"Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

"Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:48

Deze opmerking zie je tegenwoordig zo ongeveer bij iedere advertentie staan, maar hoe werkt dit in de praktijk? Als ik toch paarden ga kijken en ik zie er een die me aanstaat en die ik zou willen kopen, dan wil ik eerst een klinische en röntgenologisch keuring voordat ik echt ga kopen. Ik ben dus pas een "koper" als het paard wordt goedgekeurd. Als het paard niet wordt goedgekeurd en ik dus niet tot koop overga, dan ga ik toch zeker ook de keuring niet betalen? Dat zou betekenen dat de zoektocht naar een paard zomaar je faillissement kan betekenen :+

Hoe doen jullie dit?

Toen ik destijds mijn paard verkocht had ik hem zelf al laten keuren, ik had hier rapporten en een CD van, deze mocht de koper naar eigen dierenarts sturen voor second opinion. Een nieuwe keuring had ik in geen enkel geval dan betaald, aangezien hij al was gekeurd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:51

Tja.. als ik een huis/auto koop en deze laat keuren (op mijn verzoek) dan zijn de kosten ook voor mij.
Of ik het huis/de auto nu daarna alsnog koop op niet.
Zelfs mijn aankoopmakelaar moet ik dan ook gewoon betalen als deze mee is wezen kijken.
Allemaal kosten voor de potentiële kosten.
Waarom zou dat bij paarden dan anders zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:52

Het zou wel netjes zijn als verkopers al standaard een keuringsrapport zouden laten maken en dat eventuele kopers dan desnoods aanvullende keuringen kunnen laten doen op hun eigen kosten.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:54

Naar mijn ervaring is dit heel gebruikelijk. Als je een paard wilt keuren omdat je voornemens bent hem te kopen (klinisch of röntgen) dan zijn de kosten voor jou als koper. Vaak maak je de afspraak dat als het paard niet wordt goedgekeurd, dat dan de kosten voor de verkopende partij zijn.
En natuurlijk spreek je van te voren af wat 'goedgekeurd' is (hangt van gebruiksdoel v paard af natuurlijk).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:54

Wij hebben 2 x laten keuren (klinisch), door onze eigen dierenarts en zelf kosten betaald, die keuring was goed dus paard is ook meegegaan.

Mijn oudje niet laten keuren, zinloos, daar wist ik al van dat hij half uit elkaar viel :+

Denk dat je als potentiële koper soms best een grote som geld kwijt bent als er een aantal afgekeurd worden voor je tot koop overgaat.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:55

Verkoper laten keuren geeft oplichters wel alle ruimte.... in mijn ogen is een keuring gedaan door de verkoper bij voorbaat weggegooid geld, omdat ik altijd zelf zal laten keuren door een DA van mijn keuze. Dus keuren als verkoper snap ik dan weer niet zo goed.

Overigens had ik in de meeste gevallen een afspraak dat bij afkeuring de kosten gedeeld werden/door de verkoper betaald werden. Dan ging het rapport daarna ook naar de verkoper, zodat die wist hoe en wat. Als ik alle kosten betaalde, kreeg verkoper wat mij betreft alleen te horen dat het paard afgekeurd was, niet hoe en waarop. Het rapport bleef dan bij mij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:56

Vroeger waren de kosten bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper. Was zo'n ongeschreven regel...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:56

Relaxed schreef:
Deze opmerking zie je tegenwoordig zo ongeveer bij iedere advertentie staan, maar hoe werkt dit in de praktijk? Als ik toch paarden ga kijken en ik zie er een die me aanstaat en die ik zou willen kopen, dan wil ik eerst een klinische en röntgenologisch keuring voordat ik echt ga kopen. Ik ben dus pas een "koper" als het paard wordt goedgekeurd. Als het paard niet wordt goedgekeurd en ik dus niet tot koop overga, dan ga ik toch zeker ook de keuring niet betalen? Dat zou betekenen dat de zoektocht naar een paard zomaar je faillissement kan betekenen :+

Hoe doen jullie dit?

Toen ik destijds mijn paard verkocht had ik hem zelf al laten keuren, ik had hier rapporten en een CD van, deze mocht de koper naar eigen dierenarts sturen voor second opinion. Een nieuwe keuring had ik in geen enkel geval dan betaald, aangezien hij al was gekeurd.

Jij doet in feite hetzelfde, als ik een paard koop laat ik hem keuren ook al is hij een maand daarvoor door de eigenaar zelf gekeurd. Dan is het wel zo dat je eigenlijk er al van uit kunt gaan dat hij goed gekeurd word maar dat wil ik dan wel door mijn eigen da terwijl ik er bij sta. Een paard kan na een maand een aandoening hebben die hij ten tijde van de keuring nog niet had en ja, het kost geld maar ik ben zo kieskeurig dat ik pas een paard laat keuren als ik 200% zeker ben dat ik hem graag wil. Als je een persoon bent die eerst dertig paarden leuk vind en laat keuren dan kost het inderdaad een vermogen dus het hangt ook van je eigen instelling af. Ik bekijk er meestal twintig en achttien vallen af, die laatste twee heb ik dan de keuringskosten wel voor over, worden ze goedgekeurd dan zijn ze verkocht, zo niet , jammer dan.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 30-05-15 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:57

LadyMadonna schreef:
Vroeger waren de kosten bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper. Was zo'n ongeschreven regel...

Zo ben ik er inderdaad ook bekend mee.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:57

Het gevaar van een keuring vooraf is dat je niet weet wat er tussen de keuring en het moment van bezichtiging/koop is gebeurt.

Kosten koper is idd in de huizenmarkt heel normaal.

Wat je ook nog weleens tegenkomt is dat bij goedkeuring van het paard de kosten voor de kopende partij is, en bij afkeuren voor de verkopende (of dan juist niet verkopende) partij, of andersom.

Het is net wat je afspreekt uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:58

Wat ik ken en wat volgens mij vrij gebruikelijk is, is dat de kosten voor de opdrachtgever zijn (dus de eventuele koper). Maar dat bij afkeuring de kosten voor de verkoper zijn.

Als verkoper gaan keuren heeft weinig zin omdat mensen je keuringsrapport toch niet aannemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:01

LadyMadonna schreef:

Lang niet altijd en daarnaast werd er alleen klinisch gekeurd.
Nu met alle (uitgebreide) keuringen lopen de kosten dan wel schrikbarend op (soms).

Mijn opa had CA 20 jaar terug een paardje te koop en deze mensen besloten bij de DA alsnog het paard volledig op de foto te zetten.
Klinisch kwam hij met vlag en wimpel erdoor... foto 2x een 1tje en daarom wilde zij het paard niet meer.
Mijn opa zat toen met een dure rekening (op een paard van 2000 gulden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:02

Klopt bigone, maar zelf keuren doe je ook voor jezelf, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Aan de andere snap ik ook dat mensen dat niet vertrouwen en weer opnieuw willen keuren. Ik ga er hierbij trouwens wel vanuit dat je al zover bent dat je het eens bent over een prijs en hebt proefgereden, dus dat je wel zeker bent van koop, maar dan ovb van goedkeuring.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:02

Je zou hem zelf kunnen keuren (als verkoper) en de resultaten met de kopende partij delen. Wil de koper toch een extra keuring hebben, en blijkt dat de resultaten hetzelfde zijn, dan is het een beetje gek als de verkoper deze kosten ook moet dekken, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:04

WiancaR schreef:
Wat ik ken en wat volgens mij vrij gebruikelijk is, is dat de kosten voor de opdrachtgever zijn (dus de eventuele koper). Maar dat bij afkeuring de kosten voor de verkoper zijn.

Als verkoper gaan keuren heeft weinig zin omdat mensen je keuringsrapport toch niet aannemen.

Dat kun je niet zo stellen, bij mij heeft het wel gewerkt. De CD met foto's is naar de DA van de koper gegaan en op basis daarvan is de koop doorgegaan. Daarbij is het ook een stukje zekerheid voor jezelf, je gaat dan iig goed voorbereid de verkoop in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:05

Relaxed schreef:
Klopt bigone, maar zelf keuren doe je ook voor jezelf, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Aan de andere snap ik ook dat mensen dat niet vertrouwen en weer opnieuw willen keuren. Ik ga er hierbij trouwens wel vanuit dat je al zover bent dat je het eens bent over een prijs en hebt proefgereden, dus dat je wel zeker bent van koop, maar dan ovb van goedkeuring.

Een paard wordt juist niet goed/afgekeurd.
Er volgt een aankoopadvies, maar dat mag alsnog door de koper worden aangenomen of niet.

Er zijn dus mensen die alleen een paard met 0etjes willen en aan ander heeft geen probleem met een 2tje.
Er zijn maar weinig paarden die volledig een 0 hebben, de meeste hebben wel een 1tje of 2tje.
Vandaar ... wanneer is het wel goed voor aankoop?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:06

Relaxed schreef:
WiancaR schreef:

Dat kun je niet zo stellen, bij mij heeft het wel gewerkt. De CD met foto's is naar de DA van de koper gegaan en op basis daarvan is de koop doorgegaan. Daarbij is het ook een stukje zekerheid voor jezelf, je gaat dan iig goed voorbereid de verkoop in.

Maar waarom zou ik bv een Fjord van 1000E rondom op de foto's gaan zetten voor een X bedrag?
En wat als de kopers ook de rug/nek op de foto willen?
Dan lopen de kosten voor de verkoper op (dit zou dan bij de vraagprijs opkomen) maar op een paardje van 1000E is dat ontzettend veel geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:07

Brainless schreef:
Relaxed schreef:

Een paard wordt juist niet goed/afgekeurd.
Er volgt een aankoopadvies, maar dat mag alsnog door de koper worden aangenomen of niet.

Er zijn dus mensen die alleen een paard met 0etjes willen en aan ander heeft geen probleem met een 2tje.
Er zijn maar weinig paarden die volledig een 0 hebben, de meeste hebben wel een 1tje of 2tje.
Vandaar ... wanneer is het wel goed voor aankoop?

Dat bedoel ik.. ;) Van tevoren dan dus ook duidelijk afspreken wanneer de koop wel en niet doorgaat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:07

LadyMadonna schreef:

Dit klopt inderdaad.
En een verkoper die nu anders wil sla ik over.
Dadelijk duizenden euro's verder en nog geen paard. Daar beginnen we niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:09

Brainless schreef:
Relaxed schreef:

Maar waarom zou ik bv een Fjord van 1000E rondom op de foto's gaan zetten voor een X bedrag?
En wat als de kopers ook de rug/nek op de foto willen?
Dan lopen de kosten voor de verkoper op (dit zou dan bij de vraagprijs opkomen) maar op een paardje van 1000E is dat ontzettend veel geld.

Ja op zulke bedragen doe je dat natuurlijk niet, dan zou wat mij betreft een klinische keuring volstaan. Ik geef alleen aan wat ik destijds heb gedaan. Hier hadden we het ook over een Z2 paard van 9 jaar voor een iets andere prijs.

Vero

Re: "Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:10

ik denk altijd JIJ wilt dat het paard gekeurd word. mag je het zelf ook betalen ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:10

Relaxed schreef:
WiancaR schreef:

Inderdaad, als ik de keus heb uit bvb twee paarden en ik weet dat achter de ene al een positief keuringsresultaat zit dan zal ik die het eerst laten keuren omdat de kans op goedkeuring daar bijna 100 % aanwezig is. Ik heb in het verleden de paarden die het geld in het laatje moesten brengen ook eerst gekeurd voor ik ze verkocht. Als ik dan een goed keuringsrapport had dan was de keus aan de koper, keuren prima maar voor eigen portemonnee.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:11

Bij de verkoop van mijn paard hadden we afgesproken dat hij klinisch werd gekeurd.
Bij goedkeuring kosten voor de koper, bij afkeuring (en dus geen verkoop) kosten voor mij.

Röntgenologisch wilde ik niet, dus als de kopers dat hadden willen doen waren de kosten voor hun geweest, maar dat vonden zij ook niet nodig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:11

Relaxed schreef:
Ja op zulke bedragen doe je dat natuurlijk niet, dan zou wat mij betreft een klinische keuring volstaan. Ik geef alleen aan wat ik destijds heb gedaan. Hier hadden we het ook over een Z2 paard van 9 jaar voor een iets andere prijs.

En wat dacht je wat een huis kost?
Allemaal kosten koper....

Brainless

Re: "Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:12

Kosten voor klinisch heb ik ook geen problemen mee.
Mits het een normaal bedrag is, (zeg 75-100E) zie nl ook wel eens bedragen van 200+ voorbij komen en dat vind ik veel te veel om te betalen.