paard valt aan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanoukkie

paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 19:58

hallo!
Ik heb sinds een halfjaar mijn eerste eigen paardje.
Ze heeft een hele handleidig en is nogal stressy maar al de uren die ik (per dag) met haar spendeer zijn meestal de beste van de dag. Het is echt een superlieve 5j-jarige merrie en ik kan er alles mee.
Wel behalve in de longeerbak.
Als ik haar er in zet en naar het midden wil lopen wordt ze al heel chagerijnig. Als ik dan commando geef te gaan stappen (in vrijheid) gaat het al helemaal mis. Ze stijgert, valt aan, heeft me in het voorhoofd gebeten.. Dan loop ik er meestal uit negeer haar totdat ze weer vrolijk naar me toe komt dan haal ik haar eruit.
Gisteren hing in haar bezoeken op de wei, was helemaal blij dat ik één wortel bijhad.
Ze begon haar kunstjes te laten zien maar dat vroeg ik niet dus negeerde haar. Toen ze het doorhad wilde ik spelen met haar en liep een beetje in het rond. Ook toen werd ze duidelijk boos en wilde bijten..
Heb haar toen gewoon laten staan.

Hoe kan ik die veranderen?
Demensen die ik het vertel kunnen het niet geloven, ik heb evengoed een heel erg sterke band met haar en kan bv. In de stal als ze aan het eten is gewoon op haar gaan zitten, langs haar jont eraf glijden, onder haar door lopen,..

Linnie050

Re: paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:04

Puur dominantie.

Doe je grondwerken met haar?
Ik bedoel niet trucjes leren.
Misschien kan je daarin les krijgen.

Weet niet waar je woont maar bij stichting de paardenkamp in soest heb je binnenkort een cursus voor.
Weet je datum even niet meer.
maar les in grondwerken zal ook goed zijn.
Goed consequent zijn naar je paard.
Je hebt ook nog een jong paard!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:05

ik woon in zuid-amerika!
niet echt veel grondwerk.
Wel aan de hand stappen en ze luistert braaf naar stilstaan, naar achter gaan (zonder druk), blijven staan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:07

Uhm of je dit wilt horen weet ik niet,maar dit gedrag kun je toch niet negeren en dan terug komen en haar er uit halen.dan heeft ze haar zin.
als ooit een paard me probeerd aan te vallen op zo,n manier als de jouwe doet,zijn we op dat moment alles behalve vriendjes,want dan ben ik haar voor.geef haar toch flinke klap met een zweep als ze je aanvalt.
je kunt best goed zijn voor je paard en vriendjes er mee zijn,maar dit is geen normaal gedrag en mag je best flink afstraffen.
goed gedrag belonen maar dit afschuwelijke gedrag meteen de kop in drukken wie denk ze dat ze is.dadelijk gebeuren echt ongelukken

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:09

linnie050 schreef:
Puur dominantie.

Doe je grondwerken met haar?
Ik bedoel niet trucjes leren.
Misschien kan je daarin les krijgen.

Weet niet waar je woont maar bij stichting de paardenkamp in soest heb je binnenkort een cursus voor.
Weet je datum even niet meer.
maar les in grondwerken zal ook goed zijn.
Goed consequent zijn naar je paard.
Je hebt ook nog een jong paard!
nee want dat kan ze niet want word ze aangevallen ,als ze haar opdragt geeft weg te stappen valt ze al aan.Inderdaad dominantie.paard van ts is niet opdringerig,meer.maar valt echt aan
Laatst bijgewerkt door keona op 20-06-15 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:10

ik zou ook gaan beginnen met grondwerk, zodat paardlief jou ook echt weer als leider zal zien.. Als paardlief je trouwens probeert aan te vallen; jezelf groot maken en eventueel roepen/schreeuwen/kreet eruit gooien zodat hij schrikt en weet dat jij niet aan te vallen bent.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:14

@Keona; was best geschrokken wat dat was een kant van haar die ik neit ken ik maak me idd kwaad maar durf niet in haar buurt te komen. Ze heeft ook een keer echt op mij gericht getrapt toen ben ik eruit gerent en langs de voorkant een klap gegeven.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:16

TS hulp bij halen van ervaren mensen welke ervaring hebben, want zo te horen heeft je paard lak aan je en is je de baas.
(niet los/alleen de wei of longeerkraal in lopen of " willen spelen", en zeker niet met voer! Daar komen ongelukken)
Laatst bijgewerkt door Agossie op 20-06-15 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote naar verwijderde post verwijderd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:19

En je cap opzetten als je met haar in de longeerbak bent of haar uit de weide haalt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:20

Nou sorry hoor.
Had niet gezien dat ze woont.
|o

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:20

nanoukkie schreef:
@Keona; was best geschrokken wat dat was een kant van haar die ik neit ken ik maak me idd kwaad maar durf niet in haar buurt te komen. Ze heeft ook een keer echt op mij gericht getrapt toen ben ik eruit gerent en langs de voorkant een klap gegeven.

Dat begrijp ik maar ze krijgt wat ze wit jij gaat weg dus zij is de baas.als je in die longeer bak bent heb je dan geen longeer zweep bij je.je hoeft er niks mee te doen maar valt ze aan dan mag je echt boos worden en haar flinkke tikken geven zodat zij weg gaat en laat haar dan maar lopen.maar hou haar in de gaten kijk uit en zet een cap op even in begin.misschien ook een body protector.maar word boos.als ze weet dat ze niet met jou kan sollen worden jullie ook maatjes en is het veilig voor jou wat echt belangrijkste is

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:21

uit de weide halen is geen enkel probleem (ze komt zo naar me toe en met me mee), belijkbaar alleen die ene keer met voeren toen.

Ik hga het morgen met mijn instructrice overleggen!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:22

nanoukkie schreef:
uit de weide halen is geen enkel probleem (ze komt zo naar me toe en met me mee), belijkbaar alleen die ene keer met voeren toen.

Ik hga het morgen met mijn instructrice overleggen!

Zeker bespreken met haar succes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:24

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:27

dankjewel voor de videeos zal ze meteen bekijken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:31

Dit probleem gaat alleen maar groter worden. ZE heeft jou al een paar keer op de plek onder haar gezet met succes.

Negeren kan en mag je zoiets groots nooit. Zou ze dit flikken in de groep paarden met een hogere heeft ze meteen een hap of trap te pakken.

Longeer zweep mee en als ze lelijk op je af komt verdient ze een lel. En veranderd haar houding daarop niet nog een.
Zo streng nu omdat het al zoveel te ver is gegaan.

Maar ik denk niet dat jij dit alles op gaat lossen. Daarvoor heb jij nu al de uitstraling angst naar haar.
Dus zoek er hulp bij.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:33

ik ga er zeker hulp bij zoeken!
en wel.. In de kudde van stal heeft ze het wel geweten al 2 keer een gescheurde borstspier gehad. Nu staat ze alleen. Nog een ander probleem. Wil haar zo graag in de kudde maar volgens mij jaagt ze de boel helemaal op.

xSari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:33

Misschien is het ook veiliger om in een bak te trainen of een andere grotere ruimte dan een longeerbak aangezien je best wel lastig uit een longeerbak kan komen en dat dus heel gevaarlijk kan zijn.
Succes !

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:35

Ha,
Kijk naar hoe een ander leider paard dit zou oplossen ?
Naar mijn mening keihard afstraffen,
Zulk gedrag is vroeger opgelost met een knuppel, een goede mep op het goede moment en die doet het nooit meer. Tegenwoordig staat dan de halve wereld over je heen, maar goed.
Het is nu een gevecht geworden om het leiderschap geworden, verdiep je er grondig in en bewaak je grenzen, zoals ieder paard die hoger in rang is zijn grens bewaakt.
Snuffelen aan je ? nope, alleen met toestemming
een duwtje geven ? NEVER, een leider mag duwen onderdaan amper.
Kont naar je toe draaien ? nooit toestaan, zonder laten merken dat je het niet accepteert, dan is verbaal ingrijpen vaak voldoende.
Enz enz.
O en dat van de kudde, sorry dan geld bovenstaande niet helemaal meer. Dan kent ze alleen maar lomp gedrag en dan heeft ze 24 uur per dag een eerlijke leider nodig om dat aan te leren.
Succes

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:37

dankjewel!
het is niet echt een knuffelpaard. Soms legt ze haar hoof wel enkele seconden in mijn nek en blaast een beetje. Dan denk ik altijd dat het een mooi gebaar is, niet?
Als ik haar dan knuffel heeft ze het wel weer gehad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:44

Even niet meer knuffelen totdat de leiding weer terug is, want ik heb het idee dat je haar iets vermenselijkt. Negeren heeft geen zin, sterker nog, dat bevestigd haar dominantie(in de weide zal een onderdanig paard ook weglopen). Een zweep mee nemen en meppen heeft geen zin, omdat jij moet leren dominant te zijn. En dat hoeft neit streng of negatief te zijn, maar je paard moet het niet in zijn hoofd halen om de leiding te willen betwisten. Dat ligt helemaal aan jouw houding, je uitstraling. Het heeft met je lichaamstaal te maken, maak je groot, sta rechtop, stap niet terug. Elk kleine verandering kan al kwetsbaarheid en onderdanigheid betekenen, dus weer een reden voor jouw merrie om de leiding te nemen.
Ik kan je niet uitleggen hoe je dat doet over het internet, dat zul je met hulp moeten doen. Ik zou voorlopig niet meer met haar in de longeerring gaan totdat je hier goede hulp bij krijgt.

Misschien interessant om eens in je eigen persoonlijkheid te duiken. Heb je in de omgang met mensen misschien ook last van 'onderdanigheid'? Ben je onzeker? Twijfel je over jezelf? Dat zijn allemaal van die dingen die paarden voelen. Sommige spiegelen je houding, andere paarden doen er niks mee en een paard zoals die van jou gaan de confrontatie aan. Dat zijn de gevaarlijkste, en daarom is zorgvuldigheid geboden.

Het zegt ook al genoeg dat ze niet met andere paarden in de wei kan. Toch is het ook voor het paard misschien goed om toch te kijken of ze met andere paarden kan, want dit is ook een stukje kuddeopvoeding. Sommige dingen kun je beter door paarden laten oplossen dan door de mens, gewoonweg omdat het riskant is.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:50

Dankewel joolien!
zie jou echt overal reageren met goede tips dus hier kan ik zeker wel wat mee.
Dat vand e confrontatie aangaan is helemaal waar!
heb een paardje gekent die het 'niet aan kon' en is recht door de omheining door gesrpongen!
ik overleg het morgen met mijn lesgeefster/begeleidster :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:51

nanoukkie schreef:
dankjewel voor de videeos zal ze meteen bekijken.

http://www.amazon.com/Clinton-Andersons ... n+anderson
Bijbehorende boek 2e hands onder $10 te krijgen, maar of ze naar jouw willen shippen geen idee.
Let op dat je flink wat meer video's van deze trainer bekijkt en minstens het boek goed leest voordat je dit gaat toepassen, stappen overslaan (die in de video's niet te zien zijn ivm tijdlengte) lost jouw probleem nl niet op.

Deze trainer is veel van problemen oplossen met paard aan het werk zetten, bekende spreuk is ook : "wet saddlepads make for sweet horses".

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 00:12

Een lange zweep heeft wel dergelijk zin, want daar kun je een veilige ruimte mee creeren. En een mep uitdelen als een paard toch meent door die ruimte heen te breken is zeker wel zinvol.
Maar inderdaad als je dat doet als "bang wezeltje" heeft het geen zin, daarom ook: vraag hulp.
Ik denk niet dat ts dit zelf kan oplossen dan was het zover niet gekomen.
Maar dat ziet ze zelf ook al in :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 01:32

Nu zit je niet echt in een paardenland dus je zult misschien beperkt zijn in je mogelijkheden Maar het gedrag wat je benoemt zowel tegen jou als in de kudde is niet gezellig om het maar zacht uit te drukken! Ik denk dat er met haar hormonen ook wel wat aan de hand kan zijn! Hoe is haar henstigheid? Zou dit eens in de gaten houden en evt eens naar laten kijken

En idd heel duidelijk en consequent zijn maar daar heb je al genoeg tips over gehad