakter dan niet. Ook de ouderwetse haflinger is naar mijn ervaring over het algemeen wel rustig, maar niet altijd.

Ikzelf heb een Schwarzwalder fuchs. Die komen van oorsprong uit de bossen (het Zwarte Woud), waar ze veelal werden ingezet om bomen te verslepen. Ze zijn klein van stuk voor een trekpaard, maar zijn hierdoor zeer wendbaar. Ze staan er ook om bekend dat ze een lief en zachtaardig karakter hebben, al zijn hier natuurlijk uitzondering op. Ook kunnen ze best een sprongetje maken.

Met die van mij ben ik erg blij; ze kan makkelijk alleen naar buiten, is voorwaarts maar niet te veel, schrikt bijna niet en als ze schrikt, doet ze een pas opzij en dan is het weer klaar.

Toch denk ik dat je het beste niet kunt zoeken naar een specifiek ras, maar misschien beter kunt zoeken op de bomproof paardjes die hier en daar aangeboden worden. Hoe meer ervaring (alleen) buiten, hoe beter.

Succes!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:27

Het is hier vast al gezegd, het ras doet er niet zo toe, je hebt een cool karakter nodig, een werkwillig en nieuwsgierig paard én wat mij betreft het allerbelangrijkst een goede opvoeding. Een opvoeding die het dier van jongs af leert er alleen op uit te gaan, die het dier leert elk terrein aan te gaan, die verkeerd en hond mak heeft gemaakt, di er voor zorgt dan je je paard aan kunt binden waar nodig is, die er voor zorgt dat je een paard hebt wat kan wachten tot je uitgekletst bent met dees of gene. Treinen, spoorwegovergangen, de zee, hellingen, over de paden of juist door het ruige, met vreemde paarden en desnoods met koeien en een bepakking.
Alles moet het paard al geleerd hebben voor je er op klimt. En daarna in en doorrijden, overal op elk terrein, in stands, links rechts, achteruit, obstakels nemen en alles aangaan wat je tegenkomt.
Nooit er af stappen want daar krijgt hij geen zelfvertrouwen van..