Wei en Paddock

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Wei en Paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:08

Mijn 3 paarden , waarvan 1 exzemer heb ik in de ochtend van ongeveer 8 tot 13.00 uur in de wei, dan zet ik ze in de paddock tot ongeveer 16,00 uur ( in de lente en zomer) Dan gaan ze weer in de wei tot ongeveer 21.00 uur.

Die 3 uur in de paddock wil ik omdat ik teveel ervaring heb met koliek door teveel gras.
Ze staan in de paddock heerlijk ontspannen of gaan lekker liggen.
Nu wil ik ze zodra het iets warmer wordt in de nacht ook in de paddock laten.
Voor mij is belangrijk zoveel mogelijk buiten, en uiteraard hebben ze onbeperkt hooi in de paddock, die zeer ruim zijn ,waar ze dus goed kunnen bewegen.

Wat vinden jullie van dit schema?

Hou het aub netjes .

Haunting

Re: Wei en Paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:23

Waar staan ze nu 's nachts? Die van ons staan dag en nacht in een paddock met weidetoegang, ze bepalen dus zelf waar ze gaan en staan.

Als je bang bent voor koliek dan zie ik geen problemen om ze een paar uur en 's nachts in de paddock te laten staan. Als er inderdaad hooi genoeg is zal er helemaal geen probleem zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:28

Bijna gelijk aan ons schema. Hier ook een angst voor gaskoliek en weinig grasland (maar nog wel veel gras op het moment). Dus ze staan een aantal uren op het gras waar iedere dag een strookje bij komt. Dit is aangevuld met semi onbeperkt kuil in de paddock.
Enige verschil is dat die van ons 's nachts al buiten in de paddock staan. Volgens mij bevalt het ze wel, ze zijn in elk geval een stuk minder onrustig dan toen we ze nog enkele urentjes op het gras, paddock en dan 's nachts op stal hadden. Vind het geen gek schema dus :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:35

Prima schema toch. Je kan zelf wel zien of de paarden het er goed op doen of niet.

Vriendin van mij heeft ze bv op de weide van 8.00 tot 15.00 en daarna in de bak. Die gaan ook tegen het donker dan naar binnen. Zowel in de bak als op stal voorzien van hooi.

Bij ons staan ze op het gras maar kunnen ze ook in de bak en de paddock komen, hier voeren wij als er nog weinig gras staat in de middag hooi bij.
Voordat ze naar buiten gaan krijgen ze eerst op stal krachtvoer en een portie hooi, zodat ze verzadigd naar buiten gaan.
Paarden krijgen dagelijks een klein stukje vers gras bij omdat ze anders inderdaad te dik worden en de kans op koliek aanwezig. Om dit te voorkomen kunnen ze bij ons kiezen en gelukkig doen ze dat ook. Zien regelmatig de paarden heerlijk in de paddock staan ipv in de weide. Het 'vreten' is er af doordat ze weten dat ze altijd kunnen grazen als ze dat willen, geen geschrok meer en rust in de kudde hier. (in de nacht trouwens op stal)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 13:48

Haunting schreef:
Waar staan ze nu 's nachts? Die van ons staan dag en nacht in een paddock met weidetoegang, ze bepalen dus zelf waar ze gaan en staan.

Als je bang bent voor koliek dan zie ik geen problemen om ze een paar uur en 's nachts in de paddock te laten staan. Als er inderdaad hooi genoeg is zal er helemaal geen probleem zijn.

Ze staan nu s`nachts op stal , met onbeperkt hooi.
Zodra het iets warmer wordt gaan ze in de nacht ook buiten.
Zijn ze niet gewend, nu ik ze thuis heb kan dat gelukkig! :D

MindyFinesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:45

Dat is ook lekker diervriendelijk :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:09

Hier ook overdag in de wei en in de avond op de paddock met hooi.

Ik snap dat je voorzichtig wordt na een vervelende ervaring maar hier heb ik juist gezien dat ze rustiger zijn gaan eten nu ze 7-14 uur ipv 4-6 uur per dag op de wei staan. Ze nemen veel meer rust momenten tussendoor.

Wel pas ik stripbegrazing toe. Daardoor eten ze in de ochtend een heel stuk aaneengesloten en gaan ze in de loop van de dag steeds vaker even spelen of rusten ipv eten.

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:53

Ik vind het een prima schema. Voor de paarden ook veel leuker als ze lekker buiten staan.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:48

Zelfde als mijn schema :) eerst stond mijn paard dag en nacht in de wei tot ie overleed aan graskoliek, daarna is mijn paard nog maar 6/7 uurtjes per dag ik de wei en verder in een hooi paddock
~gewoon een paddock met als een kleine bodemlaag op het zand hooi

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 18:37

Ow wat erg! Overleden aan graskoliek....
Voor mijn Exzemer is het een super schema.
Voor mijn andere paarden is het ook een mooi rust moment.
Ze gaan lekker liggen en beetje doezelen in de paddock.
Het hooi wat ik erneer leg , eten ze meestal niet eens op.
Ze krijgen echt genoeg op de wei.
Vanaf morgen gaan ze ook de nacht in de paddock met hooi.
Heerlijk voor ze, lekker buiten in de frisse lucht.
Ze staan nu ongeveer 7 uur op de wei. Meer dan genoeg, gezien het feit dat ze hun hooi niet opeten.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:39

Die van ons staan van half 10 tot 8/9 uur op de wei, wij doen aan strookbegrazing.
De andere tijd 's nachts dus staan ze op een paddock met om 9 uur flink wat voordroog.

Hebben 3 fjorden

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 18:51

En eten jou paarden het hooi op?
Mijne staan ook bewust niet al te lang op de wei, omdat mijn exzemer dan meer last krijgt.
(En hij wordt ook snel dik)
En nu gaat het goed gelukkig.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:53

Ja ze eten het op.
Mijne is nogal aan de maat, zijn bezig natuurlijk met afvallen enz.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 19:02

Mijne eten het in de middag en nacht niet op.
Ligt altijd nog wat.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:07

Waarom wil je eigenlijk onze mening weten? Twijfel je ergens over? Je komt over alsof dit goed bevalt dus daarom vraag ik me af waarom je dit topic opent. Niet aanvallend bedoeld hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig.

Ik heb een soortgelijk schema, met nog wat minder uren weide. Mijn bejaarde fjord zou meer mogen hebben qua gewicht, maar de afgelopen jaren heeft hij een paar keer gaskoliek gehad, ondanks rustig opbouwen. Ik ben hem 1x bijna kwijt geweest dus ik vind het wel goed zo! Mijn andere paard is al veeeeeel te dik dus kan het gras wel missen.
Ik heb ze nu in de ochtend 2 of 3 uurtjes in de wei, met strookbegrazing. In de avond krijgen ze dan nog 1 of 2 uur erbij, zodat ik op 4 uur uitkom. Dit is voor de mijne een mooie tijd, ze eten rustig door, de dikke neemt zelfs nog wel eens rustmomentjes tussendoor. De rest van de tijd staan ze in hun paddock met schuilstal, waar onbeperkt grof hooi hangt. Daar eten ze nu weinig van (max half baaltje per dag) en zijn er ook kieskeurig op.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 19:09

Ik vroeg me gewoon af of ik ze wel genoeg weidegang geef, thats it.
Heb ze nog niet zo heel lang aan huis, en op bokt zitten toch de ervaringsdeskundige :D

Ik dacht eerder altijd , lekker 24\7 op de wei. Maar dat is voor mijn paarden echt teveel.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:09

byjou1983 schreef:
Mijne eten het in de middag en nacht niet op.
Ligt altijd nog wat.

Is dat in de winter ook zo? Die van mij laat in de zomer het hooi ook wel eens liggen. De uren dat hij gras eet, vindt hij het namelijk zó lekker dat hooi verder niet meer interessant is. Ik vermoed dus dat jouw paarden in deze tijd meer dan tevreden zijn met al het lekkers dat er groeit en het hooi dat ze wel eten.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 19:11

Nee in de winter is altijd alles op :o

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:15

byjou1983 schreef:
Ik dacht eerder altijd , lekker 24\7 op de wei. Maar dat is voor mijn paarden echt teveel.

Voor de mijne helaas ook, ik vind het heel jammer, maar eigenlijk heeft wat jij doet alleen maar voordelen. Ze hebben nog steeds de frisse buitenlucht en het uitzicht dat een weide hen biedt wanneer ze op de paddock staan, maar ze vreten zich niet tonnetje rond met alle schadelijke gevolgen van dien. +:)+

byjou1983 schreef:
Nee in de winter is altijd alles op :o

Ha, dat dacht ik al. Dan zou ik ze nu gewoon wat minder hooi aanbieden. Wanneer het op de paddock blijft liggen gooi je het uiteindelijk vaak toch op de mesthoop, is mijn ervaring, en da's zonde van je hooibaal. Maar dat is natuurlijk volledig aan jou. Mocht je toch graag willen dat ze het hooi wél opmaken, dan helpt het soms om het hooi nat te maken. Geen idee waarom, ben er min of meer toevallig achter gekomen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 19:19

Hooi nat maken, dat ga ik proberen!
Tnx voor de tip.

Weggooien is ook zonde!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:40

Inderdaad. Ik kreeg vandaag nog de vraag of ik nou echt hooi stond te wassen... jazeker, haha.

Nadat ik ontdekte dat mijn pony nat hooi makkelijker weg krijgt dan droog hooi, ben ik uiteraard wel nader in de materie gedoken om te kijken wat er over het natmaken van hooi gezegd wordt. Eén van de dingen die me erg aansprak, was dat nat hooi schijnbaar beter is voor de keel én de luchtwegen van het paard. Dit eerste omdat het zachter aanvoelt, 't laatste omdat het minder stoffig is. Inderdaad, het water waarmee ik het hooi "was" wordt op een gegeven moment wel erg troebel bruin en begint zelfs een beetje te ruiken, ondanks dat het hooi zelf van prima kwaliteit is en lekker ruikt. Ik ben sindsdien dan ook blij dat mijn paard alles wat in het water achterblijft niet binnenkrijgt +:)+

O, ook nog een tip om het overnachten buiten de weide leuker te maken: je kan wat takken neerleggen van bomen waar ze graag aan knabbelen, zoals wilg.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:57

Mijne gaan rond 07;30 in de wei, tot en uur of 19;00. Dan ga ik vaak rijden en krijgen ze hooi voor de nacht. Als we de wei open doen leggen we ook hooi in de stal, maar dat eten ze gedurende de dag op.
Ze staan 24/7 buiten, dus staan 's nachts in de bak of paddock.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:04

@TS, ik heb ongeveer hetzelfde schema als jij, behalve dat ze 's nachts niet meer op stal komen (behalve de hengst), wel in de paddock. Zelf geef ik mijn dikkerdjes 's nachts maar beperkt hooi (3 plakjes voor 4 paarden, in slowfeeder hooinetten).

Voor de meeste paarden is jouw schema ideaal denk ik, dus ik zou me niet teveel zorgen maken. Geef je nog iets van krachtvoer/vitaminenkorrel? Ik zeg niet dat ze het allemaal nodig hebben, de mijne echter wel, ondanks overgewicht.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:05

Als je bang bent voor koliek, is s'nachts op de paddock met hooi eigenlijk wel de betere optie. Doordat de paarden in beweging blijven komen de darmen minder snel stil te liggen. En het is nog voor wel meer dingen veel gezonder.

Mijn paarden gaan van 10 tot 8 ongeveer op de wei, en s'nachts op de paddock. Zit wel een schuilstal in, vooral voor in de winter.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 20:15

Basilicium schreef:
Inderdaad. Ik kreeg vandaag nog de vraag of ik nou echt hooi stond te wassen... jazeker, haha.

Nadat ik ontdekte dat mijn pony nat hooi makkelijker weg krijgt dan droog hooi, ben ik uiteraard wel nader in de materie gedoken om te kijken wat er over het natmaken van hooi gezegd wordt. Eén van de dingen die me erg aansprak, was dat nat hooi schijnbaar beter is voor de keel én de luchtwegen van het paard. Dit eerste omdat het zachter aanvoelt, 't laatste omdat het minder stoffig is. Inderdaad, het water waarmee ik het hooi "was" wordt op een gegeven moment wel erg troebel bruin en begint zelfs een beetje te ruiken, ondanks dat het hooi zelf van prima kwaliteit is en lekker ruikt. Ik ben sindsdien dan ook blij dat mijn paard alles wat in het water achterblijft niet binnenkrijgt +:)+

O, ook nog een tip om het overnachten buiten de weide leuker te maken: je kan wat takken neerleggen van bomen waar ze graag aan knabbelen, zoals wilg.

Dat is nog es een goede tip! Dankje :D