Gewichts vraag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaniMaas17

Gewichts vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:13

Beste paardenvrienden,
Onze Peugeot Tepee kan ongeveer 1000 kg trekken en de pony die moet vervoerd raken is ongeveer 350 kg bestaan er trailers met zo een laag gewicht? /3

Tamara_089

Re: Gewichts vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:14

je hebt van die houten pony-trailertjes... die zou je eventueel kunnen gebruiken als de rit niet erg ver is.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:15

Een trailer is ong 600-650 kg (staat op de papieren van de trailer), dus ja zou kunnen met BE rijbewijs.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:15

Mijn trailer weegt 620 kg leeg. Dus ja, dat zou mogen. Maar of het verstandig is, is altijd een tweede vraag....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:49

Het gewicht wat vermeld staat op de papieren van de trailer is een ledig gewicht, dus zonder het gewicht van stangen, reservewiel, tussenschot, wanden etc.

Je komt al snel boven het gewicht van 1000 kilo.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:54

Even de trailer met stangen, schotten etc. op de weegbrug zetten dus als je het zeker wilt weten...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:55

LaniMaas17 schreef:
Beste paardenvrienden,
Onze Peugeot Tepee kan ongeveer 1000 kg trekken en de pony die moet vervoerd raken is ongeveer 350 kg bestaan er trailers met zo een laag gewicht? /3

Volstrekt niet relevant. Het gaat erom wat de auto daadwerkelijk mag trekken.

Er vanuit gaand dat de auto 1000kg mag trekken, moet je dus ervoor zorgen dat je pony plus de lege trailer samen niet meer dan 1000kg wegen. Met enig kritisch zoeken zijn die trailers wel te vinden.

Welk rijbewijs je voor deze combi nodig hebt, is ook niet te zeggen op basis deze gegevens maar Artikel 15 vertelt je daar alles over.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:01

Kogeldruk niet vergeten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:05

Volgens mij gaat het gewicht van de aanhanger toch over het maximale laadgewicht wat op de trailer staat (ongeacht hoe zwaar je hem daadwerkelijk belaad)?
Onze auto kan in theorie de trailer + 1 paard trekken. Echter is het maximale laadgewicht van de trailer hoger dan wat onze auto mag trekken, dus is onze auto niet geschikt om onze trailer te trekken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:37

Nee shanna, het werkt anders, lees de regels in de FAQ nog maar eens door, misschien dat je het dan snapt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:51

Shanna schreef:
Volgens mij gaat het gewicht van de aanhanger toch over het maximale laadgewicht wat op de trailer staat (ongeacht hoe zwaar je hem daadwerkelijk belaad)?
Onze auto kan in theorie de trailer + 1 paard trekken. Echter is het maximale laadgewicht van de trailer hoger dan wat onze auto mag trekken, dus is onze auto niet geschikt om onze trailer te trekken.

Nope, niet waar, verkeerde info, onmiddellijk vergeten, gooi in de afvalbak, hoe dan ook, het is niet waar :D

Zal ik het even duidelijk uitwerken:

Je begint bij de auto, conform Artikel 5.18.18

Let erop dat "de totale massa" en "de toegestane maximale massa" twee verschillende begrippen zijn!!
Met "de totale massa" wordt het daadwerkelijke gewicht bedoelt wat de aanhanger en de lading op dat moment wegen. DAT gewicht moet de auto kunnen en mogen trekken.

Als dat klopt, kijk je of je zelf mag rijden met die combi: Artikel 15 reglement rijbewijzen.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:21

Klopt, daarom heb ik een lichte polyesther trailer, 540 kg ledig gewicht, overigens gaat ie door omstandigheden innde verkoop

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 05:56

Ja hoor, er bestaan legio trailers die leeg onder de 650 zijn, en (met evt terug keuren) ook absoluut mogelijk met B rijbewijs achter een Tepee.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:03

Ik heb vandaag met het RDW gebeld om extra informatie in te winnen. Als de auto maximaal 1000 mag trekken. En de maximale massa is 1600kg mag de auto deze trailer niet trekken ongeacht of er een shetlandpony in staat of een paard. Het enige wat je dan kan doen is de maximum massa terug laten schroeven op het kentekenbewijs dit kost 58 euro.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:02

xEline schreef:
Ik heb vandaag met het RDW gebeld om extra informatie in te winnen. Als de auto maximaal 1000 mag trekken. En de maximale massa is 1600kg mag de auto deze trailer niet trekken ongeacht of er een shetlandpony in staat of een paard. Het enige wat je dan kan doen is de maximum massa terug laten schroeven op het kentekenbewijs dit kost 58 euro.

Heb je ook gevraagd welke funktie de bewuste persoon heeft? Niet iedereen bij de RDW heeft evenveel kennis van de wet.

artikel 5.18.18 van de regeling voertuigen schreef:
Artikel 5.18.18

1. De totale massa of de som van de aslasten van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of bussen waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 3.500 kg, mag niet meer bedragen dan de maximummassa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa of de som van de aslasten van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorvoertuig, of
b. de massa in rijklare toestand van het trekkend motorvoertuig.
2. De last onder de bestuurde as of assen van motorvoertuigen in beladen toestand mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van het voertuig in beladen toestand. Indien het een gelede bus betreft, mag die last niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van het voorste deel van het motorvoertuig in beladen toestand.
3. De last onder de gestuurde as of assen, niet zijnde zelfsturende assen, van autonome aanhangwagens in beladen toestand of samenstellen van een dolly met oplegger in beladen toestand, mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van de aanhangwagen respectievelijk het samenstel van de dolly en de oplegger.
4. De last onder de koppeling van opleggers in beladen toestand mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van de oplegger in beladen toestand.
5. Op onverharde wegen mag de last onder enig wiel van een voertuig niet meer dan 2.400 kg bedragen.

artikel 5.18.18a van de regeling voertuigen schreef:
Artikel 5.18.18a

1. Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag:
a. de totale massa van aanhangwagens met een bedrijfsrem,
b. de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsrem, of
c. de som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens met een bedrijfsrem,
achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:
1°. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;
2°. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;
3°. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting;
4°. de technisch toegestane maximummassa van het trekkend voertuig, of 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van de personenauto, voor zover de personenauto een aantekening op de kentekencard, dan wel het kentekenbewijs of in het kentekenregister ‘G’ heeft.
2. Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag:
a. de totale massa van aanhangwagens zonder een bedrijfsrem,
b. de som van de aslasten van autonome aanhangwagens zonder een bedrijfsrem, of
c. de som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens zonder een bedrijfsrem,
achter die personenauto’s maximaal 750 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:
1°. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;
2°. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;
3°. de helft van de massa van het trekkende voertuig in rijklare toestand.
3. De massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van aanhangwagens achter driewielige motorrijtuigen mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van het trekkende driewielige motorrijtuig.
4. Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag géén aanhangwagen worden voortbewogen.

Let erop dat "massa" iets anders is dan "toegestane maximum massa"!!
De massa bedoelt in dit artikel is de daadwerkelijke massa van de geladen trailer!! Dus het ledig gewicht vermeerderd met de daadwerkelijke lading!

Mocht je de link naar de wettekst zoeken, verwijs ik je naar de FAQ van dit hoofdstuk: Rijbewijs BE

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:20

Oftewel die persoon bij de RDW snapt er niks van of je hebt niet de goede vraag gesteld.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:29

Ik heb het over de toegestane maximum massa op de kentekencard van de trailer. en aanhangwagen geremd op de kentekencard van de auto. Maar misschien dacht ze dat ik het er over had of je een e rijbewijs nodig hebt? Van die wetteksten kan ik weinig maken en bokt.nl vind ik niet aannemenswaardig dan lees ik het liever op rdw.nl of overheid.nl. Maar ik ga ze nog eens een mail sturen.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:38

Dit heb ik gemaild:

Goedemiddag,
Ik heb een vraag over de wetgeving bij het trekken van een paardentrailer.
Moet je daarbij nu uitgaan van het LAADVERMOGEN van de trailer of van het FEITELIJK GEWICHT van wat er in de trailer staat? Bv: je hebt een auto die 1500 kg mag trekken. Je zet daarachter een 2 paardstrailer met een gewicht van 700 kilo en een laadvermogen van 2000 kg. Echter: er staat maar 1 paard in van 700 kg. Als je dus uitgaat van het werkelijke gewicht wat je trekt, houd je je dus aan de regels.

Het gaat mij er dus niet om of ik een E rijbewijs nodig heb ja of de nee.

Het gaat mij er om of er op de weg gekeken word naar het maximum toegestane laadvermogen van de trailer en dit overeen komt met toegestane gewicht aanhangwagen op het kenteken van de auto. Of naar het FEITELIJKE gewicht.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:41

cissy schreef:
Oftewel die persoon bij de RDW snapt er niks van of je hebt niet de goede vraag gesteld.

Bedankt voor deze toevoeging :evaw:

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:51

Gaat het er nou over of je het volgens de wet 'mag', of dat het veilig is voor jezelf of de pony (maw, 'kan' de auto de trailer incl pony trekken?)??

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:53

Sjira schreef:
Gaat het er nou over of je het volgens de wet 'mag', of dat het veilig is voor jezelf of de pony (maw, 'kan' de auto de trailer incl pony trekken?)??

Edit: ik zie trouwens dat de vraag is of je trailers hebt met zo'n laag gewicht. Wellicht als je kijkt naar kleinvee trailers. Maar of je er je pony in kan/wilt vervoeren is dan de volgende vraag...?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:34

xEline schreef:
Ik heb het over de toegestane maximum massa op de kentekencard van de trailer. en aanhangwagen geremd op de kentekencard van de auto. Maar misschien dacht ze dat ik het er over had of je een e rijbewijs nodig hebt? Van die wetteksten kan ik weinig maken en bokt.nl vind ik niet aannemenswaardig dan lees ik het liever op rdw.nl of overheid.nl. Maar ik ga ze nog eens een mail sturen.

Ehmn, als je gaat zoeken op www.overheid.nl/wetten op genoemde artikelen, zul je zien dat ik die artikelen letterlijk gequote heb van de site van de overheid. Dit IS de wet, deal with it!

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:00

ikke schreef:
xEline schreef:

Ehmn, als je gaat zoeken op http://www.overheid.nl/wetten op genoemde artikelen, zul je zien dat ik die artikelen letterlijk gequote heb van de site van de overheid. Dit IS de wet, deal with it!

En waar in het artikel dus welke sub/cijfeR staat dat het gaat om het feitelijke gewicht en niet om de toegestane maximum massa?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:18

Je haalt dingen door elkaar en vergeet dat het rijbewijs wel degelijk meedoet in de vraag of een bepaalde trailer wel achter een bepaalde auto mag.
Terugkeuren hoeft niet altijd en ook de kogeldruk moet niet vergeten worden. Je kunt een 2tons trailer wel terugkeuren zodat er een lichte auto voor kan, maar de toegestane kogeldruk vd trailer kan dan evengoed te zwaar blijken. Dan heb je een teruggekeurde trailer die alsnog niet achter die auto kan....

Maar ik zou vooral niks van bokkers aannemen :x want die hebben er geen verstand van.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:03

cissy schreef:
Je haalt dingen door elkaar en vergeet dat het rijbewijs wel degelijk meedoet in de vraag of een bepaalde trailer wel achter een bepaalde auto mag.
Terugkeuren hoeft niet altijd en ook de kogeldruk moet niet vergeten worden. Je kunt een 2tons trailer wel terugkeuren zodat er een lichte auto voor kan, maar de toegestane kogeldruk vd trailer kan dan evengoed te zwaar blijken. Dan heb je een teruggekeurde trailer die alsnog niet achter die auto kan....

Maar ik zou vooral niks van bokkers aannemen :x want die hebben er geen verstand van.

Ik wil het best aannemen maar ik wil zekerheid, als ik straks een boete krijg omdat mijn trailer te zwaar is dan kan ik best in bezwaar gaan maar dan gaan ze jou verstand echt niet accepteren ;).
Ik weet hoe het in elkaar steekt met de rijbewijzen en weet dat het ook te maken heeft wat er wel en niet achter je auto mag, maar voor mij vraag maakt dat nu even niets uit. Ik kan namelijk ook een voorbeeld nemen met een auto die 4000KG mag trekken op het kenteken en een trailer met toegestane maximum massa 5000KG terwijl de trailer zelf maar 1000KG weegt.

Mijn auto kan dus 1200 kg trekken op het kenteken en ik wil een trailer kopen die 560 weegt maar de toegestane maximum massa is 1600kg. Volgens de vrouw van het RDW kan dit dus niet. En omdat jullie me in twijfel brengen ga ik het dus nogmaals na vragen. ( Ik zeg dus niet dat jullie geen gelijk hebben!!!)

Ohja en haar argument was : "Vroeger wilde handhavers nog naar het dier kijken en een beetje gokken wat het gewicht was. Omdat er steeds discussies bestaan over hoe zwaar de trailer in totaal is en het veel tijd kost om weegmateriaal er bij te halen is er besloten om naar het toegestane maximum massa te kijken."