Ik heb het al jaren in mijn hoofd en dit jaar wil ik het ook gaan doen.
Samen met mijn paard Pinczow wil ik zo’n 150 kilometer door de bossen van Drenthe trekken.
Het plan is dan niet om op hem te rijden, maar hem te gebruiken om bagage mee te nemen. Zelf loop ik er naast. Dit doe ik omdat ik het te belastend vind om inclusief bagage op mijn paard te rijden en ik het gezelliger vind er lekker naast te lopen.
Mijn streven is om zo weinig mogelijk luxe mee te nemen, ik wil geen telefoon aan die in het dagelijks leven een paar keer afgaat, ik wil geen berichtjes ontvangen, ik wil graag rust en genieten.
Het is de laatste jaren zo druk in mijn hoofd dat ik al tijden droom om even vrij te zijn, niets te moeten, aan niets te hoeven denken en te doen wat ik graag wil. Die droom wil ik graag werkelijkheid maken.
Dit zijn wij:

Het enigste qua luxe wat meegaat, dat is mijn mobiel. Mobiel wil ik gebruiken om het thuisfront op de hoogte te kunnen houden door ’s avonds even snel een berichtje te sturen of even te bellen en natuurlijk voor noodgevallen. Verder gaat hij de hele dag op vliegtuig stand. Daarnaast wil ik ook nog boeken mee hebben, ik twijfel of het misschien handiger is om een paar boeken op een e-reader te zetten imv het gewicht.
Verder probeer ik zo weinig mogelijk mee te nemen. Een tentje, slaapzak, prikpaaltjes met lint voor de pauzes en eventueel ’s nachts, een zaklamp en nog wat andere “noodzakelijke” dingen.
Hoe ga ik dit doen?:
Het plan, zoals het nu lijkt, is om elke dag ongeveer 20 kilometer te lopen. Dat zouden ongeveer 4 uurtjes per dag zijn dat we onderweg zijn. Om het uur wil ik pauze nemen van ongeveer een uur zodat paard kan eten en we samen kunnen genieten van de natuur, de rust, hopelijk de zon en een goed boek (als iemand nog aanraders heeft?).
Dit betekend dat we de meeste dagen 8 uren onderweg zijn naar de volgende overnachtingsplaats.
De route zal hoogstwaarschijnlijk nog wel afwijken, maar dit zullen de grote lijnen ongeveer zijn:
Dag 1: Beetsterzwaag – Olderbekoop (20 km)
Dag 2: Olderbekoop – Doldersum (22 km)
Dag 3: Doldersum – Holtinge (21 km)
Dag 4: Rustdag
Dag 5: Holtinge – Benderse (12 km)
Dag 6: Benderse – Lhee (6 km + 15 km door de bossen bij Dwingeloo)
Dag 7: Rustdag
Dag 8: Lhee – Elsloo (20 km)
Dag 9: Elsloo – Beetsterzwaag (21 km)
Totaal zal dit ongeveer uitkomen op 150 km, er zullen ergens wel wat kilometers af of bijkomen.
https://www.endomondo.com/routes/534399796
Overnachtingsplaatsten moet ik nog zoeken, dit zullen waarschijnlijk campings zijn waar paard s’nachts op een stukje wei kan.
Als bokkers misschien nog een leuk plekje weten wat in de buurt van de route ligt om te overnachten, het lijkt mij erg leuk om nieuwe mensen te leren kennen op deze manier en in ruil voor wat hulp een stukje gras te mogen gebruiken voor een nachtje voor een tentje en een paard.
Ik hoop dat deze tocht mij veel gaat leren en ik mijn hoofd even leeg kan maken en vol goede moed weer verder ga in het dagelijks leven.
Mochten er bokkers zijn die het leuk vinden de rit te volgen, het lijkt mij leuk een update/verslagje maken ’s avonds als we op stap zijn met wat foto’s en onze avonturen

Ik zal ongetwijfeld heel veel vergeten, gelukkig is het ook nog niet zover. Ik denk dat het eind juli of augustus wordt. Als er nog tips zijn, ze zijn van harte welkom!
Inderdaad een leuk iee voor volgend jaar. Gewoon gaan doen ja!
. Mooie manier om dit los te laten haha.