Volgende de baan in

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xmoosjex

Volgende de baan in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 13:05

Je mag toch gelijk de baan in als je voorganger heeft gegroet ?

Anoniem

Re: Volgende de baan in

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:08

In principe is de proef pas afgelopen zodra je voorganger de A gepasseerd heeft. Veel verenigingen en jury's zeggen er niets van als je de baan in gaat na het af groeten, maar eigenlijk is het niet netjes.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:08

Met dressuur of springen? Met dressuur volgens mij niet, maar sowieso is dat ook niet netjes om te doen.

Ik zou er ook niet blij mee zijn als je dat deed. Is gewoon een kwestie van respect naar elkaar.

xmoosjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 13:09

Ik dacht dat dit een aantal jaren geleden was ingevoerd om het een beetje sneller te laten gaan ?
Bij dressuur
Laatst bijgewerkt door xmoosjex op 18-05-15 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:09

Dat mag. Het wisselt per jury of het wordt gewaardeerd of niet, maar ze mogen je er in ieder geval niet op aanspreken. Het bevordert natuurlijk wel de doorstroming.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:11

Ja, je mag nadat je voorganger heeft af gegroet de baan in bij de B tot en met de L2. Vanaf de M1 mag het nu ook, maar de ene jury gaat dit wel waarderen en een ander weer niet. Dus dan zou ik de jury vragen of hij/zij het toestaat.

Een andere vereenvoudiging is dat bij het verkennen van de rijbaan, direct voorafgaand aan de proef,het vanaf 1 april voor alle klassen is toegestaan de ring te betreden. In het wedstrijdreglement dressuur wordt ook opgenomen dat het voor iedere wedstrijdorganisatie is toegestaan om ruiters hun paarden te laten wennen aan de wedstrijdring voorafgaand aan of in de pauze van een rubriek. Als de wedstrijdorganisatie dit aanbiedt aan de deelnemers dan zullen zij dit op de startlijst of op het vraagprogramma moeten vermelden.

https://www.knhs.nl/nieuws/2015/regleme ... pril-2015/
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 18-05-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xmoosjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 13:13

Hoorde gisteren dat iemand vorige week hierdoor was gediskwalificeerd in Hoofddorp
En volgens mij mag het ook officieel wel
Dus dan was deze jury fout

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:13

Het mag volgensmij wel. Ik kijk altijd hoe de situatie is. Soms vraag ik het aan de ruiter, is het oke als ik vast de bak in ga.
Ik vind het persoonlijk niet zo erg als de volgende ruiter vast de bak in gaat wanneer ik richting de A stap, zolang je maar niet vlak langs me een rijd ect.

xmoosjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 13:14

Kan het nergens vinden in de reglementen van knhs

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:21

Afbeelding

Puntje 5.
Dit komt uit het langs dressuurregelement :)

xmoosjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 13:30

Okay dank je ! Dus officieel mag het en mogen ze je daar niet op diskwalificeren
Had ik toch gelijk

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:40

Diskwalificeren mogen ze zowiezo niet. Dan zou het al uitsluiting worden. En zelfs dat mogen ze volgens het reglement ook niet.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:25

Vroegahh moest je na het afgroeten nog "C-H-E-A in vrije stap de rijbaan verlaten", voor dat onderdeel kreeg je ook een cijfer er was de proef dus pas afgelopen als je A gepasseerd was. Nu wordt het laatste cijfer gegeven voor het afgroeten en niet meer voor 'rijbaan verlaten'

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:30

Ik wacht meestal tot de combi voor mij bijna bij de A is of al de bak uit is. Zo direct na het afgroeten binnendraven voel ik me niet goed bij :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:20

Toch mag het wel hoor Free2. Na het groeten is de proef klaar.
Ik heb ook graag dat de volgende dan alvast binnenkomt, inderdaad voor een snellere doorstroming Zola's hierboven al werd aangegeven.
Maar het komt inderdaad wel voor dat juryleden het niet kunnen waarderen en er wat van zeggen, hoewel dat dus niet terecht is.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:24

Als wij een wedstrijd organiseerde vroegen wij aan de jury hoe ze het graag wilde. De ringmeester wist dat dan natuurlijk. En zo kreeg je nooit problemen.

LdeReus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:35

Het mag dus wel volgens de regeltjes. Echt netjes vind ik het niet, wacht even tot de voorgaande combinatie de A is gepasseerd. Hoeveel tijd scheelt het immers? Het telt natuurlijk op maar die 5 seconden per proef kan echt wel extra gewacht worden. :-)

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:21

LdeReus schreef:
Het mag dus wel volgens de regeltjes. Echt netjes vind ik het niet, wacht even tot de voorgaande combinatie de A is gepasseerd. Hoeveel tijd scheelt het immers? Het telt natuurlijk op maar die 5 seconden per proef kan echt wel extra gewacht worden. :-)

helemaal mee eens!
ik wacht altijd tot mijn voorganger de ring uit is.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:35

Ik heb ook wedstrijden georganiseerd en bij indoorwedstrijden is er soms echt wel veel tijdswinst te behalen. Wachten tot de ene ruiter de bak uit is, ook aan de kant is en dan de volgende ruiter binnenlaten zorgt echt wel voor vertraging. Wat weer ten nadele is van de ruiters.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 02:41

Niet netjes? Je proef is klaar en je stapt naar de uitgang. Daar zou ik echt geen probleem inzien als de volgende dan binnen komt gedraafd...

Vind dat geklungel bij de ingang als ze wachten tot je bij A bent dan nog eerder storend.. Je proef is toch afgelopen..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 04:30

Ik als jury zie ze graag snel achter elkaar komen hoor, na het groeten mag van mij de volgende erin...het kost echt best veel tijd. (ben FNRS jury en overleg vaak met de manege hoe ik het wil hebben)

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:38

Bij ons ( VLP België ) mag dit wel ;) Ik denk dus in Nederland ook ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:41

Bij mij ligt het eraan wanneer ik erin ga. Voel ik wat spanning bij mij of paard ga k er gelijk na het groeten van de vorige bij in. Vaak wacht ik wel tot ik zie wel kant zij op gaat en neem ik de andere kant. Als we helemaal ontspannen zijn wil ik ook wel eens wachten tot het baan verlaten. Echter doe je jezelf er tekort mee, het gaat van je baanverkenningstijd af.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:45

Met schrijven bij jury leden, viel het me altijd wel op dat ze vaak nog even naar de combinatie keken om de laatste punten nog even te beoordelen. Vindt het persoonlijk ook wel zo netjes om te wachten, want ik doe ook nog ouderwets na de A omdraaien en achter de A nog even belonen.

Ook als schrijfster vindt ik het vaak ook wel fijn om wat meer tijd te hebben, anders wordt dat laatste zo'n slecht gekrabbel en dat moet ook goed leesbaar zijn en kun je rustig de volgende coupon pakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:41

LdeReus schreef:

Dat duurt een heel beetje langer dan 5 seconden.

De meeste juryleden zijn met het invullen van de rest van de coupon bezig en hebben weinig tot geen oog meer voor de combinatie die klaar is met de proef.