Paard laat wintervacht niet los

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Paard laat wintervacht niet los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:59

Hey,

Ik heb een fjord van nu 14 jaar oud en ze laat de wintervacht niet goed los.
Ze is afgelopen september in jachtpatroon geschoren en ze heeft heel de winter geen deken opgehad behalve als ze naar de wei ging. Ze is ieder jaar worden geschoren bij de vorige eigenaren en ook bij mij in 2013 behalve afgelopen september dan.
Ze laat wel een gedeelte van de wintervacht los maar niet geweldig.. Alle paarden op stal zijn al door de wintervacht heen behalve de mijne. Als het warm is begint ze ook te zweten in de wei.
Ze heeft ook geen cushing.

Dit is haar voer schema:

- 2 zakken hooi aan stal voor savonds en smorgens
- 1 hooinet vol hooi
- overdag de wei op met graasmasker
- 100 gram zemelen met lijnzaad olie (geef ik sinds gister)
- 75 gram dr. Schaette ursonne premium pellet (geef ik nu ruim een week)

Nu probeer ik dus dit met de lijnzaadolie op te lossen en als het niet in 2 weken verbeterd ben ik bereid om haar te scheren.

Ze is ook vorige week woensdag ontwormt en 2 weken geleden is de osteopaat nog geweest.

Afbeelding
Hier zie je een beetje wat ik bedoel..

Wat is jullie mening hierin? Of wat raden jullie aan?

Arabesk

Re: Paard laat wintervacht niet los

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:30

Ik loop zelf ook nog steeds met mijn winterjas aan, vandaag ook weer, 13 graden...... Dat de paarden nog niet enthousiast verharen is dan ook niet zo raar. Veel schapen zijn ook nog niet geschoren. Het is weer eens een zeldzaam fris voorjaar..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:34

Mijn pony is ook nog lang niet in zomervacht :n Het is ook nog erg fris steeds.
Denk gewoon rustig afwachten..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:37

Hier ook nog láng niet al het winterhaar er af. Het is inderdaad een fris en waaierig voorjaar.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 18:38

Over het algemeen heeft mijn pony het altijd wel warm en toen ik der eergister zag zweten in de wei terwijl ze gewoon rustig stond dan wordt ik een beetje panisch. Ze moet het natuurlijk niet te warm gaan krijgen natuurlijk. Maar ik zal het even afwachten, het is wel vroeg maar omdat de ze vorig jaar al rond deze tijd in de zomervacht zat was ik een beetje ongerust aangezien ze de enigste van alle gezonde paarden die nog geen zomervacht heeft.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:38

Ik weet niet of de foto vertekend, maar ik zie wel de scheerlijn, maar kan niet zeggen dat ze daarboven nog een dikke vacht heeft.

Mijn shet heb ik een week geleden helemaal geschoren en mijn Fell pony is grotendeels uit zijn wintervacht.
Wel zie ik het elke dag dunner worden, veel poetsen met schuursteen, maar vooral op zijn kont en buik nog dons en wat dikkere vacht.

Wat je altijd nog kan proberen is IJslands zeewier, boordevol mineralen en vitamines en helpt goed om te verharen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:38

Koper schreef:
Hier ook nog láng niet al het winterhaar er af. Het is inderdaad een fris en waaierig voorjaar.

zeg maar gewoon een poep voorjaar :brr: :brr: :brr: :brr:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:41

Inderdaad Arabesk. Ik ga direct maar even uitmesten :Y)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 18:41

Op de foto zie je idd de scheerlijn maar bij haar buik is haar vacht veel minder dik en lang als erbovenop.

Hier is het best wel warm hoor, het regent toevallig vandaag en is wat frisser maar het is hier toch best warm. Maar ik zal geduld hebben. :)

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:44

Ja het is lang koud geweest he dit jaar. De bomen en planten zijn ook traag geweest met uitkomen..;) dus de haartjes zullen wat langer blijven.

Het is erg wisselvallig dus dat maakt t ook lastig. Ik heb die van mij ook een keer met een verhoogde ademhaling uit de paddock gehaald, toen was ik ook even in paniek.. Maar die dag was het opeens boven de 20 graden voor het eerst sinds het najaar, dus ook niet zo vreemd met een wintervachtje.

Die van mij is ook nog een beetje teddy, wat hem een beetje een schurftig uiterlijk geeft aangezien hij 's winters donkerbruin is en 's zomers veel lichter :+

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:48

Ik denk inderdaad nog even afwachten. Die van ''mij'' zit dan al wel lekker in zijn zomervacht maar dit geld niet voor alle paarden natuurlijk. Want heb ook wel vaker mee gemaakt dat als het een periode echt lekker weer was dat ze dus wel in hun zomervacht zaten, maar was het weer een korte periode echt schijt weer, dan zaten ze zo weer in hun wintervacht. Heel apart :+.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:51

Mijn merrie is wel 21 maar ze is al vroeg begonnen met verharen,maar heeft met het koude weer weer wat dikker haar aangemaakt..Ik heb het al meer gelezen dat lang niet alle paarden door hun haar heen zijn,maarja dan maak je je toch weer zorgen he hahaha!

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:51

Ik denk nog maar even afwachten, als het over een maand of 2 nog niet aan het verharen is zou ik even de DA bellen.
Anders kan je altijd nog scheren, al zou ik dat niet zo snel doen want er zit vast een reden aan als ze niet verhaart.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:54

Zie niet meteen een probleem, mijn oude fjord is ook nog lang niet uitgehaard, hoewel ik me afvraag hoelang en hoeveel haar ik overal nog tussen uit moet plukken. Die haart al maanden.
Het jonkie haart stuk minder, maar begon ook met minder.
En dan zwarte met scheepatroon en ja, ook daar zie je het patroon nog steeds, net zoals andere jaren. Reden dat ik in mei nog ver uit de buurt blijf van fotoshoots met hem, dan loopt ie echt voor aap.

Kortom, ooit.... komt het goed en als je paard het te warm krijgt, scheren?
Deed ik met mijn oude fjord ook toen we nog heel fanatiek aan het werk waren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:56

Zo ziet die van mij er ook uit hoor, hij is nu 16 jaar en de laatste jaren doet hij er steeds wat langer over. Gewoon goed voeren en (dat doe ik persoonlijk) een beetje met rust laten als ze moeten ruien met zulk wisselvallig weer. Sommige dagen laat hij een hoop los en andere dagen bijna niets, als je het weer bekijkt is dat ook niet verassend.

Deze foto is gisteren gemaakt, bij de hem is de scheerlijn ook nog zeer goed zichtbaar:

http://i122.photobucket.com/albums/o260 ... image1.jpg

Geen zorgen maken, gewoon afwachten zoals iedereen zegt! :j

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:00

Paarden verharen als de dagen weer langer worden, met frisheid of wind en regen heeft het dus niets te maken.... :D (http://www.bitmagazine.nl/algemeen/feit ... aren/7639/)
Misschien ligt het aan het ras (koudbloed)? Wij hebben twee warmbloeden die allang door de vacht heen zijn en de shetlander begint sinds een week pas wat los te laten.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 16-05-15 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 19:02

Ah ja ik zie het. :) iniedereval bedankt, dan ben ik wat gerust gestelder. :)

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:02

louka69 schreef:
Paarden verharen als de dagen weer langer worden, met frisheid of wind en regen heeft het dus niets te maken.... :D
Misschien ligt het aan het ras (koudbloed)? Wij hebben twee warmbloeden die allang door de vacht heen zijn en de shetlander begint sinds een week pas wat los te laten.

Een fjord is toch geen koudbloed of vergis ik me?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:06

Gek, die van ons zijn al een aantal weken helemaal glad... Verharen heeft idd meer met licht-donker te maken dan met kou

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 19:06

Een fjord is een koudbloed. :)

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:13

Rindin schreef:
Gek, die van ons zijn al een aantal weken helemaal glad... Verharen heeft idd meer met licht-donker te maken dan met kou

Ook met kou!
De stofwisseling van een paard gaat in winterstand met kou en dan laten de haren niet los.
Als de nacht temperaturen omhoog gaan dan verharen ze wel weer :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:16

ellepel schreef:
Rindin schreef:

Ook met kou!
De stofwisseling van een paard gaat in winterstand met kou en dan laten de haren niet los.
Als de nacht temperaturen omhoog gaan dan verharen ze wel weer :)

Uiteraard óók met kou, maar geloof dat licht meer effect heeft. Waar zou het aan liggen dat
er al een hoop uit het haar zijn, en een hoop ook niet? Die van ons lopen al 24/7 buiten, en ]
hebben van het winter 's nachts op stal gestaan. Ze staan niet meer onder dek.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:16

Ik lees even mee bij mij op stal staat namelijk ook nog een shet die ik verzorg die zijn vacht maar niet wil loslaten! Mijn andere eigen shet was zowat opeens binnen 2 dagen van d'r vacht af. En dan staan ze 24/7 buiten. 'k heb geen idee :?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:17

Misschien eens biotine poeder kopen? Helpt heel goed om hoeven en vacht op te laten knappen. Biotine werkt namelijk echt in de haarzakjes, waardoor de haar er van opknapt. Voor 20 euro kun je al een kilo poeder kopen meen ik. Lijnzaadolie of plantaardige olie heeft te maken met talgproductie waardoor de vacht glanzender wordt, en dus niets met het haarzakje te maken heeft.
Echter is verharen een hormonaal proces dus kun je er eigenlijk ook weer niet zo veel aan doen, haha! Succes ermee! :)
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 16-05-15 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:18

Kou en warmte heeft inderdaad ook wat te maken met verharen. Maar kou en warmte hebben invloed op de nieuwe vacht die onder de oude vacht komt te zitten, denk aan tropische gebieden, daar is de onderliggende vacht gewoon dun, terwijl er hier in Nederland een dikke vacht komt te zitten.
Het verharingsproces (de twee weken verwisselen van de vacht) heeft niets met kou en warmte te maken. Alleen het ras, ouderdom, ziekte en verwaarlozing heeft te maken met het de ver- en beharing.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 16-05-15 19:23, in het totaal 2 keer bewerkt