Problemen met opstappen & opstijgen / zadel scheef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardenstuff

Problemen met opstappen & opstijgen / zadel scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 12:55

Heei, ik heb nu een halfjaartj pe een vp en in het begin viel het nog wel mee maar nu wordt ze steeds lastiger met opstappen, in het begin kon ik der wel even rechtzetten of snel erop dat ze stil bleef staan maar dat wordt steeds moeilijker , als ik de teugels bij elkaar pak begint ze al te draaien en als ik naar achterloop rent ze bekant weg , Ze staat al in een hoek en haar hoofd naar de andere kant houden helpt niet , en als ik dan zit draaft ze meteen, ( ik heb niemand om het paard vast tehouden )

En zo probleem 2 laatst wou ik nog ff laatste gaatjes aansingelen op het paard en zodra ik stilstond en een gaatje losmaakte rende ze weg en gallopeerde ze terug naar stal ( dat probeerde ze ) en moest ik met al mijn kracht haar terug trekken terwijl het zadel er half langs hing en tijdens de bocht in gallop kwamen er een paar bokken achterna dus sprong ik er maar af maar toen heb ik nog een halfuur buiten gestaan proberend op te stappen , echt een hell ! Ik heb goed laten zien dat ik boos was maar daardoor ging het juist moeilijker maar als ik niet boos werd liep ze alsnog weg. ( ze heeft geen pijn ofiets bij het singelen )

En zo het laatste,
Het lijkt alsof het zadel scheef zit , de ene beugel hangt altijd lager terwijl ze wel opmaat zijn en in galop moet ik wel eens naar rechts hangen door het zadel ( het is we
Een fries x halflinger dus een dikke kont die heen en weer bobbelt heeft ie zeker :p ) het zadel is wel gwn de goede maat

Alvast bedankt, ( als er antwoord op alledrie de dingen gegeven kan worden graag, niet dat iedereen bij een vraag blijft ;)

Anoniem

Re: Problemen met opstappen & opstijgen / zadel scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:58

Ik denk dat er voor 3 vragen maar 1 antwoord is, laat het zadel nakijken. Denk dat het alle drie wat met elkaar te maken heeft.

paardenstuff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 12:59

Joolien schreef:
Ik denk dat er voor 3 vragen maar 1 antwoord is, laat het zadel nakijken. Denk dat het alle drie wat met elkaar te maken heeft.

In het begin is er nooit iets geweest misschien datbhet iets te maken had met geen zin meer hebben , maar bet zadel klopt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:00

In het begin ging en goed en nu niet meer. Grote kans dat het zadel toch niet meer past. Wanneer is het zadel voor het laatste nagekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:00

paardenstuff schreef:
Joolien schreef:

In het begin is er nooit iets geweest misschien datbhet iets te maken had met geen zin meer hebben , maar bet zadel klopt

Een paard groeit ook, en dan kan het nit meer passen. Is net zoals schoenen kopen voor kinderen, die groeien er ook uit, hoe goed ze ook zitten.

paardenstuff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 13:00

Selina schreef:
In het begin ging en goed en nu niet meer. Grote kans dat het zadel toch niet meer past. Wanneer is het zadel voor het laatste nagekeken?

Een tijdje geleden nog en het paard groeit niet meer

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:01

Ok dan is het misschien niet het zadel. Heeft ze misschien last van haar rug? Als ook de rug helemaal in orde is dan pas aan gedrag denken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:04

Over het opstappen: duidelijk zijn. Zet haar idd in een hoek. Zet je voet in de beugel, trek je omhoog en ga op het zadel liggen. Als ze gaat lopen --> jij eraf en terug op de plaats zetten waar jij wilt dat ze staat. Kijk haar niet aan en zeg ook niets. Als ze wel blijft staan --> belonen met stem, en je been er over. Dan weer belonen als ze blijft staan. Dan stap je weer af. En doe je het nog een paar keer op nieuw. Ik zou hier echt de tijd voor nemen.

Met dat aan singels precies het zelfde. Laat haar halthouden, doe het zweetblad omhoog, staat ze stil --> belonen. Zo langzaam kan je uitwerken naar het aansingelen zelf.

Ga niet trekken aan de teugels. Dan gaat ze terug trekken en dat win je nooit. Je bereikt veel meer met duidelijkheid dan met trekken.

Succes!!

paardenstuff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 13:07

Cas123 schreef:
Over het opstappen: duidelijk zijn. Zet haar idd in een hoek. Zet je voet in de beugel, trek je omhoog en ga op het zadel liggen. Als ze gaat lopen --> jij eraf en terug op de plaats zetten waar jij wilt dat ze staat. Kijk haar niet aan en zeg ook niets. Als ze wel blijft staan --> belonen met stem, en je been er over. Dan weer belonen als ze blijft staan. Dan stap je weer af. En doe je het nog een paar keer op nieuw. Ik zou hier echt de tijd voor nemen.

Met dat aan singels precies het zelfde. Laat haar halthouden, doe het zweetblad omhoog, staat ze stil --> belonen. Zo langzaam kan je uitwerken naar het aansingelen zelf.

Ga niet trekken aan de teugels. Dan gaat ze terug trekken en dat win je nooit. Je bereikt veel meer met duidelijkheid dan met trekken.

Succes!!

Het probleem is dat ik de kans niet eens krijg om uberhaupt langs het zadel te staan , ze weet dan al dat ze weg kan lopen

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:08

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:09

Een paard kan uitgegroeid zijn, maar spieropbouw of -afbouw staat nooit stil. Dus ik zou toch het zadel na laten kijken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:09

paardenstuff schreef:
Selina schreef:

Als het zadel goed past en je traint op de juiste manier groeit een paard wel degelijk in zijn bespiering.

Zadel en rug echt na laten kijken, paard heeft pijn en uit dat in vluchten.....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:10

Een paard groeit nog wel degelijk, misschien niet in de hoogte maar wel in de breedte. Mijn merrie is nu 8 en is in een paar maanden tijd 2 boommaten van het zadel gegroeid. Dit komt door de opbouw van spieren.

Dus zadel na laten kijken, tandarts bellen voor een afspraak en eventueel een osteopaat. Ligt het daar allemaal niet aan dan beginnen met opvoeden onder toeziend oog van iemand met ervaring!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:12

Cas123 schreef:

Succes!!

Het probleem is dat ik de kans niet eens krijg om uberhaupt langs het zadel te staan , ze weet dan al dat ze weg kan lopen[/quote]

Tja zelfde. Als ze al weg loopt als je naasr haar staat ga je oefenen om je voet in de beugel te krijgen. Oefen dit totdat ze netjes stil kan staan. Paar x per week als dat kan.
Edit: na het oefenen niet meer gaan rijden. Gewoon terug de wei of stal in.
Ik zou haar ook eens laten na kijken. Vanwege je ander topic.

paardenstuff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 13:30

Het andere rpobleem is een ander paard ;)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:37

paardenstuff schreef:
Selina schreef:

Mijn pony is 10, maar toch veranderd haar rug nog steeds, door trainingen.
en ook de vulling van het zadel kan inzaken en daardoor gaan schuiven.

Als je in galop je best moet doen om het zadel recht te houden, ligt hij echt niet goed.

Ik zou dat na laten kijken en ook de rug van je paard. Als blijkt dat in orde is, dan gaan het opstapprobleem oplossen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:45

Mijn paard is 14. Toen ik haar kocht was het een draak. Bokken, steigeren onder het zadel. Dus ik stap zonder zadel op: probleem weg. Liep netjes haar rondjes.

Ik laat nu regelmatig mijn zadel even checken. Ik heb een tijdje een ander zadel gehad, wat achteraf toch niet helemaal top lag. In het begin ging het goed, daarna nukkig met opzadelen. Dan weet ik al genoeg. Zadel de deur uit.
Ze geven het donders goed aan als er iets is, maar dan moet je wel luisteren. Ik zou dus het zadel even na laten kijken.

En wat doe je met rijden? Misschien doe je met rijden iets waardoor ze het rijden uberhaupt niet leuk vindt? Mijn paard is bv afgemat in de bak, en het heeft best een tijdje geduurd voordat ze doorhad dat ik dat niet ging doen. Ze ging na een stukje draven in de staak, omdat ze in het verleden echt afgemat is in de bak. Maar met geduld, goede training en goede lessen kan je dat oplossen.

Een paard met de kop in de hoek zetten is geen oplossing voor het probleem. Het is het bestrijden van het symptoom. Het is een beetje als paracetamol blijven slikken tegen de hoofdpijn terwijl je met je kop tegen de muur blijft rammen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:16

Ik ken meerdere paarden waarbij het noodzakelijk was/is om het zadel echt iedere paar (drie) maanden te laten controleren en bijvullen/uithalen. Bespiering en gewicht veranderen, en daarmee ook of het zadel wel of niet past. Dat de beugels niet even lang zijn kan komen door scheve bespiering van het paard (waardoor zadel niet goed ligt), door scheve beugelriemen (ene kant meer opgerekt als de andere of 2 verschillende soorten) .

Dat je moet gaan hangen naar 1 kant in de galop zegt al genoeg. Een goed passend zadel blijft altijd liggen, wat er ook gebeurd.

Weglopen zie je heel vaak bij paarden waarbij het zadel niet helemaal lekker ligt. Dat hoeft niet veel te zijn, het ene paard is daar gevoeliger voor als het andere.

Mocht het zadel wel in orde blijken te zijn na controle door een zadelpasser, dan kan het ook nog zijn dat het paard niet gelukkig wordt van het rijden zelf. Dat je moet hangen wijst op een paard dat niet lekker in balans loopt, en dat maakt vaak dat het rijden voor het paard ook minder leuk/aangenaam is.
Les en je trainingsschema onder de loep nemen is dan de uitkomst.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:21

paardenstuff schreef:
Cas123 schreef:

Succes!!

Het probleem is dat ik de kans niet eens krijg om uberhaupt langs het zadel te staan , ze weet dan al dat ze weg kan lopen

Dan weet je waar je mee moet beginnen.

Als je niet eens naast je paard kan staan, los dat dan eerst op. Als je dat opgelost hebt, ga dan eens springen daar naast haar, is dat goed wiebel dan eens aan je zadel om je paard mooi stevig te laten staan, gaat dat goed zet dan eens wat druk in de stijgbeugel, als dat goed gaat zet dan eens je voet in de beugel om omhoog te komen en gelijk weer op de grond te gaan. En zo verder.

Je wil teveel te snel, je krijgt al keer op keer een nee te horen die je negeert. Los die nee's eens op voordat je verder gaat.

Je hebt geen hoek nodig, je hebt niemand nodig die je paard krampachtig vast staat te houden, je moet gewoon beginnen met dingen oplossen bij het begin en niet aan het eind.
Zodra je zover bent dat je even met je heup op het paard kan zonder dat ze gaat is het pas tijd om erop te gaan. Als je zover bent zorg dan dat je de gewoonte krijgt om minimaal 30 seconde stil te staan voordat je wat gaat doen.

Dit natuurlijk nadat je lichamelijke oorzaken hebt uitgesloten.

tadero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:31

Ik zou eerst zeker willen weten of ze lichamelijk in orde is. Met name de rug. Ook zou ik het zadel na laten kijken of de pasvorm goed is. Als dit allemaal gedaan is kun je beginnen met haar te leren gehoorzamen. Eerst zorg je dat ze stil blijft staan wanneer je naast haar staat. Daarna kun je steeds een stapje verder proberen. Niets overhaast doen!

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:12

Mogelijk vindt ze het ook gewoon vervelend als je aan haar hangt met opstappen. Opstapkrukje gaan gebruiken. Een zadel dat schuift past niet goed.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 00:03

Als je hulp nodig hebt met het oplossen van dit probleem, wil ik zeker komen helpen. Het kan handig zijn om hier hulp bij te krijgen. Ik heb dit al meermaals helpen oplossen bij verschillende paarden met goed resultaat, zonder dwang te moeten gebruiken.
Laat maar weten via pb of je dat wilt en zo ja in welke streek je woont.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 00:47

Zadel zou hier een probleem kunnen zijn, maar hoeft niet perse.

Ik heb met mijn verzorgpaard hetzelfde gehad, in het begin ging het goed maar na een tijdje bleef hij niet meer stil staan, tot op het punt dat ik een uur stond te vechten voor ik er op zat.
Als ik naast hem stond en mijn voet zal al in de beugel en hij wou vooruit, nam ik de teugels zodanig kort dat hij eigenlijk rond zijn as moest draaien. Zodra hij stilstond, liet ik de teugels los. Helaas hielp dit niet, het werd zelfs erger want hij blijf gewoon rondjes draaien.

Tot we het over een andere boeg zwierden. Zoals hierboven is gezegd, met kleine stapjes werken en veel belonen. Ik ben begonnen met gewoon ernaast staan en wat druk op de beugel zetten met mijn hand. Bleef hij staan, beloonde ik. Vervolgens mijn voet omhoog heffen (nog niet eens in de beugel) en terug belonen. Telkens in kleine stapjes, en teugels heb ik praktisch geen enkele keer aangeraakt. Wanneer ik dit wel deed, werd hij lastig. Blijkbaar kan hij er niet tegen dat de teugels opgenomen worden tijdens het opstappen. Nu, na een paar weken in kleine stapjes te werken kan ik terug heel normaal opstappen met losse teugel.
Ik raad je dus ook aan van het zo eens te proberen, kleine stapjes en veel belonen. In het begin lijkt het echt belachelijk, zoveel belonen. Maar mij heeft het geholpen, ik heb terug een ontspannen paard bij het opstappen en het rijden.

Je tweede vraag over het aansingelen, was je paard gespannen op het moment dat je dit deed?
In de periode dat mijn verzorgpaard altijd ging lopen bij het opstappen, was hij ook altijd heel gestressed op het moment dat ik erop zat. Het gevolg daarvan was dat ik geen kick kon geven, of hij was al weg :) Aansingelen zou bij mij toen ook niet gelukt zijn vanop het paard, weet zeker dat hij ook weggerend zou zijn.
Als dat het geval is, zou dit probleem dus ook opgelost moeten zijn eenmaal je het opstappen terug in orde hebt :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 00:57

om te voorkomen dat je beugels ongelijk worden moet je ze van kant verwisselen dat komt door het opstijgen dat je andere beugel langer word

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:09

Maar hoe is ze dan bij de eigenaresse?

Ik stap zelf altijd via een soort kruk op en gebruik daarbij niet de stijgbeugels maar ja...ik heb een fjord ha ha die is laag!