Een punt van discussie op menige pensionstal...Wie mest bij vol pension de weide uit. Dat je box wordt gedaan is logisch,maar over de weide is vaak discussie,en dit levert vaak problemen op,helemaal als de weide maatjes vol en half pensionners door elkaar zijn. Met andere woorden....hoe is dat bij jou geregeld,en werkt het naar tevredenheid?
Eilatan
Geplaatst: 02-05-15 07:49
Als ik echt volpension sta ga ik er vanuit dat dat bij het stalgeld in zit.
Sta nu ook 'all-in' en dat betekend dus ook dat paddock en weide wordt uitgemest.
Stond vroeger altijd half pension, dus dan moest ik mijn stal ook zelf doen, dus niet verassend dat ik paddock dan ook moet doen (alhoewel ik weide toen trouwens niet deed...... Volgens mij werd die niet utigemest..)
Hier heeft 95% van de pensionklanten een eigen stuk gehuurde wei en moeten zij zelf de mest er uit halen. De andere 5% staat op een groot gemeenschappelijk stuk (2-3 grote mesthoeken) waar aan het eind van het seizoen de mest over het land heen gesleept wordt.
Zoe_97
Geplaatst: 02-05-15 07:58
Ik sta op een doe het zelf stal en hier word de weDie niet gemest. In tegendeel. De mest uit de stallen wordt na de winter op de weides gegooid om te bemesten
11Niek
Geplaatst: 02-05-15 08:00
....in zomerseizoen 4 uurtjes weidegang.....1x in de week zelf de wei schoonmaken......hmmmm....betaal wel volpension....
Doe het stuk wei waar mijn pony staat in elk geval 2x per week een kruiwagen mest eruit halen. Maar dat is omdat ze niet op een groot stuk staat. De andere weides zijn heel groot en daar word niet gemest. Aan het einde van de winter word de mest van de mesthoop zelfs uitgereden op de grote stukken land.
C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Geplaatst: 02-05-15 08:45
Bij volpension ga ik ervan uit dat de stalhouder dit op zich neemt.
Hier op stal gebeurt dat ook, alleen bij het zelf losgooien moet je het zelf opruimen.
Ik sta op een staling waar je zelf moet mesten, dus ook de weide en paddock doe je zelf. Weide doen we volgens een schema, en daar word dagelijks gemest.
bruintje123
Geplaatst: 02-05-15 08:50
Volpension. Dan niet. Daar betaal je voor dat alles gedaan wordt.
Bij volpension ga ik ervan uit dat ik me alleen bezig hoef te houden met mijn paard en me niet druk hoef te maken over hooi, mesten, weionderhoud enz.
Tigra_
Geplaatst: 04-05-15 15:01
Afhankelijk van het stukje wei. Als het een kleine wei is of een grote wei met erg veel paarden ga ik er vanuit dat de stal het regelt. Als het een grote wei is met niet zo veel paarden dan hoeft er voor mij niet perse uitgemest te worden in de wei. Gebeurd hier ook niet. Aantal keer per jaar wordt de weide gesleept dus dan wordt de boel ook verdeelt. Zelfde als het hier geïnjecteerd wordt dan is de mest ook gelijk verdeelt.
Maar bij all-in zou dat naar mijn idee gewoon gedaan moeten worden. Zelfde als onkruid uit de weides halen. Dat vindt ik altijd zo schandalig als ik voorbij pensionstallen kom en het is meer onkruid dan gras. Je ziet bijna geen paarden meer staan. Maar daar gaat het niet over...
Volpension is bij mij simpel. Buiten eventueel eigen voer afmeten en klaarzetten doe ik niks. Daar betaal ik dan ook voor, en bij de meeste stallen meer dan genoeg
(en nee, voel mij niet te mooi voor uit te mesten, heb lange tijd meer uitgemest dan met paarden bezig te zijn)
Anoniem
Geplaatst: 04-05-15 17:03
.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 07:06, in het totaal 1 keer bewerkt
LieZ_Horses
Geplaatst: 04-05-15 17:03
Mijn bijrijdpaarden staan ook in vol pension. De boeren die hier 's ochtends de stallen mesten nemen daarna ook vaak de weilanden mee.
MarvanTom
Geplaatst: 04-05-15 17:11
Alles door elkaar lijkt mij ook problemen te geven ja. Volpensionners betalen voor mesten, maar de half pensionners gaan natuurlijk niet andermans poep scheppen...
Mij lijkt het het eerlijkst als iedereen hetzelfde bedrag voor de wei betaalt en dat de staleigenaar het poep ruimen op zich neemt om de boel geordend te houden. Pony's een vast bedrag, paarden een vast bedrag en klaar.
Waratje
Geplaatst: 05-05-15 08:44
Volpension betekent dat je uitmesten hebt "afgekocht", maakt niet uit of dat stal, paddock of wei is. Dan is het aan de stalhouder (die er tenslotte geld voor krijgt) om voor dat paard uit te mesten, als de afspraak is om paddock/wei uit te mesten. Als een volpensionklant er voor kiest om wel uit te mesten, is dat natuurlijk heel fijn voor de stalhouder. Uitmesten van de wei is lang niet overal nodig, als je voldoende wei hebt om regelmatig om te weiden en de sleep door de voorgaande wei te halen is het niet nodig. Wel moet je dan je begraasde en gesleepte stukken weer voldoende tijd rust kunnen geven om ook de wormeitjes te neutraliseren.
Op mijn vorige stal (vol pension) gebeurde dat niet. Sterker, de mest uit de stallen werd over de weide gegooid. Ik heb dat nooit fijn gevonden met het oog op ontwormen (of vooral niet ontwormen).
Bij mijn huidige stal (ook vol pension) wordt de mest alle dagen uit de stal, weide en paddock gehaald. Ook brengen ze de mest weg en wordt die niet op het land gestrooid. Hierdoor hebben ze nooit last van wormen gehad.
Wij doen het onderling. Hebben 7 boxen, ieder 1dag in de week en 1x in de 6 weken 1 dag extra (de wisseldag). Verder wordt alles gedaan. Ik vindt het een prima regeling en een fijne gedachte dat de wei elke dag gedaan wordt!
Ik sta vol pension. Echt een top plekje. Help graag een handje mee en samen mesten we de landjes om de beurt. Stal word elke dag netjes gemest en paard word elke dag in de molen en paddock of land gezet dus vind het niet erg om hierbij wel de handjes uit de mouwen te steken. En weer een bezoekje aan de sportschool uitgespaard
Ik ga bij vol pension echt niet de wei uitmesten dat vind ik de taak van de stalhouder, ik betaal voor die service.
kally
Geplaatst: 06-05-15 18:38
Volpension.....zelf uitmesten en moeten zelf de paarden op en af de wei halen en daarna de waterbakken vullen en poep ruimen.....zijn lijsten voor. Geen korting op stalgeld wel zelfs wat minder hooi in de ochtend.
Emz
Geplaatst: 06-05-15 18:40
Bij ons is volpension alles voor je gedaan ex. buitenzetten. Mensen met een privé weide mesten vaak vrijwillig weide uit. De rest laat het liggen. Groeps weide word 2-3 keer per weideseizoen gedaan door personeel. Paddocks worden niet uitgemest. Stalgeld 345 euro Watergeven doet iedereen zelf.
Bowen
Geplaatst: 06-05-15 18:45
Volpension, dan ga ik er vanuit dat alles gedaan wordt. Inc het normale voer. Dat alleen als ik anders en/of extra wil voeren ik dat zelf moet regelen, maar uitmesten enzo betaal ik dan voor, daarom heet het volpension. Nou ja, dat is dan mijn visie erop. Wil best ook zelf uitmesten, maar dan wil ik niet betalen voor volpension.
Disclaimer, mijn zooi achter me opruimen neem ik hierin niet mee, dat lijkt me logisch om te doen. Dus is er een aparte rijbak en poept mijn paard dan ruim ik dat op, poepen ze op de poetsplaats ook. Zou ik een prive weitje hebben heb ik er ook geen moeite mee om als ik er ben ook even op te ruimen zodat het allemaal zo schoon mogelijk blijft.
Bij volpension doe ik het als klant zeker niet. Dat hoort dan gedaan te worden, evenals uitmesten, paddocks uitmesten, paarden binnen en buiten zetten, enz. Moet ik meehelpen, dan verwacht ik korting, of het heet geen volpension meer. Een stal waarbij m'n paard niet dagelijks buiten gezet wordt en binnengehaald wil ik niet staan. Ik kan helaas niet dagelijks naar m'n paard, dus ze moet wel gewoon paardwaardig verzorgd worden.