Oudere hengst ruinen of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Oudere hengst ruinen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:11

Hoi allemaal!

Ik ben momenteel eigenaar van een hengst. Er zijn echter een paar problemen, waardoor we ons nu afvragen: is ruinen niet beter?

Daar die vraag natuurlijk niet beantwoord kan worden zonder achtergrond informatie, komt die hier:
Het betreft dus een hengst, hij is nu al 9 jaar oud. Hij is erg fel, zowel tegen mensen als dieren. Het is niet de bedoeling dat er met hem gefokt wordt, hij heeft z'n bouw namelijk niet echt mee. Een klein kind kan er dus bijvoorbeeld echt niet mee over weg. Hij staat op een stal in (oost) Duitsland. We zien hem dus niet elke dag, maar het is wel zo dat wij kunnen/moeten besluiten om hem te ruinen of niet.

Vanaf zijn geboorte tot vorig jaar heeft hij in een kudde gestaan met andere hengsten. Hij stond toen 24/7 buiten, 's zomers en 's winters, op grote stukken land. Ruimte genoeg om elkaar te ontlopen dus! Hij was altijd al erg agressief tegen de andere paarden, maar zijn vader en nog een andere hengst stonden wel atlijd boven hem. Hij zat ook altijd onder de kleine wondjes. Hij bleef namelijk de andere paarden uitdagen. Toch ging het altijd op zich prima, ze stonden altijd met z'n allen te eten. De kudde betreft hengsten vanaf een jaar of 3/4, er zitten dus geen jonkies bij. Verder is onze hengst één van de ouderen.
Hij wordt vanaf zijn derde al regelmatig bereden. Hij heeft veel beweging nodig en krijgt die dus ook.
Om hem te rijden moet hij dus natuurlijk uit dat land geplukt worden. Vorig jaar lente is dat fout gegaan. Een meisje was hem aan het poetsen en had hem vastgezet. Toen hebben echter een andere hengst en een merrie zich losgerukt en zijn langs hem heengelopen. Hij is meegelopen en heeft toen van een (andere) merrie flinke klappen gehad. Hierdoor heeft hij een tijd op boxrust moeten staan.
Toen zijn de problemen begonnen. Zijn herstel duurde namelijk erg lang doordat hij zich steeds stond op te winden over de merries. Hij is uiteindelijk wel hersteld. Dit heeft enkele maanden geduurd.
Sinds zijn herstel kan hij echter niet meer terug in zijn kudde. Hij blijft jagen op de kleine hengsten.
De eigenaren van de stal kennen hengsten gedrag en zullen niet gauw een hengst uit de kudde halen (bij stoeien oid), maar dit gedrag vonden ze te gevaarlijk. Hij staat nu dus in een box. Al een jaar. Alleen. Iets waar ik me echt heel rot bij voel, hij stond immers áltijd buiten, met vriendjes en nu staat hij gewoon alleen. Hij heeft wel een bijrijder die voor beweging zorgt, maar dat is imo echt niet genoeg!
Voor dit ongeluk hadden we al een gesprek gehad met de eigenaren van de stal over ruinen. De eigenaren ruinen eigenlijk nooit paarden, waar hij staat staan alleen hengsten en merries. Toch was hij de enige uitzondering op deze regel: de eigenaresse raadde ons eigenlijk aan om hem misschien toch wel te ruinen. Haar dochter was het hier niet mee eens. We hebben het toen dus uiteindelijk niet gedaan. Toen stond hij overigens nog wel gewoon bij de anderen.

Nu hoorde ik echter een aantal dagen geleden dat hij dus nog altijd alleen staat. Dit wist ik hiervoor niet. De communicatie is niet altijd 100%, vind ik verder ook niet erg, zij doen hun best om hem goed te verzorgen en hier vertrouw ik op.
Nu hebben wij dus bedacht dat het misschien helpt om hem te ruinen. Dit heb ik ook met de bijrijdster over gehad. Zij is het niet met mij eens. Ik vraag dus julie help om voor- en nadelen van het ruinen, en hoe realistisch onze beelden zijn.
De bijrijdster gaf namelijk de volgende nadelen aan (waarvan ik overigens niet weet of ze kloppen)

• Hij wordt lui
  • Hij is bij haar gewoon lief en rustig
  • Ze is bang dat hij verward zal raken
  • Ze is bang dat hij niet meer zo snel dingen zal leren/oppakken
  • Hij wordt dik
  • Hij is al bijna 10, dus ruinen zal weinig nut hebben.
  • Ze vindt (en dit vind ik best erg) dat hij nu een goed leven heeft. Hij kan rustig eten en zij zorgt voor zijn sociale contact (door hem te knuffelen en poetsen)

Door onze kleine discussie, heeft zij bedacht dat hij misschien in de andere hengstengroep in te scharen is (die met de kleine hengsten). Omdat hij echter in de vorige kudde zo op de jonkies joeg, ben ik bang dat dit niet gaat werken. Ook wil ze nu meer met anderen samen rijden, in de hoop dat hij ze dan wel gaat accepteren. Als dit werkt, blijft hij natuurlijk hengst.

Persoonlijk kan het me weinig schelen of hij hengst of ruin is, zolang hij maar met andere kan staan. En daar ben ik dan eenvoudig in, misschien klopt het ook niet, maar als hij ruin is kan hij ook bij merries staan. Ik hoop gewoon zo hard dat hij, als hij geruind is, misschien wél weer met anderen kan staan. Is mijn hoop gegrond, of niet?
Zitten er overigens ook medische risico's aan zo laat nog ruinen? In hoeverre zal zijn karakter veranderen?
De kans is dan wel klein dat hij met de andere hengsten kan staan. Ze hebben namelijk al eerder geprobeerd een hengst in te scharen, dit is niet gelukt.

Dit gesprek gaan wij overigens binnenkort ook met de staleigenaren aan, we gaan er dan namelijk heen. Ik wil alleen graag ook andere invallen/meningen. Wij betekent namelijk in dit geval mijn vader en ik, en mijn vader weet niet zóveel van paarden :)

Anoniem

Re: Oudere hengst ruinen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:18

Blijft lastig maar kan je wel mijn ervaring vertellen, ook maar gebaseerd op 1 geval natuurlijk maar toch.

Mijn paard is tot zijn negende hengst geweest en dan echt geen lieverd. Ik heb hem vanaf die tijd maar het vermoede is toch wel heel erg aanwezig dat hij voor die tijd verre van sociaal was.. Hij heeft de eerste jaren met 1 merrie gestaan wat altijd goed is gegaan. In de loop van de tijd is hij echter steeds socialer geworden en wel degelijk (positief) veranderd.

Zijn karakter is hetzelfde gebleven, maar de uitingen zijn wat aan gepast. Waar hij in het begin maar wat graag jonge paarden opjoeg en er uren achter aan kon is dat nu veranderd. Sterker nog, de huidige situatie is zo dat je er wel degelijk een kind mee weg kan sturen en dat hij 'moeder overste' van een zeer gevarieerde kudde is. Zonder vechten, maar zet iedereen even op de plaats als dat nodig is met een draai van zijn oren.

Ik ben er dus wel voor, met mijn ervaringen. Mijn paard is in gedrag makkelijker geworden zonder, dik, loom, lui of een ander karakter te krijgen. Mijn voorkeur ( en die van mijn DA) gaat echter wel uit naar castreren op de kliniek.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:23

Het castreren van een oudere hengst brengt wel de nodige medische risico's met zich mee. Mijn DA vertelde me dat van een oudere hengst de zaadleiders dikker zijn waardoor de risico op bloedingen veel groter is.
Ik zou sowieso voor een castratie op de kliniek gaan.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:25

Judith_ schreef:
Blijft lastig maar kan je wel mijn ervaring vertellen, ook maar gebaseerd op 1 geval natuurlijk maar toch.

Mijn paard is tot zijn negende hengst geweest en dan echt geen lieverd. Ik heb hem vanaf die tijd maar het vermoede is toch wel heel erg aanwezig dat hij voor die tijd verre van sociaal was.. Hij heeft de eerste jaren met 1 merrie gestaan wat altijd goed is gegaan. In de loop van de tijd is hij echter steeds socialer geworden en wel degelijk (positief) veranderd.

Zijn karakter is hetzelfde gebleven, maar de uitingen zijn wat aan gepast. Waar hij in het begin maar wat graag jonge paarden opjoeg en er uren achter aan kon is dat nu veranderd. Sterker nog, de huidige situatie is zo dat je er wel degelijk een kind mee weg kan sturen en dat hij 'moeder overste' van een zeer gevarieerde kudde is. Zonder vechten, maar zet iedereen even op de plaats als dat nodig is met een draai van zijn oren.

@Ania, bedankt voor het advies. Als we hem castreren gaan dat dan ook zeker in een kliniek :)
Ik ben er dus wel voor, met mijn ervaringen. Mijn paard is in gedrag makkelijker geworden zonder, dik, loom, lui of een ander karakter te krijgen. Mijn voorkeur ( en die van mijn DA) gaat echter wel uit naar castreren op de kliniek.

Dat klinkt wel echt heel goed! Ik hoop dat hij dan ook zo wordt, als we het doen.
Hij is nu namelijk zéker niet makkelijk in omgang. Je moet er echt élke seconde bij zijn als je bij hem bent.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:26

ik zou er mee uitkijken, een kennis van mij heeft haar hengst verloren omdat ie op latere leeftijd gecastereerd is. De dierenarts had haar ook gewaarschuwd alleen het moest. Geen idee hoezo en als je het echt wil weten kan je het natuurlijk even aan de dierenarts vragen wat het verstandigste is. :)

haar hengst was toen maar 6

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:30

Ik denk dat het voor het paard veel fijner zou zijn om samen met een (paar) dominante merries te kunnen staan, ruinen kan met minder risico's op de kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:37

TS, mijn ervaringen zijn goed en heb een geweldige ruin die inderdaad je hele hand nam als je een vinger gaf. (tja geef hem eens ongelijk.. :+). Maar zoals ik zei, het is maar een geval. Lastig.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:38

Sorry maar waarom laat je de staleigenaren en hun dochter (mee) beslissen, ondanks het jouw paard is?

Jouw paard, jouw beslissingen..zij kunnen en mogen er niets over zeggen, ze kunnen een mening hebben maar in jou plaats beslissen? Nee dat mogen ze niet.

Mocht je voor ruinen gaan, zou ik zeker naar een kliniek gaan..aan de hand van wat jij zegt, zou ik hem laten ruinen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:42

melanie0906 schreef:
ik zou er mee uitkijken, een kennis van mij heeft haar hengst verloren omdat ie op latere leeftijd gecastereerd is. De dierenarts had haar ook gewaarschuwd alleen het moest. Geen idee hoezo en als je het echt wil weten kan je het natuurlijk even aan de dierenarts vragen wat het verstandigste is. :)

Dat is inderdaad een risico. Maar heel eerlijk vind ik dat hij nu ook niet echt een leven heeft...

@LauLauu, waar lees jij dat zij beslissen? Ja, ze beslissen over dingen als hoefsmid (staleigenaar is namelijk hoefsmid), inentingen en dergelijke, maar hierover hebben zij niets te zeggen. Wij hebben toen zelf besloten om hem hengst te houden, nadat zij hun mening hadden gegeven.

@x_Heidi, dat denk ik ook inderdaad. Dat hij dan voor zijn gevoel ook misschien wel een eigen kudde heeft, geeft hem misschien ook wel wat rust.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:47

Mijn hengst is net vorige maand geruind!! Hij is ook naar de kliniek geweest en alles is prima verlopen.. nu na 4 weken kan hij heerlijk bij de merrie's in het land zonder gedoe. Ik zou het zo weer doen.
De reden dat hij nu pas geruind is (hij wordt volgende week 5) is omdat hij een Fries is.. en die bouwen toch mooier uit hengst zijnde.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:49

Ik zou hem laten ruinen. Inderdaad omdat hij dan ook met merries op de wei kan, zonder 'ongelukjes'. Merries laten zich minder makkelijk opjagen en zetten hem wel op zijn plek als hij domme dingen doet. En ik zou niet zo bang zijn met een 9-jarige hoor, ik ken er een die een jaar of drie geleden op 20-jarige leeftijd geruind is. Ging prima. Als ze maar kunnen bewegen daarna, geen boxrust.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:51

Dorien66 schreef:
Ik zou hem laten ruinen. Inderdaad omdat hij dan ook met merries op de wei kan, zonder 'ongelukjes'. Merries laten zich minder makkelijk opjagen en zetten hem wel op zijn plek als hij domme dingen doet. En ik zou niet zo bang zijn met een 9-jarige hoor, ik ken er een die een jaar of drie geleden op 20-jarige leeftijd geruind is. Ging prima. Als ze maar kunnen bewegen daarna, geen boxrust.

Dat merries zich niet laten opjagen heeft hij inderdaad al gemerkt! Slaan wat eerder terug :+

Bedankt voor alle reacties! Wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben die denkt dat ruinen toch een goed idee is :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:57

Even snelle reactie:
• Hij wordt lui – Onzin. Als dat zo zou zijn, waarom zouden dan zoveel (sport)paarden gecastreerd worden? Er zijn zelfs ggk dekhengsten geruind voor de sport. Parcival, Undercover, Valegro. Zijn niet echt lui te noemen lijkt me.
• Hij is bij haar gewoon lief en rustig. Jaaaren geleden, ver voor het internet tijdperk was er op een manege nabij ook een onhandelbare hengst. Die zou weg, maar ze hebben zich laten overhalen door 1 amazone. Bij haar was hij wel lief en handelbaar. Tot ze haar dood in de stal vonden: gebeten in de schedel.
• Ze is bang dat hij verward zal raken – Onzin. Waarover moet hij verward raken? Het is een dier, geen mens.
• Ze is bang dat hij niet meer zo snel dingen zal leren/oppakken - Onzin. Zie eerste punt. Ik denk zelfs dat hij sneller zal leren omdat hij minder afgeleid zal zijn door zijn omgeving.
• Hij wordt dik – Onzin. Dat is wel een issue bij honden en katten, maar niet bij paarden. Niet meer dan bij een merrie of hengst.
• Hij is al bijna 10, dus ruinen zal weinig nut hebben. – Onzin. Het zal wel eentje met een gebruiksaanwijzing blijven. Hij zal wel beduidend minder matcho-gedrag gaan tonen.

Hier in Nederland zou ik je adviseren te kijken naar een laparascopische castratie (kijkoperatie). Is zeker voor hensten van deze leeftijd beduidend minder ingrijpend. Weet niet of ze dat in Oost-Duitsland ook al doen.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/medis ... ie-hengst/

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:01

Eens met voorganger. Ruinen zal geen karakterverandering met zich meebrengen. De hormoongestuurde zaken zoals de aanmaak van testosteron wijzigen wel het gedrag; de agressiefactor neemt af. En de voorplantingsdrang neemt af. Als het door een goede veearts wordt gedaan zijn de risico's aanvaardbaar. Een paar weken rustig aan en het zaakje laten genezen, anders is er kans op een fikse nabloeding en zwelling. Mijn 11 jarige is probleemloos geruind, op een flinke zwelling na. Het wil niet zeggen dat het een doetje wordt, maar generaliserend zal het paard wat makkelijker en voorspelbaarder in de omgang worden en wellicht beter in een groep passen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:03

@Roodvos, bedankt voor je reactie!
Ik vond haar argumenten ook niet echt goed. Vooral die ene dat hij bij haar wel lief en rustig is. Hij heeft andere mensen ook al flink gegrepen, lief is hij dus niet. Hij is handelbaar, maar wel fel.
Bedankt ook voor de voorbeelden, zij kennen die paarden vast ook :).

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:05

Hier ook een 20-jarige ruin die gecastreerd is toen hij 9 jaar was. Hij heeft tot dan alleen gestaan, was extreem dominant. Ik heb hem langzaamaan (zijn vele maanden overgegaan) geïntroduceerd met andere paarden (eerste merries nadien ruinen) en dat is goed gegaan. Hij staat nu samen met een 8-jarige ruin. Maar hij is nog steeds dominant, naast een andere dominante hengst moet ik hem niet zetten, dan is het oorlog.

Dik en lui is hij zeker niet geworden, wel een heel lief en betrouwbaar paard.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:31

Ik zou hem laten ruinen..
2wkn terug de keuze gemaakt mn 8jarige te laten helpen t is een goedzak maar na 7 veulens gunde ik hem zijn echte vrijheid terug.
Heb hem in duitsland laten opereren (den heyberg in kevelear bij doc dirkjan riemesma) onder algehele narcose via de lies, niks geen opend gaapend gat of rare dingen. 2 kleine streepjes v zo een 5cm die gehecht zijn. Voor deze methode maakt t seizoen ook niet uit.
Totaal 8dagen boxrust (wel aan hand of longeerlijn gewandeld maar mocht niet bokken en gek doen) ondertussen loopt hij weer thuis op t land

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:36

Roodvos schreef:
Even snelle reactie:
• Hij wordt lui – Onzin. Als dat zo zou zijn, waarom zouden dan zoveel (sport)paarden gecastreerd worden? Er zijn zelfs ggk dekhengsten geruind voor de sport. Parcival, Undercover, Valegro. Zijn niet echt lui te noemen lijkt me.
• Hij is bij haar gewoon lief en rustig. Jaaaren geleden, ver voor het internet tijdperk was er op een manege nabij ook een onhandelbare hengst. Die zou weg, maar ze hebben zich laten overhalen door 1 amazone. Bij haar was hij wel lief en handelbaar. Tot ze haar dood in de stal vonden: gebeten in de schedel.
• Ze is bang dat hij verward zal raken – Onzin. Waarover moet hij verward raken? Het is een dier, geen mens.
• Ze is bang dat hij niet meer zo snel dingen zal leren/oppakken - Onzin. Zie eerste punt. Ik denk zelfs dat hij sneller zal leren omdat hij minder afgeleid zal zijn door zijn omgeving.
• Hij wordt dik – Onzin. Dat is wel een issue bij honden en katten, maar niet bij paarden. Niet meer dan bij een merrie of hengst.
• Hij is al bijna 10, dus ruinen zal weinig nut hebben. – Onzin. Het zal wel eentje met een gebruiksaanwijzing blijven. Hij zal wel beduidend minder matcho-gedrag gaan tonen.

Hier in Nederland zou ik je adviseren te kijken naar een laparascopische castratie (kijkoperatie). Is zeker voor hensten van deze leeftijd beduidend minder ingrijpend. Weet niet of ze dat in Oost-Duitsland ook al doen.

Sluit me hierbij aan

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:36

Je hebt dus een hengst, ergens in Oostduitsland waar je zelf niets mee doet en waar niet mee gefokt zal worden, dier moet nu noodgedwongen de hele dag op stal staan, al een jaar??? Misschien een vervelende vraag maar waarom begin je in hemelsnaam aan een paard zo ver weg??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:39

Roodvos schreef:
Even snelle reactie:

Parzival is niet geruind voor de sport. Die was al ruin. Niet verwarren met Parcival de Gelderse hengst.

Ik heb ook een ruin gehad die op latere leeftijd gecastreerd was. (Op 7 jarige leeftijd) is prima gegaan en hij knapte er qua karakter enorm van op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:47

dat hij lui word is onzin,over het algemeen zijn hengsten luier en gemakzuchtiger dan ruinen.
10 jaar is toch niet zo heel oud?ik zou het wel op de kliniek laten doen.
Meestal is een ruin makkelijker in de omgang.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:49

melanie0906 schreef:

leeftijd zecht weinig bij ons op stal is van de week een 10 maanden oude hengt overleden tijdens de castraties.

het is en blijft een ingreep.

echter ben in wel voor omdat het leven dan een stuk paard waardiger word(hij kan in een groep dit kan hij nu niet)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:52

veranadautje schreef:
melanie0906 schreef:

leeftijd zecht weinig bij ons op stal is van de week een 10 maanden oude hengt overleden tijdens de castraties.

het is en blijft een ingreep.

echter ben in wel voor omdat het leven dan een stuk paard waardiger word(hij kan in een groep dit kan hij nu niet)

gebeurd redelijk vaak,dat het dus niet goed gaat.Ook bij jonge dieren niet.(dat is ook de reden dat ik drie hengsten heb :7 )

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:54

gebeurd redelijk vaak,dat het dus niet goed gaat.Ook bij jonge dieren niet.(dat is ook de reden dat ik drie hengsten heb :7 )

en wij een merrie en al een (gekocht als ruin) hebben

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 13:54

stalnijmegen schreef:
Ik zou hem laten ruinen..
2wkn terug de keuze gemaakt mn 8jarige te laten helpen t is een goedzak maar na 7 veulens gunde ik hem zijn echte vrijheid terug.
Heb hem in duitsland laten opereren (den heyberg in kevelear bij doc dirkjan riemesma) onder algehele narcose via de lies, niks geen opend gaapend gat of rare dingen. 2 kleine streepjes v zo een 5cm die gehecht zijn. Voor deze methode maakt t seizoen ook niet uit.
Totaal 8dagen boxrust (wel aan hand of longeerlijn gewandeld maar mocht niet bokken en gek doen) ondertussen loopt hij weer thuis op t land

Dankjewel! Dat klinkt als een goede dierenarts :)

Voor de geïnteresseerden: we gaan ze waarschijnlijk een ultimatum te stellen. Wanneer hij niet voor het eind van de zomer (wordt wel een vaste datum) bij andere kan staan, moet hij gecastreerd worden.

@bigone, dat is een heel lang verhaal. Kort gezegd: het waren/zijn vrienden van ons, en vrienden help je als het moet :) . Dat hij hengst is, is daar normaal. Ze hebben geen ruinen. Dat is één van de redenen denk ik dat ze zo tegen ruinen zijn.