rijden met warm weer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charellelove

rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 12:44

waneer is het nou echt te warm om te rijden het is nu 30 graden en ik vindt dit al best warm om te rijden of heeft een paard hier niet zoon last van?
ik vind het dan best zielig om te gaan springen of heel intensief te gaan rijden of valt dit mee?

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:47

als het voor jouw te warm is dan is het voor de pony ook al snel te warm, ik zou lekker gaan wandelen in het bos en het rustig aan doen. Als je perse wil rijden dan kan je dat het beste doen in de vroege ochtend of in de avond als het wat afgekoeld is :)

edit: Typo

smurffie

Re: rijden met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:50

Het verschilt, als het al 5 dagen warm is ga ik rustig een beetje trainen ( in de ochtend of avond) maar zoals vandaag ineens warm ga ik voor of na de warmte.

Sjolvir

Als het zoals nu 1 dag heel heet is geef ik ze die dag meestal vrij. Duurt het langer dan gaan we wel rijden, maar tijdstip aangepast en het werk ook.

Es_ther

Met dit weer rij ik of 's morgens, of 's avonds. Als ik in de middag ga doe ik het om ze te knuffelen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:51

Als je perse met het warme weer wat met je paard wat wilt gaan doen, zou ik dat vroeg op de ochtend of laat op de avond doen, aangezien de temperaturen dan weer flink zijn gedaald. Echt intensief bezig zijn met het warme weer op de middag zou ik zelf nooit doen!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:52

Precies als bovenstaand. Als het een tijd lang mooi weer achter elkaar is gewoon lekker trainen (als het kan in de avond als het al wat koeler is), maar zoals nu, met maar 1 dag en dan ook nog met ineens extreem hoge temperatuur en vochtigheid: heel rustig aan of een lekker dagje vrij.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:54

ik ga hem, met hittegolven als deze, liever een douche geven op de middag en eventueel aan de hand lekker droogstappen :) 's avond durf ik al wel eens iets kort te doen, maar meestal niet. Ze gaan hier op zo'n dagen om 6u smorgens al buiten tot smiddags zodat ze kunnen genieten van de beste uren.. dat wil ik hem niet onthouden dus ik ga liever 's avonds. Hangt allemaal af van je schema uiteraard.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:55

Ik vind het voor mijn paard overdag nu echt te warm, hij heeft het altijd al snel erg warm en wil hem nu dat echt niet aan doen, ga dan meestal zo laat mogelijk savonds of hij heeft vrij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:56

Ik train met warm weer naar wat mijn paard aangeeft fijn te vinden. Vaak is hij met warm weer extra actief en geeft juist dat tandje extra (spanjaard he, gemaakt op de zon). Dan loopt hij echt te showen, zweet giet van zijn lijf, maar briesen als een nieuwe. Dan train ik lekker voluit, maar wel in de binnenbaan (is koeler). Als hij echter aangeeft het wel best te vinden, dan train ik korter en minder intensief, veel stapwerk of een bosrit. Dan valt het warme weer hem die dag blijkbaar niet lekker, en dat mag hij dan ook vinden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:00

Voor paarden en pony's is het sneller te warm dan voor mensen. Zij kunnen van 30 minuten in de volle zon al een zonnesteek oplopen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:04

Ik pas meestal ook mijn tijden van rijden aan, aan het weer.

enige nadeel is, ik moet soms wel trainen met zulk weer, overdag, ivm wedstrijden.

Hoe doen jullie dat dan?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:05

xTweetyx schreef:
Ik pas meestal ook mijn tijden van rijden aan, aan het weer.

enige nadeel is, ik moet soms wel trainen met zulk weer, overdag, ivm wedstrijden.

Hoe doen jullie dat dan?

Onze binnenbak blijft best wel koel, maar niet iedereen heeft die luxe natuurlijk... ?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:08

Vanochtend zat ik om 9.00 uur op paardlief en ik vond het toen al te warm :o Rustig aan gereden (voor wedstrijd)zonder galop en maar een half uur. Ik had eigenlijk om 7 uur/half 8 moeten rijden maar toen lag ik nog te knorren :+
Nu overdag is geen optie. Te heet voor mij, vind ik ook te heet voor het paard. Dan zou ik s'avonds na 8 uur gaan rijden.

Edit: ik heb alleen een buitenbak

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:17

Vanochtend vroeg al gereden en rustig aan gedaan. Beetje figuren, balkjes in stap en een klein drafje. Toen was het al warm genoeg. Paardje lekker gewassen zodat het zweet weg is en op de wei gezet. Als het echt warm wordt ben ik liever 's ochtends bezig. Paardlief heeft dan ook meer zin dan 's middags.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:22

hmm wij hebben wel een binnenbak, maar daar is het zo enorm benauwd.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:25

xTweetyx schreef:
hmm wij hebben wel een binnenbak, maar daar is het zo enorm benauwd.

Kan je niet gewoon wat spelen op zo'n dagen? Je proef 1 keer door doen in stap, een klein drafje en verder lekker naar buiten ofzo? Ik denk je paard dat daar, dressuurmatig, nog het meeste baat bij heeft, niet? (heb even gespiekt op je profiel voor discipline ;) ). Anders put je ze zo uit en wordt het echt een sleur, althans, zo voelt het bij mij, maar ik snap je stress wel.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:26

Helaas kunnen wij de proeven nooit oefenen thuis, omdat paardje lief enorm meedenkend is, en de proeven goed onthoudt.

profiel is trouwens al zown 2 jaar niet bijgewerkt :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:27

xTweetyx schreef:
Helaas kunnen wij de proeven nooit oefenen thuis, omdat paardje lief enorm meedenkend is, en de proeven goed onthoudt.

Ah dus je wilt eigenlijk alle delen afzonderlijk eens doornemen dan? Waarom moet je per se trainen? Echt niet neerbuigend bedoeld, gewoon nieuwsgierig :)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:33

SinneJ schreef:
xTweetyx schreef:

Ah dus je wilt eigenlijk alle delen afzonderlijk eens doornemen dan? Waarom moet je per se trainen? Echt niet neerbuigend bedoeld, gewoon nieuwsgierig :)

het is niet om te trainen, het ging meer over: als ik wedstrijd heb en moet om half 3 rijden(zoals a.s. zondag)

hoe trainen jullie je paard, overdag, met zulk weer? want je paard moet ook kunnen presteren om half 3 smiddags

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:37

Als het in de zomer een langere periode warm is met hier en daar uitschieters ga ik wel gewoon rijden. Ik pas uiteraard wel de intensiteit aan naar wat mijn paard aan kan, ik probeer daar altijd heel alert op te zijn.

Dagen zoals vandaag wanneer het echte omschakelingen zijn, 2 dagen geleden nog 19 graden en vandaag ineens 30, kies ik ervoor niets te doen met haar of iets simpels zoals wandelen.

Kijken naar je paard is denk ik het belangrijkste, ieder paard reageert ook weer anders.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:37

xTweetyx schreef:
SinneJ schreef:

het is niet om te trainen, het ging meer over: als ik wedstrijd heb en moet om half 3 rijden(zoals a.s. zondag)

hoe trainen jullie je paard, overdag, met zulk weer? want je paard moet ook kunnen presteren om half 3 smiddags

Ahzo nu begrijp ik je! Is dat niet gewoon een kwestie van conditietraining? Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar begrijp je probleem wel, zeker als het wat serieuzer wordt. Zowizo niet al te lang inrijden, maar die had je zelf ook al wel geraden..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:47

RT-V --> SV

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:49

@tweety. Niet, het maakt hem geen moer uit of t nou 30 of 10 graden is. 1x met heel warm weer wedstrijd gereden, kort losgereden en toen de proefjes. Merkte er weinig van, en gingen met winst naar huis. Als t droog blijft enzo ga ik vanavond ff rijden of longeren

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:50

Met één zo'n hete dag sla ik over. In de zomer rij ik vaak in de avond of nog liever vroeg, dan afspuiten en kan hij de rest van de dag op de wei lummelen.
Overdag in de hitte train ik niet, maar ben dan ook geen fanatieke wedstrijdrijder. Voorheen ook geen wedstrijden gehad in echte hitte, dus daar ook nooit voor getraind.