Paard wil niet lopen in de bak maar mankeert niets aan benen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilseelja

Paard wil niet lopen in de bak maar mankeert niets aan benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:06

Hallo,
Mijn shet van twee wil nooit lopen en is erg sloom (in de bak). Op de weg wil hij vaak wel lopen en gaat er dan ook soms vandoor voor gras!
Tijdens het longeren(alleen), grondwerk en rennen met andere paarden in de bak, staat hij echter het liefst stil en reageert dan ook nauwelijks op de zweep.
Iemand tips om hem wat beweeglijker te maken in de bak? Ik hoor het graag! -:)

Biancaa

Re: Paard wil niet lopen in de bak maar mankeert niets aan benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:08

Je shet is nog maar 2, dus longeren is sowieso nog niet echt een goed idee. Heeft hij wel leeftijdsgenootjes en wil je niet teveel van hem? Hij is nog een peuter waar je dus al van alles aan vraagt (naast je fiets, longeren, grondwerk) laat hem nog baby zijn...

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:09

Zet hem eerst nog maar een jaar of langer op het land.
Hij is echt te jong voor dit soort dingen.

Ilseelja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:10

Hij heeft leeftijdsgenoot haflinger en twee shetjes die al ietsje ouder zijn en hij wil wel al veel. Ik hoor namelijk van veel om mij heen dat twee wel echt een leeftijd is om daarmee aan de slag te gaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:10

Shet is twee, die hoort nog niet aan de longe.
Daarnaast kunnen er zoveel redenen zijn, ongemak, onbegrip, pijn, speelsheid, dominant.
Zonder verdere informatie en beeld lastig om te zeggen, maar ik zou beginnen met stoppen met longeren.

"Hij wilt meer" is de grootste fout die mensen denken. een paard wilt niet meer, harder, sneller werken. Een paard heeft maar een paar dingen nodig: Eten, drinken, beweging en soortgenoten.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:14

Ilseelja schreef:
Hij heeft leeftijdsgenoot haflinger en twee shetjes die al ietsje ouder zijn en hij wil wel al veel. Ik hoor namelijk van veel om mij heen dat twee wel echt een leeftijd is om daarmee aan de slag te gaan.

het lichaam moet zich eerst verder ontwikkelen.Met name het lopen op de volte (longeren dus) is niet goed voor de benen (de pezen).
Buiten dat is zo'n tweejarige mentaal nog helemaal niet toe aan werken (dit zou wel eens de reden kunnen zijn dat hij "niks" doet in de bak, hij snapt er niks van). Hij moet nog lekker kunnen spelen en paard zijn, Laat m eerst maar eens lekker groeien!

Ilseelja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:15

Hij is van nature niet dominant, maar begint dit als hengst wel steeds meer te vertonen. Hij staat met dezelfde paarden ook op het land en daar rent en speelt hij er met hen wel op los. Het ziet er dus niet naar uit dat hij pijn heeft. Het lijkt meer eigenwijzigheid(standaard bij een shet), heeft iemand daar tips voor :o

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:19

Niet gelezen wat er al aan reacties staat? ;(

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:21

Pas op dat je niet alles wat je pony je probeert te vertellen op 'eigenwijs' gooit. Zo kan het wel eens lastig communiceren worden met je dier.....

"If your horse says no, you either asked the wrong question or asked the question wrong"

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:22

Ilseelja schreef:
Hij is van nature niet dominant, maar begint dit als hengst wel steeds meer te vertonen. Hij staat met dezelfde paarden ook op het land en daar rent en speelt hij er met hen wel op los. Het ziet er dus niet naar uit dat hij pijn heeft. Het lijkt meer eigenwijzigheid(standaard bij een shet), heeft iemand daar tips voor :o

Ja: nog lekker een jaartje niets mee doen. Waarom zou je hem in de bak laten rennen als hij in het land gewoon lekker speelt?

Wat jij nu vraagt is hetzelfde als dat k een kind uit groep 3 zou vragen het wiskunde huiswerk van iemand uit de brugklas te doen. 2 is een leuke leeftijd om stil te leren staan, om misschien een pasje achteruit te gaan en om eens een kwartiertje te wandelen.
Nu doorzetten met wat je doet maakt meer kapot dan jij wil :).

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:23

Ik denk niet dat je shet gigantisch eigenwijs is maar dat hij aangeeft dat jij te veel verwachtingen van hem hebt op dit moment.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:23

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:24

Daarmee geeft hij al aan dat hij alleen wilt spelen, want hij snapt de rest nog niet en hij is jong dus spelen is alles wat hij wilt. Geen eigenwijsheid, maar leeftijd.

Ilseelja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:38

Oke bedankt voor de reacties. Ik wil al graag wat leuke dingen met mijn shet doen, maar kan inderdaad zijn dat hij aangeeft dat het teveel is. Weten jullie leuke dingen om te doen met je shet als spel. Ik ren wel al regelmatig met hem door de bak met een wortel enzovoort, maar hebben jullie nog leuke ideeën..

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:45

Je snapt dat een pony geen speelgoed is hopelijk??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:45

Geen dingen met hem doen waarvan je niet wil dat hij ze uit zichzelf kan gaan doen. Hij mag jou nu opjagen met een wortel, dus je hebt best n kans dat als hij straks wel hengstenstreken krijgt hij je ook op gaat jagen zonder. Want dat mag. Sowieso is hem laten rennen met eten voor zijn neus wat je steeds weghaalt (door verder te rennen verplaats je het van de plek waar het nu is) dé manier om voedselnijd te creëren.

Je kunt hem nu lekker poetsen, aanleren dat een clicker een beloning is, misschien kusjes leren geven (niet meer dan 10 minuutjes per keer), maar veel meer dan dat niet. Je hebt n kleutertje, daar kun je niet zoveel mee. Hij speelt lekker met zijn paardenvriendjes, dat is het belangrijkste voor hem nu.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:50

Borstelen, netjes aan de hand mee lopen, netjes stilstaan als je dat vraagt ( paar seconden), aan de hand een pasje achter uit en voetjes geven.

En deze dingen dan zo'n 1 keer per week maximaal 10 minuutjes oefenen. Dat is alles. Verder moet je nu gewoon niets anders willen doen. Je pony is jong én de hormonen gaan nu waarschijnlijk wat meespelen.
Consequent zijn dus en verder niets ( dus ook niet met een wortel door de bak rennen, want daar leer je hem echt zoals Vjestagirl ook al zegt, ongewenst gedrag mee aan...)

Edit: Ik zie net je andere topic "Hoe leer je bijten af".

Belangrijkste advies nu:
NIETS meer met deze pony doen zonder dat er een ervaren volwassene bij is! Je wil dit vast niet horen, maar je bent gewoon nog niet ervaren genoeg om een jong hengstje ( want ookal is het "maar" een shet: hij is wel degelijk ook een hengstje!), op te voeden.
Niet op deze manier doorgaan, want ongewild en onbedoeld leer je hem allerlei dingen aan/ ben je niet in staat voldoende te corrigeren, waardoor er nu al heel veel probleem gedrag ontstaan.

Dus: de pony gewoon in de wei zetten waar hij zijn opvoeding ook krijgt van kudde genoten en zelf alleen nog maar onder begeleiding wat met deze pony doen....
Laatst bijgewerkt door Punz op 10-05-15 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:52

Ik heb zo de indruk dat jij Ilseelja nog veel eigenwijzer bent dan je shet.
Hij is te jong om te longeren en jij zegt dan dat hij geen pijn heeft. Maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat hij nu moet groeien en dat hij als hij nu te hard moet werken daar last van krijgt als hij een jaar of tien is.
Verder heb je blijkbaar niet in de gaten dat je hem nu op moet voeden. De dingen die hij nu leert doet hij ook als hij later groot is, en dan wil je echt geen shetlander die door je heen dendert voor een snoepje of die graag bij je op schoot kruipt.
Denk na, hoe wil je dat hij is als hij later groot is. Wat is dan wel of juist niet handig. En daar ga je naar toe werken met hele kleine stapjes

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:53

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:53

je zult hem eerst moeten leren lopen aan een touwtje.. dan leren op zijn eigen benen te staan en rond te lopen, waarbij je meeloopt.. dan moet hij ook nog leren wat wijken voor druk is..
zonder al die gegevens heeft hij geen flauw idee wat jij daar in het midden staat te wapperen en blijft hij maar gewoon stilstaan of loopt naar je toe..

les nemen met grondwerken dus zelf. en die pony laten staan tot hij 3 jaar oud bent en jij meer idee hebt van hoe je een pony van alles moet leren.. anders slinger je hem alleen maar rond aan een touwtje straks en heeft het dier geen enkel benul wat je van hem wilt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:55

Heb mij post hierboven aangepast.
Het gaat niet alleen om leren met de fiets mee te lopen, en niet "willen werken" in de bak, maar ook om "Hoe leer je bijten af".

Beste TS: pony in de wei zetten en je laten begeleiden als je wat met hem gaat doen.

Ilseelja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 23:10

Ik vind het wel bijzonder dat sommige een mening geven over dingen die ze niet weten. Natuurlijk loopt hij al netjes aan het halster en hij is ook al verkeersmak(voor trekkers, auto's en noem maar op). Ik heb echter al wel veel ervaring met paarden en vind sommige opmerkingen wel erg bijzonder.. Bedankt, diegene die wel tips geven waar ik iets aan heb!

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:15

De tip1: pony laten staan voor minimaal 1 jaar.
Tip2: De ballen er van af.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:41

Ik heb je drie topics gelezen en dacht dat je een meisje van 12 zou zijn die voor haar verjaardag een shetlander hengst heeft gekregen en niet weet wat ze daarmee moet. Maar je bent 19 jaar. Ik hoop toch dat je deze tips in acht neemt en even wat serieuser met je pony omgaat. Het is een levend wezen en geen speelgoed. Hij moet nog een jaar of dertig mee ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:43

ierusju schreef:
Ik heb je drie topics gelezen en dacht dat je een meisje van 12 zou zijn die voor haar verjaardag een shetlander hengst heeft gekregen en niet weet wat ze daarmee moet. Maar je bent 19 jaar. Ik hoop toch dat je deze tips in acht neemt en even wat serieuser met je pony omgaat. Het is een levend wezen en geen speelgoed. Hij moet nog een jaar of dertig mee ;)

dacht ook dat ze twaalf was of zo om heel eerlijk te zijn..

ik ontstip de drie topics ook gelijk maar weer even.. want als ik het zo lees, dan is TS al expert,
dus vist ze vast zelf wel uit waar het misgaat. blijkbaar moeten we kunnen ruiken hoever TS is en waar ze wel of niet wat aan heeft, zonder dat dat verder in de OP is toegelicht.

|o

in de bak staat hij stil met longeren en grondwerken, op straat rent hij er soms vandoor voor gras.. maar natuurlijk kan hij wel netjes aan een lijntje lopen... tijd om te ontstippen :j