Wanneer is iemand 'klaar voor een strandrit'?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xKim97

Wanneer is iemand 'klaar voor een strandrit'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 12:35

Hallo,

In de zomer ga ik met vrienden naar Texel, daar willen we een strandrit gaan maken!
Een deel van de groep rijdt paard of heeft paard gereden, die gaan sowieso een strandrit doen.
Maar een paar vrienden willen wel mee, alleen vraag ik me af of dat leuk is, als je nooit echt les hebt gehad.

Ik weet dat er meerdere forums zijn over dit onderwerp, maar dan is de conclusie vaak:
'als je er zelf maar vertrouwen in hebt dat je het kan.' Het punt is nu, dat de mensen zelf wel vertrouwen hebben, na een paar keer rondhobbelen op een pony, maar ik denk zelf eigenlijk dat het niet verstandig is om dan al gelijk een strandrit te gaan doen. Toch twijfel ik daar ook wel weer over, want je hoort ook van mensen die nog nooit paard hebben gereden, dat ze een strandrit hebben gedaan.

Ze hebben gegaloppeerd, alleen, kunnen lichtrijden en simpele figuren rijden, om het niveau aan te geven. Is het verstandig om dan op strandrit te gaan? Ze zijn trouwens niet onzeker, maar vol vertrouwen dat het niet zo moeilijk kan zijn.

Ideeën, meningen?

Sheran

Re: Wanneer is iemand 'klaar voor een strandrit'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:37

Als het gewoon bij zo n verhuurbedrijf is met paarden die dat elke dag doen: zeker weten.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:39

Licht aan de strandrit. Ik heb eens met een groepje een strandrit gedaan, en daarvoor moest je toch zeker wel ervaring hebben (meer als wat jij aangeeft) (was ook een plek waar ze vaak strandritten doen en al helemaal in die periode). Kan je niet de manege bellen waar je de rit gaat doen en het daar vragen? Lijkt me dat ze rengalop niet aankunnen, wil de rest van de groep zich daarop aanpassen etc.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 12:39

Sheran schreef:
Als het gewoon bij zo n verhuurbedrijf is met paarden die dat elke dag doen: zeker weten.

Ja wss wel, we zijn nog een beetje aan het kijken wat de opties zijn. Maar het wordt sowieso wel een manege met paarden die eraan gewend zijn.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:40

Heb een keer gehad dat we met een groep gingen en dat er mensen opstapten en na een paar draf passen er al af lagen. Ze hadden ook geen goede spullen bij zich. Gelukkig kin het opgelost worden. Ik zeg altijd denk eerst na over de gevolgen. Veel plezier met de rit. Het Is een mooie omgeving.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:41

Ik vind dat je voor het strand goed moet kunnen rijden in de zin van: volledige controle kunnen hebben over je paard. Zelfstandig sturen, remmen en gas geven om zo maar te zeggen. Krijg echt de kriebels van mensen die denken dat paarden van verhuurbedrijven maar volledig op de automatische piloot kunnen lopen. Blijft een paard en het feit is dat je gewoon moet rijden. Daarnaast is een strand natuurlijk een gigantische 'eindeloze' vlakte. Als jij je paard niet zelf onder controle hebt kunnen er vervelende dingen gebeuren. Maar ja dat is mijn mening.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 12:42

liliekska schreef:
Licht aan de strandrit. Ik heb eens met een groepje een strandrit gedaan, en daarvoor moest je toch zeker wel ervaring hebben (meer als wat jij aangeeft) (was ook een plek waar ze vaak strandritten doen en al helemaal in die periode). Kan je niet de manege bellen waar je de rit gaat doen en het daar vragen? Lijkt me dat ze rengalop niet aankunnen, wil de rest van de groep zich daarop aanpassen etc.

We weten nog niet precies waar we gaan, maar als ik dat weet kan ik bellen. Alleen het is lastig uit te leggen wat hun niveau is en ik denk dat ze dan al snel nee zullen zeggen. We gaan in de zomervakantie, dus dan zijn er toch genoeg andere mogelijke klanten..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:42

Ik heb altijd buitenritten gedaan op Ameland, en daar gjngen gewoon mensen zonder rijervaring mee. Niet in galop overigens. Maar dat was daar heel normaal.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 12:43

Macchiato schreef:
Ik vind dat je voor het strand goed moet kunnen rijden in de zin van: volledige controle kunnen hebben over je paard. Zelfstandig sturen, remmen en gas geven om zo maar te zeggen. Krijg echt de kriebels van mensen die denken dat paarden van verhuurbedrijven maar volledig op de automatische piloot kunnen lopen. Blijft een paard en het feit is dat je gewoon moet rijden. Daarnaast is een strand natuurlijk een gigantische 'eindeloze' vlakte. Als jij je paard niet zelf onder controle hebt kunnen er vervelende dingen gebeuren. Maar ja dat is mijn mening.

Ja dat was eigenlijk ook mijn mening, maar toen hoorde ik van mensen die zonder ervaring ook succesvol een strandrit kunnen maken.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 12:44

Sheran schreef:
Ik heb altijd buitenritten gedaan op Ameland, en daar gjngen gewoon mensen zonder rijervaring mee. Niet in galop overigens. Maar dat was daar heel normaal.

Ben je toevallig ook een keer op Texel geweest? Of daar ervaringen over gehoord? :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:46

Alleen ervaringen, maar ik hoorde dat het daar hetzelfde ging. Bel ze anders even op en vraag of er beginnersbuitenritten zijn. Ze gaan je echt niet raar aankijken, ik denk zelfs dat ze je vrienden geen absolute beginners vinden. Leg gewoon uit en waarschijnlijk is er gewoon een mogelijkheid voor!

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:47

Je hebt een strandrit en een strandrit :)

Daarmee bedoel ik dat er bedrijven zijn die een strandrit aanbieden, waarbij alleen maar gestapt wordt. Hier kan dan meestal iedereen aan meedoen. Dus ja, als iemand die nog nooit gereden heeft, zegt een strandrit te hebben gedaan, dan geloof ik dat :)
Er zijn ook bedrijven die een strandrit aanbieden voor alleen gevorderden. Die dus goed zelfstandig kunnen rijden en goede ervaring hebben met (ren)galop. Dit zijn dan ook vaak de ritten waarbij de paarden weten dat ze snel mogen op het strand en daar onrustig worden.

Succes met je keuze!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:51

Kies gewoon een nogal toeristische stal uit. Die maken dagelijks veel buitenritten met een grote verscheidenheid aan mensen. Toen ik op Ameland bij zo n stal werkte waren er mogelijkheden te over, voor zowel ervaren als niet ervaren mensen. Het is ook geschikt voor mensen die paardrijden gewoon eens willen proberen, en die stappen dan inderdaad rustig over het strand op doodbrave paarden. Middengroepen konden een beetje galopperen, gevorderden gingen harder. Er werd ook wel eens gesplitst op het strand.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 12:52

Paardennamen schreef:
Je hebt een strandrit en een strandrit :)

Daarmee bedoel ik dat er bedrijven zijn die een strandrit aanbieden, waarbij alleen maar gestapt wordt. Hier kan dan meestal iedereen aan meedoen. Dus ja, als iemand die nog nooit gereden heeft, zegt een strandrit te hebben gedaan, dan geloof ik dat :)
Er zijn ook bedrijven die een strandrit aanbieden voor alleen gevorderden. Die dus goed zelfstandig kunnen rijden en goede ervaring hebben met (ren)galop. Dit zijn dan ook vaak de ritten waarbij de paarden weten dat ze snel mogen op het strand en daar onrustig worden.

Succes met je keuze!

oke daar zit wat in ja! Alleen een deel van de groep vrienden die wel al veel ervaring heeft vind het zonde om 40/60 euro uit te geven aan een strandrit voor beginners, kan ik ook wel weer begrijpen. Maar dan moeten er toch compromissen gesloten worden denk ik.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:56

Ik ging 2 jaar geleden een strandrit maken, ze beweerde dat we ook de zee in mochten. Kreeg ik te horen dat de pony waar ik op reed het water niet in mocht omdat hij anders ging liggen. Nou fijn zeg... :( opeens begon ie gek te doen ben er 2 keer afgevallen. Ik zou alleen nog met mijn pony doen omdat ik die ken. Mocht je er een super gevoel bij hebben: doen! Zo niet: is het aan jou de beslissing. :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:57

Op Texel zou ik dan manege elzenhof aanraden met allemaal Haflingers. Zij doen geen rengalop op het strand en je kan aangeven dat je een rustig paard wil.

Wel is de mogelijkheid dat je alsnog niet mee kan. Ze doen altijd van te voren een paar rondjes in de bak om het niveau te schatten. Als ze het niet voldoende vinden dan nemen ze je mee op bosrit. :)

Maar in princiepe hoef je niet veel te kunnen. De paarden lopen vrijwel op de automatische piloot en zijn over het algemeen braaf. Tuurlijk zitten er ook wat pittigere paarden bij, maar als je dit aangeeft houden ze daar gewoon rekening mee :)

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:02

Ik heb op Texel een strandrit gemaakt. Aangezien die inclusief rengalop was, wilden ze zeker weten of je dat wel aankunt. Kunt daar overigens ook een bosrit maken, die is zonder rengalop.
www.manegekikkert.nl

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:07

Ik denk dat het er ook aan ligt aan degenen die WEL goed kunnen rijden. :) Vinden zij het allemaal leuk als degenen die niet/een beetje kunnen rijden meegaan, en door hen misschien niet kunnen galopperen oid?

Ik heb dat namelijk 2 keer meegemaakt op 2 verschillende maneges die strandritten organiseerden, dat er beginners bij waren, die opeens niet durfden te galopperen. Door hen mocht toen de hele groep niet galopperen. Die beginners zeiden ook dat ze niet onzeker waren.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 13:13

JolisaJ schreef:
Ik denk dat het er ook aan ligt aan degenen die WEL goed kunnen rijden. :) Vinden zij het allemaal leuk als degenen die niet/een beetje kunnen rijden meegaan, en door hen misschien niet kunnen galopperen oid?

Ik heb dat namelijk 2 keer meegemaakt op 2 verschillende maneges die strandritten organiseerden, dat er beginners bij waren, die opeens niet durfden te galopperen. Door hen mocht toen de hele groep niet galopperen. Die beginners zeiden ook dat ze niet onzeker waren.

Tja mij lijkt het best wel irritant, als je die persoon niet kent. Ik denk dat het het beste is, om de manege te bellen. Alleen moeten we dan wel even weten welke manege we naartoe gaan natuurlijk :j

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 13:14

Lauke schreef:
Op Texel zou ik dan manege elzenhof aanraden met allemaal Haflingers. Zij doen geen rengalop op het strand en je kan aangeven dat je een rustig paard wil.

Wel is de mogelijkheid dat je alsnog niet mee kan. Ze doen altijd van te voren een paar rondjes in de bak om het niveau te schatten. Als ze het niet voldoende vinden dan nemen ze je mee op bosrit. :)

Maar in princiepe hoef je niet veel te kunnen. De paarden lopen vrijwel op de automatische piloot en zijn over het algemeen braaf. Tuurlijk zitten er ook wat pittigere paarden bij, maar als je dit aangeeft houden ze daar gewoon rekening mee :)

Oke, die manege leek ons ook best leuk! Als we zeker weten dat we daarheen gaan bel/mail ik ze misschien wel.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:14

als het een strandrit is ZONDER galop kan je ook zonder ervaring mee hoor.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:15

xKimss schreef:
Lauke schreef:

Oke, die manege leek ons ook best leuk! Als we zeker weten dat we daarheen gaan bel/mail ik ze misschien wel.

Dat is sowieso wel slim inderdaad. Ook handig om van te voren te reserveren want die strandritten zitten snel vol in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:17

Lauke schreef:

Ja, deze kan ik ook zeker aanraden, de Elzenhof! Je wordt leuk gematcht met een paard waar je om vraagt (wat meer voorwaarts als je daarom vraagt, wat rustiger als je daarom vraagt) maar het zijn volgens mij allemaal eerlijke, leuke paarden. In de bak filteren ze er al een beetje uit wie er niet mee kan qua rijkunsten. Maar ook in het bos kregen wij nog een stuk draf en galop om te testen of iedereen dat wel kon. Er is toen toch iemand afgehaakt die de galop niet goed uitzat, die heeft toen met de tweede begeleider een bosrit gemaakt geloof ik, en de rest van de groep is gewoon doorgegaan naar het strand.

De galop op het strand is leuk, wel lekker hard maar geen echte rengalop, en bij ons bleef de groep prima onder controle.

Mijn broer met enige rij-ervaring (en een eigen paard), maar nog nooit >50m in galop gereden en meer type rustig zadelloos boshobbelen in stap, had een tijd niet gereden. Dat hebben we ook wel aangegeven, maar hij kwam in de bak en in het bos gewoon goed mee, en op het strand ook geen problemen. Paarden kennen de route en weten waar ze harder en zachter gaan, dat scheelt ook.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:14

xKimss schreef:
JolisaJ schreef:

Tja mij lijkt het best wel irritant, als je die persoon niet kent. Ik denk dat het het beste is, om de manege te bellen. Alleen moeten we dan wel even weten welke manege we naartoe gaan natuurlijk :j

Maar dat ligt geheel aan jullie groep natuurlijk.
Veel plezier alvast, leuk dat jullie dat met de vriendengroep doen. :)

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 16:23

Maar dat ligt geheel aan jullie groep natuurlijk.
Veel plezier alvast, leuk dat jullie dat met de vriendengroep doen. :)[/quote]

dankje!