Op dit moment heb ik een enorm leuk paardje op het oog, maar ik heb nog wat twijfels...
Het gaat om een volledig groene Arabisch Volbloed hengst van 3 jaar. Hij is in de wei en in de groep opgegroeid. Hij heeft papieren en een hele goede vader. Verkoper komt op mij zeer goed, betrouwbaar en bekwaam over. Aangezien hij in de wei van een pensionstal komt te staan zal hij bij de evt aankoop direct geruind worden. En hier zit mijn eerste vraag
Zelf heb ik ervaring met vooral dominante paarden, op de één of andere manier heb ik met deze paarden ook de meeste klik en fijnste samenwerking. Qua karakter hebben ze overeenkomsten die mij enorm aanspreken;
- Cool, relaxt, 'bomproof', maar ook pit
- Werkwillig
- Leergierig
- Intelligent
- "mensen-paard", geïnteresseerd in mensen, wil ook fijn knuffelen, kan genieten van het contact met mensen
- Gevoelig
- Niet schrikkerig
De hengst die ik zojuist bekeken heb is in plaats van dominant juist heel erg onderdanig. Daarnaast was hij heel erg angstig, onzeker en schrikkerig. Niet gek natuurlijk, want hij is zo goed als niet in handen geweest, behalve bij entingen, ontwormingen ed. ook niet de leukste ervaringen dus
Van wat ik zag had hij zo goed als helemaal geen hengstengedrag. Wel reageerde hij overal wat nerveus op, ook op geluiden in de verte. Ik heb hem overigens alleen in vrijheid gezien, dus (nog) niet met halster om ed.Zelf heb ik geen ervaring met de evt gedragsverandering bij het ruinen van een volledig groene 3 jarige hengst. Het schijnt dat zij door de hormonen die dan niet meer zo aanwezig zijn alsnog heel cool in hun hoofd kunnen worden.
Mijn vraag is nu; heeft er iemand hier ervaring mee?
Uiteraard besef ik dat hier daarnaast heeeel erg veel werk in zit, maar dat vind ik juist superleuk! Er zal alleen wel ook vanuit het paard zelf een basis moeten zijn en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.
En mijn tweede vraag:
Ik ben iemand die vooral graag zelf met haar paard buiten op pad gaat, het schijnt dat dit met dominante paarden makkelijker gaat (ik heb hier inderdaad nooit problemen mee gehad :p) dan met onderdanige paarden. Ook is mij verteld dat dominante paarden sneller leren, leergieriger zijn, werkwilliger en zelfstandiger waardoor wat relaxter. Klopt dit?? Ik heb eenmaal met een onderdanig paardje gewerkt en daarbij klopte dit. Ik vond dat minder fijn werken, vandaar mijn vraag

Overigens heb ik mijn eigen Arabische paardje (met een beetje Welsh) alles zelf geleerd, dus ik besef de weg die ik ga nemen. Helaas heb ik hem sinds 4 jaar op pensioen moeten zetten en ben ik er pas nu aan toe om te kijken naar een paardje erbij
). Het fietspad is smal, de weg ook en de weggebruikers om je heen houden weinig tot (helemaal) geen rekening met je. Vandaar dat ik het toch ook wel erg belangrijk vindt dat het paardje zelf niet zo snel onder de indruk is en van het minste geringste schrikt.
Helaas heb ik nu buiten een aantal hele vervelende ervaringen gehad, zoals recent loslopende honden (verzorgpaard in paniek en bovenop me gevallen) en paar jaar geleden stuurfout van een dubbele vrachtwagen waardoor ik met Ademo in de greppel terecht kwam. Helaas zijn dit beide ongeveer de laatste buitenritervaringen die ik gehad heb doordat Ademo hierna met pensioen ging en ik pas na 3,5 jaar open stond voor een verzorgpaardje waar ik dus de loslopende honden mee tegenkwam... Ik loop nu met een ander paardje veel langs de weg, maar ze houden hier geen rekening met je. Ik merk nu wel dat ik buiten wat angstiger ben geworden, balen! Ik ga het gewoon heeeeel erg rustig opbouwen en pas naar buiten als ik dit zelf vertrouw. heb het al een beetje bedacht