Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Haunting schreef:Waar staan ze nu 's nachts? Die van ons staan dag en nacht in een paddock met weidetoegang, ze bepalen dus zelf waar ze gaan en staan.
Als je bang bent voor koliek dan zie ik geen problemen om ze een paar uur en 's nachts in de paddock te laten staan. Als er inderdaad hooi genoeg is zal er helemaal geen probleem zijn.
eerst stond mijn paard dag en nacht in de wei tot ie overleed aan graskoliek, daarna is mijn paard nog maar 6/7 uurtjes per dag ik de wei en verder in een hooi paddockbyjou1983 schreef:Mijne eten het in de middag en nacht niet op.
Ligt altijd nog wat.
byjou1983 schreef:Ik dacht eerder altijd , lekker 24\7 op de wei. Maar dat is voor mijn paarden echt teveel.
byjou1983 schreef:Nee in de winter is altijd alles op
Basilicium schreef:Inderdaad. Ik kreeg vandaag nog de vraag of ik nou echt hooi stond te wassen... jazeker, haha.
Nadat ik ontdekte dat mijn pony nat hooi makkelijker weg krijgt dan droog hooi, ben ik uiteraard wel nader in de materie gedoken om te kijken wat er over het natmaken van hooi gezegd wordt. Eén van de dingen die me erg aansprak, was dat nat hooi schijnbaar beter is voor de keel én de luchtwegen van het paard. Dit eerste omdat het zachter aanvoelt, 't laatste omdat het minder stoffig is. Inderdaad, het water waarmee ik het hooi "was" wordt op een gegeven moment wel erg troebel bruin en begint zelfs een beetje te ruiken, ondanks dat het hooi zelf van prima kwaliteit is en lekker ruikt. Ik ben sindsdien dan ook blij dat mijn paard alles wat in het water achterblijft niet binnenkrijgt![]()
O, ook nog een tip om het overnachten buiten de weide leuker te maken: je kan wat takken neerleggen van bomen waar ze graag aan knabbelen, zoals wilg.