Rijbroek opvallend snel stuk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nista_RX

Rijbroek opvallend snel stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 21:58

Dag bokkers,
Vandaag was ik met mijn vriend op stal voor zijn tweede paardrijles. Hiervoor kon hij een rijbroek gebruiken die mijn vader ooit had gekocht 3 jaar terug. Hij had hem toen 1 keer gebruikt en is er helaas niet mee verder gegaan. Nu gebeurde er toch wel iets heel opvallends. De foto's hier onder zeggen wel genoeg denk ik.

De rijbroek is van Epplejeck huismerk. Ik ben hier sowieso al geen fan van en dit is toch wel heel bijzonder. De stof die dun en beschadigd is kun je zo uit elkaar pluizen als vilt, het is totaal niet stevig. Ik vraag mij toch wel af hoe dit kan komen. Heeft het invloed dat de rijbroek al 3 jaar in een kast had gelegen? (netjes opgevouwen met een aantal andere rijbroeken) Of zou het kunnen zijn dat de kwaliteit blijkbaar bij de aanschaf al zo slecht was? Ik zou daar toch niet van uit gaan.

Aangezien het zo'n tijd terug is denk ik niet dat ik meer terug kan gaan om verhaal te halen bij de Epplejeck. Toch jammer want het was een mooie broek en heeft toch wel zeker 60 euro gekost.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop hier een verklaring voor te kunnen vinden. Kan deze 3 jaar invloed hebben op de stof? Ik durf zeker geen rijbroeken meer te kopen van Epplejeck huismerk. Letterlijk weggegooid geld.

Chiave

Re: Rijbroek opvallend snel stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:01

Hmm, ik heb geen probleem met mijn EJ huismerk broek, maar ik zit er ook vooral mee op de bok. Heb dus geen last van de wrijving van het zadel.
De drie jaar liggen kan er haast niets mee te maken hebben. Ik volg even, ben best benieuwd.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:02

Wauw, was het zadel soms gemaakt van schuurpapier?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:02

Wow zeg :oo Dat hoort niet nee.
Gewoon contact opnemen met de EJ. Ook al is het 3 jaar geleden, dit mag echt niet lijkt me. Al helemaal niet als je hem bijna niet gebruikt hebt. Ik zou er niet van uit gaan dat je wat krijgt, maar je kan het altijd proberen. Wie weet kunnen ze je nog iets aan bieden.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:04

Woow dit heb ik nog nooit gezien. Is die niet eens verkeerd gewassen?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:05

Mwah gezien de stof denk ik zeker wel dat het kan van het opgevouwen in de kast liggen.
Zo te zien is het niet op de gewone stof en alleen maar op het zitvlak van kunststof?

Madelief999

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:05

Bij mij is het ook voorgekomen... Ik had een super broek, paar keer gedragen en goede kwaliteit, paar jaar in de kast gelegen en toen na 1 keer rijden kapot

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:06

Ziet eruit alsof het gewassen is met wasverzachter.
Wasverzachter lost kunstlerenzitvlakken op, van ieder merk.
Is funest voor je broeken want de gaten vallen er dan letterlijk in.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 22:08

Paloedie schreef:
Wauw, was het zadel soms gemaakt van schuurpapier?

Haha geen zadel van schuurpapier! :)

Afbeelding

Eileen_ schreef:
Wow zeg :oo Dat hoort niet nee.
Gewoon contact opnemen met de EJ. Ook al is het 3 jaar geleden, dit mag echt niet lijkt me. Al helemaal niet als je hem bijna niet gebruikt hebt. Ik zou er niet van uit gaan dat je wat krijgt, maar je kan het altijd proberen. Wie weet kunnen ze je nog iets aan bieden.

Daar heb je een punt, ik zal van de week eens langs gaan bij de epplejeck. Hopelijk kunnen ze iets als korting regelen op een nieuwe rijbroek, want nu zit hij zonder rijbroek...

Melisding schreef:
Woow dit heb ik nog nooit gezien. Is die niet eens verkeerd gewassen?

Zeker niet verkeerd gewassen, ikzelf heb nog nooit zo'n probleem gehad met mijn eigen rijbroeken.

Destination schreef:
Mwah gezien de stof denk ik zeker wel dat het kan van het opgevouwen in de kast liggen.
Zo te zien is het niet op de gewone stof en alleen maar op het zitvlak van kunststof?

Klopt de rijbroek is van gewone stof, enkel het zitgedeelte is van ander materiaal voor meer grip.
Laatst bijgewerkt door Nista_RX op 17-05-15 22:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 22:13

willemieke schreef:
Ziet eruit alsof het gewassen is met wasverzachter.
Wasverzachter lost kunstlerenzitvlakken op, van ieder merk.
Is funest voor je broeken want de gaten vallen er dan letterlijk in.

Ik ga het morgen even navragen. Zo ver ik weet gebruikt mijn moeder enkel waspoeder (van het merk neutral) in de wasmachine. Ik zal het laten weten.

Wel vreemd dat ik er nooit last van gehad heb dan. Vanmorgen zag de rijbroek er nog stevig uit, enkel slijtage bij de knieën viel mij op. Verder zijn de niet-beschadigde delen ook nog erg stevig zoals een rijbroek hoort te zijn.
Laatst bijgewerkt door Nista_RX op 17-05-15 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:18

Als een rijbroek met kunstleren heel lang stil ligt wordt hij stijf. Op het moment dat je hem dan aantrekt komt er ineens veel beweging in en kan hij scheuren/breken. Tenminste, dat denk ik.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 22:20

Destination schreef:
Als een rijbroek met kunstleren heel lang stil ligt wordt hij stijf. Op het moment dat je hem dan aantrekt komt er ineens veel beweging in en kan hij scheuren/breken. Tenminste, dat denk ik.

Hmmm ik betwijfel het. Als het een echt leren zitvlak zou zijn zou het kunnen, maar dit is geen leer.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:25

Wat apart!

Ik had zelf een geblokte rijbroek van HH met kunstleder? of iniedergeval een apart stofje wat er altijd opzit als het geen echt lederen zitvlak is erop (best veel gebruikt, waarom ik m ooit heb gekocht, geen idee zo lelijk :') ) en was al redelijk beschadigd. Die brok koste nieuw iets van 30-40 euro

Heeft ook 2,5 / 3 jaar opgevouwen in de kast gelegen en kan gewoon nog mee gereden worden (buurmeisje rijd er mee)

Vreemd zeg die broek van jou TS..

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 22:30

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:58

Komt zeer waarschijnlijk door het niet gebruiken. Is met rubber schoenzolen bijvoorbeeld ook, als die lang niet gedragen zijn gaan ze brokkelen. Zo ook bijvoorbeeld elastiek wat lang niet gebruikt is, als je dat dan op rekt brokkelt het ook uit elkaar tot gruis en is de rek eruit. In het kunstleer zal ook een materiaal verwerkt zijn wat uitdroogt als het lang stil ligt, dan scheurt het dus heel makkelijk.

De broek is dus niet per se een miskoop, het stil liggen zal het probleem geweest zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:05

Ik heb bijna alleen maar ej broeken omdat ze fijn geprijsd zijn.
En ik draag ze best veel.

En nog in geen enkele zit een gaatje.
Wel na enkele jaren dat het elastiek niet meer goed is.
Maar dat komt omdat ik als ze ouder zijn ze in de droger gooi.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:06

Nista_RX schreef:
Ik heb de rijbroek gevonden op de website van de Epplejeck. Geen aanrader dus.

http://www.ej.nl/ruiter/kleding-accesso ... _4804.html

De broek uit deze link heeft een stoffen zitvlak, lijkt me dus niet dezelfde.

Man en ik hebben beiden ook een EJ rijbroek met kunstleren zitvlak, rijden zo'n 3 keer per week en geen abnormale slijtage. Dus of er is iets met deze broek mis, hetzij fabricage hetzij het liggen/wassen, maar EJ is niet per definitie zó slecht en na 3 keer dragen versleten.
Ben wel benieuwd wat ze in de winkel zeggen, heb zelf een broek van Goldendress binnen het jaar versleten en man een broek van Horze binnen 3 maanden. Die merken dragen we dus in elk geval niet meer. Die GD was ook nog eens hartstikke duur en omdat we niet meer in de buurt van de winkel kwamen niet teruggegaan met die Horze. Hadden we eigenlijk wel moeten doen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:17

Hetzelfde gehad met 2 (tegelijk) gekochte broeken van de Ej.
Wel 'pas' na een maand of 4, volgens mij ook een jaar of 3 geleden gekocht

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:27

Is de stof niet dun geworden door aantasting door motten?
Overigens kan kunstleer ook bros worden door zonlicht en uitdroging.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 07:20

bruintje123 schreef:
Ik heb bijna alleen maar ej broeken omdat ze fijn geprijsd zijn.
En ik draag ze best veel.

En nog in geen enkele zit een gaatje.
Wel na enkele jaren dat het elastiek niet meer goed is.
Maar dat komt omdat ik als ze ouder zijn ze in de droger gooi.

Mijn ervaring met Epplejeck rijbroeken is dat ze na 2 / 3 maanden stuk gaan, dat er gaten in komen, het zitvlak dun wordt en dat naadjes los gaan. Ik rijd dan ook dagelijks. Met andere merken heb ik dit minder snel en gaan ze toch al snel anderhalf jaar mee.

Dreamybol schreef:
Nista_RX schreef:
Ik heb de rijbroek gevonden op de website van de Epplejeck. Geen aanrader dus.

http://www.ej.nl/ruiter/kleding-accesso ... _4804.html

De broek uit deze link heeft een stoffen zitvlak, lijkt me dus niet dezelfde.

Man en ik hebben beiden ook een EJ rijbroek met kunstleren zitvlak, rijden zo'n 3 keer per week en geen abnormale slijtage. Dus of er is iets met deze broek mis, hetzij fabricage hetzij het liggen/wassen, maar EJ is niet per definitie zó slecht en na 3 keer dragen versleten.
Ben wel benieuwd wat ze in de winkel zeggen, heb zelf een broek van Goldendress binnen het jaar versleten en man een broek van Horze binnen 3 maanden. Die merken dragen we dus in elk geval niet meer. Die GD was ook nog eens hartstikke duur en omdat we niet meer in de buurt van de winkel kwamen niet teruggegaan met die Horze. Hadden we eigenlijk wel moeten doen.

Daar zat ik ook al naar te kijken, maar de naadjes aan de onderkant van de broek en bij de zakken zijn hetzelfde. Ook staat er iets over een ritsje op de achterkant, dat heeft deze rijbroek ook. Ik weet niet of ze een rijbroek met zo'n zitvlak ook stof noemen, maar verder komt wel alles overeen.

Ania schreef:
Hetzelfde gehad met 2 (tegelijk) gekochte broeken van de Ej.
Wel 'pas' na een maand of 4, volgens mij ook een jaar of 3 geleden gekocht

Hmmmm misschien heeft het dan toch te maken met het stilliggen van de broek.

Veulen84 schreef:
Is de stof niet dun geworden door aantasting door motten?
Overigens kan kunstleer ook bros worden door zonlicht en uitdroging.

We hebben geen last van motten en heb ze ook nooit gezien in die kast. De rijbroek was ook niet dun toen we hem pakten, dit is gebeurd tijdens het rijden. Het voelde gewoon het zelfde als altijd, erg stevig dus we hadden er niet op gerekend dat dit zou gebeuren. Zonlicht heeft hier geen invloed op gehad, maar misschien dan toch uitdroging. :(

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 10:41

De rijbroek is niet verkeerd gewassen. De rijbroeken worden altijd op 30 graden gewassen op een kort programma. Dit met waspoeder en geen toevoegingen als wasverzachter e.d. Daar kan het dus niet aan liggen.

Verder vind ik het toch raar als zo'n stof kan uitdrogen. Nooit van gehoord en kan er ook niets over vinden op het internet. Het lijkt me sterk dat dat de rede is waarom de rijbroek stuk is gegaan.

De rijbroek heeft altijd in een kast gelegen op normale kamertemperatuur en er is geen vocht of iets dergelijks bij gekomen. We hebben een nieuwbouw huis dus het kan niet door vocht en tocht of iets dergelijks komen.

Ik blijf het vreemd vinden... Toch maar vragen bij de Epplejeck.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:43

Ik heb dit gehad met een Golden Dressage broek van > 150 euro.. Geen idee hoe het kwam.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:46

Princesj schreef:
Ik heb dit gehad met een Golden Dressage broek van > 150 euro.. Geen idee hoe het kwam.

Hey, dat had ik dus ook met dit merk en die prijs.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:46

Ik denk dat het toch echt aan de 3 jaar in de kast ligt.
Mijn vriend heeft ook EJ-rijbroeken en deze blijven gewoon heel netjes.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:53

Ik had het met een Harry's Horse een tijdje terug.
Het model was Morpho, uit een collectie van een paar jaar geleden. Ik heb er toen een van gekocht en later nog een omdat ze me (in tegenstelling tot bijna alle andere rijbroeken) echt mooi zaten. Na een jaartje op speurtocht gegaan op internet en nog 1 broek weten te vinden, die wel een maatje kleiner was, maar aangezien ik wilde afvallen toch kon. Die heeft (wegens niet afvallen ;)) ook een jaar of twee in de kast gelegen.
Vorige herfst trok ik m weer aan, en ik heb er 2 keer mee kunnen rijden voor er, net als in de rijbroek in de OP, door overmatige slijtage gaten in het zitvlak vielen. Bizar, en echt een teleurstelling aangezien ik die broek 'speciaal' vond en had 'bewaard', en er dus nauwelijks mee had gereden :o

Maar ja, wat doe je er aan idd. Na zo'n tijd nog weer contact over opnemen terwijl je geen bon of wat dan ook hebt... :n

edit: foto bijgevoegd van mijn broek. Wat minder dramatisch maar wel goed stuk :(

Afbeelding