Trailer restaureren.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Trailer restaureren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 19:05

Ik ben mijn trailer aan het restaureren.

We gaan alle zijwanden vervangen. Door de vorige eigenaar is er een nieuwe balken bodem op de oude bodem gelegd. Nu we toch bezig zijn hebben we de balken eruit gehaald, om de oude helemaal verrotte bodem te verwijderen. Nu is mijn vraag alleen. De balken zie er nog heel goed uit. Ze zijn van hardhout. Ze zijn 2,7cm dik is dat wel voldoende? De balken van het frame liggen op 30 en 40cm hoh.

Hoop dat iemand mij kan adviseren. Zou natuurlijk mooi zijn als we deze gewoon terug kunnen plaatsen, maar nu direct op het frame.

Groetjes Kirsten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:43

Minimale advies dikte is 22mm. Dus 27mm en in goede staat verkerend hardhout kan je prima terug erin leggen :)

Toch slecht hoor dat de nieuwe vloer over de oude is gelegd. Ben nu ook bezig met een grondige renovatie van een trailer en ik zit met 60mm aan rotte vloeren -O-

kvulden

Re: Trailer restaureren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 08:53

Ja ik snap dat ook niet. Het is eigenlijk een kleine moeite om het eruit te halen.

Dan nog een vraag. Zou eerst de vloer leggen of eerst de wanden plaatsen. Of terwijl de wanden op de vloer of de vloer tussen de wanden.

Groetjes Kirsten

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:54

mijn vader werkt bij een trailer bedrijf je kan voor alle vragen een PB sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:21

Eerst de wanden plaatsen en dan de vloer terug leggen. Mits de randen van het onderstel breed genoeg zijn bij voorkeur de vloer tussen de wanden. Mocht die dan nog een keer vervangen moeten worden dan hoef je niet weer heel de trailer af te breken.

Tja geen idee. Gemakzucht? Maar kan ook zijn dat alle bouten vastgeroest zijn en dan heb je zwaar gereedschap nodig om de vloer eruit te krijgen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 08:09

De vloer is er uit. De balken lijken prima. Misschien dat ik er eentje vervang, daar lijkt een scheur in de lengte in te zitten.

Maar nu hoe leg je die balken er weer in? Hoe maak je ze vast of hoeft dat niet?

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:41

Natuurlijk moet je ze vast maken! :-) Dit kan je bijvoorbeeld doen met slotbouten. Als je goed hebt gekeken bij het demonteren van de oude vloer heb je misschien gezien of de vloer tussen of onder de zijwanden zat? Dit bepaald de volgorde van terugplaatsen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 22:50

Nee dat heb ik niet kunnen ziet. De zijwanden waren rot en de iude vloer ook, waar de nieuwe balken op lagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 05:21

Dan hangt het af van de breedte van het profiel.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 22:27

Gloa schreef:
Dan hangt het af van de breedte van het profiel.

Van welk profiel? Je bedoeld rondom langs de wanden? Die is best breed dacht ik. Ik wil liever de vloer tussen de wanden. Hoe breed zou het dan moeten zijn, denk je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 07:41

De buitenste rand van het profiel op de bodem. Ik moet hem bij mijn trailer nog even na meten maar ik gok dat die een krappe 4cm zijn. Haal daar de wand dikte vanaf en ik hou nog geen 2,5cm over om de vloer op te laten rusten (naast alle dwars balken). Geen idee wat de norm is maar ik vind dat persoonlijk te weinig om de vloer mee tussen de wanden te leggen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 16:38

Voor is het 4,5 en bij de lange wanden 8cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:46

Dan kan je hem zeker wel tussen de wanden leggen :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 21:42

Hmmm nu meet ik net de oude platen , omdat ik wil bestellen.
De platen zijn 153 hoog. Dacht meet toch even de trailer. Als ik de platen eerst wil plaatsen en dan de vloer is 153 niet genoeg. De oude vloer lag er dus toch onder. Als ik het frame meet van af onder tot het frame meet ik 154 en dan moet hij er natuurlijk nog een stukje overheen. Iemand tips of ontkom ik er niet aan eerst de vloer te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:57

De wanden plaats je toch niet op de vloer maar zwevend erboven. Wat zou dan het bezwaar zijn om er een grotere ruimte onder te laten? Het maakt voor jouw constructie niet uit of de bodem eronder ligt of ertussen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 23:03

Ik kan toch niet de want 2 cm omhoog hangen en dan toch de vloer tussen de wanden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:19

kvulden schreef:
Ik kan toch niet de wand 2 cm omhoog hangen en dan toch de vloer tussen de wanden?

Waarom niet?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 11:42

Oh haha jullie denken er blijkbaar anders over. Ik heb dan toch helemaal een open stuk van iets van 2x2cm onder de wanden. Weet niet leek me zo raar? En doet dat verder niks met de stevigheid. De enige reden dat ik de vloer er tussen wilde doen is dat als hij er toch een keer weer uit moet ik niet weer de hele trailer moet slopen ;-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:49

kvulden schreef:
Oh haha jullie denken er blijkbaar anders over. Ik heb dan toch helemaal een open stuk van iets van 2x2cm onder de wanden. Weet niet leek me zo raar? En doet dat verder niks met de stevigheid. De enige reden dat ik de vloer er tussen wilde doen is dat als hij er toch een keer weer uit moet ik niet weer de hele trailer moet slopen ;-)

Je kan overwegen om enkele blokjes onder de wand te zetten als je het gevoel hebt dat je wand daarmee beter op z'n plek staat. Constructief zal het niet heel veel doen maar het maakt de montage wel iets simpeler.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 12:54

Ja inderdaad. Ik ben benieuwd of jullie daar ook voor zouden kiezen of dan toch de vloer onder de wanden zou plaatsen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:59

kvulden schreef:
Ja inderdaad. Ik ben benieuwd of jullie daar ook voor zouden kiezen of dan toch de vloer onder de wanden zou plaatsen.

Nee, maar ik speel vals. Ik heb connecties die het simpeler maken voor mij om aan grotere afmetingen plaat te komen tegen redelijke prijzen.

Voor anderen is dit wellicht een adres om eens te overwegen: http://www.mpx-multiplex.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:13

2cm ruimte eronder maakt toch niet uit. Bodem erin, afkitten en niemand zal het ooit zien. Voor de constructie heeft het geen enkele toegevoegde waarde om voor flinke meerprijs grotere wanden erin te zetten.

Blokjes eronder zou ik alleen doen voor bevestiging en daarna weer verwijderen. Het worden vocht en schimmelbronnen op de lange termijn en die wil ie niet tegen je vloer of wanden hebben. Daarnaast zit je niet te wachten op gekrompen en rammelende blokjes in je chassis.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 18:45

Nou de metalen kap in de primer en geplamuurd. Lijkt best aardig te worden. Nu bestaat de kap uit 5 platen die met puntlas aan elkaar zitten. Dit geeft opstaande randen en kieren. Tut zo'n 3 mm. Zou ik die kitten? Of wat zouden jullie doen.

Nu ben ik nog steeds bezig een aantal platen te verwijderen, maar de bouten en moeren zijn zo verroest dat ik ze niet los krijg. Al meerdere malen wd40 gebruikt en aan de glade zijde er een lijn in gemaakt zodat je daar een schroevendraaier in kunt zetten, maar ik krijg het niet voor elkaar. En afslijpen? Zeker niet aan de buiten zijde dan beschadig ik het frame en aan de binnen zijde zitten die platte koppen in het houd. Iemand een goede tip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:42

Heb je een foto van de kap?

Ik kreeg qua bouten helemaal niets los uit de wanden dus ik heb van binneniit alles doorgeslepen. Slijptol zo vlak mogelijk onder de kop van de slotbout zetten en dan door het hout heen de bout door slijpen. Let op het hout wordt heel heet van de wrijving en er komen behoorlijk wat vonken vanaf. Dus hou een emmertje water bij de hand mocht er iets gaan smeulen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 06:38

kvulden schreef:
Nou de metalen kap in de primer en geplamuurd. Lijkt best aardig te worden. Nu bestaat de kap uit 5 platen die met puntlas aan elkaar zitten. Dit geeft opstaande randen en kieren. Tut zo'n 3 mm. Zou ik die kitten? Of wat zouden jullie doen.

Nu ben ik nog steeds bezig een aantal platen te verwijderen, maar de bouten en moeren zijn zo verroest dat ik ze niet los krijg. Al meerdere malen wd40 gebruikt en aan de glade zijde er een lijn in gemaakt zodat je daar een schroevendraaier in kunt zetten, maar ik krijg het niet voor elkaar. En afslijpen? Zeker niet aan de buiten zijde dan beschadig ik het frame en aan de binnen zijde zitten die platte koppen in het houd. Iemand een goede tip?

Doorslijpen, zoals Gloa beschrijft, is de enige oplossing.

Weet je ook meteen waarom ik overal adviseer om RVS te gebruiken bij herbouw. Oh en als je het echt goed wil doen, doe je wat anti-seizing-pasta op je bouten voordat je de moer erop draait.
Zomaar de eerste de beste hit van Google: https://www.rvspaleis.nl/metaalbewerkin ... asw-040p_1 dit soort spul.

Het dak zou ik wel dichtkitten of, als het niet gegalvaniseerd is, zorgen voor meer hechtplaatsen dus extra lasjes leggen.

succes.