Buitenrit met schrikkerig paard, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Buitenrit met schrikkerig paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:30

Hoi!

Over een week of 2 zit mijn aller eerste buitenrit er aan te komen met mijn verzorg paard Kaya :)
Super leuk, maar ook heel spannend.
Kaya is heel schrikkerig en niet verkeersmak, ik wil zo veilig mogelijk op buitenrit dus ik vroeg mij af of er ervaringen mee zijn en of jullie tips hebben :)
Ik ben al druk bezig met schriktrainingen, grondwerk en wandelen maar als ik er op zit dan is ze toch wat anders dan als ik er naast loop.
Met wandelen is ze heel kijkerig, maar ze is nog geen 1 x geschrokken oid :)
De omgeving waar ik rijd is vrij rustig qua auto's en mensen dus ik breng verder geen andere mensen in gevaar, ook ga ik natuurlijk niet alleen op buitenrit maar met een rustig paard erbij :)
Dus, hebben jullie tips of (goeie) ervaringen dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt! :D

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:37

Ik zou niet te veel verwachten en rustig uitbouwen (dus niet meteen 2u en goed en ontspannen afsluiten). Ik vind het persoonlijk wat minder dat je echt een tijd vast gesteld hebt en dat je paard niet verkeersmak is geeft een groter risico voor jou en je medeweggebruikers. Eigenlijk vind ik dat je dan niet op pad mag. Het rustige paard kan ook druk worden.. en dan?

Als je het toch doet zou ik in iedergeval 'investeren' in een kaartje aan je zadel met je naam, telefoonnummer, die van je ouders en gegevens van de stal waar je staat (ook de naam van je paard). Stel dat je er af valt en je paard rent weg, kunnen ze aan dat kaartje zien van wie die is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:37

Misschien kan de eerste keer of eerste paar keren iemand mee fietsen of een ander paard mee die rustig is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:39

Een ervaren paard mee op rit nemen zodat jou paard daar steun aan heeft. Verder zou ik voor de zekerheid je paard eerst longeren zodat eventuele frissigheid er alvast uit is.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:40

Wat bedoel je precies met een tijd vastgesteld? :) Het rustige paard kan inderdaad ook druk worden daar heb gelijk in, maar dan zal eigenlijk niemand meer op pad mogen want stel het paard word druk.
Kaya zal het toch moeten leren dat auto's niet eng zijn, want we zijn nu bijna 4 jaar lang alleen maar in de bak gaan rijden en dat word wel erg saai, ook voor Kaya :)

Dat van het kaartje is een goed idee, bedankt!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:42

Ineke2 schreef:
Een ervaren paard mee op rit nemen zodat jou paard daar steun aan heeft. Verder zou ik voor de zekerheid je paard eerst longeren zodat eventuele frissigheid er alvast uit is.

linnie050 schreef:
Misschien kan de eerste keer of eerste paar keren iemand mee fietsen of een ander paard mee die rustig is.

In de OP staat dat er een ander rustig paard mee gaat.. :)

Longeren ga ik doen! :)

jwl

Re: Buitenrit met schrikkerig paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:45

Extra halster mee nemen
Mocht er wat gebeuren met.je hoofdstel kan je altijd nog je paard aan het halster mee nemen
Voor de rest dat gedrag zo veel mogelijk negeren en niet toegeven

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:48

Extra halster is een goed idee, dankje :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:49

Ik zou kijken of er nog iemand mee kan op de fiets ofzo. Dat als er echt paniek ontstaat diegene kan ingrijpen. Is misschien voor jezelf ook een geruststelling en zit je daarom rustiger op je paard.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:50

Wat je ook nog eerst kan doen is erop, en iemand aan de hand ernaast, dan heeft je paardje nog steun aan de persoon op de grond. Hoe lang ben je al bezig met het wandelen? Een ervaren paard mee nemen scheelt zeker, maar dan moet je ook echt 200% zeker zijn dat die zich niet laat gek maken en mee gaat rennen, mocht die van jou schrikken. Verder kun je een beugelriem om de hals doen als extra steuntje voor jou, en naamkaartje is zeker geen slecht idee! Ook altijd een telefoon mee nemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:52

Bralindy schreef:
Ik vind het persoonlijk wat minder dat je echt een tijd vast gesteld hebt en dat je paard niet verkeersmak is geeft een groter risico voor jou en je medeweggebruikers. Eigenlijk vind ik dat je dan niet op pad mag. Het rustige paard kan ook druk worden.. en dan?

Nu word ik toch wel heel nieuwsgierig hoe jij een paard verkeersmak maakt dan. Wij doen dat hier nl door ze ervaring op te laten doen.... in het verkeer :) En precies zoals TS dat doet: met een braaf paard erbij.
Hoe pak jij dat aan dan? Ze een theorieboek over verkeer kado doen is ook weer zo wat, moet je ze eerst weer leren lezen...

TS ik denk dat je 't goed aanpakt, met je voorbereiding, en met straks een braaf paard erbij. Dat 'ie kijkerig is, wil absoluut niet zeggen dat 'ie ook schrikkerig zal zijn. Hij ziet alles immers op tijd, dus schrikt misschien wel minder vaak dan een minder kijkerig paard die spannende dingen minder op tijd ziet.
Hey en gaat het niet lekker, dan stap je toch af en dan wandel je terug naar huis? Halstertouwtje om de nek is handig, kun je 'm daar evt. aan vastklikken.
Maar weet je? Volgens mij gaan jullie gewoon een heerlijk ritje rijden. Dat er nog maar veel mogen volgen *\o/*

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:53

Ik ben al een hele tijd aan het wandelen met haar, ik denk dat ik er sinds februari mee ben begonnen, maar sinds deze week zijn we ook echt wat verder gegaan dan normaal :)
Zal eens kijken of ik iemand kan regelen die er eerst naast loopt, misschien werkt dat wel beter dan een braaf paard erbij.. :)
Ik wou inderdaad een touw om haar hals doen voor extra houvast, bedankt! :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:56

Sonja schreef:
Bralindy schreef:
Ik vind het persoonlijk wat minder dat je echt een tijd vast gesteld hebt en dat je paard niet verkeersmak is geeft een groter risico voor jou en je medeweggebruikers. Eigenlijk vind ik dat je dan niet op pad mag. Het rustige paard kan ook druk worden.. en dan?

Nu word ik toch wel heel nieuwsgierig hoe jij een paard verkeersmak maakt dan. Wij doen dat hier nl door ze ervaring op te laten doen.... in het verkeer :) En precies zoals TS dat doet: met een braaf paard erbij.
Hoe pak jij dat aan dan? Ze een theorieboek over verkeer kado doen is ook weer zo wat, moet je ze eerst weer leren lezen...

TS ik denk dat je 't goed aanpakt, met je voorbereiding, en met straks een braaf paard erbij. Dat 'ie kijkerig is, wil absoluut niet zeggen dat 'ie ook schrikkerig zal zijn. Hij ziet alles immers op tijd, dus schrikt misschien wel minder vaak dan een minder kijkerig paard die spannende dingen minder op tijd ziet.
Hey en gaat het niet lekker, dan stap je toch af en dan wandel je terug naar huis? Halstertouwtje om de nek is handig, kun je 'm daar evt. aan vastklikken.
Maar weet je? Volgens mij gaan jullie gewoon een heerlijk ritje rijden. Dat er nog maar veel mogen volgen *\o/*

Kaya is wel schrikkerig want in de bak wil ze ook nog wel eens een ''sprintje'' trekken omdat ze bakkabouters zag, maar dat zijn ook alleen echt een paar passen en dan gaat ze kijken.
Ik weet alleen niet of ze het buiten ook op een paar passen houd of dat ze echt er vandoor vliegt.. Maar dat weet niemand, daar moeten we achter komen :)). Misschien ben ik wel schrikkeriger als Kaya.. :)
Dankjewel verder, ik hoop eerlijk gezegd dat het goed gaat en dat er inderdaad meer ritten mogen volgen! :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:02

En verder inderdaad, zelf goed blijven doorademen en ontspannen, en niet gaan denken: ow fiets wat een grote vrachtauto/hond oid komt daar aan ;) Geheid dat je paard die spanning voelt. Mijne is 5, en was ook pas 2x met een ander paardje naar buiten geweest bij de trainingsstal. Hoe ik het heb gedaan is eerst veel wandelen inderdaad, en op gegeven moment keer met ander paardje mee, eerste stuk was langs de weg en ben ik er nog niet op gegaan, touwhalster onder mn hoofdstel en mee gewandeld. Bij veilige plek opgestapt en stuk gereden. Hij was mega druk, maar wel braaf, laatste stuk weer ernaast aan de hand gewandeld.
Inmiddels van stal verhuist, hier ookk keer of 2-3 met ander paard samen geweest, en nu rijden we al alleen in het bos. Hij kijkt, is alert, maar gaat zelden rennen ergens voor. Ik forceer hem niet teveel als hij wil kijken en stilstaan (doe ik dat wel, dan komt er verzet, wil hij omdraaien of omhoog). Meestal loopt ie binnen een paar minuten zelf verder. Enige wat ie niet mag is wegrennen, omdraaien of achteruit, en dat werkt voor hem goed (dit is wel per paard verschillend).

En een bodyprotectrortje is een eerste keer ook wel aan te raden. Asfalt is toch wat harder dan bakzand ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:04

De schrikreacties van een paard nemen toe wanneer een paard zijn omgeving niet kan onderzoeken en zelf leren kennen. De aanbevelingen van "niet toegeven" en doorrijden" zou ik dan ook niet geven. laat je paard juist wel onderzoeken, snuffelen en wat zij maar wil. Dan heb je een gezamenlijke, leerzame ervaring waar je paard van kan groeien in zelfbewustzijn. Dat lijkt me verstandiger en bereik je vanzelf je doel om die buitenrit uiteindelijk te maken.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:05

Bodyprotector heb ik besteld en komt als het goed is vandaag aan ! :D

Gedachten omzetten zal nog wel moeilijk worden, maar ik denk als ik merk dat het voor Kaya helpt dat het wel beter zal gaan :)
Bij een veilige plek opstappen is ook nog wel een goed idee ja.. Dankjewel, heb er echt wat aan :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:06

josien_m_ schreef:
De schrikreacties van een paard nemen toe wanneer een paard zijn omgeving niet kan onderzoeken en zelf leren kennen. De aanbevelingen van "niet toegeven" en doorrijden" zou ik dan ook niet geven. laat je paard juist wel onderzoeken, snuffelen en wat zij maar wil. Dan heb je een gezamenlijke, leerzame ervaring waar je paard van kan groeien in zelfbewustzijn. Dat lijkt me verstandiger en bereik je vanzelf je doel om die buitenrit uiteindelijk te maken.

Als ze stil wil staan, laat ik haar ook echt wel kijken en stil staan, want dat heb ik 1000x liever dan dat ze mij er van door vliegt omdat ze niet gekeken heeft!
Dat heb ik met wandelen ook altijd nog gedaan en dat werkt ook het beste bij Kaya :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:08

Wat kan helpen bij gedachten wat omzetten of verzetten is bijvoorbeeld tegen je paard praten, liedje zingen, maar ook bewust op je ademhaling letten kan helpen...Vaak als je iets zelf spannend vindt vergeet je goed door te ademen, wat resulteert in lichte spanning ;) Maar volgens mij gaat t wel goed komen hoor :) En idd wat Josien zegt, doe ik dus ook. Vindt ie iets eng, laat ik hem kijken/snuffelen etc. Alleen ervan weglopen mag ie niet. In het ergste geval stap ik af en loop ik er aan de hand heen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:08

Ik vind het zelf het prettigste om 2 paarden mee te hebben. 1 voor me, 1 achter me. Mijn paard schrikt vaker van dingen die achter d'r zitten in d'r dode hoek dan van dingen die voor d'r kwamen. Daarnaast was het makkelijk als we bij moeilijke punten kwamen bv tunnels of oversteken. Dan doen we 1 voor en 1 naast.

Daarnaast laat ik op stal altijd even een briefje achter waar ik heen ben en hoelang ik verwacht weg te blijven + mobiel nummer. Zo weten ze daar ook als er iets niet klopt waar ze moeten kijken.

En voor de rest lekker ontspannen, niet krampachtig tegen houden. Tussendoor even een graasmomentje, galopmomentje enz.

Mijne gaan trouwens wel eerst mee aan de hand, dan naast de fiets en dan pas onder de man.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 27-06-15 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:09

Als JIJ het spannend vind ga dan zingen of neuriën. Op die manier moet je in elk geval blijven doorademen en heb je minder spanning in je lijf.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:11

Grazen onder het rijden zou ik niet doen. Dan willen bij elk stuk gras gaan eten. Onder het zadel word er gewerkt. Zijn we klaar dan mag je zoveel grazen als je wil.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:15

Ineke2 schreef:
Grazen onder het rijden zou ik niet doen. Dan willen bij elk stuk gras gaan eten. Onder het zadel word er gewerkt. Zijn we klaar dan mag je zoveel grazen als je wil.

Dat is een kwestie van opvoeden. Ik heb nooit discussies met me paard over wel of niet eten. Als ik ze stilzet en teugels lang geef, dan mag je eten. Krijg je been en pak ik me teugels op dan gaan we.

Het even rusten, hoofd laten zakken, ontspannen kauwen werkt enorm ontspannend. Het voert stress bij ruiter en paard af.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:19

Als ik mijn paard stil zet met lange teugel moet ze gewoon blijven staan. Ook een kwestie opvoeden. Ontspannen met lange teugels zonder dat ze eten gaat ook prima.
Als ze gespannen is, wacht een diepe zucht af en de spanning is weg.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:23

Ik vraag me af hoe handig het is dat je zelf erop gaat de eerste keer, als je al aangeeft dat jij schrikachtiger bent dan het paard. Jij moet juist de stabiele factor zijn die het paard aan geeft dat er niets aan de hand is. Als jij loopt te stressen omdat je bang bent dat het paard gaat schrikken, dan kan je er donder op zeggen dat ze gaat schrikken.

Overigens is schrikken ook helemaal geen probleem, dat mag gewoon. Maar je moet de initiële reactie, het wegrennen, als het ware uitschakelen. Hier mogen ze altijd schrikken, meestal zie je het zelf wel aankomen waar ze van kunnen schrikken. Soms schrik je allebei. Maar ze mogen niet wegrennen. Ze mogen kijken, snuiven, nadenken, wachten tot het dapperste paard er langs durft. Echter zit je daar ook weer met een risico, want mijn paard mag bijvoorbeeld niet stil staan midden op de grote weg die we over moeten. Maar als de situatie het toe laat, geeft ze vooral de tijd.

Eerste keer dat we met ons jonge paard naar buiten gingen hadden we een touwhalster onder het hoofdstel en was ik op de fiets, zodat ik hem kon pakken wanneer het nodig was. Touwtje mee mocht hij wat langer begeleiding nodig hebben. Als het werkelijk de allereerste keer is dat je naar buiten gaat houdt het dan leuk en kort. Liever nog, ga eerst even normaal in de bak trainen en sluit af met 10 minuutjes naar buiten.
Kies ook een moment van de dag dat het nog rustig is en ga ook niet in de hittegolf op pad.

Ik begrijp overigens Bralindy wel. Als je namelijk een dag vast zet, dan leef je er naar toe, je bent bezig met plannen enz. en als het paard op die dag net niet in de juiste 'state of mind' is, dan wordt het vaak juist nog doorgezet waardoor het een net verkeerde ervaring mee krijgt. Is het paard bijvoorbeeld die dag gewoon heel fris, dan zal de spanning hoger zijn dan wanneer ze er met een lekker ontspannen insteek in gaan. Dit aanpassen op het moment pas ik ook toe in het dressuurwerk, dus ik begrijp het zeker.

langua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:26

Bralindy schreef:
Ik zou niet te veel verwachten en rustig uitbouwen (dus niet meteen 2u en goed en ontspannen afsluiten). Ik vind het persoonlijk wat minder dat je echt een tijd vast gesteld hebt en dat je paard niet verkeersmak is geeft een groter risico voor jou en je medeweggebruikers. Eigenlijk vind ik dat je dan niet op pad mag. Het rustige paard kan ook druk worden.. en dan?

Als je het toch doet zou ik in iedergeval 'investeren' in een kaartje aan je zadel met je naam, telefoonnummer, die van je ouders en gegevens van de stal waar je staat (ook de naam van je paard). Stel dat je er af valt en je paard rent weg, kunnen ze aan dat kaartje zien van wie die is.

Maar en dan? Hoe maak jij een paard verkeersmak als je niet van het erf komt?