Nieuw paard, hoe aan de slag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl4

Nieuw paard, hoe aan de slag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:48

Hallo, weet niet of het hier goed staat. Maar ik ga aanstaand weekend m'n nieuwe paard ophalen . Hoe beginnen jullie met zoiets? Laat je het paard eerst paar dagen wennen. En beginnen jullie met grondwerk of gelijk rijden( het is een ervaren paard).

Ben gewoon even nieuwsgierig hoe jullie er aan zouden pakken

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:51

Toen wij ons paard hebben opgehaald hebben we hem een paar dagen laten wennen. Dus wel knuffelen en poetsen, maar niet gelijk rijden. Hij moest ook wennen aan onze pony en pony aan hem haha :+.

Na een paar dagen even gelongeerd en daarna gereden en rustig opgepakt.
Het was een Draver waar 2 jaar niks mee was gedaan, dus we hebben het rustig aan gedaan :).

M_nouska

Re: Nieuw paard, hoe aan de slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:54

Eerst een paar dagen laten wennen. Lekker mee wandelen over het terrein en laten snuffelen met de andere paarden zodat hij een beetje kan wennen aan zijn nieuwe huis en huisgenootjes.
Lekkere borstelen, spelen in de bak. Na 2 daagjes of 3 (Wat voor jou goed voelt) lekker even longeren en dan misschien rijden. Niet meteen een uurtje, maar een kwartiertje of zo iets. Dat steeds opbouwen.
Zo heb ik het gedaan.

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:06

Hangt volledig van het paard af.

Als ze normaal in training staan worden ze van stilstaan 1 bonk energie, dat is voor jou niet praktisch. Beweging zoals even longeren de eerste dag kan helemaal geen kwaad. Kan dat paard lekker lopen en ben je meteen bezig.

Als ze bij aankomst zich normaal gedragen en niet overdreven gespannen zijn lekker even op stal of in de wei en later op de dag als de rust op stal weergekeerd is en iedereen gestopt is met staren even longeren.

Volgende dag misschien even longeren en dan er op. Rustig ontspannen training, beetje wennen aan elkaar.
Stilzetten en niets doen is niet persé gunstig voor een getraind paard.

Mocht er heel veel onrust zijn misschien niet meteen erop, maar eerst wat meer dagen longeren om onnodig vechten te voorkomen. Maar eigenlijk heb ik nooit meegemaakt dat dat nodig was.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:11

Paarden die wedstrijden lopen/gelopen hebben, kun je dezelfde dag nog rijden. Die zijn gewend om op vreemde locaties aan het werk te moeten. Paarden die dit nooit hebben gedaan kun je het beter wat rustiger mee aandoen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:15

plieza schreef:

:j

Maar in principe eerste dagen rustig aan. Paard staat 24/7 buiten. Wat wandelingen aan de hand om terrein en omgeving te verkennen en om elkaar te leren kennen. In eerste week sowieso afspraak met osteo en zadelmaker ter controle. Na akkoord zou ik er met een weekje wel op gaan als het paard gewoon relaxed is.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:24

Ik zou doen wat jij denkt dat goed voelt. Als hij aangeeft dat hij aan het werk kan, zou ik dat ook zeker gaan doen, anders bouwt ie alleen maar energie op en wordt het als het ware een tikkende tijdbom.

Toen ik de mijne kocht werd hij maar zo nu en dan licht gereden. Ik heb hem dus de eerste dag ook lekker laten wennen aan zijn nieuwe vrienden in de wei. De volgende dag rustig begonnen met borstelen en hem even gelongeerd. Tijdens het longeren was ie de eerste week erg energiek (kijken, bokken, rennen, staart in de lucht), dus heb ik maar even gewacht totdat dat wat beter ging alvorens er op te stappen. Ook moesten we wachten totdat mijn zadels aangepast waren. Na een week ben ik er onder begeleiding van mijn instructrice opgestapt en konden we zo wegrijden. Sindsdien hebben we de training steeds verder opgebouwd, van om de 1/2 dagen rustig rijden tot nu bijna elke dag aan het werk; afwisselend dressuur, springen, cross, longeren, maar ook regelmatig nog een dagje vrij.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:33

Ir111 schreef:
plieza schreef:

Maar in principe eerste dagen rustig aan. Paard staat 24/7 buiten. Wat wandelingen aan de hand om terrein en omgeving te verkennen en om elkaar te leren kennen. In eerste week sowieso afspraak met osteo en zadelmaker ter controle. Na akkoord zou ik er met een weekje wel op gaan als het paard gewoon relaxed is.

Een sportpaard dat gewend is dagelijks getraind te worden, zou ik echt geen week stilzetten. Waarom zou je? Ik heb in april mijn nieuwe paard gekregen en ben gewoon de volgende dag erop gestapt. Daarna nog even in het bos uitgestapt. Als het paard goed voelt en er zit een goed passend zadel bij, is er voor mij geen reden dat niet te doen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:37

DatBenIkNou schreef:
Een sportpaard dat gewend is dagelijks getraind te worden, zou ik echt geen week stilzetten. Waarom zou je?

Geen idee. :Y) Zou ik ook niet doen denk ik.

Weet niet waarom je mijn post quote maar ik heb het nergens over een sportpaard. Ik vertel alleen hoe ik het zou aanpakken. :) Ter nuancering staat er nog bij 'hangt volledig van het paard af'.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:42

het hangt natuurlijk van het paard af, maar ik denk dat ik in veel gevallen na de eerste dag meteen zou rijden. wel rustig aan, niet meteen flinke bosrit ofzo, maar wachten met rijden een week zodat ie zo ingeburgerd is dat ie je meteen gaat uitproberen zou ik niet fijn vinden. Dan liever al 3/4x positief erop gezeten dan weet je iig dat het kan.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:46

Ik heb mijn paard een weekje niet gereden maar dat kwam meer doordat ik geen zadel had. De dag van het halen heb ik hem fijn naar zijn stalletje gebracht en met rust gelaten, hij had die dag een klinische- en röntgenlogische keuring achter de rug dus het leek mij dat hij wel genoeg indrukken had gehad. De dagen daarna een keertje losgegooid in de binnenbak, wat gewandeld aan de hand en een paar keer gelongeerd zodat hij toch wat beweging kreeg. Het was wel een paard wat niet superhoog in de training stond toen ik hem kocht.
Gewoon lekker laten wennen en kijken wat je paard aangeeft!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:59

nu rijd ik niet meer, maar ik gaf ze altijd 3 dagen vrijaf, vanaf dag 4 poetsen knuffelen longeren grondwerk dag 7 begon ik met rijden.
gewoon in de bak om aan elkaar te wennen na 14 dagen had ik er alles al mee gedaan wat in mijn planning zat oa buitenrijden en springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:25

Mijn bijrijdpaard is zondag gekomen. De eerste dagen even rustig aan doen. Al lijkt ie zich redelijk aan te passen. Beetje losgooien. VAndaag gaat ie in de bak naast de weide, morgen of overmorgen mag ie eerst met 1 van de andere paarden kennis maken, kijken of dat klikt zodat als hij in de groep komt hij iig een maatje heeft. Ik ga m morgen longeren en misschien kruip ik er vrijdag of t weekend wel op.

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 16:55

Okay leuk om te lezen allemaal bedankt! Het is geen doorgetraind sportpaard dus lAar d'r wel even een tijdje wennen. Maar goed, dank voor jullie input!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:49

Het is ook een beetje aankijken per paard. Als je paard nog veel spanning vertoond, gewoon even wachten. Beetje wandelen over het erf, wat grondwerk voor de band. Dat is voor mij standaard. Losgooien en m achter je aan laten lopen, netjes halthouden etc.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 04:16

Tijdje laten wennen en dan met grondwerk er achter komen wat je paard kent en kan, waar hij bang voor is, wat hij leuk vind en wat niet. Een paar keer aan de hand gaan stappen om te kijken hoe hij is als je buiten bent. Ik zou zelf gemiddeld gezien de eerste week niet gaan rijden (of toch zeker niet langer dat 5 of 10 minuten), omdat ik vind dat je goed op elkaar ingespeeld moet zijn voordat je aan het echte rijden gaat beginnen.
Maar dat kan natuurlijk van paard tot paard verschillen. Als je merkt dat jullie echt een klik hebben, elkaar goed begrijpen en op elkaar ingespeeld zijn op de grond, van elkaar weten wat jullie kunnen, kan je beginnen in het zadel. Dat kan van paard tot paard en van eigenaar tot eigenaar verschillen. Het kan variëren van een dag of 2 tot misschien wel 2 of 3 weken. Maar gemiddeld wacht ik daar een week mee. Dan is er over het algemeen echt al wel een behoorlijke band opgebouwd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:03

Toydoll schreef:
het hangt natuurlijk van het paard af, maar ik denk dat ik in veel gevallen na de eerste dag meteen zou rijden. wel rustig aan, niet meteen flinke bosrit ofzo, maar wachten met rijden een week zodat ie zo ingeburgerd is dat ie je meteen gaat uitproberen zou ik niet fijn vinden. Dan liever al 3/4x positief erop gezeten dan weet je iig dat het kan.

Inderdaad, zo denk ik er ook over. Een paard moet je gewoon na 1 dag wennen prima kunnen rijden. Even 20/30 minuten loswerken en niet te hard eraan. Maar na een keer of 2 ben ik daar ook niet zo voorzichtig meer in. Het is een paard, geen kopje van porselein ;)
Heb er genoeg op stal gekregen om te trainen voor de verkoop en de eigenaren zien me aankomen zeg, wel een week betalen, maar een paard wat niet gereden wordt :')

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:14

Ik zou het paard gewoon beweging geven, de intensiteit hangt af van wat het paard gewend is. Paarden zij niet van suiker gemaakt :+

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:16

Ik ben na één of twee dagen wennen met haar gaan wandelen. Eerst korte stukjes, gewoon de straat door, en langzaamaan bouwden we het op naar lange wandelingen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:46

Als het een ervaren paard is, gewoon de eerste dag er op, 20 minuutjes loswerken. Daarna normaal oppakken.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:31

Ir111 schreef:
plieza schreef:

Zo gaat het bij ons vrijdag gaan we haar halen en maandag wil ik haar even longeren en de rest van de week wandelen,longeren en poetsen zaterdags komt de zadelmaker om een passend zadel voor ons te zoeken! :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:37

Osteo is een vrij beroep dus pure kwakzalverij, daarbij moet je niet vergeten dat een paard een gewoonte dier is. Met dagen lang aan de hand stappen haal je een ervaren dier compleet uit zn gewoonte. Aan het werk........

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:17

Ik snap dat geteutel ook niet goed, als we het over rijpaarden hebben hoor...Kijk, het is wat anders als je geen passend zadel hebt of dat het om een heel jong dier gaat. Anders gewoon lekker de volgende dag opstappen en rijden!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:34

DatBenIkNou schreef:
Ik snap dat geteutel ook niet goed, als we het over rijpaarden hebben hoor...Kijk, het is wat anders als je geen passend zadel hebt of dat het om een heel jong dier gaat. Anders gewoon lekker de volgende dag opstappen en rijden!

Mijn jonge(net ingereden) paard hebben we de dag na ophalen gewoon even rustig 15 minuutjes gereden, juist om de lijn door te zetten, hij was zadelmak dat we m mee namen.
En hij lijkt er niet minder om geworden ;)

Maar het is wel per paard verschillend. Hij is erg nuchter, heb je nu een vreselijke angsthaas, zou ik rustig aan doen misschien wel wat longeren :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:37

Ik zou er gewoon de volgende dag meteen op gaan zitten